زیباکلام: باید برجام ۹۹ را با آمریکا امضا کنیم!

تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تنها راهی که می‌تواند ایران و آمریکا را از این باتلاق نجات دهد به تعبیر من برجام 99 است؛ مانند توافق برجام در سال 94 خواهد بود.

زیباکلام: باید برجام ۹۹ را با آمریکا امضا کنیم!

صادق زیبا کلام در گفتگو با روزنامه آرمان ملی گفته است: بنده در گذشته معتقد بودم بین ایران و آمریکا بحران ایجاد شده است. این در حالی است که مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام که باید به جای کلمه بحران از باتلاق استفاده کنم.... معتقدم تنها راهی که می‌تواند ایران و آمریکا را از این باتلاق نجات دهد به تعبیر من برجام 99 است؛ مانند توافق برجام در سال 94 خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: بنده معتقدم ما باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم. برجام قبلی توسط آقای روحانی امضا شد که با مخالفت تندروها مواجه بود.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه می‌گوید: پیروزی ترامپ یا بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در رابطه کلی ایران و آمریکا تغییری ایجاد نمی‌کند. از سال 57 که در ایران انقلاب شده تاکنون چه روسای‌جمهوری ایالات متحده آمریکا جمهوری‌خواه بودند؛ چه دموکرات‌ رابطه ایران و آمریکا تغییری نکرده و ستیز و دشمنی ایران با آمریکا همچنان ادامه پیدا کرده است.

جالب است بدانیم این سخنان درحالی از سوی زیباکلام طرح شده که وی بارها اعلام کرده که متن برجام را نخوانده است و حالا نسخه برجام 99 را پیشنهاد می‌دهد.

زیبا کلام در حالی ناکامی برجام را محصول تیغ و تیشه‌هایی می‌داند تندروهای داخلی بر سر راه آن انداخته‌اند که برجام تنها پیمانی نبوده که ترامپ از آن خارج شده است؛ پیمان تجاری اقیانوس آرام، توافق پاریس، سازمان یونسکو، پیمان مهاجرتی سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی از جمله آن موارد است.

زیبا کلام در میانه این مصاحبه نکته‌ جالب توجه دیگری هم می‌گوید: چند ماه پس از انقلاب مقامات آمریکایی در دیدار با مهندس بازرگان، دکتر ‌چمران و دکتر یزدی در الجزیره رسما اعلام کردند ما جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسیم و به انقلاب ایران احترام می‌گذاریم. اما مساله این بود که آمریکایی‌ها دروغ می‌گفتند و به‌رغم اینکه عنوان می‌کردند با جمهوری اسلامی دشمنی ندارند اما مرتب علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کردند.

صادق زیباکلام باید این نکته را هم پاسخگو باشد که اگر آنها مرتب علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کردند چرا باید با آنها توافق داشت و دست دوستی به سمتشان دراز کرد؟»

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • علی
    0

    آقای زیباکلام.اگه برجام جدید رو امضا کردیم وباز هم رییس جمهور بعدی امریکا زد زیرش انوقت چی؟دوباره باید برجام جدیدی رو امضا کنیم؟

  • فرانک فلاودجانزاده
    0

    باتلاق؟ برای ما یا امریکا؟ ما که یه عمره تو باتلاقیم عزیز.حتما دلت واسه امریکا سوخته. وگرنه دردی واسه ما دوا نمیشه جز ظهور منجی عالم بشریت.اتفاقا ما داریم لز باتلاق خود ساخته خارج میشیم البته اگه شما اجازه بدی

  • محسن
    0

    قرار نیست دست دوستی به اون ها بدیم. مذاکرات فقط در چهارچوب دوستی نیست که شکل میگیره. ولی با ترامپ مذاکره دور از تصوره. این فرد خطای بزرگی کرد که دست به ترور سردار زد. شاید بشه برای منطقه با امریکا مذاکره کرد ولی بر سر توان موشکی نباید بشه.تازه نه با این دولت. ولی من نفهمیدم ای سایت خبر فوری هست یا تحلیل فوری.. مواخذه فوری..محاکمه فوری..یه تیتر میزنید به اندازه یه طومار طرف رو له میکنید و به ذهن خواننده جهت میدید.

  • کاربر ناشناس
    0

    نه زیبا کلام بیخودکرده رهبر فرمودند مذاکره نمیکنیم چقد باید اینها احمق باشند به امریکا اعتمادمی کنند

  • علی محمد صادقیان
    0

    هرجا صحبت از خیانت به مردم و ممکلت باشد نام یک اصلاح طلب میدرخشد. ( برجامیون جاهل یا خائن )

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دشمن دانا بلندت میکند _برزمینت میزند نادان دوست. حالا حکایت این اجنبی پرستاس

  • یوسف طاهرزاده
    0

    همان برجام، دیگه مذاکره نباید کرد اگه آمریکا خواست باید عذرخواهی کنه برگرده به برجام. آمریکا باید سراش زور باشه زبان خوش حالیش نیست.

  • ناشناس
    0

    با نظر زیبا کلام میریم برای راند دوم برجام. راند سوم چهارم وووووووو تاوقتی استاد بی تعهد دستور بدن بسه

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای زیبا کلام تو که برای توافق با چین که چارچوب آن مشخص است خودته خفه کردی برای مذاکره با امریکا که ۱۳ تا شرط شرم آور مشخص کرده چرا اینقدر با ذوق زدگی صحبت میکنی. استاد دانشگاه باید وجهه علمی داشته باشه و حرف های دقیق و حلیلی بزنه نه اینکه مانند طیف های سیاسی به هر قیمتی دنبال خط م مشی خاص باشه

  • یک حقوقدان
    0

    ارواح عمه ات مثل توافق ۹۴که الان داریم گلابیهاش را می چینیم . برو بیسواد به قول رییس جمهور محبوبتان . از دست سیاسیون دروغ گو خسته ایم میخواهیم کمی در سایه برجام

  • احمد
    0

    شما کند رو ها در برجام 94 چه کردید که مملکت به این وضع افتاد

  • موسوی
    0

    آمریکا قابل اعتماد نیست

  • کوروش
    0

    واسه اینکه یه روزی این دشمنی ها باید تموم بشه چه الان چه 500 سال دیگه .فقط یک نکته توی این زمان مهمه اونم تحمل مردم در بدبختی و نکبتی هست که ماحصل ای دشمنی هاست

  • علیرضا
    0

    من نمی دونم شما این کار شناس ها را از کجا پیدا می کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها