در پی آتش سوزی کانکس معلم در سردشت دزفول:

آتش سوزی یا صاعقه؟/ کلاس های کانکسی در خوزستان برچیده نمی شوند

علت آتش سوزی در کانکس معلم در روستای کنگرستان بخش کوهستانی سردشت دزفول هنوز مشخص نشده اما اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی مسئولان دولتی استان در این خصوص، باعث آزردگی خاطر بازماندگان این حادثه شده است.

آتش سوزی یا صاعقه؟/ کلاس های کانکسی در خوزستان برچیده نمی شوند

به گزارش خبر فوری ، شامگاه دوشنبه ۲۹ دی‌ماه آتش‌سوزی در یک کانکس واقع در روستای کنگرستان بخش کوهستانی سردشت دزفول موجب سوختگی شدید سه معلم و سه نفر از نوجوانان این منطقه شد.

تعداد جانباختگان این حادثه تا کنون به دو نفر رسیده، دو نوجوان حدودا ۱۵ ساله که به دلیل شدت بالای سوختگی جان خود را از دست دادند.

علت وقوع این حادثه هنوز به صورت دقیق مشخص نشده اما تا کنون دو فرضیه در این زمینه مطرح شده، افراد آسیب دیده علت این حادثه را برخورد صاعقه با کانکس فلزی می دانند، افراد بومی منطقه نیز لحظه برخورد را ندیده اند اما تعدادی از آنها صدای یک برخورد محکم را شنیده اند.

از سوی دیگر مدیر کل بحران استان موضوع را به گونه ای دیگر مطرح کرده؛ امید بن عباس با اشاره به رد مساله اصابت صاعقه با کانکس گفته: بنا بر نظر کارشناسان و شواهدی به دست آمده هیچ گونه اثر برخود صاعقه با سقف کانکس یا آنتن تلویزیون بالای کانکس مشاهده نشده است و نوع انفجار، آتشسوزی کانکس و وضعیت فیزیکی کانکس نشان دهند که منبع آتش در درون کانکس قرار داشته است.

صحبت هایی که بازماندگان این حادثه را به شدت آزرده خاطر کرده و آن را خلاف واقع می دانند. به صورت کلی می توان گفت هنوز علت دقیق این ماجرا مشخص نشده به همین دلیل صحبت کردن از این ماجرا و حدس و گمان هایی که باعث می شود به افراد حادثه دیده تهمت های وارد شود صحیح نیست و بهتر است مسئولان استانی تا زمانی که علت این حادثه به صورت کارشناسی مشخص نشده، شواهد موجود را به برخی فرضیات ربط ندهند.

بی شک پس از گذشت چند روز نمی توان در این خصوص به صورت قطعی اظهار نظر کرد اما برخی ابعاد این اتفاق جای تامل دارد.

در ابتدای امر باید این نکته را یادآور شد که بی شک اگر مسیرهای صعب العبور منطقه سردشت دزفول تا کنون به راه هایی ایمن و آسفالت تبدیل شده بودند، تعداد جانباختگان این حادثه کمتر می شد و با اینکه حداقل میزان جراحت وارده به این افراد کاهش می یافت.

از سوی دیگر مدیران دولتی خوزستان تا این لحظه تنها به اظهار نظر در خصوص علت ماجرا پرداخته اند و خبری از پرداخت حق بیمه معلمان حق التدریسی و به صورت کلی وضعیت رسیدگی به این معلمان مطرح نشده و تنها تلاش هایی صورت گرفته است که حادثه را پس از ساعت کاری جلوه بدهند تا بار مسئولیت مالی در این خصوص را از دوش خود بردارند. مدیران آموزش و پرورش استان باید در این خصوص به صورت شفاف توضیحاتی ارائه دهند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در خصوص این حادثه گفته: کانکس اخیر هم قاعدتا کاربری آموزشی نداشته چون محل اسکان معلم بوده اما به هر صورت اتفاق بدی بود و ما بابت اتفاقی که افتاده بسیار متاسفیم، این معلم ها همکاران ما بودند، اگرچه می‌گوییم آنجا دانش آموز و مدرسه نبوده، اما این اتفاق برای هرکس و به هر علتی بیفتد جای تاثر و تاسف دارد.

در پاسخ به این مدیر مسئول هم باید گفت درست است که کانکس ویژه دانش آموزان نبوده است اما آیا معلمان حق التدریس که در مناطق روستایی صعب العبور مشغول فعالیت هستند، زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش محسوب نمی شوند که در زمان وقوع یک حادثه برای آنها در همان ابتدای امر به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت خود هستید؟

استفاده از مدارس کانکسی در مناطق روستایی و حتی شهری استان، موضوعی است که چندین سال است در رسانه های خوزستان مطرح می شود و اظهار نظرهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد، به طور نمی توان ماهیت کلی استفاده از این سازه را برای تحصیل دانش آموزان در مناطق کم جمعیت و عشایری استان زیر سوال برد زیرا بر اساس شاخص های موجود و شرایط برخی روستاهای موقتی و فصلی مناطق دور افتاده استان، بهره گیری از این سازه های آهنی منطقی به نظر می آید اما باید دید به چه علت با توجه به شرایط جغرافیایی هر منطقه از کانکس ویژه و مختص این امر که در داخل کشور نیز ساخته می شوند و به راحتی می توان آنها را تهیه کرد، برای مدارس صحرایی استان استفاده ای نمی شود.

متاسفانه بسیاری از کانکس های مورد استفاده در استان در مقابل سرما و گرما هوای محیط، ورود موجودات و حشرات خطرناک و حتی صاعقه و رویدادهای طبیعی مقاوم نیستند.

مدارس کانکسی را نمی توان از میدان خارج کرد

علی قربانی مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با تاکید بر اینکه استان به مدارس چادری و کانکسی نیاز دارد، عنوان کرد: به طور مثال روستا‌های صعب العبور بدون آب و برق وجود دارد که باید کانکس بگذاریم، چون طبیعت منطقه اجازه نمی‌دهد تا کاری غیر از آن انجام بدهیم.

قربانی با اشاره به حادثه حریق مدرسه کانکسی سردشت دزفول افزود: اول باید علت حادثه مشخص شود چرا که این کانکس ۱۳ سال آنجا بوده و غیر از آن در کشور هم وجود دارد. پس این کانکس‌ها نا ایمن نیست و باید کارشناسی شود و منتظر ماند تا علت حادثه مشخص شود دید که چه اتفاقی افتاده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۱۱ کلاس کانکسی در کل استان با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان به کلاس درسی تبدیل شدند، اظهار کرد: در این زمان هنوز ۳۰۰ کلاس کانکسی در استان وجود دارد که برخی از این کلاس ها را می شود به کلاس درسی دارای ساختمان تبدیل کرد اما تعدادی از آنها باید به صورت کانکس باقی بمانند.

قربانی تصریح کرد: در برخی مناطق استان هیچ گونه زیرساختی برای احداث کلاس درسی وجود ندارد به عنوان مثال برخی روستاها حتی آب و برق ندارند و نمی شود در آنجا ساخت و سازی صورت بگیرد از سوی دیگر در این چنین روستاهایی عموما ساکنین به صورت فصلی مستقر هستند و عملا تعدادی از ماه های سال تحصیلی اصلا در آن منطقه دانش آموزی وجود ندارد که کلاس درسی برای آنها ساخته شود.

وی با بیان اینکه در زمینه مدارس کانکسی انتظارات غیر کارشناسی مطرح شده گفت: بودجه ما در این زمینه محدود است و در روستایی که جمعیت بالایی دارند به دنبال ساخت مدرسه هستیم در این زمینه نیز کمبود های بسیاری وجود دارد اما در تلاش هستیم تا روستاهای با جمعیت بالای استان مدرسه دار شوند اما در خصوص مدارس کانکسی در برخی مناطق برنامه برای جمع آوری آنها نداریم.

منبع: خبر فوری

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها