بیماران نیازمند خون در هرمزگان را قربانی باورهای نادرست نکنیم

بیش از ۹ ماه است که زندگی مردم هرمزگان از آموزش تا سلامت و اقتصاد،همچون مردم دیگر نقاط این کره خاکی تحت تاثیر ویروس مرگبار کرونا قرار گرفته و امروز نیز بر سر اهدای خون این استان فرود آمده است.

بیماران نیازمند خون در هرمزگان را قربانی باورهای نادرست نکنیم

باورهای نادرست مبنی بر تضعیف سیستم ایمنی و احتمال ابتلا به کرونا در صورت اهدای خون، موجب ترس و نگرانی مردم هرمزگان شده و شمار اهدا کنندگان خون در این استان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و ذخایر خونی آن در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است.

حال با این کاهش ذخایر خونی، زنگ خطر برای سلامت بیماران هرمزگانی که از جمله استان هایی با نیاز بالا به خون به دلیل داشتن شمار بالای بیماران تلاسمی است به صدا درآورده و مسوولان انتقال خون این استان تقاضای کمک و حمایت از مردم دارند زیرا که نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های آن، یک نیاز همیشگی بوده و تعطیلی بردار نیست.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۳۰ تا ۲۵۰واحد خون است و سازمان انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۱ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان پذیر است.

هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.

بیشترین مصرف خون در هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمارخاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است.

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

امکان انتقال کرونا با اهدای خون وجود ندارد

در این بحران کرونایی، یکی از باورهای نادرستی که موجب کاهش مراجعه افراد به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون به بیماران نیازمنده شده، نگرانی از ابتلا به کووید ۱۹ با انجام این عمل خداپسندانه است.

در حالی که این باور کاملا اشتباه بوده و تنها از یک ترس و نگرانی نشات می گیرد، زیرا که براساس یافته های علمی، کووید ۱۹ یک ویروس تنفسی بوده و امکان انتقال آن از طریق خون و فرآورده های خونی وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به کاهش جدی ذخایر خونی استان در هفته های اخیر، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا ما شاهد کاهش مراجعه مردم برای انتقال خون هستیم و امروز نیز این مساله به یک بحران و نگرانی جدی تبدیل شده است که البته تنها مختص به این استان نیست و همه کشور به نوعی با آن روبه رو هستند.

دکتر ایمان زارعی بیان داشت: کاهش ذخایر خونی در شرایطی است که بیماران مصرف کننده مستمر خون مانند بیماران تالاسمی، بیماران هموفیلی و دیگر بیماران ،نیازمند به تزریق خون در جهت حفظ سلامت و تکمیل درمان بیماری خود هستند.

وی ادامه داد: بارها و بارها از تریبون های مختلف به مردم اعلام کردیم که پروتکلهای بهداشتی با دقت و حساسیت بسیار بالا در مراکز انتقال خون رعایت می شود و این مراکز با دیگر مراکز درمانی کاملا متفاوت بوده و میزبان سالم ترین افراد جامعه است.

دکتر زارعی تصریح کرد: پیش از این نیز در تمامی مراکز انتقال خون هرمزگان دستورالعمل های خاص بهداشتی اجرا می شد و با بوجود آمدن خطر سرایت بیماری کرونا در کشور این اقدام سخت گیرانه تر و بشکل جدی تری با ضدعفونی کردن مراکز و تجهیزات انجام می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: پایگاه‌های انتقال خون در بندرعباس در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۷.۳۰ تا ۲۱ و پایگاه‌های انتقال خون بندرلنگه و میناب هم از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ دقیقه آماده خدمات رسانی است و در شهرستان قشم هم پایگاه‌های انتقال خون از ساعت ۱۷ تا ۲۰:۳۰ منتظر اهدا کنندگان خون است.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان بیان داشت: همچنین به منظور رفاه حال مردم و پیشگیری از هر گونه تجمع، سایت nobatdehi.ibto.ir برای تسهیل درنوبت گیری شهروندان فعال بوده تا بدون مراجعه حضوری اقدام به نوبت گیری اهدای خون کنند.

اهدای خون به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند

بر خلاف باورهای غلط که برخی دارند پزشکان معتقدند که اهدای خون برای یک انسان سالم هیچ ضرری ندارد اما برای بیمار، امید دوباره به زندگی است.

به گفته متخصصان پزشکی، خون یک سیزدهم وزن بدن هر فرد را تشکیل می دهد و بر این اساس شخص بالغ با وزن حدود ۷۰ کیلوگرم به طور متوسط در حدود ۵ لیتر خون دارد و یک واحد خون می تواند حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات می‌دهد.

اهدای خون در ایران یک امر بطور کامل داوطلبانه بوده و هر کسی که از نعمت سلامتی برخوردار باشد با شرایط سنی ۱۸ تا ۶۰ سال ، وزن حدود ۷۰ کیلوگرم و فشار خون طبیعی می تواند داوطلب مناسبی برای اهدای خون باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه تمام پروتکلهای بهداشتی در مراکز خونگیری رعایت می شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد، گفت: امروز استان نیازمند تمام گروه های خونی است و از مردم خواستاریم تا به یاری بیماران بشتابند.

دکتر عبدالله غریب زاده بیان داشت: مردم مطمئن باشند که خونگیری از آنها در پایگاه های اهدای خون با رعایت تمام شیوه های نامه بهداشتی انجام می شود و هیچ تهدیدی متوجه اهدا کنندگان نیست.

وی با بیان اینکه تنها افراد سالم مجاز به اهدای خون هستند، افزود: اهدای خون هیچ تاثیری در تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد، بلکه موجب جایگزینی گلبول های جدید می‌شود و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی کرده و همچنین موجب کاهش غلظت خون شده و تا حد زیادی از سکته های قلبی و مغزی نیز جلوگیری می کند.

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: هر فردی با خود مراقبتی می‌تواند مانع از ورود هرنوع ویروس به بدن خود شود و با بالا بردن سطح ایمنی، بدن خود را از انواع بیماری ها و عفونت ها حفظ کند.

وی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم، خاطرنشان کرد: امروز همه ما می دانیم که تنها با رعایت این پروتکلها به ویژه استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانیم خود را از ابتلا به کرونا حفظ کنیم.

نوع دوستی با اهدای خون

همانگونه که در این گزارش از سوی مسوولان سازمان انتقال خون هرمزگان عنوان شد، این استان به شدت با کمبود خون مواجه بوده و بسیار نیازمند اهدای خون از سوی افراد سالم برای جبران این کمبودها و کمک به حیات بیماران نیازمند می باشد.

حال در این شرایط بد نیست که هر کدام از ما نگاهی به باورها و شعارهای انسانی داشته باشیم که گاه در ذهن خود و گاه در جمع های مختلف با ژستی کاملا انسان دوستانه تکرار می کنیم و با جدیت از آن دفاع کرده و برایش سینه چاک می کنیم و این را به خود یادآوری کنیم که امروز مرحله عمل به شعارها رسیده و امروز باید برای حمایت از همنوع سینه چاک کرد و بذر امید را با اهدای خون در قلب بیماران نیازمند کاشت.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها