آمارهای عجیب از حقوق کارمندان دولت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود از میانگین حقوق ۱۵.۵ میلیون تومانی برای کارکنان دولت و قرار گرفتن ۶۰ درصد کارمندان در ۳ دهک بالای جامعه سخن به میان ‌آورده که عجیب و حتی از نگاه برخی غیر واقعی به نظر می‌رسد.

آمارهای عجیب از حقوق کارمندان دولت

در حالی که این روز‌ها بحث میزان و نحوه افزایش حقوق کارمندان دولت یکی از بحث‌های داغ در مجلس است و پیشنهاد‌های متفاوتی در این باره مطرح می‌شود مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود به چرایی رشد کم سابقه ۵۹ درصدی اعتبارات هزینه‌ای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و افزایش ۷۶ درصدی اعتبارات حقوق کارمندان با وجود اعلام افزایش قابل تامل ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت پرداخته است.

در این گزارش از میانگین حقوق ۱۵.۵ میلیون تومانی برای کارکنان دولت و قرار گرفتن ۶۰ درصد کارمندان در ۳ دهک بالای جامعه سخن به میان‌آمده که عجیب و حتی از نگاه برخی غیر واقعی به نظر می‌رسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود با بیان این که اعتبارات هزینه‌ای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۹۹ حدود ۵۹ درصد رشد کرده، این موضوع را در حداقل هفت سال اخیر بی سابقه و همچنین آن را با اعلام افزایش ۲۵ درصدی ضریب حقوق کارکنان دولت در لایحه نامتناسب دانسته است. این مرکز در ادامه نکاتی را در سه محور تعداد کارکنان دولت، میزان حقوق و مزایای پرداخت شده به طبقات مختلف درآمدی و نیز سیاست افزایش حقوق کارکنان دولت بیان کرده است.

۱- تعداد کارکنان دولت مشخص نیست: آخرین آمار رسمی از تعداد کارکنان دولت مربوط به ابتدای سال ۹۷ و به میزان دو میلیون و ۱۶۵ هزار نفر بوده است. این در شرایطی است که طبق گزارش مرکز پژوهش ها، دولت در ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف شده بود تا حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه‌های اجرایی را در طول اجرای برنامه حداقل به میزان ۱۵ درصد کاهش دهد. حتی آمار‌های برخی کارشناسان حاکی از این است که سهم هزینه‌های حقوق کارمندان از کل هزینه‌های بودجه در ایران بیشتر از همه نقاط جهان است.

۲- سرجمع اعتبار ردیف حقوق کارکنان دولت ۴۰۸ هزار میلیارد تومان است نه ۲۰۹ هزار میلیارد تومان: به رغم اختصاص فصل اول اعتبارات هزینه‌ای به جبران خدمات کارکنان دولت با اعتبار ۲۰۹ هزار میلیارد تومان، این رقم صرفاً شامل حکم کارکنان است و مزایا را در بر نمی‌گیرد. این مرکز رقم کل اعتبارات حقوق و مزایای کارکنان دولت را حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان (معادل ۶۴ درصد بودجه) اعلام کرده است.

۳- کارکنان دولت در دهک‌های بالای درآمدی: این مرکز در آمار‌هایی قابل تامل اعلام کرده است که بر اساس داده‌های طرح محاسبه هزینه- درآمد خانوار در سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد از کارمندان دولت در پنج دهک بالای درآمدی جامعه قرار داشته اند. یعنی وضع معیشتی آنان از متوسط جامعه بهتر بوده است. از این میان، ۶۰ درصد کارکنان دولت در سه دهک بالای درآمدی جامعه و حدود ۲۳ درصد این افراد در دهک دهم قرار داشته اند!

مرکز پژوهش‌ها با تاکید بر این که سیاست افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت نیازمند بازنگری و اصلاح است، می‌افزاید: اگر هدف از افزایش حقوق کارکنان دولت، حمایت از آن‌ها در مقابل گرانی‌های اخیر است، باید توجه کرد که منابعی که در اختیار دولت است، منابع عمومی بیت المال و متعلق به همه ملت بوده و احتمالاً قشر‌های بسیار ضعیف تری در جامعه وجود دارند که لازم است مورد توجه قرار گیرند؛ بنابراین یکی از تصمیمات مهم بودجه ۱۴۰۰، انتخاب بین گزینه‌هایی نظیر «افزایش زیاد حقوق کارکنان به قیمت ایجاد تورم» یا «افزایش منطقی حقوق به میزان منابع در دسترس و تحمیل نکردن تورم به جامعه» خواهد بود.

آمارهای عجیب از حقوق کارمندان دولت متوسط حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟

طبق اطلاعات ارائه شده در بالا و با اضافه کردن استخدام حدود ۴۰ هزار نفر نیروی جدید در بخش درمان به آخرین آمار رسمی تعداد کارکنان دولت در سال ۹۷ که دو میلیون و ۱۶۵ هزار نفر بوده است، تعداد کارکنان دولت را برای سال آینده می‌توان ۲.۲ میلیون نفر برآورد کرد. از سوی دیگر سرجمع ۴۰۸ هزار میلیارد تومانی اعتبار حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۴۰۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود این و با فرض ثبات تعداد کارکنان دولت می‌توان محاسبه کرد که سرانه اعتبار حقوق ماهیانه هر کارمند دولت در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۵.۵ میلیون تومان خواهد بود!

بودجه شرکت‌های دولتی: سرزمین عجایب

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود، با بیان وجود ایرادات متعدد در بودجه تفصیلی شرکت‌های دولتی آورده است: به عنوان مثال تعداد کارکنان بانک مرکزی در بودجه تفصیلی، «یک» ذکر شده است. یا اعداد بودجه تفصیلی بانک کشاورزی، دقیقاً مشابه ارقام بودجه تفصیلی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بوده و ارقام بودجه تفصیلی بانک صنعت و معدن نیز دقیقاً مشابه ارقام بودجه تفصیلی بانک مسکن است. همچنین در بودجه تفصیلی برخی شرکت‌ها (مانند اسکوتک) تعداد کارگران یا کارمندان ارائه شده، اما حقوق و دستمزد آن‌ها صفر! درج شده است. در بودجه تفصیلی برخی دیگر از شرکت‌ها مانند شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) تعداد کارگران و کارمندان و حقوق و دستمزد آن‌ها جملگی صفر! درج شده است.

آمارهای عجیب از حقوق کارمندان دولت کارکنان شرکت‌های دولتی چقدر می‌گیرند؟

یکی از سوالاتی که درباره شرکت‌های دولتی مطرح است، آمار کارکنان و حقوق و مزایای پرداخت شده آن هاست. به رغم مخدوش بودن اطلاعات ارائه شده در بودجه تفصیلی این شرکت ها، مرکز پژوهش‌های مجلس برآوردی از این ارقام را با توجه به جدول محاسبه کرده است.

منبع: خراسان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • بهلول
    0

    به بازنشستگان تامین اجتماعی برسید .سازمان تامین اجتماعی صرف مزایا خود میکند.به بازنشستگان تامین اجتماعی برسید وضعیت درآمدی شون مناسب تورم وحشتناک ایران نیست قابل توجه دولت کاسب ومجلس درفکر خود .

  • حمید
    0

    حقوق ما که بعد از ده سال سابقه کار و مدرک دکتری و رسمی بودن، تازه امسال با کلی اعتراض و منت گذاشتن رسیده به مبلغ چهار میلیون تومان ( آنهم با سختی کار بازدیدهای میدانی زیر آفتاب و سرما و غیره ) ولی حقوق کارمندان شرکت های دولتی را نمیدانم به چه صورت هست.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ما هم مثلا حرفتو باور کردیم!

  • ی
    0

    راست گفته.حقوق وزارت نفت و کارمندان مجلس فقط

  • ربیع
    0

    عجیب است اما باور کنید از شاهکارهای عدالتی دولت تدبیر و امید و خزانه دار اعظم است......

  • موسوی
    0

    20 ساله معلم هستم حقوقم سه میلیون هست،،،، ای خدا نابود کنه مفت خوران مملکتم رو

    نظرات شما -
    • ایلیا
      0

      احتمالا اونا طول و عرض شکمشون بیشتره.

    • محمد
      0

      حقوق سه میلیونی در آموزش و پرورش نیست میانگین حقوق 6/5 میلیون تومان است احتمالا کسورات وام دارند

  • کارمند
    0

    تحلیل مغرضانه ایه با مردک کارشناسی ارشد و ۶ سال سابقه ۵ میلیون حکم منه با این گرانیهای افسار گسیخته و اجاره خونه به این میگن دهک بالا؟ پارسال یک خودرو تولید داخل چند بود الان چنده؟ حقوقهای نجومی و غیر واقعی که نوشتین کجا میدن ماهم بریم استخدام بشیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام فدات بشم ببخشید من با ۱۹سال خدمت وبا مدرک کارشناسی ارشد ۵میلیون و هفتصد هزار تومان میگیرم

    • مرتضی
      0

      من هم با مدرک فوق لیسانس. 17سال سابقه کار. البته شرکت خصوصی. الان بیکار شدم ویک ریال هم درآمد ندارم. بیمه هم ندارم . برو خداتو شکر کن. کلاتو بنداز هوا

  • محمد
    0

    این دولت تدبیر توی این هشت سال چیکار کرده که یک آماد دقیقی از کارکنانی که هر ماه حقوق پرداخت می کنه نداره .این اختلاف پرداختی برای چیه مگه اینها دو شکم دارند یا دارند جمعیت کشور را افزایش می دهند.همینو می تونم بگم که نوبخت مملکتو بدبخت کرده و فاصله طبقاتی را افزایش داده خداوند خودش رحم کند

  • متعجب
    0

    این همان دولتی است که با افزایش حداقل حقوق کارگران به حتی 2میلیون تومن مخالفت کرد!!!!!!!

  • ریزه میزه
    0

    شفافیت دولت نجومی بگیری ماراکشته! ای وای برما ووای براین دولت بارای اکثری!

    نظرات شما -
    • یه کارگر
      0

      حرف بیخود نزن دولتهای قبلی هم به کارمندها خوب میرسیدن...من کارگرم(کارشناس سخت افزار) برادرم کارمند بانک... تو دولت قبلی هم حقوقش نزدیک به 3 برابر من بود ...تازه من حق اعتراض نداشتم چون قراردادی بودیم ولی برادرم رسمی و خیلی راحته!

  • محمد ش
    0

    واقعا کشور ما از نظر مدیریت خیلی ضعیف کار میکنه و اکثر مردم ایران عزیز شاکی هستند خدا خودش کمک کند ، خدایا خودت کمکمان کن ، والله چی بگم آخه ،

  • کوروش
    0

    بارشوه حساب کردی کلیدسازجان یابدون رشوه؟

  • محمد
    0

    سلام من خودم کارمند دولت هستم مردم باید توجه کنند ما کارمندان هم با نا عدالتی مخالفیم ولی اگه متوسط حقوق کارمندان بالا است مربوط به حقوق تعدادی از مدیران است که اضافه کار وحق ماموریت و...که برای خود تعریف میکنند به اندازه حقوق چند کارمند است .مبنا حد اقل وحد اکثر حقوق باید جمع دریافتی حقوق ومزایا باشد که عادلانه است مدیران مزایای دریافتی شان از حقوق بیشتر است.

  • خدایی هست
    0

    پانزده میلیون تومان !!!! باور میکنید ؟ به مجلسی ها هم میگفتن ۹میلیون میگیرن بعد مشخص شد پنج برابرش درسته این بود انقلاب اسلامی؟ این بود عدل علی ع را پیاده کردن!؟ من یک ریال حقوق ندارم کار آزاد هم ندارم ، مستاجر هم هستم تازه داغدار هم هستم خدایی هست بالاتر از کرونایی هم هست ... من دوساله دارم میگم بترسید از قهر طبیعت و ظلم نکنید هامون /

  • مجتبی
    0

    خدا ازتون نگذره ای چرت پرتا چیه من کارمندم 4تومان میگیرم.

  • محمد
    0

    حداقل حقوق یک کارمند که خجالت زده زن و فرزند نشه ده میلیون باید بشه

    نظرات شما -
    • رمضون
      0

      حقوق رو بالا میبرن که چی بشه وقتی قدرت خرید نیست بیا حقوق رو 50 درصد ببر بالا کالا هارو هم 70 درصد ببر بالا دلار رو هم 5 هزار تومن گرون بشه. خب افزایش حقوق ها فقط به تورم مربوط میشه یعنی حفظ حقوق کارمند ها = قدرت خرید با اندکی کاهش نسبت به قبل همین پس بهتر دلار از روی بیست سه تومن جم نخوره و کلا ها هم اگه ارزون نمیشن همین جا بمونن سال بعد هم نهایتا 20 گرون بشن . وگرنه افزایش حقوق.......

  • علی
    0

    من در یک شرکت پتروشیمی خصوصی در بندر دیر کار میکنم ساعت کاری از ساعت هفت صبح هستش تا شش غروب در زمستان تابستان دو ساعت بیشتر ماهی چهار تومن میگیرم تازه هستند کسانی که ماهی دو نیم حقوقشونه امسالم با توجه به این تورم یک ریالم به حقوقمون اضافه نشده کسانی هم که اعتراض میکنن اخراجاً من نمیدونم تو این مملکت بی صاحب ما چرا مسئولی پیدا نمیشه که بگه این ۲۵ درصد افزایش حقوق امسال چرا اضافه نکردن تو رو خدا به داد این مردم برسید در تابستان در دمای ۶۰ درجه دوازده ساعت کار میکنیم بعد یک ریالم اضافه نکردن به حقوق ما آیا مسئولی هست که صدای ما رو بشنود

  • مستمری بگیر
    0

    فقط مقایسه کنید حداقل حقوق کارگران زحمت کش وبدبخت جامعه را با این افزایش حقوقهای نجومی! خدا لعنت کند این دولت دزد ، دروغگو و ضد کارگر را الخصوص نوبخت دزد را که این فاصله طبقاتی را به اجرا دراورده.

  • مهدی
    0

    ما فولا د هرمزگان کار می‌کنیم رسمی و قراردادی ده میلیون به بالا می گیرند .کارگر چهار تومان

  • معصومه
    0

    من با مدرک کارشناسی ارشد و 18 سال سابقه کار در بخش خصوصی دو میلیون و هفتصد هزار تومان حقوق میگیرم.چون حقوقم تابع دستور وزارت کار میباشد.همان وزارتخانه ای که آخر هر سال با وعده های پوچ کارگران را دلخوش و امیدوار به زندگی میکند.زهی خیال باطل.

  • محمد
    0

    این مملکت فقط برای کارمندان عالیه ، حقوق ، بیمه ، سنوات ، بازنشستگی ، بن خرید شب عید و ماه رمضان ، بن خرید از فروشگاههای خودشون، حق مسکن ، حق اولاد ، وام خرید خودرو ، وام خرید منزل ، وام خرید لوازم خانگی ، سرویس رفت و آمد و .... ولی کسایی که شغل آزاد دارن اکثرا مستاجرن بیمه اختیاری ماهی ۶۵۰هزار باید خودشون بدن اونم تامین اجتماعی که هیچ بیمارستانی قبول نداره ، هیچ وامی هم نمیتونن بگیرن چون ضامن ندارن ،و.... شغل آزاد تا روز مرگ باید کار کنه چون هیچ پشتوانه ای نداره .....

  • یه کارگر
    0

    تمام دولتها فقط به کارمندها میرسند بعد شعار میدن چرخ تولید باید بچرخه!!! البته نمیگن مجانی!... کارگر همون الیورتوئیسته برای دولت

  • کاربر ناشناس
    0

    راست گفته حقوق نفتی و وزارت خارجه و نماینده های مجلس و استاندارها از این عدد هم بیشتره

  • تاکسی
    0

    چرا راننده تاکسی ها رو بیمه نمیکنید؟

  • تبدیل وضعیت قراردادی شهرداری تهران
    0

    متاسفانه پرسنل قراردادی زحمتکش شهرداری تهران مظلوم واقع شدند وبه دلیل اینکه غیردولتی محسوب می شوند کمترین دریافتی را دراین شرایط آن هم درخط مقدم کرونا دارند... سازمان شهرداری ها و استخدامی هم هیچ توجهی به تبدیل وضعیت نداردو به دلیل کاهش منابع شهرداری تهران اضافه کاری ها به شدت کاهش و ناهاری هم قطع شده است .

  • mohammad
    0

    آخه از خدا بی خبر، تویی که این آمار چرت رو منتشر میکنی ،آخه مگه درسته که اعتبار کل تقسیم کردی به کل کارمندا بعد میگی پانزده میلیون میانگین حقوق کارمند هستش، وقتی یه مدیر میگیره ۲۰ میلیون و کارمندش میگیره ۳ تومن بعد تو چطور اومدی میانگین گرفتی ، اصلا این میانگین گرفتن اشتباهه، چون خواننده رو گمراه میکنه،

  • شکیبا
    0

    خدا لعنتون کنه من قراردادی شهرداری تهران هستم ۳/۸۰۰ میگیرم در خط مقدم کرونا ولی چون کارمند دولتی محسوب نمی شویم کمترین دریافتی راداریم ... آقای انصاری سازمان استخدامی و سازمان شهرداری پاسخگو باشید

  • محسن
    0

    دم کارمندها را میخوان ببینند تا برای انتخابات روسفیدشون کنند. آخه تو انتخابات قبلی باب میلشون کار نکردند.

  • اعلایی
    0

    امارحتمادرست است ولی متوسط حقوق درست نیست دریافتی مدیران قابل مقایسه بامتوسط کارکنان نیست ولی تعداد زیاد کارکنان همه ساله مورد اعتراض است و تمام دولتها در طول سالها قول کاستن انراداده ند موفق نشده اند دیوانسالاری در ایران تقریبا با کمتر کشوری قابل مقایسه است درتمام بودجه ها هرسال حدود ۷۰ در صد آن صرف حقوق میگردد که اگر تفکیک شود جمع مزایا است که هر ساله رقم آن بمراتب اضافه میشود

  • قرادادی
    0

    سلام فرق و تبعیض از فقر بدتره ، بدتر از بیکاری اینکه شاغل باشی ولی حقوقت تا آخر ماه نکشه اومدن یه چیزی بنام قراردادی و شرکتی ابداع کردن هر کدوم از این نیروها در حد کارشناسن در شرایط کاری نوک پیکان زحمت ایستادن اونوقت حقوقشون یک سوم کارمندان رسمی هستش آقا یکبار بیان برا همیشه به این قصه ها پایان بدین مگر نه اینکه عدالت در مملکت ما درست اجرا نشده خوب این بی عدالتی داخل ادارات به حداقل برسونید چقدر تفاوت حقوق آخه (حداقل نیروهای با مدرک کارشناسی و 20 سال پرداخت بیمه به بالا رو بیاین تبدیل وضعیت کنید) مگر چند سال دیگر میهمان شما هستن آقا تو بد شرایطی هستن ازدواج و دانشگاه فرزندانشون چکار کنن از این دولت خیری نیست اگر مجلسیهای عزیز دست بکار بشن .

  • خ
    0

    این همون داستان رضا شاه که ی گلوله برف داد به سرلشگر بعد گفت دست به دست بدهید تا به آخرین نفر برسه ،به نفر آخرتیکه برف کوچک رسید چون توی راه نصف بیشتر برف آب شد ، حالا اگر برفی باشه چند نفر اول نمیزارن به نفرهای بعد برسه فقط سوز وسرماش مال مردمه

  • ازز
    0

    معلمان گدایان جامعه با حقوق روزی ۱۳۰ هزار تومان کثافتها در مورد حقوق دست پیش را میگیرند که پس نیفتند تورم ۲۰۰درصد افزایش حقوق ۲۵ درصدباید صدسال کار کنی که خونه بخری

  • ناشناس
    0

    تو رختخواب خوابیدن و یه میانگین گرفتن بعد اسم خودشونو گذاشتن مرکز پژوهشها ، اینو که ننجون آقای کروبی هم بلد بود ، اگه راست میگن بررسی اختلاف دریافتیها در ادارات مختلف دولتی با شرکتهای دولتی و بین مقامهای مختلف رو بررسی کنن ،

  • ایمان
    0

    من فکر میکنم دولتی ها و نظامی ها هرچقدر میگیرن خودشون میدونن اصلا نوش جونشون ما بخیل نیستیم فقط موندم چرا وضعیت بازنشسته های تامین اجتماعی برای کسی مهم نیست؟مگه با این چندرغاز حقوق میشه یک ماه زندگی کرد؟بخصوص که منابع مالی اضافه کردن حقوق این بازنشسته ها از پس انداز خودشون تو صندوق تامین اجتماعی تامین میشه و به دولت ربطی نداره و متاسفانه منابع تامین اجتماعی شده گوشت قربانی دولت و کارکنان اداری این سازمان مقایسه حقوق های بسیار بالای بازنشسته های کادر اداری سازمان تامین اجتماعی با بازنشسته های کارگری که خود صاحب اصلی صندوق هستند و این منابع با پرداخت های آنان شکل گرفته باعث ناراحتی عمیق بیمه پردازان و بازنشستگان این سازمان است.مسئولین لطفا برای حل این معضل چاره ای بیاندیشن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها