آلودگی هوای اهواز باران را بی‌اثر کرد

هوای اهواز با وجود بارندگی در ۲ روز گذشته، روز یکشنبه آلوده است و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

آلودگی هوای اهواز باران را بی‌اثر کرد

شاخص هوای اهواز روز یکشنبه دوم آذر ، ۱۰۸ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود و روز شنبه نیز اهواز تنها شهر آلوده خوزستان بود که با شاخص ۱۰۹ در شرایط حساس برای گروه‌های حساس قرار داشت.

مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: منشاء آلودگی هوای اهواز در این ۲ روز غبار با اندازه ۲.۵ میکرون بوده که آلودگی‌های زمینه‌ای در این شهر به شمار می‌رود.

علیرضا آذریان افزود: این ذرات ریز شامل آلودگی ناشی از آتش‌سوزی در مزارع کشت و صنعت‌های نیشکر، عملیات نفت و گاز، خودروها، کیفیت سوخت و صنایع مستقر در محدوده اهواز است.

وی اضافه کرد: رصد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد توده گرد و غبار با منشاء خارجی (کشورهای ترکیه، سوریه و اردن) که دیروز هواشناسی پیش‌بینی کرده بود وارد خوزستان شده است؛ این گرد و غبار که دارای ذرات با اندازه ۱۰ میکرون است در مواجهه با باران فروکش کرده و تاثیری در آلودگی هوای خوزستان نداشته است.

آذریان ادامه داد: تداخل بارندگی با آلودگی ناشی از غبار ۲.۵ میکرون در گذشته نیز در اهواز سابقه داشته که باعث کاهش کیفیت هوا شده است.

به گفته وی، رطوبت و بارندگی نه تنها روی ذرات غبار با اندازه ۲.۵ میکرون تاثیری ندارد و آن را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود حالت تجمعی پیدا کند.

وی افزود: داده‌های ایستگاه‌های سنجش هوا نشان می‌دهد که این ذرات ریز غبار از ساعت ۱۸ تا ۲۴ دیروز بر هوای اهواز تحت گذاشت که به ۵۴، و بالای حد استاندارد نیز رسید. همچنین ساعت ۱۲ روز یکشنبه حداکثر میزان غبار با اندازه ۲.۵ میکرون در اهواز به ۷۰ رسید که در حدود ۲ برابر حد مجاز است.

آذریان ادامه داد: با توجه به سابقه آلودگی‌های زمینه‌ای در هوای اهواز، نمی‌توان گفت گرد و غباری که از کشورهای خارجی وارد می‌شود تاثیر زیادی بر شاخص هوای اهواز داشته و باعث برهم زدن شاخص‌ها شود.

بر اساس این گزارش، بارندگی در خوزستان از روز شنبه اول آذر آغاز، و تا امروز در برخی نقاط این استان ادامه داشت. امروز هوای اهواز با شاخص ۱۰۸، ماهشهر با شاخص ۱۱۱ و شادگان با شاخص ۱۲۵ در شرایط حساس برای گروه‌های ناسالم قرار دارد.

بیش از نیمی از روزهای آبان نیز هوای اهواز در شرایط ناسالم قرار داشت. اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست ۱۴ آبان در نخستین کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان در امسال گفته بود:از ابتدای آبان تاکنون با روند افزایش آلودگی هوا روبه رو بودیم و شاخص آلودگی هوا به ویژه در اهواز بین ۱۵۰ تا ۱۷۲ (شرایط ناسالم) قرار داشته است. وی آتش زدن مزارع نیشکر توسط شرکت های هفت گانه توسعه نیشکر در اطراف اهواز، خودسوزی عمدی و غیرعمدی سایت پسماند شهرداری اهواز، فعالیت نفتی و کیفیت پایین بنزین را عوامل افزایش آلودگی هوا در روزهای گذشته بیان کرد که آلایندگی برخی مستمر و برخی دوره‌ای بوده است.


منبع: ایرنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها