کم بارشی فراگیر در ایران/ بارش‌ها تقریبا در تمامی استان‌ها زیر نرمال است

بارش‌ها در کشور از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ۳۰ درصد کمتر از نرمال بوده است همچنین میزان نزولات جوی از ابتدای سال آبی زراعی (مهرماه) تاکنون در تمامی استان‌ها به جز چهار استان کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.

کم بارشی فراگیر در ایران/ بارش‌ها تقریبا در تمامی استان‌ها زیر نرمال است

براساس آخرین اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از مهرماه تاکنون در کل کشور ۸۲ میلیمتر بارش داشته‌ایم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور حدود ۳۰ درصد کمتر گزارش شده است.

از سویی دیگر بارش‌ها در ایران نسبت به سال گذشته نیز ۴۰ درصد کمتر شده است و تمامی استان‌ها به جز چهار استان اردبیل، البرز، تهران و قم با کم بارشی مواجه‌اند.

بر اساس این اطلاعات، بارش‌ها در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان به‌ترتیب ۸۹.۵ درصد، ۸۹ درصد و ۶۲ درصد کمتر از میانگین بلند مدت است بنابراین این استان‌ها در شرایط کم‌بارشی شدید قرار دارند.

از سویی دیگر بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون در دو استان پربارش گیلان و مازندران نیز به ترتیب حدود ۱۷.۵ درصد و ۲۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.

با اشاره به اینکه طی سال آبی جاری کم بارشی فراگیر و خشکسالی گسترده در ایران دور از انتظار نیست، گفته بود که در بیشتر استان‌های کشور در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شرق این شرایط محسوس خواهد بود حتی برای استان‌های شمالی کشور به‌ویژه گلستان نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

به گفته وظیفه بر اساس مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی با خشکسالی متوسط و شدید در کشور مواجه باشیم بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کارشناس جوی
    0

    پیش بینی های بلندمدت هواشناسی ایران همیشه غلط ازآب درمیادزیرااین بندگان خدا چشم به مدل های هواشناسی آمریکا واروپادارندوغربی ها نیز هیچ گاه مدلهای بلندمدت خود رابه درستی فاش نمیکنند؛به عنوان یک کارشناس هواشناسی که به صورت تجربی ازاقلیم کشورم آشنایی دارم قول میدهم که دراسفند99وفروردین 1400شاهد بارشهای سنگین وکم سابقه خواهیم بودوضمنا دمای هوادراکثرمناطق کشورازنیمه دوم اسفند تااوایل اردیبهشت2تا3درجه کمترازنرمال خواهد بودزیراکشورمادرفازترسالی قرارداردوازهمین الان میتوانم بگویم که تعطیلات نوروزهمراه باسرمای محسوس و بارشهای گسترده برف وباران خواهد بود.

    نظرات شما -
    • ملول
      0

      عزیزم تا الان که حق با پیش بینی غربیها بوده . نمیدونم چرا بعضیها اینقدرررر اصرار دارن بگن غرب دروغ میگه

    • صوفی
      0

      ممنون ازحرف های امیدبخش شما... اما شما چه مستنداتی دارید؟ بر اساس کدام تصاویر این ادعا را مطرح می فرمایید

    • الن
      0

      بر اساس مدل بنده هم کویر لوت تبدیل به دریای لوت می شود!!! حرف بدون سند همین قدر بی ارزش است

    • کیا
      0

      مدل های غربی و اروپایی که همه درست از آب درامدند از تابستان می گفتند خشکسالی هست و درست هم بود همین نتیجه هایی که شما گرفته اید هم از مدل های غربی است

  • اسدی
    0

    جالبه که مجلس قالی انقلابی به دنبال تصویر طرحی هستند که کشت برنج که محصولی به شدت پراب است درکلیه استان ها ازاد شود !؟

  • مورچه
    0

    هرچی خدابخواد نبایدطبیعت رادستکاری کنید مثلآ بارور کردن ابرها وایجاد باران مصنوعی یکی ازطرهای روسی بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها