باهنر: حدادعادل درباره احمدی نژاد حرف عجیب و غریبی نزد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: دعوت رهبر انقلاب اینطور بوده که ایجابی و سلبی به هیچ کسی توصیه نمی‌کردند. در یک دوره‌ای آقای احمدی نژاد رفتند و از ایشان مشورت خواستند و حضرت آقا گفتند من مصلحت نمی‌دانم شما کاندیدا شوید.

باهنر: حدادعادل درباره احمدی نژاد حرف عجیب و غریبی نزد

«محمدرضا باهنر» به عنوان یکی از وزنه‌های تاثیرگذار در جریان اصولگرایی در رابطه با ائتلاف اصولگرایان معتقد است، «رقابت وقتی شفاف می‌شود که ثبت نام صورت بگیرد» این شاید بدان معناست که تکلیف جریان اصولگرایی با صندوق رای ۱۴۰۰ و کاندیدا‌ها هنوز حتی در بین خودشان مشخص نیست و تعدد آرا بازهم این جریان را به دردسر انداخته است.

برای بررسی این موضوع و ابعاد آن مشروح گفت و گو با محمدرضا باهنر را در ادامه می‌خوانید.

امروز شورای وحدت آمادگی دارد تا کاندیدا خود را معرفی کند، ولی در این بین جبهه پایداری هنوز اعلام آمادگی نکرده است و این مساله محل سوال است. دعوای بین شورای وحدت و شورای ائتلاف و اینکه می‌گویند جامعتین به طور خاص می‌خواهد میزبانی کند چه تحلیلی دارد؟

ما در کشور به سه چهار حزب فراگیر که جامع باشند نیاز داریم. اگر آن نباشد در هر انتخاباتی جریان‌های مختلف باید برای رسیدن به وحدت مذاکره و تعامل کنند و رفت و آمد داشته باشند و جامعه اصولگرایی از این مساله مستثنی نیست. ما در انتخابات گذشته جریانات اصولگرایی را جمع می‌کردیم و همواره چشم انداز ما این بود که جریانات اصولگرا صددرصد با هم جمع بشوند، اما اینکه به این صددرصد می‌رسیدیم یا نه مساله دیگری است.

بعضی وقت‌ها ۸۰ درصد و گاهی کمتر و گاهی بیشتر و بالاخره به تفاهم می‌رسیدیم و کار می‌کردیم و کار را جلو می‌بردیم. یکی از کار‌های سخت جریان اصلاح طلبی همین است و آن‌ها هم همین مشکل را دارند و اخیرا برای رسیدن به وحدت مجمع اجماع ساز تشکیل داده و کار می‌کنند، ولی در غیبت احزاب بزرگ و فراگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی و میانه رو همواره این داستان را ادامه خواهیم داد امروز برای انتخابات هم داستان مثل گذشته است.

انتخابات مجلس با ریاست جمهوری متفاوت است ما برای مجلس به ۲۰۰ نماینده نیاز درایم، ولی ریاست جمهوری فقط یک نفر بیشتر نیست و اینطور نیست که کسی بیاید و بگوید یک سهمی هم به من بدهید و بگوییم، نصف ریاست جمهوری مال تو است. باید یک نفر از بین موجودین انتخاب شود. مساله ثبت نام‌ها برای ریاست جمهوری با شایعات آمیخته است و آمدن یا نیامدن برخی را تکذیب یا تایید می‌کنند. چون ما حزب‌های قوی نداریم تا ثبت نام‌ها انجام شود و صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اعلام نشود هنوز صحنه رقابت شفاف نیست.

رییسی می‌گوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم و کارم را در قوه قضاییه ادامه می‌دهم و بحث شرکت قالیباف جدی شده است. از طرفی قالیباف می‌گوید، چون رییسی می‌آید من نمی‌آیم. آیا با عدم شرکت رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ جریان اصولگرایی به اجماع می‌رسد؟

امروز رییسی می‌گوید نمی‌آید پیرهادی از نزدیکان قالیباف می‌گوید او هم نمی‌آید؛ عموما این بحث‌ها گمانه زنی است. چند وقت پیش یکی از عزیزان در جامعه اسلامی مهندسین گزارش می‌داد و می‌گفت تا به حال حدود ۸۰ اسم را احصا کرده ام که شایع است که می‌آیند ۸۰ نفر از هر جناح که تعدادی مشهور هستند. از رییس قوه قضاییه و مقننه و چندین نفر از مسئولین و برادران سپاه و حتی چند وزیر از دولت فعلی و...، ولی وقتی شفاف می‌شود که ثبت نام‌ها صورت بگیرد.

آیا اجماع در مورد رییسی و قالیباف متفاوت خواهد بود؟

بله این دو نفر با هم فرق دارند و اجماع در مورد رییسی قوی‌تر خواهد بود. قالیباف تعدادی رقیب دارد که از امروز اعلام کرده اند که خواهند بود، ولی رییسی اجماعی در جریان اصولگرایی پدید می‌آورد. البته همیشه به همین صورت بود در دوره گذشته هم به همین صورت بود و در سال ۹۶، ۷-۸ نفر رفتند و ثبت نام کردند، اما با قطعی شدن رییسی، قالیباف هم انصراف داد.

دعوت مقام معظم رهبری تا اینجا اینطور بوده که ایجابی و سلبی به هیچ کسی توصیه نمی‌کردند. در یک دوره‌ای اتفاقی افتاد و آقای احمدی نژاد رفتند و از مقام معظم رهبری مشورت خواستند و حضرت آقا گفتند من مصلحت نمی‌دانم شما کاندیدا شوید و این برای دوره قبل بود و اعلام شد و همه متوجه شدند.

در مجلسی از آقای حداد سوال کرده اند که آیا آقای احمدی نژاد می‌اید یا نه و ایشان اظهارنظر کرده و گفته اند بنا بر مسائل و تجربیاتی شاید شورای نگهبان ایشان را تایید صلاحیت نکند و این حرف آقای احمدی نژاد را عصبانی کرد و حرف‌هایی در فضای مجازی و در محافل زده شد که واقعا خوب نبود

تا جاییکه من خبر دارم کسانی که خدمت آقا شرفیاب می‌شوند و حتی در مواردی که نامه نوشته می‌شود و از ایشان اظهار نظر خواسته می‌شود ایشان سلبا و ایجابا اظهارنظر نمی‌کنند.

البته آقای رییسی وضعیت دیگری دارد و، چون حکم مستقیم از حضرت آقا دارد از نظر قانونی اشکالی ندارد و در قانون نیست که رییس قوه قضاییه حق ندارد ثبت نام کند این در قانون نیست و فقط دو سه نفر هستند که اجازه ثبت نام ندارند یکی اعضای شورای نگهبان هستند که فق‌ها و حقوقدان‌ها هستند و اگر بخواهند، کاندیدا شوند باید از سمت خود استعفا بدهند و دیگری وزارت کشور است که مجری انتخابات است و بقیه هیچ منعی ندارند.

با توجه به شناخت شما در جریان شناسی فضای سیاسی کشور به مساله دعوای بین حداد عادل و احمدی نژاد اشاره کنیم این دعوا‌ها به کل نظام آسیب می‌زند. هدف احمدی نژاد از این حرف‌ها چیست؟

در مجلسی از آقای حداد سوال کرده اند که آیا آقای احمدی نژاد می‌اید یا نه و ایشان اظهارنظر کرده و گفته اند بنا بر مسائل و تجربیاتی شاید شورای نگهبان ایشان را تایید صلاحیت نکند و این حرف آقای احمدی نژاد را عصبانی کرد و حرف‌هایی در فضای مجازی و در محافل زده شد که واقعا خوب نبود.

البته شاید اگر آقای حداد هم کمی با تامل صحبت می‌کرد این موضوع پیش نمی‌آمد. اینکه ما پیش بینی کنیم شورای نگهبان چه کسی را رد صلاحیت می‌کند و چه کسی را تایید صلاحیت می‌کند مساله‌ای است که حتی خود اعضای شورای نگهبان هم امروز این حق را ندارند و معمولا این کار را نمی‌کنند.

البته اقای حداد هم بر اساس تجربه گذشته حرف زده است و حرف عجیب و غریبی نزده است، ولی این جور حرفها، چون گویندگان از مشاهیر هستند در فضای مجازی به سرعت می‌گردد و پررنگ می‌شود. در انتخابات مجلس از این موارد زیاد پیش می‌آید و در شهرستان‌ها این بر علیه ان و آن بر علیه این حرف می‌زنند و باید دقت، رعایت و نصیحت کنیم تا از دایره اخلاق خارج نشویم.

جنجال‌های احمدی نژاد در آستانه انتخابات چه علتی دارد؟

هر کسی روحیه‌ای دارد. آقای احمدی نژاد هم رفتار و مواضع و امید‌هایی دارد و شاید به ورد به عرصه انتخابات علاقمند است البته من نشنیده ام که ایشان بخواهد کاندیدا شود و متاسفانه این اتفاقات در این بستر می‌افتد، ولی اینکه ایشان ثبت نام می‌کند یا نه و تایید می‌شود یا نه باید منتظر بود و دید چه می‌شود.

فضایی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ فراهم شده و مردم نسبت به اصولگرایی و اصلاح طلبی بی اعتماد هستند. احتمال مطرح شدن گزینه کاندیدای زن چقدر محتمل است و اساسا چگونه می‌توان فضای انتخابات ۱۴۰۰ را از حال و هوای انتخابات ۹۸ و آن مشارکت حداقلی خارج کرد؟

ما ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری داشتیم و تجربه نشان داده است که تا اینجا خانمی نیامد و ثبت نام نکرد و اگر کسی ثبت نام شد صلاحیت او مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت. امروز شورای نگهبان سه اصطلاح حقوقی دارد قبلا می‌گفتند دو مورد است و یا تایید می‌شود یا رد می‌شود، اما امروز شورای نگهبان برای عده‌ای می‌گوید صلاحیت آن‌ها احراز نشد یعنی برای ما اصلح بودن این فرد مشخص نشد.

در مورد تفسیر قانون اساسی نیز اختلاف نظر وجود دارد عده‌ای می‌گویند مقصود قانون گذار از رجال مذهبی، جنسیتی است و رجال یعنی مردان و عده‌ای رجال را به شخصیت سیاسی تفسیر می‌کنند این مساله وجود دارد؛ بنابراین برداشت ما این است که نامزد شدن یک خانم منعی ندارد و اصولگرایی در این موضوع مانعی بر سر راه خود نمی‌بیند، ولی جریان‌های اصولگرایی و اصلاح طلبی ناچارند در ریاست جمهوری به یک نفر برسند.

ما نمی‌توانیم در ریاست جمهوری بگوییم ۳ یا ۵ کاندیدا داریم. در مجلس این ممکن است، ولی در ریاست جمهوری نهایتا یک نفر انتخاب می‌شود و وجود افراد متعدد آرا را پخش می‌کند و در این شیوه، شکست رخ می‌دهد. اما نباید فکر کرد جریان اصولگرایی حساسیتی منفی روی نامزد خانم دارد نه چنین حساسیتی وجود ندارد. از نظر ریاضی غیر ممکن نیست، ولی از نظر تجربی تجربه گذشته ما نشان داده که چنین اتفاقی نیفتاده است.

منبع: برنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • کاربر ناشناس
    0

    به خودتان زحمت ندهید کسی رای نمیده لااقل هرچه تعداد تان زیاد تر باشه بلا اخره یکی بخت ازش بر میگرده میشه رئیس جمهور آنوقت همه مشکلات کشور که ناشی از وجود نهادهای زیر مجموعه خامنه ای و سپاه پاسدارانه می افته گردن او خوبه

  • کاربر ناشناس
    0

    خالواحمدی بیو فعلا حسین حسین شعارماست

  • اشنا
    0

    مردم فرق اددم دلسوز را با بقیه میفهمن وشعوردارن .چن وقتیه مردم ازدکتراحمدی نژاد عزیز خواهش کردن مسئولیت سختو تواین سخت ترین شرایط اقتصادی قبول کنن .والا مث بقیه جاه طلب اگر بود کلی ثروت بجیب میزد .درحقیقت ایثارخواهند کرد اگر کاندید بشن .من ولقیه ی هموطنانمون هم فقط به دکتراحمدی نژاد رای میدیم که خار دشمنانش هست وخوا بهش کمک میکنه مشکلات اقتصادی کشور حل بشه .انشالله☺☺☺☺

    نظرات شما -
    • علی
      0

      عامل به وجود آوردن این وضعیت کسی که قطعنامه سازمان ملل را کاغذ پاره می دانست و موجب تحریم های بی سابقه علیه ایران گردید.

  • جمعه
    0

    صداقت احمدی نژاد از همه شما بهتر هست.اگر دروغی گفته و یا اشتباهی مرتکب شده شما وامثال شما مجبورش کردید.

  • کاربر ناشناس
    0

    احمدی‌نژاد را مردم میخوادش، تویکی خیلی ازسهمت سوءاستفاده کردی بشین آخر عمر یک ذره هم به فکر آخرتت باش

  • رها
    0

    نکنه باهنر توام تنت مثل حداد میخاره تا دکتر خارشش بده خخخ

  • حرف دل
    0

    ببین باهنر دکتر پته توام ریخته رو آب ، نکنه میخایی بیشتر پته ات بریزه رو آب ، عبرت برات نشده

  • وفایی
    0

    راستی دکتر گفته بود؛ باهنر برا حفظ انقلاب درخواست پول برای حزب چپ و راست کرده ، و دکتر گفته برو کاسه کوزت رو جمع کن ، مرده شور خودت و چپ و راست رو ببره .

  • رضا
    0

    اگر سید محمد خاتمی بگه من میخام بیام و ثبت نام کنم پوست کله اش رو میکنید شما اینطور ادمید

  • برزو
    0

    اصلا تو چه کاره مملکتی که اینقدر حرف میزنی اگر به واسطه برادر شهیدت نبود شما هم در کارخانه ای کار میکردی و امروز بازنشسته بودی و الان جلوی مجلس با بقیه بازنشستگان به خاطر حقوقت اعتراض میکردی نه سخنرانی و اعلام نظر

  • س
    0

    آقای باهنر مواظب صحبت کردنت باش آقای احمدی نژاد از احدی باکی ندارد اینکه برای حضور در انتخابات با مقام معظم رهبری مشورت کرده اند موید ولایت مداری ایشان است آیا شما هم مثل ایشان ضمن داشتن سلامت و کارایی و محبوبیت مردمی ولایت مدار هستید..

  • بازنشسته
    0

    جناب باهنرعزیز تو هم مثل من برو خونه بشین بسه دیگه ۴۳سال مدیریت امثال جنابعالی ودوستان رودیدیم

  • روستایی
    0

    آقای با هنر میشود لطف کنیدومدتی به زبان خود استراحت بدهید وماراازار ندهیدخواهش میکنم تمنا دارم

  • خخخخخ
    0

    باهنر تورو خدا تو هم مثل حدادعادل یه چیز در مورد احمدی‌نژاد بگو. ببینم با حرفای احمدی نژاد چی از تو درمیاد. مرد باش تو هم یه چیزی بگو با تأیید کردن حرف دیگران که آدم بزرگ نمیشه.

  • سرباز کوروش
    0

    باهنر، احمدی نژاد، حداد عادل........ ،،،،،، اسم هایی که مکررا برده میشن.... یه بابایی میگفت، سیاست مداران و پوشک بچه ها باید زود به زود عوض شوند، هردو به یک دلیل...

  • ع ع
    0

    آقای باهنر ، حداد یه چیزی گفته جوابش رو گرفته .مردم خودشان فهمیدند . پس مواظب حرف زدنت باش.اگه به گوش آقای احمدی نژاد برسه...

  • OK
    0

    احمدی نژاد اخلاقش جوری است که تحمل نقد و انتقاد و به چالش کشیده شدن را ندارد! به او بگویی بالای چشمت ابروست فحش و ناسزا می گوید و آبروی طرف را می برد و حالت را می گیرد و تو را می شورد و می گذارد جلوی آفتاب تا خشک بشی! او کوچک و بزرگ و احترام به بزرگتر و پیش کسوت را نمی شناسد. مناظره انتخاباتی سال ۱۳۸۸ او که از تلویزیون پخش شد آن صحنه های سخیف از خاطر کسی نخواهد رفت! او خود رأی است. او به غیر از نظر و عقیده خودش ، عقیده و نظر مخالف را بر نمی تابد!

    نظرات شما -
    • غیر قابل نشر
      0

      خودرایی بده اما بدتر از اون گوش به فرمانیست

    • حسین
      0

      هشت سال ریاست جمهوری احمدینژاد و هشت سال بعد از مدام در حال شنیدن فحش و انتقاد است در سال ۸۸ هم که اوضاع را دیدی حتی یک درصد نقدها وتوهینها را جواب نداده انگار شما در ایران زندگی نمیکنی

    • OK
      0

      پاسخ به غیرقابل نشر: از مشورت افراد متعهد ، متخصص و خبره در هر کاری استفاده کردن تعبیر به گوش به فرمان بودن نشود! احمدی نژاد به قول یکی از سیاسیون بیشتر گوینده است تا شنونده! به گواهی آنهایی که احمدی نژاد را از نزدیک می شناسند و با او کار کرده اند او بسیار خود رأی است و شیفته دیده شدن!

    • OK
      0

      پاسخ به حسین: احمدی نژاد یک نفر منتقد سیاسی ندارد که بخواهد پاسخ او را بدهد میلیون ها نفر منتقد عملکرد سیاسی او هستند و پاسخگویی به تک تک منتقدین سیاسی از توان او خارج است. البته او طرفدارانی هم از قشر آسیب پذیر و کم سواد جامعه در بین مردم دارد که تعدادشان کم هم نیست. در حال حاضر کمتر رسانه گروهی شنیداری ، دیداری ، مکتوب و مجازی هست که منتقد عملکرد سیاسی احمدی نژاد نباشد! او نمی خواهد بپذیرد عملکرد سیاسی اش قابل نقد است به همین خاطر به منتقدین خود برچسب خس و خاشاک و الفاظ بی نزاکتانه و رکیک می زند! خداوند او و همه ما را به راه راست هدایت فرماید. آمین

  • فدایی داری محمود خان تو عاشق مردمی
    0

    فدایی داری محمود خان توعاشق مردمی

  • مجتبی عباسی
    0

    تنها امید طبقه پایین جامعه ،باید بیاید ،باید رییس شود و میشود

    نظرات شما -
    • علی۵
      0

      امیدت به خدا باشه. یوسف امیدش به برادران گردن کلفتش بود و همان ها شدند بلای جانش.

  • میثم
    0

    چاپلوسترین و مزخرفترین شبه انسان همین آغای بی هنر هست

  • ف
    0

    ببین اقای باهنر هنوز بیست روز بیشتر نیست که ان اظهارات حداد و ان واکنش احمدی نژاد وان جاروجنجال در کشور!.،اخه تو چته؟ شر درست می کنی. بگذارید ارامش داشته باشیم.

  • محمد گلکارخوزانی
    0

    جناب آقای باهنر باسلام بهره برداری و دوشیدن ایشان ( آقای احمدی نژاد ) حدودا نزدیک به 8 سال است تمام شده و برای شماها شد مهره سوخته. جنابعالی با آقای مرحوم هاشمی رفسنجانی ( ره ) با آن همه خدمات و پر بال دادن به شما چکار کردید!!؟ فقط تخریب و یکی به میخ و یکی به لعن زدید!! خدا لعنت سیاست بی پدر و مادر را که یک سری افراد حاضرند هر جور و با هر نرخی نان سیاست را بخورند!!

  • علی
    0

    انقدر دولت بی تدبیر و غرب گرا بد وبی مسئولیت عمل کرده است و آنقدر اصولگرا دروغ گفته اند و در حمایت از همکاران دزد و قانون شکن خود سنگ تمام گذاشتند (ماجرای قالیباف و عنابستانی) که یک مشت ساده دل به احمدی نژاد پناه آورده اند. می گویند در جهنم از قسمتی که مارهای وحشتناک دارد جهنمیان به عقرب ها پناه می آورند.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      ایا اطلاع دارید تکلیف نماینده اصلاح طلب که سه سال پیش در فرودگاه زد توی گوش پلیس ویا نماینده اصلاح طلبی که مامور گمرک را مورد نوازش قرار داد به کجا انجامید و چگونه نحاکمه شدند

  • حمیدپاپی
    0

    با سلام آقای باهنر شما اول فیشهای حقوقی و دریافتیها ومحل زندگی خودت و فرزندانت را به مردم اعلام کن و بگو این همه ثروت را از کجا آورده ای؟ انشاالله در انتخابات 1400 با بیش از 40 میلیون رای بهار می آید وکشور گلستان می شود. فقط امیرکبیر دوم ایران محمود احمدی نژاد

  • غیر قابل نشر
    0

    همچنین احمدی نژاد در باره حداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها