چقدر کریسمس ریشه ایرانی دارد؟/ داستان شکل گیری مهم‌ترین نمادهای عید مسیحی/ بابانوئل واقعی که بود؟

آیین کریسمس تحت تأثیر جشن تولد خورشید است که بنا به اعتقاد میترائیست‌ها در طولانی‌ترین شب سال به دنیا آمده است.

چقدر کریسمس ریشه ایرانی دارد؟/ داستان شکل گیری مهم‌ترین نمادهای عید مسیحی/ بابانوئل واقعی که بود؟

به گزارش خبر فوری ، مراسم سال نو میلادی یا کریسمس سالیان سال است که برگزار می‌شود. علی رغم اینکه بسیاری گمان دارند این مراسم با همه ویژگی‌هایش از همان روز نخست به این شکل برگزار می‌شده اما نباید فراموش کرد که کریسمس در طول تاریخ آرام آرام تکمیل شده و تطور یافته است.

کریسمس و آیین مهرپرستی

نکته عجیب در مورد کریسمس این است که تاثیر بسیار بسیار زیادی از میترائیسم (مهرپرستی) ایرانی گرفته است. این تاثیر به حدی زیاد است که حتی می‌توان آغاز سال نو مسیحی را تحت تأثیر آیین مهرپرستی دانست.

در واقع، در عصر امپراتوری روم و در قرون ابتدایی گسترش مسیحیت در اروپا و آسیای صغیر، ۴ مذهب اصلی در روم وجود داشت. اولین گرایش مذهبی مربوط به آیین‌ها و دین سنتی رمی است که همانند مذهب یونانی مبتنی بود بر شمایل پرستی و ساخت معابد برای ایزدان رمی - یونانی.

مذهب دوم که البته نمی‌توان نام آن را مذهب به طور دقیق گذاشت، "رواقی‌گری" بود که به خصوص در بین طبقه نخبه و روشنفکر رمی و وزرای امپراتوری رواج داشت.

در این بین رقابت بر سر دو مذهب و گرایش دینی بود. اولی میترائیسم بود که به خصوص در بین لژیون‌های رومی طرفدار بسیاری داشت و دومی هم مسیحیت بود که دین مورد علاقه شهروندان معمولی بود.

طبق گفته مورخان، دو عامل باعث شد نهایتا مسیحیت بر میترائیسم پیروز شده و در زمان "کنستانتین" مذهب رسمی امپراتوری روم شود. اولی روحیه به شدت مردانه آیین میترائیسم بود و دومی هم رازورزی، باطنی بودن و گرایشات به شدت عرفانی این آیین بود.

با وجود شکست میترائیسم، اما این آیین ایرانی الاصل، تاثیرات خود را بر مسیحیت گذاشت. طبق گفته برخی مورخان، تولد عیسی مسیح در 25 دسامبر نبوده، بلکه به علت مطابقت با آیین تولد خورشید از میترا به این تاریخ تغییر داده است. در واقع، آیین کریسمس تحت تاثیر جشن تولد خورشید است که بنا به اعتقاد میترائیست‌ها در طولانی ترین شب سال به دنیا آمده است.

طبق گفته برخی، استفاده از درخت کاج نیز تحت تاثیر مهرپرستی به مسیحیت اضافه شده است. درخت و سبزی نماد زندگی در این آیین بوده و در جشن تولد خورشید نیز استفاده می‌شده چرا که تداعی گر آغاز حیات جهان بوده است. مسیحیان رومی این نماد را گرفته و با تغییراتی به شکل امروزی درآوردند.

با این حال، نباید فراموش کرد که برخی نمادهای دیگر کریسمس خاص این مذهب بوده و ریشه خارجی ندارد. بابانوئل یا "سانتا کلوز" یکی از این نمادها است. بد نیست مروری بر تاریخچه شکل‌گیری این شخصیت هم داشته باشیم.

داستان شکل گیری بابانوئل؛ قدیسی که پدری مهربان شد

بر اساس آنچه راویان نقل می‌کنند، شخصیت بابا نوئل ( که در زبان ما از کلمه فرانسوی Père Noël گرفته شده است) به "سنت نیکولاس" باز می‌‎گردد. نیکولاس یکی از قدیسان اولیه مسیحی و از بزرگترین آباء کلیسا بود که در قرن 3 و 4 میلادی می‌زیست.

مشهور است که او ثروت کلانی را از پدرش به ارث برد و همه را در راه گسترش مسیحیت و فقرا خرج کرد. نیکولاس در ترکیه امروزی می‌زیست و اسقف شهر "مورا" (Myra) بود. از این جهت مردم این شهر او را مانند پدری دوست داشتند و نامش در بین بزرگان مسیحیت ثبت شد.

شهرت نیکولاس قدیس بعد از پیروزی مسیحیت نیز ادامه یافت. او در قرون وسطی تبدیل به نماد محبت پدرانه شد. طبق باور مردم محلی، نیکولاس پدری آسمانی بود که به در راه ماندگان و به خصوص کودکان مومن و حرف‌شنو هدیه می‌داد.

ماجرای سنت نیکولاس به سرعت به شمال اروپا و هلند رسید و از آنجا نیز توسط استعمارگران هلندی به آمریکا برده شد. در نیویورک بود که نام سنت نیکولاس با لهجه هلندی و مردم بومی منطقه ترکیب شد و واژه "سانتا کلوز" به وجود آمد.

بابانوئل آمریکایی چگونه شکل گرفت؟

در قرن ۱۹ تغییراتی عمده در این شخصیت به وجود آمد. "ایروینگز" یکی از نویسندگانی بود که در سالهای ابتدایی قرن ۱۹ سعی کرد سر و شکل جدیدی به این شخصیت بدهد. او بابانوئل را تقدس زدایی کرد و فرهنگ مهاجرهای هلندی را به جای فرهنگ قدیسان قرار داد. او با داستان‌هایش بابانوئل را نماد کریسمس نمود. هرچند سانتا کلوز بیش از اینکه نماد سال نو مسیحی باشد نماد جشن‌های غیر مذهبی، اروتیک و ساختارشکنانه کریسمس شده بود.

در سال ۱۸۲۱ یک نویسنده دیگر سعی کرد این مسیر را به نحو بهتری طی کند. "کلمنت کلارک مور" در داستان‌های خود بابانوئل را پیرمردی تصور کرد که از مناطق سرد شمالی با چند گوزن سفر می‌کند و وقتی کودکان شب‌ها در خوابند و جوراب‌های خود را به دیوار آویزان می‌کنند، به خانه‌های آنها رفته و هدیه شب سال نو را در جوراب آنها می‌اندازد.

در سال ۱۸۴۵ یک نویسنده و طراح دیگر به نام "کریس کرینگل" سعی کرد به بابانوئل نماد ملی دهد. او با کشیدن تصویر بابانوئل در قامت یک سرباز از جنگ برگشته که در دستانش هدایای بسیار دارد او را نماد "جنگ‌های انفصال" و نیز سمبل پدران شرکت کرده در جنگ و دور از خانواده دانست.

کوکاکولا بابانوئل آمریکایی را جهانی کرد

بعد از این سال‌ها، تقریبا بابانوئل وارد فرهنگ آمریکا شد. در ابتدای قرن ۲۰ بود که این نماد فرهنگی از آمریکا خارج شده و سراسر کشورهای مسیحی غربی را در بر گرفت. در واقع، تصویر امروزی که از نیکولاس مقدس می بینیم، به واسطه کارهای کوکا کولا رقم خورده است.

این شرکت در سال ۱۹۲۰ میلادی، تبلیغات خود در کریسمس را آغاز نمود و از تصاویر مختلفی برای این کار استفاده کرد. اما هیچ یک از آن ها به اندازه عکس منتشر شده در سال ۱۹۳۱ مشهور نشدند. هنرمندی به نام "هادان ساندبلوم" نقاشی بابانوئل را همراه با یک کت قرمز ترسیم نمود. تصاویر قبلی از این شخصیت افسانه ای، وی را چاق و یا لاغر نشان می دادند و از رنگ‌های مختلفی مانند قهوه ای و سبز در آن ها استفاده شده بود. این تصویر جدید به حدی محبوب شد که به سرعت از آمریکا بیرون رفته و به تمام فرهنگ‌های مسیحی غربی گسترش یافت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایران
    0

    ما در خانه خود درخت کاج می گذاریم و با هر جه که خود دوست داریم تزیین می کنیم مثل نقاشی ادم برفی که روی کاغذ کشیده شده و پنبه به عنوان برف و ستاره های سه بعدی که با کاغذ درست شده است . ضمنا کاج را هم خودمان درست کردیم با پلاستیک و درختچه ای زیبا شده است .که نماد سرسبزی است در ایام زمستان .
    ولی ما در خانه بابانویل و ستاره بزرگ که نماد صلیب هست را نمیگذاریم بلکه نام حضرت عیسی علیه السلام را نوشته و رنگ امیزی میکنیم و بالای درختچه کاج میگذاریم که نام پیامبر اُولِی‌الْعزم ما استبا درست کردن شیرینی و شکلات و هدیه های ساده و تبریک اغاز زمستان و تئلد این پیامبر علیه السلام زمستان و تئلد خورشید را جشن می گیریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها