واکنش عباس عبدی به اعدام روح الله زم

یک تحلیلگر و روزنامه نگار نوشت: هنگامی که شیوه‌های رسانه‌ای کارآمد و معتبر و رسمی برای کسب حقیقت در جامعه ایجاد نشود، زمینه برای شکل‌گیری آمدنیوز‌ها وجود دارد. از سوی دیگر باید کیفیت جرم و مجازات، مورد تایید مردم باشد.

واکنش عباس عبدی به اعدام روح الله زم

عباس عبدی در یادداشتی نوشت: فرض کنید که بخواهیم مسیری را لوله‌گذاری کنیم. طبیعی است که حفاری مسیر شرط لازم برای لوله‌گذاری است، ولی با حفر و سپس پر کردن آن نه تنها هدفی محقق نمی‌شود، بلکه به شکل مسخره‌ای اتلاف منابع هم خواهد شد. این مثال آن‌قدر روشن است که نیازی به توضیح آن نیست.

حتی انجام آن را در قالب لطیفه مصداق مدیریت ایرانی آورده‌اند که دو نفر همزمان مشغول حفاری و پر کردن محل حفر شده بودند، کسی از آنان پرسید چکار می‌کنید؟ گفتند لوله‌گذاری می‌کنیم، ولی لوله‌گذار نیامده و ما کار خودمان را انجام می‌دهیم! به‌طور قطع چنین کاری مسخره است، چون موضوع روشن است، در حالی که در امور اجتماعی موارد مشابهی وجود دارد که به راحتی انجام می‌شود و برخی هم متوجه نادرست بودن آن‌ها نمی‌شوند. نمونه آن موضوع مجازات است.

هیچ جامعه‌ای، تاکید می‌شود، هیچ جامعه‌ای بدون مجازات وجود ندارد، زیرا جامعه‌ای بدون تخلف و جرم وجود ندارد. تا هنگامی که جرم وجود دارد که به عللی حتما هم خواهد بود، مجازات هم هست. اتفاقا یکی از علل جلوگیری از ارتکاب جرم، وجود مجازات است. ولی این موضوع شرط لازم است و نه کافی. همچنان که حفاری برای لوله‌گذاری زیرزمین شرط لازم است و نه کافی. همان‌قدر که حفاری بدون لوله‌گذاری نابخردانه است، تکیه بر مجازات نیز به تنهایی زیان‌بار و بی‌ثمر است.

تبیین تک عاملی مشکلات جامعه و گمان به اینکه می‌توان با ابزار مجازات جامعه را به نحو دلخواه شکل داد و از این طریق مشکلات را حل کرد به کلی نادرست است. وجود مجازات و البته نه هر مجازاتی، برای ثبات اجتماعی، یک جزو مهم و لازم ولی ناکافی است. جامعه یک کل به هم پیوسته است. مجازات ابزار حکومت‌ها برای ادامه حیات خودشان نیست، بلکه مجازات ابزار جامعه برای صیانت از خودش است. پس از یک‌سو قانون آن باید مورد حمایت مردم باشد و از سوی دیگر، مراحل دادرسی و کیفیت و علنی بودن دادرسی و شیوه مجازات باید مورد قبول جامعه و مردم باشد.

اعدام مدیر آمدنیوز بازتاب گسترده‌ای داشت. شاید براساس تجربه تاریخی، جز آنچه رخ داد انتظار دیگری نمی‌رفت، حتی شخصا گمان نمی‌کردم که تا یک سال صبر کنند، چه رسد به ۱۴ ماه. توضیح این ادعا مجال دیگری می‌طلبد. اجمالا عرض شود که همه اتهامات او یک‌سو، پرده‌برداری آمدنیوز از ناکارآمدی مفرط نظام رسمی رسانه‌ای ایران، انگیزه لازم را برای انجام این حکم به وجود می‌آورد. آنچه قابل انتظار بود محقق شد، گرچه حکایت همچنان باقی است. چرا؟ به این علت روشن که جامعه مجموعه‌ای از عوامل است که باید به صورت متوازن مورد توجه قرار گیرد.

آمدنیوز، محصول وضعیت فشل و به غایت ناتوان رسانه‌ای کشور است که همچنان وجود دارد و حتی گامی به پیش‌بر نمی‌دارد سهل است که عقبگرد هم می‌کند. چرا راه‌اندازی کانال مشابهی را نمی‌توان علیه کشور‌های دیگر انجام داد؟ برای مثال فرض کنید که ترکیه بخواهد از این شیوه علیه یونان که با یکدیگر دشمنی دارند استفاده کند. آیا هیچ یونانی برای راه‌اندازی چنین رسانه‌ای به ترکیه می‌رود؟ قطعا خیر. چون ساختار رسانه‌های یونان به گونه‌ای است که مردم را بی‌نیاز از شنیدن رسانه غیررسمی می‌کند.

بنابراین تا هنگامی که شیوه‌های رسانه‌ای کارآمد و معتبر و رسمی برای کسب حقیقت در جامعه ایجاد نشود، زمینه برای شکل‌گیری آمدنیوز‌ها وجود دارد. هم‌اکنون نیز هستند، فقط در یک کانال متمرکز نیست. از سوی دیگر جامعه فقط جرم و مجازات نیست. حتی اگر به جرم و مجازات نیز محدود باشد باید کیفیت هر دوی آنها، مورد تایید مردم باشند.

اگر جامعه، عملی را جرم نمی‌داند، یا مجازاتی را مناسب آن عمل نمی‌داند، یا دادرسی را علنی و منصفانه نمی‌داند، در صورت اجرای آنها، واکنشی منفی از خود نشان می‌دهد. یکی از بدترین اشتباهات ممکن مربوط به استفاده از یک شیوه اجتماعی در غیر جای خود است. برای خرید کالا باید پول داشت، برای اقناع دیگران باید منطق داشت، برای اصلاح رفتار دیگران باید اخلاق داشت، برای موفقیت در کنکور باید درس خواند و برای پیروزی در ورزش باید تمرین کرد و... ولی اگر قرار باشد که همه این موارد به پشتیبانی قدرت انجام شود، همه آن‌ها با شکست قرین خواهند شد. چون جنس موضوعات نامناسب با ابزار رسیدن به آن است. بدترین کار این است که مجازات را راه‌حل مشکلات بدانیم. مشکلاتی که با مجازات بدتر و پیچیده‌تر می‌شود نه بهتر.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • گروگان
    0

    آقای عبدی معتقدند که باید امکان موشک باران شهر های ایران و حمله به زیر بناهای اعتقادی و ملی ایران، در خود ایران ایجاد شود تا کسی آمد نیوز نسازد. زرشک... به این میگن وطن پرست.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      ایشان براستی این نظر را دارند یا تراوش ذهن شماست؟

    • ایرانی
      0

      این برداشت شخصی و ذهن خاص شماست ولی کمان نکنم بشود این برداشت از حرف ایشان داشت من به نظرم اقای عبدی میگوید جامعه باید چند صدایی باشد و هر کس اولا بتواند صدای خود را به اصحاب قدرت برساند دوما اصحاب قدرت بگویند ما صدای شما را شنیدیم حالا عمل نمیکنند بماند اگر مردم بتوانند صدای خود را به اصحاب قدرت برسانند نیازی به امد نیوز و بی بی سی و...نیست متاسفانه جامعه تک صدایی است محاکمه یک سویه حمایت یک سویه و... یک اتوبان دو طرفه چند بانده درست کردن ولی همه ماشین ها باید به یک طرف بروند واگر کسی خواست حتی در لاین برگشت بازگشت کند سریع تصادف و نابود میشود.

    • ب گروگان
      0

      گروگان افکار پوسیده ای داری زپلشکککک

  • محمد
    0

    تحلیل آقای عبدی کاملا حرفه ای و منطبق با حقیقت است من واقعا از شیوه نگارش و نگاه عمق به موضوع و شیوه ساده بیان مطالب در این خصوص استفاده بردم.احسنتم درود بر شما

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چرا نطرات این مردکه رو می گدارید این خودش مهره امریکا است از فتنه گران سال ۸۸ است

    • رضا.
      0

      کاملا درسته. البته طبق معمول مطالبی که جناب عبدی مطرح می‌کنند در لفافه و غیر مسقیم است. مخلص کلام ایشان این است گرددش آزاد اطلاعات در کشور نداریم و مردم برای حقایق متوسل به رسانه های خا ج از کشور و غالبا اپوزسيون می‌شوند و برای این مشکل، نظام اقدام به مجازات و حذف امثال زم می‌کند در حالی که مشکل اصلی پابرجاست.

    • ب کاربر ناشناس
      0

      به جای زر مفت زدن برو نهضت سواد آموزی و کمی مطالعه کن تو کاربر ناشناس

  • محمود
    0

    اقای کاربر گروگان یا بیسوادی یا وابسته یا بی منطق چر چرت وپرت میگی.

  • .
    0

    در جنگ رسانه ما هم به جای پاسخگویی باید وقت و انرژی برای صاحبان رسانه های داخلی بگذاریم

  • اسماء
    0

    میران مجازات مردم انتخاب کنند! مگر بقیه دنیا همینه!

  • مورچه
    0

    عجب موجودخطرناکی باچه افکارپلیدی

  • دلباز
    0

    علت تکرار ترور یعنی عدم دستگیری قاتلین واقعی، وقتی یکی دیگه ترور را انجام میده و برای اغنای جامعه سریع یکی دیگه را دستگیر و سریال اعترافات اجباری از رسانه ملی پخش میشه،نتیجه میشود عدم اعتماد به رسانه ها و ایجاد رسانه های زیرزمینی مثل آمدنیور

  • من یه انقلابی هستم
    0

    اینکه منافق ترازهمه است عبدی جرمش بیشتراز روح الله زم است چرا این ومرعشی را اعدام نکردن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عبدی بدون خونریزی داره نفوذ امریکارو توایران هموار میکنه مردک نیرنگ باز

    • تو انقلابی نیستی آقای من یه ا...
      0

      اگر جایید میسوزد بزار روی یخ عبدی مرد وارسته ای است بهترین تحلیل گر سیاسی و اجتماعی ایران

  • وطن
    0

    ای کاش اختلاص گرهای کله گنده هم به این سرعت اعدام می شدن

  • نام مستعار
    0

    آقای عبدی شما در اعدام زم مقصر هستید.

  • غفاری
    0

    آقای عبدی انفعال و ترس در برابر دشمنان تا بیخ و بن مسلح درخون و رگ و پی شماست ..... این مقاله و نوشته شما بغیر از این هیچ معنی نمی دهد .

    نظرات شما -
    • ب غفاری
      0

      عبدی اگر چون شما ترسو بود سابقا که تازه جریان گردش آزاد اطلاعات نبود زندانی نمی شد او چون شما کاسه لیس نیست

  • ریزه میزه
    0

    اقای عبدی!دراخرعمری هم نمیخوای عاقل شوی!؟بااین چرندیات بافتن ها بکجا میخوای برسی!؟خداوکیلی شما به حال خودتون سودمندبوده ایدکه حالابرای جامعه نسخه پیچی میکنید،چه میخواهیدازجان ومال مردم!؟

  • متفاوت
    0

    جناب عبدی ازقدیم گفته اند زبان سرخ سر سبز برباد میدهد، مگرنمیدانید درپایان موعظه دیگر جای هیچ تدبیر نیست.؟قدرت یعنی همین دیگه ، طبق تحلیل جنابعالی راهکار مقابله با قدرت هم با تحلیل به شکست می انجامد ، قدرت را با قدرت باید مقابله کرد نه تحلیل و سخن.مگر میخواید بزودی تو دارالرحمو ببیننت.؟

    نظرات شما -
    • ب متفاوت
      0

      ایشان سالها پیش زندانی شد او مثل بعضی ها ترسو نیست و البته نباید هم بترسد درود بر شرف عبدی

  • امین
    0

    تف به جریان سیاسیت

  • اببل
    0

    تازگیها خبر فوری نظر مشتی اجیر شده تندرو راپخش میکنی نکنه ترسوندنت

    نظرات شما -
    • سید
      0

      اگه میترسید نظرات این عبدی رو توی سایتش نمیزد

    • ب ابل
      0

      نکنه انتظار داری نظرات بیمارگونه امثال تو بزارن عبدی یه انقلابی اصل است و هزینه‌های آن را هم داده .تندروهای منگول

  • .
    0

    احسن بر استاد گرامی

  • محمد
    0

    اینگه یکی از همفکرانتون رو که مکنونات قلبی شما را بر زبان می اورد از دست دادید و ناراحتید قابل درک است امیدواریم که شبکه داخلی وابسته به زودی محاکمه وبه سزای اعمال خود برسند افرادی مثل تاج زاده حجاریان و....

  • سید
    0

    حالا دقیق معلوم نیست این عبدی دقیقا چی میزنه، کجای دنیا از مردم نظر میگیرن که میزان محکومیت یک مجرم چی باید باشه؟

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای عبدی ببند

  • نقی
    0

    من شخصا از چهره های اصلاح طلب مثل عبدی خوشم نمی آید چون معتقدم این افراد آزادی بیان را تا تا آنجا قبول دارند که خودشون به قدرت برسند. ولی نکته ای که وجود دارد این است هیچ خللی به حرف های این آقا وجود ندارد. چرا که حرف های ایشان کاملا منطقی و اصولی است. کسانی ها هم که با وجود این همه منطق کامنت منفی می گذارند باید یک فکری به حال خودشون بکنند یا بروند دکتر.

  • عبدی
    0

    جناب آقای عبدی شما حرفای منطقی میزنی داداش اما مشتی ابله یا سواد ندارند یا داعشی مسلکی نظر میدن اینا دو رویانند و .......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها