مصرف گوشت نصف شد

مردم سوسیس و کالباس ارزان را جایگزین مرغ و گوشت می‌کنند. در پی گرانی گوشت ومرغ، تمایل مردم را به خرید سوسیس و کالباس بیشتر شده و مصرف گوشت به شدت کاهش یافته است.

مصرف گوشت نصف شد

کاهش مصرف گوشت در دهه ۹۰
این روز‌ها سفره خانوار‌ها کوچک می‌شود. شرایط سخت اقتصادی و افزایش قیمت در کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی، متوسط مصرف مواد خوراکی را در سال‌های اخیر به صورت فزاینده‌ای کاهش داده.

متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش یافته است. برای مثال مصرف برنج خارجی ۸ درصد، گوشت گوساله ۲۰ درصد، گوشت گوسفند ۲۹ درصد، روغن نباتی ۶ درصد و قند و شکر ۴ درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. این کاهشها برای دهک های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

بررسی‌های آماری درباره مصرف گوشت نشان می‌دهد، مصرف گوشت در دهه اخیر یعنی از سال ۹۰ تا ۹۸ نصف شده و میانگین مصرف ماهیانه گوشت از ۶.۳ کیلوگرم در سال ۹۰ به ۳ کیلوگرم در سال ۹۸ رسیده این کاهش مصرف برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر بوده.

مردم سوسیس و کالباس را جایگزین گوشت کردند!
به گفته سیامک شادافزا تولید کننده مواد اولیه سوسیس و کالباس، سال‌های سال کالباس و سوسیس در زنجیره غذایی ایرانی‌ها به عنوان وعده‌ای تفننی مطرح بود یعنی اینکه خانواده در اصطلاح عامیانه هر وقت هوس می‌کردند یک یا دو کیلو از این فرآورده‌ها خریداری و مصرف می‌کردند ولی از زمان بالا رفتن شدید قیمت گوشت و مرغ میزان مصرف آنها حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نکته نگران‌کننده این‌جاست که اغلب سوسیس و کالباسی که به فروش می‌رود اغلب کیلویی کمتر از ۳۰- ۳۵ هزار تومان قیمت دارند و در تولید آن‌ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده نشده است که و این به خودی خود نشانگر وضعیت نابسامان اقتصادی مردم در خرید مایحتاج روزانه خود است.

میانگین جهانی مصرف گوشت
در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه مانند آرژانتین میزان مصرف گوشت ماهیانه هر فرد عددی بین ۷ تا ۸ کیلوگرم است این درحالی است که میانگین مصرف ماهیانه هر خانوار ایرانی ۳ کیلوگرم می‌باشد و طبق آمار‌ها مصرف گوشت در ایران شکافی ۶۰ درصدی با میانگین جهانی دارد. این در حالی است که مطابق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، سرانه مصرف گوشت اعم از گوشت قرمز و مرغ در جهان از ۲۵ کیلوگرم در سال ۱۹۶۵ میلادی به ۴۳.۷ کیلوگرم در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این مسئله نشان می‌دهد؛ گوشت که منبع غنی پروتئین، ویتامین‌های گروه ب، زینک و آهن است در سبد غذایی ایرانی‌ها کاهش داشته و سلامت غذایی‌شان در خطر است.

منبع: اکو ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • 7مهدی7
    0

    خاک بر سر مملکتی که نفتش از چاه هاش سر ریز میشه و گازش پایان ناپذیره و معادن و منابع طبیعیش شده کاسبی بالادستی هاش اونوقت وضعیت مردمش رو با مردم کویت هم نمیشه مقایسه کرد

    نظرات شما -
    • 7مهدی7
      0

      اون یه نفری که منفی دادی میشه دلیل منفی بودن رآی رو بگی نکنه تو حسن روحانی هستی داری چک میکنی؟

    • 503
      0

      ببخشید جسارتا باید بگید خاک بر سر مسئولین مملکتی که نفتش از چاه هاش سر ریز میشه و گازش پایان ناپذیره و معادن و منابع طبیعیش شده کاسبی بالادستی هاش اونوقت وضعیت مردمش رو با مردم کویت هم نمیشه مقایسه کرد چون تمام بدبختی همه مملکتها مخصوصا مملکت ما بی لیاقتهای بی کفایتهایی هستند که بعنوان مسئولین انتخاب یا انتصاب میشن که اصولا اکثریتشون انتصابی هستند

    • 7مهدی7
      0

      حق با شماست یه مسئول کم داشت که اونم شما اضافه کردید با تشکر از روابط عمومی

    • ناشناس
      0

      درود آقا مهدی چند قلم پیوست داره چهار فصل کلی نخبه داره کلی همسایه داره مردم نجیب داره ولی افسوس ......دزد ونادان زیاد داره

  • دبهل
    0

    اینقدر دزدی میکنند که حق مردم راهم ازشون گرفتن .میگویند مدیر میخوای انتخاب کنی ببین سفره باباش دیده .واقعأاینها جز بدبختی فقر برای ملت شرف ایران چیزی دیگر نداشتن .

  • ناشناس
    0

    چرا مردم انقدر قدر ناشناس هستند این همه پیشرفت ویکه تازی در تمام ارصه ها را نمی بینید حالا اگر مثل سودان یا یمن زندگی می کردیم خوب بود حالا اتومبیل ولوازم خانگی بی کیفیت داریم گوشت وشیر ومرغ تخم مرغ حبوبات وبرنج نمی خوریم میوه گران است بیکا ری امان خیلی ها را بریده انواع قوانین یک طرفه داریم بی عدالتی بیاد می کنند کلی پول وسرمایه داریم که شکر خدا بعضی ها از آن برخوردارند بجاش شکر خدا زنده ایم ودر حال دعا به تمام مسئولین که در کهکشان در دشمن پروری بی نظیرند خدایا شکر شکرشکرشکر

  • ۰
    0

    مهمه؟

  • بانو
    0

    منتظر بیماری جورواجور وضعف قوای جسمانی باشیم مچکریم روحانی

  • محمد
    0

    سال 90 یک سر دست می خریدم 60 تومن حالا همان می خرم 600 اینکه چگونه آن را تقسیم می کنیم محرمانه است آن وقتها کباب هم در سفره غذایی ما بود جایتان سبز آن هم کباب شهر ما که شهرت جهانی دارد حالا فصلی شده اما ماهی تبدیل به سالی شده من مانده ام چرا هنوز به او می گویند ماهی

  • پ
    0

    گوشت که چه عرض کنم خیلی از مواد غذایی خیلی وقته مثل دین از سفره و اعتقاد مردم ایران پاک شده شکم گشنه هیچی حالیش نمیشه بترسید از روزی که هفت گاو لاغر آمدند هفت گاو فربه و چاق رو خوردند این حکایت باز هم تکرار میشود دیر یا زود مسئولین بی لیاقت باید بیدار شوید یه خاک مرغوبی پیدا کنید و به سرتان بریزید وعلی برکت الله

  • کاربر
    0

    لبنیات و حبوباتم حذف کردین مرغ و تخم مرغ و ....

  • ناشناس
    0

    ثروت‌کشور‌‌مان‌از‌نظر‌منابع‌طبیعی‌نفت‌‌و‌گاز‌و‌غیره‌...دررتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهارم‌دنیا‌است‌‌اما‌سطح‌رفایی‌مردم‌پاینتر‌‌از‌کشور‌اتیوپی‌می‌باشد‌‌‌‌.‌خدایا‌به‌دادمان‌برس‌.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها