درهای بی‌نظیرترین باغ گیاهان دارویی خاورمیانه به روی گردشگران گشوده شد

باغ گیاهان دارویی همدان که از آن به عنوان بی‌نظیرترین باغ گیاهان دارویی خاورمیانه یاد می‌شود با داشتن ظرفیت‌های مختلف، درهایش را به روی گردشگران و علاقه مندان به طبیعت گشوده است.

درهای بی‌نظیرترین باغ گیاهان دارویی خاورمیانه به روی گردشگران گشوده شد

در چند روز گذشته بیانیه انتقادی جمعی از فعالان و دانشجویان حوزه گیاهان دارویی، طب سنتی،کشاورزی، منابع طبیعی، آبخیزداری، حوزه سلامت و ورزشکاران استان درباره واگذاری یکی از پنج سایت برتر ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی گیاهان دارویی بوعلی سینا به رستوران در فضای مجازی منتشر شد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان و موسس باغ گیاهان دارویی در خصوص از بین بردن باغ گیاهان دارویی و تبدیل آن به رستوران را تکذیب و انتشار اخبار کذب را ناشی از سودجویی برخی افراد عنوان کرد.

قاسم اسدیان اضافه کرد: در باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا هیچ گونه ساخت و سازی انجام نشده و مورد بازدید مراجع ذیصلاح قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این باغ تنها باغ گیاهان دارویی در کشور است که با هدف جمع‌آوری و شناسایی، استقرار و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی در سال ۷۴ آغاز به کار کرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: این باغ مجموعه‌ای از گیاهان علفی و بوته‌ای دارویی و معطر، مجموعه درختان و درختچه‌های دارویی، گیاهان پیازی و لاله‌ها، مجموعه گلخانه‌ها و محوطه تکثیر، استخر گیاهان آبزی و بخش‌های فرآوری گیاهان دارویی است.

اسدیان که خود از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا است ادامه داد: با توجه به اقبال عمومی جامعه از گیاهان دارویی، این مجموعه می‌تواند توجه دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان علوم گیاهی را جلب کند و به عنوان یک فضای مناسب گردشگری در استان همدان مورد بازدید قرار بگیرد.

وی بیان کرد: این باغ هر سال میزبان تعداد زیادی از دانشجویان و دانش آموزان علاقه مند به گیاهان دارویی است و یکی از اقداماتی که در سال های اخیر رخ داده امکان بازدید عموم مردم از باغ گیاهان دارویی است به‌طوریکه در سال های گذشته شاید فقط دانشجویان و دانش آموختگان بخش کشاورزی می‌توانستند از این باغ بازدید کنند اما امروز شاهد حضور خانواده‌ها در این باغ هستیم که خود گامی مثبت در راستای آشناسازی مردم با انواع گیاهان دارویی و نحوه کشت و فرآوری گیاهان دارویی منطقه همدان است.

اسدیان افزود: برای ایجاد رفاه بازدیدکنندگان، فضای کوچکی از باغ، صندلی هایی در فضای باز بر روی سنگ فرش ها قرار داده شد تا علاقه مندان به این فضا علاوه بر لذت بردن از گیاهان دارویی در کنار خانواده چای بنوشند و غذا صرف کنند.

رییس مرکز تحقیقات همدان گفت: باغ گیاهان دارویی همدان علاوه بر تحقیقاتی بودن توانسته سهمی در جذب گردشگر داشته باشد که این امر می‌تواند همدان را به قطب طبیعت گردی در کشور تبدیل کند چرا که این ظرفیت تاکنون در این استان مغفول مانده است.

وی خاطر نشان کرد: این باغ نخستین باغ گیاهان دارویی کشور و خاورمیانه است که از سال ۷۵ تاکنون گیاهانی به مدت ۲۵ سال در آن حفظ شده است.

اسدیان اضافه کرد: در کشور هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۶۵۸ گونه در استان همدان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد از گیاهان استان همدان شناسایی و جمع‌آوری شده است، گفت: از مجموع ۲ هزار گونه دارویی در کشور و ۳۱۵ گونه دارویی در استان همدان، ۲۵۰ گونه در باغ گیاهان دارویی کشت شده است که مراحل فنولوژی و رشدی گیاهان مورد بررسی قرار گرفته و طبقه بندی شده‌اند.

اسدیان گفت: باغ گیاهان دارویی همدان در طرح اولیه، با عنوان گردشگری سلامت و عرضه انواع نوشیدنی‌ها با گیاهان دارویی و گیاهان دارویی بسته‌بندی شده به مردم در این باغ دیده شده بود که امروز از مساحت ۲۴ هزار مترمربعی آن ۵۰۰ مترمربع برای خدمات رسانی به علاقه مندان تعبیه شده است.

وی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان همدان خواست از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا بازدید کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها