مروری بر تاریخ واکسیناسیون

ریشه مقاومت مردم در برابر واکسن کرونا/ وقتی جن در بدن نفوذ می‌کرد/ روزی که امیرکبیر زار زار گریست

برخی معتقدند اولین واکسن در ابتدای قرن 11 میلادی در چین درست شد. با این حال، آنچه می‌توان به طور قطع گفت این است که اولین واکسن در قرن 19 و توسط ادوارد جنر ساخته شده است.

ریشه مقاومت مردم در برابر واکسن کرونا/ وقتی جن در بدن نفوذ می‌کرد/ روزی که امیرکبیر زار زار گریست

به گزارش خبر فوری ، ساخت واکسن کرونا در جهان باعث جلب توجه بسیاری از افراد شده است. در حالیکه بسیاری از دولت‌ها در اروپا و آمریکا شروع به واکسیناسیون کرده اند، برخی در ایران مخالف زدن واکسن خارجی یا حتی ایرانی هستند. بعضی ذاتا نسبت به عمل واکسیناسیون شک دارند و برخی دیگر هم نسبت به واکسن‌های خارجی بی‌اعتماد هستند.

به این مناسبت بد نیست مروری بر تاریخ ساخت واکسن، عملیات واکسیناسیون و مواجهه مردم ایران با واکسن داشته باشیم:

اولین واکسن چه زمانی درست شد؟

برخی معتقدند اولین واکسن در ابتدای قرن 11 میلادی در چین درست شد. برخی دیگر ریشه اولین واکسیناسیون را به ترکیه عثمانی بر می‌گردانند. با این حال، آنچه می‌توان به طور قطع گفت، این است که اولین واکسن در قرن 19 و توسط ادوارد جنر (Edward Jenner) ساخته شده است.

واکسنی که جنر ساخت، مربوط به بیماری آبله بود. داستان ساخت این واکسن بسیار جالب است. در 19 سالگی شیردوشی به جنر گفته بود که هرگز به آبله مبتلا نخواهد شد، چون قبلاً به آبله گاوی مبتلا شده بود. بعدها وقتی جنر پزشک شد و به بی‌فایده بودن تلاشهایش برای درمان این بیماری پی برد، جمله آن شیردوش را به خاطر آورد. اوتحقیق کرد و دریافت شیردوشان تقریباً هرگز، حتی وقتی از مبتلایان به آبله پرستاری می‌کنند، دچار آبله نمی‌شوند. به نظرش رسید که آبله گاوی را به افراد تلقیح کند، تا آنها را از ابتلا به بیماری مرگبارتر آبله مصون سازد. جنر دریافت که آبله گاوی باعث ایمنی در برابر آبله می‌شود. قوه تشخیص او به اندازه‌ای بود که توانست به ارزش این حقیقت پی ببرد و از آن استفاده کند.

دستاوردهای پاستور در کشف واکسن

اواخر قرن نوزدهم میلادی، لویی پاستور در آزمایشی نمونه باکتری‌ها را به تعدادی پرنده تزریق کرد تا آن‌ها را به وبا مبتلا کند. از آنجا که برخی باکتری‌ها از قبل خراب شده بودند، نتوانستند بیماری ایجاد کنند. در تزریق دوم، پاستور متوجه شد که بدن پرندگان به باکتری مقاوم شده است و بیمار نشدند.

مدتی بعد دستیار پاستور فراموش کرده بود که باکتری‌ها را دوباره به پرندگان تزریق کند و این باکتری‌ها به مدت یک ماه در آزمایشگاه ماندند. پس از یک ماه که باکتری‌ها به پرندگان تزریق شد، باز هم نتوانست پرندگان را بیمار کرده و بکشد. این گونه بود که پاستور کاملاً مطمئن شد که باکتری ضعیف شده، بدن جانوران را نسبت به بیماری ایمن می‌کند.

پاستور تحقیقات خود را به‌صورت تجربی و روی بیماری سیاه زخم ادامه داد و توانست روشی کاربردی برای ساخت واکسن آن پیدا کند. مدتی بعد مشخص شد که پاستور از گرما و پتاسیم کرومات برای ضعیف کردن میکروب استفاده کرده است.

واکسن هاری یکی دیگر از انقلابی‌ترین اکتشافات پاستور در خلال تحقیقات ایمنی‌شناسی بدن بوده است.

اولین مواجهه ایرانی‌ها با واکسن

طبق روایات معتبرتر، اولین مواجهه ایرانی‌ها با واکسن به عصر فتحعلی شاه و بعد از جنگ‌های ایران و روسیه باز می‌گردد. در آن زمان عباس میرزا ولیعهد نوگرا و فاضل قاجار خود و خانواده‌اش را آبله کوبی (واکسیناسیون اولیه بیماری آبله) کرد تا ترس مردم از این پدیده جدید بریزد اما مردم به تحریک عده ای این عمل را فعل شیطان دانستند. شک آنها وقتی بیشتر شد که متوجه شدند عمل واکسیناسیون توسط انگلیسی‌ها انجام می‌گیرد.

دومین مواجهه جدی ایرانی‌ها با واکسن به زمان امیرکبیر باز می‌گردد. در آن زمان نیز واکنش مردم نسبت به این پدیده زیاد مثبت نبود. بد نیست روایت جالبی را از این اقدام بشنویم.

وقتی امیر کبیر برای اولین بار گریست

سال 1264 قمرى، نخستين برنامه‌ى دولت ايران براى واکسن زدن به فرمان اميرکبير آغاز شد.

در آن برنامه، کودکان و نوجوانانى ايرانى را آبله‌کوبى مى‌کردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌کوبى به امير کبير خبردادند که مردم از روى ناآگاهى نمى‌خواهند واکسن بزنند. به‌ويژه که چند تن از فالگيرها و دعانويس‌ها در شهر شايعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه ‌يافتن جن به خون انسان مى‌شود.

هنگامى که خبر رسيد پنج نفر به علت ابتلا به بيمارى آبله جان باخته‌اند، امير بى‌درنگ فرمان داد هر کسى که حاضر نشود آبله بکوبد بايد پنج تومان به صندوق دولت جريمه بپردازد. او تصور مى کرد که با اين فرمان همه مردم آبله مى‌کوبند. اما نفوذ سخن دعانويس‌ها و نادانى مردم بيش از آن بود که فرمان امير را بپذيرند. شمارى که پول کافى داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌کوبى سرباز زدند. شمارى ديگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان مى‌شدند يا از شهر بيرون مى‌رفتند.

روز بيست و هشتم ماه ربيع الاول به امير اطلاع دادند که در همه‌ى شهر تهران و روستاهاى پيرامون آن فقط سى‌صد و سى نفر آبله کوبيده‌اند. در همان روز، پاره دوزى را که فرزندش از بيمارى آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امير به جسد کودک نگريست و آنگاه گفت: ما که براى نجات بچه‌هايتان آبله‌کوب فرستاديم. پيرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امير، به من گفته بودند که اگر بچه را آبله بکوبيم جن زده مى‌شود. امير فرياد کشيد: واى از جهل و نادانى، حال، گذشته از اينکه فرزندت را از دست داده‌اى بايد پنج تومان هم جريمه بدهي. پيرمرد با التماس گفت: باور کنيد که هيچ ندارم.. اميرکبير دست در جيب خود کرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حکم برنمى‌گردد، اين پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز.

چند دقيقه ديگر، بقالى را آوردند که فرزند او نيز از آبله مرده بود. اين بار اميرکبير ديگر نتوانست تحمل کند. روى صندلى نشست و با حالى زار شروع به گريستن کرد.

در آن هنگام ميرزا آقاخان وارد شد. او در کمتر زمانى اميرکبير را در حال گريستن ديده بود. علت را پرسيد و ملازمان امير گفتند که دو کودک شيرخوار پاره دوز و بقالى از بيمارى آبله مرده‌اند. ميرزا آقاخان با شگفتى گفت: عجب، من تصور مى‌کردم که ميرزا احمدخان، پسر امير، مرده است که او اين چنين هاى‌هاى مى‌گريد. سپس، به امير نزديک شد و گفت: گريستن، آن هم به اين گونه، براى دو بچه‌ى شيرخوار بقال و چقال در شأن شما نيست.

امير سر برداشت و با خشم به او نگريست، آنچنان که ميرزا آقاخان از ترس بر خود لرزيد. امير اشک‌هايش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانى که ما سرپرستى اين ملت را بر عهده داريم، مسئول مرگشان ما هستيم.

ميرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اينان خود در اثر جهل آبله نکوبيده‌اند.

امير با صداى رسا گفت: و مسئول جهلشان نيز ما هستيم. اگر ما در هر روستا و کوچه و خيابانى مدرسه بسازيم و کتابخانه ايجاد کنيم، دعانويس‌ها بساطشان را جمع مى‌کنند. تمام ايرانى‌ها اولاد حقيقى من هستند و من از اين مى‌گريم که چرا اين مردم بايد اين قدر جاهل باشند که در اثر نکوبيدن آبله بميرند.

وقتی واکسیناسیون در ایران جا افتاد

با آغاز عصر نوسازی ایران و به خصوص از بعد انقلاب مشروطه تا اواسط دهه 40 کم کم واکسیناسیون از یک فعل شیطانی به یک عمل پزشکی مرسوم تبدیل شد. با وجود این، پروسه واکسیناسیون به علت مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به طور کامل انجام نشد.

بعد از انقلاب اسلامی، واکسیناسیون وسعت بسیاری یافت و شامل تمام اطفال و ساکنان شهرها و روستاهای دورافتاده شد.

در حال حاضر تمامی کودکان کشور علیه بیماری‌های سل، هپاتیتB، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می‌شوند. بیماری‌های سرخک و سرخجه مادرزادی درمرحله حذف قرار دارند، 14 سال است که کشور عاری از بيماري فلج اطفال است، کزاز نوزادی حذف شده و بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند. میزان شيوع حاملین مزمن هپاتیت B از بيش از 3 درصد در سال 1370 به کمتر از 2 درصد کاهش یافته است. کلیدی ترین راهبرد برای دستیابی به دستاوردهای مذکور، پوشش بالاي ایمن سازی کودکان و ساير گروه‌هاي هدف است که در سطوح شهرستاني و کشوري بالاي 95 درصد بوده است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • سلام
    0

    ای کاش یه امیر بگیرم الان داشتیم.

  • هدا
    0

    انان که با واکسینه کردن مخالفت می کردند مردم نبودند بلکه این آخوندها بودند که مردم را به نزدن واکسن تحریک می کردند، همانگونه که در موارد دیگر مانند دوش گرفتن بجای رفتن به خزینه در حمام ، استفاده از تلفن و حتی خوردن گوجه فرنگی مخالفت می کردند .

    نظرات شما -
    • سرمد
      0

      عذر مرا بپذیرید متعجم از شما که انسان فرهیخته و فهیمی هستید چرا بدون استدلال روحانیت را دشمن مردم قلمداد می کنید اسلام و روحانیون هیچگاه مخالف تکنولوژی نبوده اند خیلی ساده لوحانه است بپذیریم انگلیسی که قریب به 9میلیون نفر ایرانی در زمان سلطه اش به هلاکت رسیدند دلسوز ما هستند اما مذهبیون دشمن ما . اگر براستی واکسن تولید شده و اکنون واکسیناسیون در کشور های غربی و برخی دیگر که گفتند شروع شده است چرا هر روز آمار کرونایشان افزونتر می شود ؟ مردم حق دارند نپذیرند زیرا می ترسند موش آزمایشگاهی رایگان آنها شوند ولی با کمال میل اعلام کرده ایم می خواهیم از کسانی باشیم که برای تزریق واکسن ایرانی حاضریم و واکسن خارجی را هم زمانی که مطمئن شدیم حتما می زنیم دیگه نیاز به توهین و هتک حرمت نیست . با تشکر

    • علی
      0

      جناب سرمد فرهیخته ایکاش یه مقدار سرتون رو از برف درمیاوردید و تاریخ میخوندید حتما فراموش کردید که قضیه قند و شناسنامه و خزینه و واکسن و دوچرخه چیه و اینکه همین الان هم اخوندها جلوی تکنولوژی رو میگیرن و حتی اگه مردم زیادی گیر ندن همین اینترنت رو هم قطع میکنن پس بجای لفاظی کردن یذره تاریخ بخونید و یه ذره هم منطقی و دور از احساس صحبت کنید ممنونم بقولی نوری و کوری در یک زمان بودن نوری زنان رو میکرد کنج خونه کوری کشفی کرد که همه دنیا مدیونشن فرق ایران نوری ها و بقیه جاها اینجور جاها مشخص میشه

  • ناشناس
    0

    حالا قضیه فرق کرده؟ مثلاً واکسن کرونا ایرانی تازه در حال تست است معلوم است مقاومت میشود و واکسن خارجی نیز معلوم نیست جواب دهد. مگر کشور انگلستان واکسن را شروع نکرده. چرا هنوز قرنطینه و محدودیت ایجاد میکند؟

  • محمود
    0

    این اخوندها بود که برای رسیدن به منافع خود هر از گاهی هر چیزی را خواستن حرام و حلال میکردند مثل قند که قبلا جز نجاسات اعلام کردن ودوش حمام وهزاران چیز دیگر تو تاریخ ایران یه ادم باشرف وبا غیرت وپاک وطن پرست حقیقی وجود داشت و ان هم امیر کبیر بود.مردم ایران زود همه چیز را از یاد میبرند.حتی اکثر مردم نمی دانند قبر امیر کبیر کجاست. خیلی جالب است که بدانید قبر امیر کبیر در کربلا ودر صحن امام حسین است.از کسانی که رفتن کربلا بپرسید ایا کسی سر قبر امیر کبیر رفته اکثرا می گند ما اطلاع نداشتیم.ولی امیر کبیر عین یک زمرد در تاریخ تاریک ایران میدرخشد درود بر او باد.

  • کاربر ناشناس
    0

    همچنین شما

  • موسوی
    0

    نویسنده محترم این متن زیبا لطف کن خودتم اسمتو بنویس کاندید شو برا واکسن زدن،،، پیش مرگ. مردم شو چه اشکال داره،،،،،،، ای کاش الان هم امیر کبیری بود که برا مرگ مردمش گریه کنه و خودشو مسوول مرگشون بدونه

  • احمد
    0

    چرا میگی دعانویسان

  • آدم ساده
    0

    الان دعا نویسان دیگر نیستند که مردم را واداربه مقاومت در برابر واکسن کنند بلکه متاسفانه برخی پزشکان طب سنتی هستند که بجای اونهاانجام وظیفه می کنند.وبعضی القا می کنند که روح بیل گیتس وارد خون آدما میشه.

  • محمود
    0

    اگر ایران ان زمان را با جهان ان موقع وحال بخواهیم مقایسه کنیم.ان زمان خیلی بهتر بودیم .یه انسان باشرف ووطن پرست بود به حال ان موقع گریه میکرد ولی الان بوی از انسانیت وشرف دیده نمشود.وانسانهای که دم خوبی میزن اخرش اختلاس گر میشوند.باید به حال این ملت خون گریه کرد

  • سرمد
    0

    جنابعالی بدون تحقیق سخن می گویی اکنون تو هر خانه حتی در دورترین نقاط کشور کمتر ازلیسانس و فوق لیسانس نداریم و مردم از من و شما بهتر می فهمند وقتی تو همون کشورهایی که مدعی هستی واکسن تولید شده و مردم واکسینه می شوند روزی یکبار حرفشان را تغییر می دهند گاه میگویند واکسن تولید شده و گاه میگویند تا چند ماه دیگر هم امکان نداردو نیز ترامپ می خواست با ادعای تولید واکسن برای خودش جایگاهی بسازد آخر هم نشد مردم حق دارند نپذیرندلذا مردم از دروغ و دغل می ترسند اگر راست است و واکسن خارجی همه مراحلش را گذرانده و سلامتش روشن شده رئیس جمهور ما و مسئولین ذی ربط هم مثل سایرین که مدعی هستید واکسن را بزند تا مردم مطمئن شوند نیازی نیست گریه کنند ولی در خصوص واکسن ایرانی بی تردید همه حاضرند جز کسانی که شعار می دهند و به مردم انگ می زنند و خو درا یک سر و گردن از دیگران بالاتر می بینند.و همچنین ما نمدانیم تعداد رو به افزایش آمار کرونا را در این کشورها را باور کنیم یا تولید واکسنشان را؟

  • دلسوز
    0

    بودار ترین خبرجهان با اختلاف آخه مرتیکه کدوم آدم عاقلی واکسنی که تست کامل رد نکرده میزنه...

  • حضرتیظ
    0

    به قول حاجیه خانم مینو محرز کسانی که داوطلب شوند برای تست واکسن جایزه میگیرند و اگر مردن دیه میگیرن خانواده شوووون...این لفاظیه ادم های بهداشتی کشوره ....یعنی خدایی از نوع حرف زدنش ادم فکر میکنه جون انسان واسشون اهمیت نداره انگار اونی که واکسن میزنه از زیر بوته سبز شده ۵۰ سال بگذره واکسن ایرانیشو نمی....

  • رامین محمدی
    0

    بعدازهمه گیری کرونا دیگه واکسن به هیچ دردی نمیخوره.... این واکسن فقط یه دلالی هست .. خدامیدانه که دولت روحانی اینبار چه نقشه ای درسردارد

  • موحد
    0

    اگه. الان بجای اونایی که اختلاس کردند. ادمهایی مثل. امیر کبیر بود. ایران. بهشت میشد. امیر کبیر مظلوم تو بد دوره ای بود. خدا رحمتش کنه. جیف. روحش شاد. خیلی دوستت دارم. امیر کبیر.

  • شهرام
    0

    مغلطه نکنید اون کجا و این واکسنی که همین اول کاری چند نفرو کشته و میگن عقیم میکنه و میکروچیپ تو بدن کار میگذاره کجا. مردم داروی امام کاظم مصدف کنید و گول چهارتا مافیای داروسازی و دلال دارو رو نخورید.

  • عادل
    0

    مطمعنی دعا نویس بودن

  • فقط ایرانی
    0

    من که واکسن نمیزنم.مخصوصا خارجی که اصلا نمیخوام‌.به واکسن های خارجی اعتمادی نیست .حالا اگر ایرانیش تایید بشه و زمان موفقیتش رو ثابت کنه شااااااید ایرانی رو قبول کنم‌.

  • شهروند
    0

    قطعا واکسن امریکایی نمیزنیم . موش آزمایشگاهی نیستیم

  • استاد اسناد
    0

    به امریکا و به هر چیزی که به امریکایی ها متصل و منتسب باشد بی اعتمادیم

  • یکی از مردم
    0

    خدا رحمت کند شهید فخری زاده را .... کسی که برای منافع ملی زحمت کشید و در راه دفاع از شیعه و اسلام شهید شد . یادشان تا ابد زنده ست . هیچوقت تلاش ایشان در تهیه واکسن ایرانی را فراموش نخواهیم کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها