فوق تخصص پیوند مغز و استخوان توضیح داد

همه چیز درمورد اهدا و پیوند سلول های بنیادی

فوق تخصص سرطان، بیماری های خون و پیوند مغز و استخوان با حضور در برنامه سیب از شبکه شما در مورد پیوند سلول های بنیادی توضیحاتی ارائه داد.

همه چیز درمورد اهدا و پیوند سلول های بنیادی

در ادامه مهم ترین بخش گفت و گو با دکتر حسن نور محمدی را می خوانید.

♦مدت زیادی از پیوند مغز و استخوان در ایران نمی گذرد اما در این مدت کم به درمان و نتیجه های خیلی خوبی رسیده ایم که این خبر خوب و امیدار کننده است.

♦خون یک دستگاهی است که انواع سلول ها، آنتی بادی، گلبول و…هست که مسئولیت های مختلفی دارند.

♦پلاکت خون؛ سلول اصلی بدن برای جلوگیری از خونریزی است.

♦برخی مراکز در کشور وجود دارد که مردم می توانند همانند خون، سلول های بنیادی را اهدا کنند و جان بسیاری از بیماران نیازمند را نجات دهند.

♦در مرحله اول از اهدا کننده خون گرفته می شود و پلاکت های او در مراکز نگهداری می شود؛ بعد از تطبیق با بیمارهای نیازمند و همخوانی خون وی با آن ها، از داوطلب برای اهدای سلول بنیادی دعوت می شو د و از سلول های او برای جان بیمار استفاده می کنند.

♦برای اهدا کننده سلول های بنیادی محدودیت های سنی وجود ندارد؛ بند ناف جنین می شود استفاده کرد تا از سلول های فرد بالای 80 سال حتی بیماران آسمی و قلبی علوقی نیز می توانند اهدا کننده سلول های بنیادی باشند.

♦کاربرد های پیوند مغز و استخوان امروزه بسیار زیاد است؛ از این عمل در گذشته فقط برای بیماران سرطان خون حاد استفاده می شد اما با پیشرفت علم پزشکی از این پیوند برای بیماران تالاسمی، انواع سرطان های خون، تومور های جامد، بسیاری از بیماری هیا ژنتیکی و ارثی نیز استفاده می شود.

♦پیوند مغز و استخوان به ظاهر سخت شناخته شده است، هر فردی به راحتی می تواند سلول بنیادی اهدا کند دقیقا همانند اهداکنندگان خون؛ برای شخص اهدا کننده کوچک ترین مشکلی پیش نمی آید.

♦منظور از پیوند مغز و استخون؛ شکافتن استخوان نیست؛ این سلول ها از طریق یکی از رگ ها به بدن انتقال داده می شو، این سلول ها در بدن فرد بیمار شروع به ساخت سلول های نرمال در بدن می کند.

♦بعد از پیوند مغز و استخوان، بدن فرد در حالت ضعف و بی حالی قرار می گیرد در این مواقع سیستم ایمنی بدن در شرایطی قرار دارد که با کوچک ترین سلول میکروبی فرد بیمار می شود، در نتیجه؛ رعایت نکات بهداشتی برای مصزف مواد غذایی برای آن ها بسیار مهم و ضروری است .

♦گوشت ها ومواد غذایی بیماران پسوند مغز و استخوان باید خوب پخته شود و از خوردن مواد غذایی خام پرهیز شود. شستن سبزی و میوه های این دسته از بیماران باید با حساسیت و دقیت بیشتری نیاز دارد.

♦برای کاهش عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی که قبل از عمل پیوند مغز و استخوان انجام می شود؛ بهتر از برای مصرف مواد غذایی به بیمار اصرار نداشته نشود و در صورت داشتن تهوع و استفراغ بهتر است از مواد غذایی با طبع سرد و میوه های منجمد استفاده شود.

منبع: خبرنیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها