پیامبر (ص) چند فرزند داشتند و سرنوشت آن‌ها چه شد؟

یکی از سؤالات و موارد ابهام‌آمیز در تاریخ زندگی پیامبر (ص)، تعداد فرزندان آن حضرت است. برای اینکه بدانیم پیامبر چند فرزند داشتند و سرگذشت آن‌ها چه شد، باید به منابع تاریخی و روایی مستند مراجعه کنیم.

پیامبر (ص) چند فرزند داشتند و سرنوشت آن‌ها چه شد؟

بنا بر روایات مشهور، پیامبر اکرم شش فرزند از حضرت خدیجه سلام‌الله علی‌ها داشتند و یک فرزند هم از همسر دیگری به نام ماریه قبطیه. فرزندان ایشان از حضرت خدیجه سلام‌الله علیها، دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله بودند که به همین علت، پیامبر را «ابوالقاسم» هم می‌خواندند، ولی هر دو در کودکی از دنیا رفتند.

البته در برخی منابع، چهار دختر هم برای رسول گرامی اسلام نام برده‌اند که برخی از منابع می‌گویند این‌ها جز حضرت زهرا سلام‌الله علیها، فرزندان حضرت خدیجه از همسران پیشین او بوده‌اند، ولی شواهد نشان می‌دهد که این‌ها همه فرزندان حضرت خدیجه از پیامبر بوده‌اند.

دختران پیامبر به نام‌های زینب، بعد از او رقیه و ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها بوده‌اند. زینب به خواست حضرت خدیجه، به همسری پسر خاله خود درآمد و دختری هم داشت به نام امامه، که حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها در بستر شهادت، به حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام وصیت کردند با امامه دختر خواهرش ازدواج کند که می‌تواند برای فرزندانش مادری کند.

رقیه و ام کلثوم نیز طبق نقل‌هایی که از منابع اهل تسنن داریم، هر کدام با فاصله‌ای به همسری عثمان بن عفوان درآمدند و در خلال جنگ بدر بود که رقیه از دنیا رفت و بعد از او، ام کلثوم به همسری عثمان درآمد و از او دارای فرزند نشد.

پیامبر اکرم از ماریه قبطیه هم پسری به نام ابراهیم داشتند که بسیار به او علاقه‌مند بودند، اما او هم در هجده ماهگی از دنیا رفت. اراده خداوند بر این بود که نسل پیامبر اکرم از طریق حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها و امام علی علیه السلام تداوم داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • مسلمان
    0

    «اللهم صل علی محمد و آل محمد »

  • عاشق محمد(ص)
    0

    یا رسول الله روحی فداک

  • داروغه
    0

    بنام خدا ایشان یک فرزند داشت و ما مردم ایران ایشان را الگوی خود کرده ایم .

  • دشتیان ع
    0

    سلام بر پیامبر گرامی

  • .
    0

    واقعا که. همش روایات یکطرفه و خود گویی و خود هم تایید کنی. الان خیلی از مسلمانان نظری غیر از این نظر دارندو دیگه حوزه های علمیه یکه تاز میدان نیستند

  • حسین
    1

    سلام بر رسول الله.ای پیامبر عزیز کجای که ببینی علمای شیعه و سنی با اسلام چها که نکردن...

  • علی
    0

    درود خدا بر پیامبر رحمت

  • محمدعلی محمدی از ارومیه
    0

    باسلام و عرض ادب: خواهشاً علمای اسلام تاریخ اسلام را طوری جلوه ندهند که جوانان امروز در اعتقاد گذشتگان خود شما کنند . دیگه تورا‌خدا در تعداد فرزندان پیامبر(ص) نباید جامعه را دچار تردید نمود. این همه شکیات و تردید دیگر بس است. محمدی از ارومیه

  • ساره
    0

    درود بر پیامبر آسمانی و پیامبر مهربانی ها...ای پیامبر نمیدانم چه هیزم تری فروختی ڪ بعضی ها دارن بهت اهانت میڪنن ...راستی ڪ شما از ازل تا الان دشمنانی داشتی اما همیشه با آنها مدارا میڪردی

  • رضا
    1

    خیانتی که این نظام به اسلام کرده در طول تاریخ نظیر نداشته

  • عاشق رسول الله
    0

    روحی لروحک الفداء پدر و مادر و فرزندانم و خودم و خانواده ام بفدای رسول الله صل الله علیه و آله

  • ناشناس
    0

    صلوات و دین داری جاهلان به قرآن ارزشی ندارد --- ارزش صلوات بر پیامبر اسلام حضرت محمد و آل آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین با آگاهی و عمل به اصول و حد و مرزهای قرآنی و عقلی دین داری و مذهب داری انسان و آگاهی و عمل او به حد و مرزهای پیامبر شناسی قرآن ارزیابی می شود. اگر این آگاهییها نزد فرد مدعی اسلام فراهم نباشند صلوات او و کل دین داری و مذهب داری او نزد خداوند شایسته ی ارزیابی و ارج نهادن نیستند . با توجه به در دست رس بودن قرآن و ترجمه های آن بزبانهای گوناگون نزد همگان؛ بنا به روشنگریهای و هشدارهای قرآن در زمینه ی ضرورتهای دین داری و مذهب داری شاید به پای چنین جاهلان و نا آگاهان بخاطر نادیده گرفتن قرآن ، که اصل دین است ؛ کناه نیز ثبت شود و در قیامت مجازات نیز بشوند. مسلمان تا خود را به آگاهی به اصول و حد و مرزهای دین داری و مذهب داری قرآنی و عقلی همیشه مسلح نسازد ؛ همه ی دین داری و مذهب داری او بحکم قرآن در قیامت هدر می رود و خداوند او را در زمره ی زیان کار ترینان قرار می دهد.

  • ناشناس
    0

    پیامبر و امامان پاسداران امین آموزش و تبلیغ قرآن اند --- اگر به شناختهای قرآن آگاه نباشیم تصور می کنیم منشأ گفته های بندگان مقرب در باره ی مسائل و احکام و اعتقادات دین و مذهب خود این بندگان اند. در حقیقت خداوند مطابق با آن چه که در قرآن بارها تاکید کرده بندگان مقرب بویژه پیامبران را بعنوان پاسداران امین آموزش و تبلیغ اهداف انسان ساز قرآن برگزیده است . این بندگان در هیچ جای قرآن بعنوان تعیین کننده ی حکم و اعتقاد برای دین ومذهب ؛ که بحکم آیه « أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ » ﴿ آیه ۳ سوره زمر ﴾ و آیات بسیاری دیگر در قرآن منحصر به خداونداست ، معرفی نگردبده اند. این بندگان هرگز به خود اجازه و حق نداده اند بنام دین و مذهب بجای خداوند حکم و اعتقادی را افزون بر آنچه خداوند در قرآن کریم تعیین کرده است به دین و مذهب بیافزایند. رواج احکام و اعتقادات بنام دین و مذهب افزون بر آن چه که در قرآن کریم آمده است اگر از جمله مصادیق حقیقی دقیق احکام و اعتقادت قرآنی نباشند ساخته و پرداخته ذهن و اندسشه ی ناقص بشر اند که برای تامین مقاصد شیطانی خود با جعل و به دروغ به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت آن حضرت ظالمانه نسبت داده شده اند. بشر اگر بدون آگاهی به شناختها و احکام و اعتقادات قرآن ؛ حکم و اعتقادی را فزون بر مصادیق آنچه در قرآن آمده به پیامر اسلام و امامان از اهل بیت پیامبر نسبت دهد به گناه کبیره و مجازات و پیامدهای شوم ابدی بستن دروغ به این بندگان مقرب دچار خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها