بحران رودخانه دزدی و خواب زمستانی ما

بی تردید صرف هزینه های هنگفت در خصوص انتقال آب امری غیر منطقی و غیرقانونی به نظر می‌رسد و بهتر است همین هزینه را در حوزه راهکارهای علمی و مدرن از جمله بازیافت مجدد آب‌ و یا شیرین سازی آب خلیج فارس صرف نمایند.

بحران رودخانه دزدی و خواب زمستانی ما

صادق رضایی مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی اجتماعی

در شرایطی که خوزستان با تنش های آبی متعددی مواجه است،و برای تامین آب شهرهای خود کمبود منابع دارد، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون این رود بحران زده را بیش از پیش نحیف و رنجور می نماید و در پی آن محیط زیست طبیعی و انسانی استان های خوزستان و چهار محال و بختیاری را با معضلات اساسی مواجه خواهد نمود.

اکنون خوزستان در بزنگاهی تاریخی قرار گرفته است و در صورتی که در این زمینه اقدامات‌ عملی انجام نشود هرگز فاجعه قابل جبران و بازگشت پذیر نخواهد بود... اما چه باید کرد و چه می توان کرد؟بی تردید در این زمینه استراتژیک و سرنوشت ساز نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند نقشی پر رنگ و اثر گذار در جهت جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی ایفا نمایند.

ماهیت غیر قانونی انتقال آب نیز امری بدیهی و قابل اثبات است بدلیل اینکه بر مبنای قانون اساسی تخریب محيط زيست ممنوع و قابل پیگیرد قانونی می باشد.

در اصل پنجاهم قانون اساسي آمده است:حفاظت‏ از محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.


نمایندگان خوزستان با بیشترین آمار نماینده در سطح کشور بویژه اگر با نمایندگان چهار محال و بختیاری متحد شوند و با هماهنگی با نماینده عالی قوه مجریه در استان می توانند نقش مهم و سرنوشت سازی در این خصوص ایفا نمایند چرا که برخورد سریع و قاطع با جرایم زیست محیطی می‌تواند تاثیر بازدارنده‌ای در کاهش تخلفات علیه محیط زیست داشته باشد.


بر همين اساس دخل و تصرف در محیط زیست از جمله مواردي است كه باعث بر هم خوردن تعادل در محيط زيست و و بنابراين عملي مجرمانه محسوب مي‌شود .

از سوی دیگر جرایم ارتکابي نسبت به عناصر بي‌جان محيط زيست از قبيل آب و هوا، خاک، صدا و آلودگي‌هاي شیمیایی را در بر می‌گیرد.

از قاطبه نمایندگان خوزستان انتظار می رود با اتحاد و همبستگی اقدامی عملی بمنظور جلوگیری از این عمل مجرمانه انجام دهند و با طرح پیشنهادهای جایگزین از جمله شیرین سازی آب دریا، استان های کویری را از راهکار سطحی نگرانه و مقطعی انتقال آب کارون منصرف نمایند و به آنها تفهیم نمایند کارون آب چندانی ندارد که بصورت درازمدت روی آن حساب باز کنند.

بی تردید صرف هزینه های هنگفت در خصوص انتقال آب امری غیر منطقی و غیرقانونی به نظر می‌رسد و بهتر است همین هزینه را در حوزه راهکارهای علمی و مدرن از جمله بازیافت مجدد آب‌ و یا شیرین سازی آب خلیج فارس صرف نمایند.

کاری که بسیاری از کشورهای جهان از جمله حوزه خلیج فارس سال هاست عملی نموده اند و از آن بهره های فراوان برده اند.


بنابراین در این بزنگاه تاریخی، مردم خوزستان انتظار دارند نمایندگان مجلس شورای اسلامی بجای تمرکز بر امور کم اهمیت، با ورود جدی و انجام اقدامات عملی و قانونی به رسالت حرفه ای خود جامه عمل بپوشانند...

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها