افتتاح موزه سنگ طی دهه فجر در شهرستان اهر

فرماندار اهر از افتتاح موزه سنگ طی دهه فجر در شهرستان اهر خبر داد.

افتتاح موزه سنگ طی دهه فجر در شهرستان اهر

رسول خدابخش در آئین تجلیل شهروندان، هنرمندان و مسئولان شهرستان اهر از مدیرکل و معاونین و کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از بابت پیگیری و تحقق مطالبه مردمی به جهت ثبت اهر به عنوان «شهر ملی ورنی» اظهار داشت: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی و همکاران‌شان جانانه برای تحقق مطالبه مردم از بابت ثبت اهر به عنوان «شهر ملی ورنی» تلاش کردند.

فرماندار اهر افزود: پتانسیل‌ها و هسته‌های کلیدی شهرستان اهر را در برخی حوزه‌ها می‌توانیم برجسته کنیم، «موزه سنگ» که یکی از ظرفیت‌های اهر بود اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود را در حال تکمیل کردن هستیم که در دهه فجر موزه سنگ شهرستان اهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

خدابخش با اشاره به عقب‌ماندگی شهرستان اهر در حوزه گردشگری اضافه کرد: مجوزهای گردشگری کشاورزی که برای اولین بار در استان به نام شهرستان اهر ثبت شد و قصد داریم با به‌کارگیری داشته‌های شهرستان؛ اهر را در این حوزه پیشتاز و پیشران نگه داریم.

فرماندار اهر ابراز داشت: برخی از فعالان حوزه صنایع‌دستی شهرستان اهر که از نظر محل فعالیت دچار مشکلاتی بودند؛ از مکان‌های تحت اختیار شهرداری اهر برای تحویل به فعالان صنایع‌دستی استفاده می‌کنیم.

وی از کلنگ‌زنی فاز ۲ مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی شهرستان اهر خبر داد، گفت: فاز نخست مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی شهرستان اهر تکمیل شده و هم‌زمان که در دهه فجر افتتاح می‌شود؛ فاز ۲ این پروژه نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

افتتاح موزه سنگ طی دهه فجر در شهرستان اهر

خدابخش ثبت جهانی «بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» را از جمله مطالبات مردم اهر عنوان کرد و افزود: اقدامات صورت گرفته در رابطه با ثبت جهانی «بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» آن‌چنان راضی‌کننده نیست از این‌رو ثبت جهانی این اثر تاریخی آرزوی قلبی مردم اهر و دوستداران حوزه میراث فرهنگی است که می‌تواند در رونق صنعت گردشگری و گردشگرپذیری شهرستان اهر و منطقه ارسباران تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

فرماندار اهر با تاکید بر این‌که استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها می‌تواند شهرستان اهر را به جایگاه اصلی خود برساند، خاطرنشان کرد: برخی از ظرفیت‌های داشته‌ی شهرستان اهر در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را بررسی می‌کنیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، جایگاه این شهرستان را تقویت می‌کنیم.

«خانه ورنی اهر» در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود

شهردار اهر نیز در این جلسه از راه‌اندازی «خانه ورنی اهر» در آینده نزدیک خبر داد، گفت: منازل و مغازه فعالان حوزه ورنی‌بافی اهر پلاک‌کوبی می‌شود.

محمد سرقینی افزود: اِلمان ورنی، لوح «اهر شهر ملی ورنی» در قالب تندیس و دیوار نگار سفال ورنی به زودی در شهر اهر نصب و رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که راسته ورنی‌فروشان در شهر اهر با موافقت رئیس شورای شهر؛ نام‌گذاری شده است، گفت: همچنین بازارچه صنایع‌دستی شهرستان اهر در حال احداث بوده که در فصل‌کاری پیش‌رو به بهره‌برداری می‌رسد.

سرقینی از پلاک کوبی منازل و مغازه و کارگاه‌های تولید ورنی در شهر اهر خبر داد، یادآور شد: طراحی اِلمان ورنی طی فراخوان ملی در دست اقدام است؛ شاید شهرداری اهر در زمینه معرفی ورنی هزینه‌هایی کند اما حقیقتاً از دید هزینه کرد نگاه نمی‌کنیم بلکه هرچه در توان داشته باشیم از معرفی ورنی اهر و قره‌داغ دریغ نمی‌کنیم.

افتتاح موزه سنگ طی دهه فجر در شهرستان اهر

شهردار اهر با تاکید بر اینکه مجموعه شهرداری و شورای شهر اهر برای همکاری در ثبت جهانی «بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» آمادگی کامل دارد، اظهار کرد: گورستان متروکه واقع در حد شرقی پارک شیخ شهاب‌الدین اهری که زمین آن متعلق به اوقاف است را در حال خاکبرداری هستیم که بعد از اتمام؛ قصد داریم با تبدیل به فضای سبز به شیخ شهاب‌الدین اهری الحاق شود.

وی همچنین از آمادگی شهرداری و شورای شهر اهر در حمایت از سرمایه‌گذاران در زمینه ساخت هتل در شهرستان اهر خبر داد، تاکید کرد: شهرداری اهر از سرمایه‌گذارانی که قصد ساخت هتل در شهر اهر را داشته باشند ریالی از بابت پروانه ساخت و ساز هزینه دریافت نمی‌کند و در این گونه سرمایه‌گذاری حتی از ماشین‌آلات شهرداری نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.

سرقینی خاطرنشان کرد: «موزه سنگ» شهرستان اهر که در پارک دکتر قاسم خان اهری در حال اجرا بوده؛ در دهه فجر به بهره‌برداری می‌‎رسد و برای ایجاد «موزه باستان‌شناسی» در عمارت تاریخی شهرداری اهر نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها