مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

بزرگترین تولید کننده الکل در کشور هستیم / حدود 19 هزار نفر از نیروهای بومی خوزستان در شرکت مشغول هستند/ تابستان 97 دچار خشکسالی شدیم/ هیچ ارتباطی با شرکت هفت تپه نداریم / تالاب ناصری مزایای بسیاری دارد / 5100 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر درخصوص تاریخچه این مجموعه گفت: به سبب نياز كشور به شكر و جلوگيري از واردات آن، در سال 1362 شوراي شكر تشكيل و طی مطالعاتي كه توسط صندوق مطالعات شكر صورت گرفت، ضرورت تاسيس شركت به تصويب مجلس رسيد.

بزرگترین تولید کننده الکل در کشور هستیم / حدود 19 هزار نفر از نیروهای بومی خوزستان در شرکت مشغول هستند/ تابستان 97 دچار خشکسالی شدیم/ هیچ ارتباطی با شرکت هفت تپه نداریم / تالاب ناصری مزایای بسیاری دارد / 5100 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم

عبدعلی ناصری در گفتگو با خبر فوری به اهداف شرکت اشاره و اظهار کرد: بند (هـ) تبصره 29 قانون برنامه اول ، وزارت كشاورزي (وقت) را مكلف كرد تا به منظور خودكفايي در تامين شكر مورد نياز كشور به ايجاد 7 واحد كشت و صنعت نيشكري به وسعت 84 هزار هكتار خالص كشت نيشكر و احداث كارخانجات شكر، تصفيه شكر، خوراك دام، تخته صنعتي (MDF)، كاغذ و كارخانجات بيوتكنولوژي مورد نياز كشور از قبيل خمير مايه و الكل با ظرفيت مناسب اقدام كند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام کشت و صنعت های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام در ظرفیت های تعریف شده و راه اندازی شده اند.

ناصری عنوان کرد: تالاب نیشكر به مساحت 18 هزار هكتار که در محدوده نوار مرزی ایران و عراق در حوزه شهرستان خرمشهر واقع است که از سه راهی حسینیه آغاز و تا 10 کیلومتری خرمشهر امتداد می یابد از مهمترین تغییرات ا كولوژیكـی منطقه می باشد. ایـن تالاب از زهاب هــای كشت و صنعت هــای نیشکـر امیر كبیـر و میرزاكوچك خان در زمین های لم یزرع تشکیل شده است.

وی ادامه داد: زهاب هایی که باعث شکل گیری تالاب نیشکر شده اند نتیجه آب شویی و آماده سازی اراضی برای کشت نیشکر می باشند. پس از آبیاری مداوم مزارع، از شوری زه آب ها به مرور زمان و سال به سال به میزان قابل توجهی کاسته شده و در چرخه بهره وری از منابع آبی می توان از زه آب برای آبیاری مجدد مزارع یا ایجاد تالاب های انسان ساز استفاده کرد که ایجاد تالاب مذکور نتیجه انتقال بخشی از زه آب به این منطقه بوده که باعث ایجاد اکوسیستمی با پتانسیل صیادی، گردشگری و مهاجر پذیری پرندگان شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر تصریح کرد: لازم به ذکر است که شرایط خاک منطقه و وضعیت مناطقی که تالاب نیشکر در آن واقع شده به گونه ای بوده که این مزارع لم یزرع و عمدتا با شوری بسیار بالا بوده اند به نحوی که از لحاظ پوشش گیاهی در فقیرترین وضعیت ممکن بوده و امکان کشاورزی نیز در آنها به هیچ وجه وجود نداشته است، بنابراین هدایت زه آب ها به این منطقه با در نظر گرفتن این شرایط و تبدیل این اراضی به یک اکوسیستم آبی با پتانسیل زیست بومی مناسب گیاهی و جانوری بوده است.

گفتگوی کامل با دکتر عبدعلی ناصری را در ادامه ببینید:

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ببب
    0

    دمت به کجا وصله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها