اشعار «شیون» هوای شمال را دارد

سراسر اشعار و مجموعه‌های شیون فومنی هوای شمال را دارد و فضای گیلان را می‌توان در شعر او به وضوح مشاهده کرد.

اشعار «شیون» هوای شمال را دارد

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از ایسنا، میراحمدسید فخری نژاد متخلص به شیون فومنی از شاعران محبوب و مشهور خطه شمال در 3 دی سال 1325 در شهرستان فومن دیده به جهان گشود.او تحصیلات ابتدایی و سه ساله خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ نمود و سه ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی در آنجا گذراند.

شیون در سال 1346 وارد سپاه دانش در طارم زنجان شد و یکسال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال 1348 وارد زندگی زناشویی شد.

او عهده دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری گشت و تا سال 1351 با تمام مشکلات دست و پنجه نرم کرد و عاشقانه به رسالت خود که همانا تعلیم و تربیت بود،پرداخت و پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل شریف باز هم ادامه داد.

شاعر بزرگ گیلانی در سال 1374 مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز به تهران کوچ کرد و در همین سال با توجه به درد بیشمار موفق به اخذ فوق دیپلم(تجربی) از دانشگاه تربیت معلم گشت.

سرانجام شیون در سال 1376 پس از سال ها تدریس و تعلیم و تربیت فرزندان این خاک طربناک بازنشسته شد و در شهریورماه 1377 پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان های تهران روی از نقاب خاک کشید.

آرامگاه شیون فومنی در بقعه سلیمانداراب رشت بنا به وصیتش در کنار سردار بزرگ میرزا کوچک جنگلی واقع شده است.

شیون فومنی به عنوان یکی از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر بومی و محلی،گویش گیلکی را که داشت در محاق فراموشی قرار می گرفت سینه به سینه تا آن سوی مرزهای کشورمان اشاعه داد و از سوی دیگر در حوزه شعر فارسی با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالب های معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تاثیرگذار و توانای شعر معاصر بشمار می رود.

ترانه سرایی یکی از جنبه های ادبی و هنری شیون است که با مهارت، چیرگی و تسلط بر موسیقی،آواها و ملودی‌های محلی و فارسی از وی موفق‌ترین شاعر ترانه سرا را ساخته و در این حوزه ترانه‌های متعددی از وی به وسیله خوانندگان نامور خوانده شده است.

غزل‌های شیون از برجسته‌ترین غزل‌های معاصر شعر فارسی است که وی را در ردیف ممتازترین شاعر غزل سرا در حوزه غزل امروز(نئوکلاسیک)قرار داده ‌است.

سراسر اشعار و مجموعه‌های او هوای شمال را دارد و فضای گیلان را می‌توان در شعر او به وضوح مشاهده کرد.این گونه بوم گرایی که از عناصر سبکی اوست، یکی از محصولات نوگرایی نیمایی است که شاعر را با محیط خویش، پیوند می دهد.

او علاوه بر آثار ارزشمند و ماندگار چهار فرزند به نام های حامد، کاوه، دامون و آنک نیز به یادگار نهاد.

به گزارش ایسنا، امروز، 3 دی 1369 مصادف با هفتادویکمین زادروز این شاعر مردمی و محبوب ایران زمین است.

منبع: ایسنا

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها