عملیات اجرایی مرمت و لایروبی سد انحرافی میل و مغان آغاز شد

عملیات اجرایی مرمت و لایروبی سد انحرافی میل و مغان در چهارمین روز از دهه مبارکه فجر و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرستان اصلاندوز با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

عملیات اجرایی مرمت و لایروبی سد انحرافی میل و مغان آغاز شد

عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل روز پنجشنبه در این آیین گفت: با اجرای این پروژه، تامین آب حدود ۹۰ هزار هکتار کشت‌های اول و دوم در اراضی پایاب شبکه آبیاری و زهکشی دشت مغان و تامین آب صنایع و شرب و خدمات در چهار شهرستان اصلاندوز، پارس آباد، بیله سوار و گرمی مغان تسهیل می‌شود.

وی هدف از اجرای این پروژه را تثبیت و حفاظت از سال رودخانه ارس در بالادست سد انحرافی میل و مغان ، جلوگیری از پیشروی رودخانه به سمت جمهوری اسلامی ایران ، حفظ رژیم جریان آب طبیعی در رودخانه ارس و بازگرداندن آب به مجرای اصلی رودخانه و شبکه های آبیاری و زهکشی مغان و میل در ایران و جمهوری آذربایجان دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: از اهداف دیگر این پروژه پایداری دیواره‌های هدایتی جریان آب رودخانه ارس ، جلوگیری از فرسایش و تخریب این دیواره‌ها و تسهیل آبگیری شبکه‌های آبیاری و زهکشی مغان و میل می‌باشد تا با اجرای آن جریان آب به شکل صحیح به آبگیرهای این سدها هدایت شود.

جنگی مرنی گفت: تاکنون برای طرح‌ها و پروژه های آبی استان ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مالی از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور اختصاص یافته است.

مقصود علی اکبری نیاری نماینده مجری طرح مرمت و بازسازی شبکه آبیاری و زهکشی میل و مغان نیز در این آیین گفت: عملیات فنی تقریبی در این پروژه شامل ۷۳۰ هزار مترمکعب لایروبی جزایر رسوبی، ۱۱۰ هزار متر مکعب ایجاد دایک سنگی و ۲ هزار مترمکعب عملیات بتنی خواهد بود.

شبکه های آبیاری و زهکشی مغان ایران و میل آذربایجان و سد انحرافی میل و مغان در حدود 50 سال پیش احداث شده و ظرفیت برداشت آب از این سد برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ۸۰ متر مکعب در ثانیه می‌باشد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها