راه‌های سقز در انتظار توسعه

توسعه زیرساخت‌های راه در تمامی شهرستان‌ها یکی از مطالبات مردم کردستان از دولت برای رسیدن به توسعه پایدار بوده که این مهم با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی شهرستان سقز از اهمیت ویژه برخوردار است.

راه‌های سقز در انتظار توسعه

راه های ارتباطی شهرستان سقز به دلیل موقیت جغرافیایی و عدم احداث بزرگراه در روزهای پرترافیک سال شاهد اتفاقات ناگوار است ولی با اجرای کریدور شمال به جنوب تا حدود زیادی این وضعیت بهبود یافته و با تامین اعتبارات لازم توسعه‌و ارتقای جاده‌ها نسبت به چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است.

جاده های منتهی به شهر سقز پر پیج و خم و گاهی به ویژه هنگام بارش برف صعب العبور است و همین مسئله باعث تصادفات بیش از حد، زمان بر بودن سفر و کلافه شدن مسافران می‌شود اما در چند سال گذشته دولت برای بهبود وضعیت راه های ارتباطی این شهر دست به آسفالت چندین کیلومتر راه ارتباطی همچون مسیر سقز - مریوان، سقز - دیواندره، سقز - بانه و همچنین سقز به سمت بوکان، ساخت پل آدینان در مسیر سقز به دیواندره، زده است.

در حال حاضر در بیشتر این محورها عملیات ساخت راه‌ها در جریان است و با این شرایط و پیشرفت فیزیکی مناسب انتظارات چندین ساله کردستانی ها برای برخورداری از راه مناسب و استاندارد برآورده می‌شود.

راه‌های سقز در انتظار توسعه

منفعت کریدور شمال - جنوب برای کردستان

استان کردستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است و این کریدور از این استان نیز عبور می‌کند و می‌توان گفت این کردیدور نعمتی برای کردستانی‌هاست تا بدین وسیله از جاده مطلوب‌تری برخوردار شوند.

استان کردستان در کریدور شمال به جنوب دارای ۳۲۵ کیلومتر جاده است که از این آمار ۱۴۱ کیلومتر در دست اجرا، ۱۲ کیلومتر در دست مناقصه، ۲۶ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۴۶ کیلومتر هم به بهره برداری رسیده است.

با بهره برداری از این کریدور که بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب را هم شامل می شود، شاخص کیفی جاده های کردستان به مراتب بهتر خواهد شد و کردستانی‌ها از وجود بزرگراه بی نصیب نمی‌مانند.

با اتمام این طرح حیاتی علاوه بر بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده ای باعث کاهش زمان سفر و تصادفات جاده ای خواهد شد و همچنین ورودی و خروجی مسیر شهرهای استان به بزرگراه و جاده های چهار بانده تجهیز خواهد شد.

شهرستان سقز باتوجه به اینکه در شرایط جغرافیایی و در مسیر ترانزیتی بودن منطقه قرار گرفته است دارای خطرناک ترین و پر حادثه ترین محورهای ارتباطی استان است، محور ارتباطی سقز بوکان به دلیل بار ترافیکی سنگین، نبود بزرگراه و جاده چهار بانده، همواره بیشتر تصادفات را به خود دیده است.

با توجه به اخبار و آمارهای منتشر شده، مسیر ترانزیتی و بین المللی سقز - بوکان بعنوان قطعه ای از کریدور شمال غرب به جنوب، یکی از پرترددترین و در عین حال حادثه خیزترین مسیرهای ارتباطی منطقه می باشد.

قرار بر این است، مسیر سقز - بوکان که در امتداد بزرگراه کرمانشاه میاندوآب قرار گرفته در سال‌های آینده وضعیت بهتری پیدا کند و در حال حاضر عملیات ساخت این جاده شروع شده و دولت گام بزرگی برای بهبود وضعیت این جاده برداشته است.

جاده سقز به سمت بانه با فاصله ۶۳ کیلومتری نیز یکی از جاده های باریک و پر پیچ و خم این منطقه بوده که به این دلایل مسیر را برای رانندگان سخت و زمان بر کرده است، علاوه براین وجود گردنه های زیاد و صعب العبور بودن جاده، بعنوان خطرناک ترین جاده های کردستان نام برده می‌شود.

لزوم ایجاد طرح‌های زیر ساختی و ساخت بزرگراه و همچنین ایجاد چندین تونل برای این محور ارتباطی ضروری است چرا که شهرستان بانه به لحاظ شرایط اقتصادی و تجاری می طلبد از شاخص های نوین راه ارتباطی برخوردار باشد.

در چند سال گذشته عملیات ساخت بزرگراه در چهار قطعه اصلی برای این محور تدارک دیده شده است که این مسیر هم دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است و این امید وجود دارد به یکی از بهترین جاده های استان تبدیل شود.

این مسیر هم در زمان دولت تدبیر و امید و با چاره اندیشی مسوولان از وضعیت بهتری برخوردار شده است چراکه در سالیان گذشته قطعه های از این مسیر هنوز آسفالت نشده بود ولی با همت مسوولان و تامین اعتبارات لازم، مسیر به تمامی آسفالت شده است.

راه‌های سقز در انتظار توسعه

پیمانکار قطعه سقز - بوکان بزودی تعیین می شود

مجری طرح احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور اظهار داشت: مسیر سقز بوکان با ۲۵ کیلومتر فاصله باتوجه به اینکه در طرح بزرگراه کرمانشاه به میاندوآب قرار گرفته است توسط شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل کشور اجرا می‌شود.

غلامرضا خرم با بیان اینکه عملیات ساخت این مسیر به کندی پیش می رود، افزود: تاکنون این مسیر ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار هم به دلایل مختلف خاتمه پیمان داده و عملا کار تعطیل شده است.

وی به وضعیت اجرایی این راه ارتباطی مهم اشاره کرد و گفت: کمیسیون ماده ۴۸ برای این قطعه برگزار شده و برآورد جدید برای برگزاری مناقصه آماده شده است و در ماه‌های آتی به پیمان می‌رود.

وی در خصوص کنارگذر شهرستان سقز هم گفت: این کنارگذر با قابلیت کاهش و روان شدن بار ترافیکی ورودی خروجی این شهر، چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هم اکنون زیر بار ترافیک رفته است.

خرم با اشاره به اینکه این کنارگذر به طول حدود ۱۰ کیلومتر دارای پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد است، یادآور شد: این طرح به پایان رسیده است، فقط پل تقاطع انتهایی پروژه باقی مانده است که عملیات اجرایی آن در حال انجام است و در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری کامل می رسد.

راه‌های سقز در انتظار توسعه

عملیات ساخت قطعه ایرانخواه - فتاح آباد در حال اجراست

مجری طرح احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور، تسریع در عملیات اجرایی این مسیر که در بین دو شهرستان سقز - دیواندره قرار گرفته و جاده پر ترافیکی است را ضروری اعلام کرد و گفت: این مسیر با طول 19 کیلومتر، هفت کیلومتر آن داخل حوزه استحفاظی شهرستان سقز است.

وی پیشرفت فیزیکی این مسیر را ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی محدوده در حال انجام است و حدود سه کیلومتر از هفت کیلومتر محدوده شهرستان سقز آماده عملیات آسفالت است.

وی به قطعه ۲ سقز - ایرانخواه نیز اشاره کرد و گفت: این راه ارتباطی هم با طول ۴۲ کیلومتر در مسیر بزرگراه کرمانشاه به میاندوآب قرار گرفته که هم اکنون زیر بار ترافیک رفته است.

خرم اضافه کرد: عملیات اجرایی این قطعه به پایان و به بهره برادری کامل رسیده است که شامل محدوده پل آدینان هم می‌شود.

وی از بهره برداری ۱۸ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب در استان کردستان بمناسبت دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: ۱۸ کیلومتر از این مسیر در دهه مبارک فجر زیر بار ترافیک می‌رود.

مجری طرح کریدور بزگراهی غرب کشور در بخشی از سخنان به دیگر مسیرهای این کریدور اشاره کرد و افزود: بمناسبت دهه مبارک فجر، ۳۵ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۱۰ کیلومتر در کرمانشاه، همراه با ۱۸ کیلومتر در استان کردستان با هزینه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

عملیات ساخت مسیر سقز - بانه آغاز شد

رییس اداره راه و شهرسازی سقز نیز در این ارتباط اظهار داشت: جاده سقز به سمت بانه در چهار قطعه طراحی شده است که در حال حاضر عملیات ساخت قطعه چهار آن (روستای میره ده - کیله شین) توسط پیمانکار آغاز شده است.

باقی رحمانپور با بیان اینکه قطعه چهار این جاده ۱۰ کیلومتر برآورد شده است، یادآور شد: عملیات اجرایی آن به تازگی شروع شده و پیمانکار در طول ۳ کیلومتر از پروژه مشغول به عملیات خاکبرداری هستند.

از کل طول طرح بزرگ بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه به میزان ۸۳.۵ کیلومتر در محدوده شهرستان سقز قرار دارد که به میزان ۵۱.۵ کیلومتر آن کاملا بهره برداری شده و مابقی به میزان ۳۲ کیلومتر در دست اقدام است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها