آب سد بارزو هفته آینده به مدار شرب شیروان بازمی‌گردد

مدیر امور آب و فاضلاب شیروان گفت: با ته‌نشین شدن گل و لای ناشی از ورود سیلاب به مخزن سد بارزو، که موجب خروج آب آن از شبکه مصرفی شیروان شد، آب این سد هفته آینده به مدار مصرفی این شهر بازمی‌گردد.

آب سد بارزو هفته آینده به مدار شرب شیروان بازمی‌گردد

شهرام رمضانی روز پنجشنبه با بیان اینکه ۱۰۰ درصد آب مصرفی شیروان از سد بارزو تامین می شود، اظهار داشت: به دنبال بارندگی و سیلاب هفته جاری که سبب تجمع رسوب و گل و لای در دریاچه سد و افت کیفیت آب آن شد، به ناچار آب سد قطع و آب ۱۵ حلقه چاه شهری جایگزین آن شد که این امر تا حدی از فشار آب کاسته است.

وی با اشاره به وجود ۱۹ حلقه چاه برای جایگزینی آب سد، افزود: از این تعداد چهار حلقه به خاطر برخی مشکلات، از مدار مصرفی خارج شده اند که رفع مشکل آنها برای ورود به چرخه مصرف نیاز به اعتبار فراوانی دارد و ۱۵ حلقه موجود قادر است ۹۰ درصد آب مورد نیاز شبکه شرب شهری را تامین کند.

رمضانی با اشاره به افت کنونی فشار آب شهری در برخی ساعات، گفت: سرانه مصرف شیروان در شبانه روز ۳۴۰ لیتر بر ثانیه است که با توجه به قطعی آب سد، توان تولید چاه های مزبور ۲۷۰ لیتر بر ثانیه است.

اسحاق خسروپناه، مدیر امور منابع آب شیروان نیز با اشاره به سیلاب روز یکشنبه هفته جاری و مشکلاتی که برای شبکه آب آشامیدنی شیروان پیش آمد، گفت: مشکلات پیش آمده برای آب شیروان به سد بارزو مربوط نمی شود بلکه به حوزه میانی سد، یعنی از محل سد تا بند انحرافی قلجق مربوط است که سیلابی شدن رودخانه، که ۲ روز نیز به طول انجامید ایجاد مشکل کرد.

سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.
سد بارزو در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.
سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها