گفت وگوبا صاحبان کالا تا سرعت گیری ترخیص کالاها در بندرشهید رجایی

وزیر صنعت، معدن وتجارت جمعه شب به بندرعباس آمد و روز شنبه با بازدید میدانی وهوایی از گمرک و بندرشهید رجایی روند تخلیه کالاهای اساسی و غیراساسی انباشت شده در این بندر را مورد بررسی قرارداد.

گفت وگوبا صاحبان کالا تا سرعت گیری ترخیص کالاها در بندرشهید رجایی

علیرضا رزم حسینی با شرکت درنشست کارگروه رفع موانع تولید هرمزگان که با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط استان برگزارشد، این نوید را به مردم داد که روند ترخیص کالاها شدت گرفته و درهفته جاری و آینده شاهد تحول عظیم درکاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

طبق اظهارات مسوولان درحال حاضر هشت میلیون تن کالای خوراکی، بهداشتی، مواداولیه، صنعتی و کشاورزی در گمرکات کشور در داخل محوطه‎ها و انبارهای بندری و کشتی‌های درصف انتظار تخلیه و منتظر ساماندهی هرچه سریع‌تر هستند که بخشی ازاین کالاها سهم هرمزگان است.
اهمیت تخلیه کالاهای انباشت شده در بنادر وگمرکات هرمزگان به اندازه‌ای مهم بود که در ۲ ماه اخیر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس با همین رویکرد به این استان سفر کرده تا راهکاری برای سرعت بخشی به این امور داشته باشند و کالاها بویژه مواداولیه هرچه زودتر از بندرشهید رجایی خارج و در چرخه تولید وفرآوری قرارگیرد.
پنجم مهرماه امسال بود که رییس کل گمرکات ایران درجریان بازدید معاون اول رییس جمهوری از بندرشهید رجایی و بررسی آخرین وضعیت موجودی انبارها و میزان واردات و صادرات کالا در گمرک این بندر، خبر از انباشت هشت میلیون تن کالاها در گمرکات کشور را داد.
مهدی میراشرفی درآن زمان درخصوص تعیین تکلیف سریع‌تر کالاهای سریع الفساد و اموال تملیکی در گمرک شهید رجایی اظهارداشت: ازهشت میلیون تن کالاهای مانده در گمرکات کشور، هفت میلیون تن کالای اساسی وغیراساسی و یک میلون تن کالای کانتینری است و هم‌اکنون، ۲ کشتی روغن در گمرک شهید رجایی در انتظار تخلیه است.
وی با اشاره به اینکه گمرک شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین گمرک کشور، امانتدار کالاهای گمرکی در این منطقه است، گفته بود: بخشی ازاین کالاها مربوط به بخش خصوصی و وارد کنندگان و بخشی دیگر نیز مواداولیه و مصرفی در این گمرک نگهداری می‌شود که باتوجه به محدودیت فضای نگهداری انتظار می‌رود صاحبان کالاها نسبت به سرعت بخشی و انتقال کالاهای خود اقدام کنند.

معاون اول رییس جمهوری نیز در مهرماه با اشاره به گزارش رییس کل گمرک مبنی بر باقی ماندن هشت میلیون تن کالا در بنادر کشور گفت: باید هرچه سریع‌تر دلیل اصلی ماندگاری کالاهای گمرکی در بنادر مشخص شود و کالاهای وارداتی بیش از مدت متعارف در انبار گمرکات باقی نماند.
اسحاق جهانگیری درنشست مشترکی با وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، رییس کل بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر ودریا نوردی بیان داشته بود: گمرک محلی برای انبار و نگهداری کالا نیست و باید مقرراتی وضع شود تا هزینه انبارداری کالاهایی که بیش از مدت متعارف در گمرک باقی می‌مانند، برای صاحبان کالا مقرون به صرفه نباشد و او را ملزم به تخلیه کالای خود از بنادر کند.
جهانگیری، با تاکید بر اینکه هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود، خاطرنشان کرد: البته این به معنای رعایت نکردن مقررات نیست بلکه منظور سرعت بخشیدن به کارها و انجام تشریفات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.
در آن نشست که استاندارهرمزگان و رییس سازمان بنادی و دریانوردی نیز حضور داشتند، موضوع ماندگاری برخی کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت و تصمیم‌های لازم برای حل این مشکل اتخاذ شد.

گفت وگوبا صاحبان کالا تا سرعت گیری ترخیص کالاها در بندرشهید رجایی
ترخیص سریع کالاها از گمرکات از هفته آینده
اکنون بعد از گذشت ۵۰ روز از سفر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان و پیگیری درخصوص ترخیص کالاهای اساسی در گمرک شهید رجایی، وزیر صنعت، معدن وتجارت به این استان آمد تا باردیگر بر رفع مشکلات و تخلیه هرچه سریع‌تر این کالاها اقدام کند.
وزیر صنعت، معدن وتجارت جمعه شب در بدو به هرمزگان با تاکید بر راهکارهای سرعت بخشی در انجام امور و روند ترخیص کالاها اظهارداشت: ترخیص سریع و فوری کالاهای اساسی از گمرکات کشور باتوجه به ابلاغ مصوبه‌ای از سوی ستاد اقتصادی دولت در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفته لذا تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این وزارت است.
رزم حسینی درنشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید درهرمزگان نیز گفت: از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی معطل مانده در گمرکات کشور، تاکنون ۸۰۰ هزار تن آن ترخیص و روانه بازار شده و بخشی از ارز ترخیص کالاهای اساسی یادشده به صورت اعتباری تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با احتساب کالاهای اساسی درمجموع هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در گمرکات کشور انباشت شده، بیان داشت: ۴۰۰ هزارتن از این کالاها نیز مربوط به مواداولیه کارخانه‌ها بوده که درهفته‌های آینده ترخیص می‌شود وصاحبان کالاها موظف به ترخیص کالاهای معطل مانده درگمرکات هستند.
وی همچنین در این نشست به موضوع تحریم اقتصادی دشمن علیه ایران اشاره کرد وگفت: در شرایط کنونی جنگ اقتصادی، تامین کالاهای اساسی از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های مسوولان کشور است.
وزیر صنعت،معدن و تجارت همچنین روز شنبه پس از بازدید هوایی از باراندازهای کالاها در بندر، محوطه ها و پسکرانه مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور درنشست بررسی موانع و مشکلات ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات درجمع مدیران اقتصادی گفت: باترخیص سریع و به موقع کالاها ضمن نجات کشور از مشکلات اقتصادی شاهد روان‌سازی تجارت در ماه‌های آینده خواهیم شد.
حسینی افزود: بازرگانانی که به ارز نیاز ندارند و خود ارز مورد نیاز را تامین کرده اند، امکان ترخیص دارند.
وی اظهارداشت: سامانه جامع تجارت چندین ماه به صورت آزمایشی راه اندازی شده و بازرگانان و تجار می‌توانند از این خط برای کارهای تجاری خود استفاده کنند، البته مشکل‌هایی دارد که باید تا ۹ آذر حل شده تا به صورت رسمی آغاز بکار کند.
وزیرصمت تصریح کرد: باتوجه به شرایط خاص کشور که در جنگ اقتصادی هستیم نیاز است بروکراسی اداری کمتر شده و این آفت و مصیبتی که اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار داده، کاهش یابد.

گفت وگوبا صاحبان کالا تا سرعت گیری ترخیص کالاها در بندرشهید رجایی
سیاست فراوانی کالا در بازار را دنبال می‌کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین روز شنبه هفته جاری در نشست بررسی موانع ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات در مجتمع بندری شهید رجایی گفت: برای کاستن از فشاربه معیشت مردم، مبارزه با گرانی و تورم، سیاست فراوانی کالا در بازار را دنبال می‌کنیم که امیدواریم با این سیاست و برنامه‌هایی که در این راستا تدوین شده و درحال اجراست بتوان شاهد رخدادهای خوبی درآینده نزدیک شد.
رزم‌حسینی اظهارداشت: تاکنون ۸۰۰ هزار تن کالا از بندرهای کشور ترخیص شده و ۴۰۰ هزار تن دیگر نیز در مسیر تشریفات است که بزودی ترخیص می‌شود و این روند همچنان ادامه می‌یابد.
وی یادآورشد: همچنین می‌توان کالاهایی که بعد از این نیز وارد بندرهای کشور می‌شود، را نیز با رویه‌های ایجادشده به سرعت ترخیص کرد و امکانی که به تازگی ایجاد شده مانند صادرات در برابر واردات و یا واردات با استفاده از ارز متقاضی گزینه‌های بسیار خوبی برای بازرگانان است، البته منشا ارز متقاضی بایستی معلوم باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مشکل‌های سامانه جامع تجارت پاسخ داد: مشکل‌هایی هنوز وجود دارد و برخی دستگاه‌ها هنوز هماهنگی کاملی ندارند و خودم نیز راضی نیستم، با توجه به دستور و تاکیدهای رییس جمهوری تلاش داریم گمرک، بیمه و سازمان بنادر و دریانوردی را به سامانه جامع تجارت متصل کنیم تا این سامانه به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد ، امید می‌رود این سامانه هرچه سریع‌تر برای بهره‌برداری توسط رییس جمهوری آماده شود.
رزم حسینی همچنین در خصوص موضوع‌های مطرح شده از سوی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی هرمزگان در زمینه مشکلات اقتصادی و همچنین ترخیص کالا در گمرکات وبنادر استان بیان داشت: موارد مطرح شده بزودی در نشستی با حضور استاندار هرمزگان و مسوولان کشوری بررسی و پیگیری می‌شود.

گفت وگوبا صاحبان کالا تا سرعت گیری ترخیص کالاها در بندرشهید رجایی
اختیارات بیشتری به مدیران داده شود
استاندار هرمزگان نیز بیان داشت: اختیارهای قانونی بیشتری به استان‌ها واگذار شود تا بتوانند در شرایط جنگ اقتصادی از آن‌ها برای کمک به تجارت و اقتصاد کشور استفاده کنند وبطور حتم تفویض این اختیارها به مدیران جهت کاستن از تشریفات اداری، به خصوص ترخیص کالا از بندرها کمک می‌کند.
فریدون همتی افزود: هر اندازه‌ زمان تشریفات اداری ترخیص کالاهای اساسی و مدت زمان حضور کالاها در گمرکات و بندرها کاهش یابد، این کالاها سریع‌تر به دست مصرف کننده رسیده و از ایجاد نوسان در قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: وظیفه دولت، مجلس و قوه قضاییه اینست که برای حل مشکلات مهم در کنار هم قرار گیرند و باید در استان‌ها نیز مشابه چنین نشست‌هایی با حضور مدیران سه قوه برگزار شود که در هرمزگان این رویه وجود دارد.
نماینده عالی دولت دراستان هرمزگان اظهارداشت: در سایه این هماهنگی و همدلی‌ها در هرمزگان که به نوعی نقش پشتیبانی کشور را نیز برعهده دارد، کارهای خوبی رخ داده و درحال انجام است.
در شرایط جنگ اقتصادی از ظرفیت‌های دریایی بیشتر بهره بگیریم
استاندارهرمزگان گفت: در شرایط جنگ اقتصادی با هدف صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان و تسهیل صادرات باید ازتمام ظرفیت‌های دریایی برای توسعه بیشترکشورمان استفاده کنیم.
همتی افزود: یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی و بازرگانان هرمزگان اینست که بیش از ۳۰ درصد صادرات کنندگان استان در مقیاس کوچک صادرات می‌کنند و در قبال آن پول نقد یا ارز نقدی به آن‌ها پرداخت می‌شود که مجبورند ارز نقدی را از طریق راه‌های مختلف از جمله تهاتر وارد کشور کنند.
وی ادامه داد: این صادرکنندگان خواستار این هستند که دولت مکانی را برای تهیه ارز برای رفع تعهد ارزی آن‌ها تعیین کند که بطورحتم ایجاد بستر تولید، اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت و از طرفی فقر و بحران‌های اجتماعی و امنیتی ناشی از آن را در مناطق را کاهش می‌دهد.
استاندار هرمزگان با اشاره به مشکلات جدی شناورهای مسافری و باری در راستای تامین قطعات، تصریح کرد: تامین و خرید قطعات با ارز آزاد، ادامه فعالیت را برای صاحبان این شناورها سخت کرده و تقاضای شدید دارند که دولت باید نسبت به تخصیص یارانه یا ارز دولتی برای خرید قطعات اقدام عاجل داشته باشد.
همتی افزود: ما از طرفی به‌خاطر شرایط اقتصادی مردم، اجازه افزایش نرخ را به شناورها را ندادیم و این صنعت که در سالیان گذشته پویایی لازم را دارا و پررونق بوده و به نوعی زیرساخت اصلی گردشگری هرمزگان به‌ویژه در جزایر است، با مشکل جدی روبرو شده است.
وی، تامین سوخت شناورهای صیادی کوچک را نیز مورد تاکید قرارداد و بیان داشت: برای تامین سوخت حدود ۱۰ هزار قایق که صیادان با سابقه هستند و به‌دلایل مختلف تاکنون موفق به اخذ مجوز از شیلات نشدند، با مشکل روبرو هستیم و خواستار اخذ مجوز تامین سوخت از سوی کارگروه ملی رفع موانع برای تخصیص به قایق‌های صیادی مورد تایید فرمانداری و شیلات، هستیم.
استاندارهرمزگان، با بیان اینکه دولت بنگاه دار نیست، بار دیگر با اشاره به ضرورت ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری دراستان،افزود: مدیران استانی به دنبال تحقق سرمایه گذاری جدید هستند اما برخی از مجوزهای واگذاری اراضی منوط به کسب اجازه و تصویب هیات مدیره در تهران است.
وی گفت: متاسفانه دربرخی مناطق مانند منطقه ویژه پارسیان چندین متقاضی سرمایه گذاری مراجعه کرده‌اند که بنا به تشخیص هیات مدیره و به دلیل قیمت گذاری‌هایی که صورت گرفته، سرمایه گذار از ادامه کار منصرف شده که در صورت واگذاری زمین و اخذ قیمت تمام شده آن پس از مرحله تولید، جذابیت لازم برای سرمایه گذاری وجود خواهد داشت.

گفت وگوبا صاحبان کالا تا سرعت گیری ترخیص کالاها در بندرشهید رجایی
اقدام دولت و مجلس درفوریت ترخیص کالاهای درگمرکات

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و دروازه طلایی نام برده می‌شود این روزها بدلیل فراهم شدن باراندازها، ظرفیت فراوان در تخلیه وبارگیری کالاهای فله و کانتینری به کانون انباشت کالاها تبدیل شده با تاکید وتوجه دولت تدبیر و پیگیری مجلس درحال تعیین تکلیف و کاهش این حجم از کالاست.
طبق اعلام وزیر صنعت، معدن وتجارت؛ ستاد تنظیم بازار روزهای دوشنبه هرهفته در این وزارتخانه با حضور اعضای موثر این ستاد شامل وزارتخانه جهاد کشاورزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی تشکیل می‌شود و ترخیص کالاهای اساسی و ضروری کارخانه‌ها در گمرکات ایران به طور حتم با فراوانی کالاها در بازار، تاثیر قیمتی آن در بازار مشاهده می‌شود.
رزم حسینی تصریح کرد: براساس دستور رییس‌جمهوری قرار است نسبت به ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات به فوریت اقدام شود و دراین باره هماهنگی خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و بانک مرکزی صورت گرفته است.
پیش از سفر وزیر صمت به هرمزگان وبررسی وضعیت ترخیص کالاهای اساسی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در پنجم مهرماه و نایب رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درآبان ماه جاری به هرمزگان سفر کرده تا مشکلات این بخش را بررسی و رفع کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها