گام بعدی آنها که فرقه زنبیلیه نامیده می شوند، چیست؟

جنجال های پایان ناپذیر احمدی نژادی ها / از خانه نشینی 11 روزه تا بست نشینی 4 روزه

بست نشینی احمدی نژاد و یارانش در حرم حضرت عبدالعظیم، تازه ترین فصل از اقدامات جنجالی اوست و به نظر می رسد این داستان همچنان ادامه داشته باشد.

جنجال های پایان ناپذیر احمدی نژادی ها / از خانه نشینی 11 روزه تا بست نشینی 4 روزه

به گزارش خبر فوری ، محمود احمدی نژاد از همان سال 84 که در میان تعجب بسیاری از تحلیلگران سیاسی توانست انتخابات را در رقابت با چهره هایی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی پیروز شود نشان داد که چه به لحاظ مشی اخلاقی و شخصی و چه به لحاظ جهتگیری های سیاسی، چهره متفاوتی است اما شاید بدبین ترین افراد هم در آن ابتدا اینهمه جنجال را در کارنامه وی پیش بینی نمی کرد؛ جنجال هایی که در آخرین روزهای دولت نهم آغاز شد و هنوز نمی توان چشم انداز روشنی برای پایان آن متصور بود.

البته اینطور نبود که دولت اول احمدی نژاد هم بی حاشیه باشد اما با اقداماتی که در دولت دهم و پس از آن از سوی این چهره سیاسی انجام شد شاید دیگر نتوان نام اقدامات و موضع گیری های رئیس دولت نهم را جنجال گذاشت و بسیاری در سال های 84 تا 88 معتقد بودند برخی موضع گیری های حاشیه ساز احمدی نژاد، اقداماتی مقطعی است که در کنار برخی اقدامات مثبت دولت، می توان از این موارد چشم پوشی کرد. این عده حتی اعتقاد داشتند اظهارات فوق جنجالی احمدی نژاد در مناظره های انتخابات 88 که تاریخ را به دو بخش قبل و بعد از آن مناظره ها و انتخابات تقسیم کرد اقتضای آن شرایط بوده و در مورد آنها نباید چندان بر رئیس دولت های نهم و دهم خرده گرفت.

اما هرچه گذشت مشخص شد که حرکت احمدی نژاد بر خط جنجال پایان ندارد و با اقدامات بعدی او که حضور یک چهره یعنی اسفندیار رحیم مشایی، محور مشترک بیشتر آنها بود برخی افراد که تا دیروز سنگ احمدی نژاد را بر سینه می زدند کم کم از او فاصله گرفتند.

شروع این فاز از آخرین روزهای دولت نهم بود که احمدی نژاد تصمیم گرفت به صورت رسمی، نقش پررنگ تری را به رحیم مشایی در دولت بدهد. در ۴ مرداد ۱۳۸۸ و در شرایطی که تنها ۸ روز از عمر رسمی کابینه اول محمود احمدی‌نژاد باقی‌مانده بود، او غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدحسین صفارهرندی، وزرای وقت اطلاعات و ارشاد را که از منتقدان اصلی مشایی در دولت بودند برکنار کرد.

البته از آن جایی که با توجه به تغییر و تحولات فراوان در کابینه دولت نهم، برکناری دو وزیر در آن مقطع به معنی تغییر بیش از نیمی از اعضای کابینه بود و به تبع آن همه اعضای کابینه می‌بایست دوباره از مجلس رای اعتماد می‌گرفتند، صفارهرندی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به صورت صوری در مقام وزارت باقی‌ می ماند تا چند روز پایانی کابینه نهم جمهوری اسلامی بی‌دردسر به پایان برسد.

معاون اولی مشایی

احمدی نژاد با آغاز دولت دهم، مشایی را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد و این اقدام، انتقادات شدیدی را به دنبال داشت، چراکه از یک سو باعث نگرانی هایی در خصوص تاثیرپذیری شدید رئیس جمهور وقت نسبت به جریانی که به جریان انحرافی معروف شد وجود داشت و از یک سو نشان داد که احمدی نژاد حاضر نیست در چارچوب های پذیرفته شده نظام حرکت کند. دلیل آن هم نامه رهبر معظم انقلاب و مخالفت ایشان با معاون اولی مشایی بود؛ نامه ای که تا علنی نشدن آن احمدی نژاد حاضر به تمکین از آن نشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نامه خود انتصاب مشایی را «کان لم یکن» خوانده بودند.

قهر 11 روزه

چنین اقداماتی از سوی احمدی نژاد ادامه یافت و با خانه نشینی 11 روزه او در سال 90، تقریبا حجت برای همه تمام شد و حتی آن عده ای که سعی می کردند اقدامات رئیس جمهور وقت را به لطایف الحیلی توجیه کنند ابزار توجیه را از دست دادند.

آن اتفاق اینگونه رقم خورد که در 28 فروردین 90 اعلام شد حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت از مسئولیت خود استعفا کرده و این استعفا از سوی رئیس جمهور پذیرفته شده است. اما به دنبال این تحولات رهبر معظم انقلاب ضمن مخالفت با این روند به وزیر اطلاعات دستور دادند در جایگاه خود باقی بماند. با گذشت مدتی از این اتفاق، رسانه‌ها از حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسات کابینه و سایر برنامه‌هایش خبر دادند و آن را نشانه اعتراض احمدی نژاد به تحولات جاری در کشور دانستند. این غیبت که یازده روز به طول انجامید اگرچه پس از اوج گیری انتقادات و واسطه گری چهره‌های مختلف پایان یافت اما این اتفاق عملا جدایی اصولگرایان از محمود احمدی نژاد را رقم زد و شکافی میان او و جریان سیاسی حامی اش ایجاد کرد که دیگر این شکاف ترمیم نشد.

یکشنبه سیاه

در میان کارنامه بلندبالای اقدامات جنجالی احمدی نژاد که مجموعه ای از موضع گیری ها، مخالفت ها، انتصابات و رفتار سیاسی و اجتماعی را در بر می گیرد یکی دیگر از اقداماتی که به شدت خودنمایی می کند ماجرای جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلام، وزیر وقت کار و سخنان رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس به تاریخ 15 بهمن 91 بود که این روز را به یکشنبه سیاه در تقویم سیاسی کشور معروف کرد.

بست نشینی بی سرانجام احمدی نژاد به همراه بقایی و مشایی که به دنبال احضارهای بقایی و مشایی به دادگاه و در اعتراض به عملکرد دستگاه قضایی صورت گرفت را می توان تازه ترین برگ از کتاب جنجال های احمدی نژاد دانست که فعلا ورق خورده و پایان یافته است اما بسیاری از فعالان سیاسی همچنان با نگرانی امیدوارند که پایان این کتاب، سرانجام تلخی را به همراه نداشته باشد

احمدی نژاد که از ابتدای ریاست جمهوری اش عملا خود را در مقابل برخی چهره ها از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری تعریف کرده بود و تلاش می کرد ریشه خیلی از مشکلات کشور را به دلیل عملکرد این چهره ها و جریان های حامی شان معرفی کند با گذشت زمان دامنه این افراد را گسترش داده بود و در اواخر دولت دهم، برادران لاریجانی را هم به این مجموعه اضافه کرد و مشکلات خود با لاریجانی ها را در جلسه استیضاح شیخ الاسلام علنی کرد. در این جلسهٔ استیضاح احمدی‌نژاد با پخش نواری از مکالمه سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی با فاضل لاریجانی، اتهاماتی را متوجه برادران لاریجانی کرد چراکه در صوت پخش شده، فاضل لاریجانی می گفت که می‌تواند از نفوذ برادران خود برای کسب منافع اقتصادی استفاده کند.

اقدامات آن روز احمدی نژاد و واکنش لاریجانی، جنجال بی‌سابقه‌ای را به راه انداخت که تا چند روز فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و نهایتا واکنش رهبر معظم انقلاب را نیز به همراه داشت.

جنجال های پسا ریاست جمهوری

با اتمام دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، عده ای تصور می کردند که اقدامات جنجالی او نیز رو به پایان است اما با اقدام او در زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، این خیال رنگ باخت.

احمدی نژاد در این مقطع همزمان با آخرین روز مهلت قانونی برای اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در اقدامی که پیش از این سابقه نداشت به همراه اسفندیار رحیم مشایی به وزارت کشور رفت و پس از ثبت نام مشایی برای حضور در انتخابات اعلام کرد که «احمدی‌نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی‌نژاد.»

اگرچه احمدی‌نژاد دربارهٔ این همراهی گفت که از هیات دولت مرخصی گرفته و حضور او به هنگام نامزدی مشایی غیرقانونی نیست اما این اقدام رئیس جمهور، واکنش های زیادی را به همراه داشت و فصل جدیدی از جنجال های احمدی نژاد را رقم زد که می شود از آنها به عنوان جنجال های پساریاست جمهوری یاد کرد.

در آن مقطع همانطور که پیش بینی می شد مشایی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و با پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال 92، احمدی نژاد و یارانش مدتی به حاشیه رفتند.

اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بار دیگر این جریان به صدر اخبار بازگشتند. همزمان با بالا گرفتن تب انتخابات در اواخر سال 95 بود که گمانه زنی ها در مورد حضور احمدی نژاد در این انتخابات هم بالا گرفت اما مدتی بعد اعلام شد که رهبر معظم انقلاب در جلسه ای خصوصی به وی توصیه کرده اند که حضورش در انتخابات به صلاح نیست.

انتشار این خبر غیر رسمی موجی از تکذیب ها و تاییدها را در محافل سیاسی به دنبال داشت تا اینکه حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی رسما این موضوع را تایید کردند.

به دنبال این تحولات، احمدی نژاد از حمید بقایی که حدود هفت ما را نیز به دلیل برخی اتهامات در بازداشت گذرانده بود به عنوان نامزد مورد حمایت خود در ریاست جمهوری دوازدهم نام برد و به همراه مشایی در تمام میتینگ های انتخاباتی بقایی، حضور داشتند. احمدی نژاد در یکی از این جلسات اعلام کرد که در دنیا هیچ کسی را پیدا نمی کنید که مانند دیگری باشد مگر من، مشایی و بقایی.

سرانجام هم در روز ثبت نام کاندیداها، احمدی نژاد به همراه بقایی در وزارت کشور حضور یافت و همانجا بود که آن اتفاقی که خیلی ها با وجود اینکه احتمال آن را می دادند اما امیدوار بودند که نیفتد رخ داد.

احمدی نژاد دراین روز بر خلاف توصیه صریح رهبر معظم انقلاب، برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد و نشان داد که همچنان اصرار دارد در مسیر گذشته حرکت کند.

در این انتخابات هم احمدی نژاد و هم بقایی رد صلاحیت شدند و با وجود برخی تهدیدات تلویحی احمدی نژاد، انتخابات دوازدهم بدون حاشیه برگزار شد.

آخرین امیدها در حال رنگ باختن

پس از این اقدامات احمدی نژاد که همزمان با پایان دوره پنجساله مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، خیلی از تحلیلگران سیاسی کنجکاو بودند که آیا عضویت این چهره که دو دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته از سوی رهبر معظم انقلاب تمدید خواهد شد یا نه، که این اتفاق در مرداد امسال افتاد و در فهرست افردای که از سوی حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان اعضای مجمع برای یک دوره پنجساله جدید معرفی شد نام احمدی نژاد هم به چشم می خورد.

خیلی ها معتقد بودند چنین اقدامی از سوی رهبر انقلاب را می توان به عنوان فرصتی دوباره به احمدی نژاد برای جبران گذشته عنوان کرد اما با اقداماتی که این روزها از سوی رئیس جمهور سابق کشورمان در جریان است به نظر می رسد که او چندان در پی استفاده از این فرصت نیست.

بست نشینی بی سرانجام احمدی نژاد به همراه بقایی و مشایی که به دنبال احضارهای بقایی و مشایی به دادگاه و در اعتراض به عملکرد دستگاه قضایی صورت گرفت را می توان تازه ترین برگ از کتاب جنجال های احمدی نژاد دانست که فعلا ورق خورده و پایان یافته است اما بسیاری از فعالان سیاسی همچنان با نگرانی امیدوارند که پایان این کتاب، سرانجام تلخی را به همراه نداشته باشد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • فقط دکتر احمدی نژاد
    0

    احمدی نژاد مرد است ؛به خدا همین یارانه اندک نیز به پشتوانه این مرد شجاع به یادگار ماند؛کاش این دولت روحانی هم لااقل چندرغاز به این یارانه اضافه می کرد یا حداقل یک یادگاری خوب ازخودش به جا می گذاشت ولی افسوس که هرکسی احمدی نژاد نمیشه؛خداخودش بهتر میدونه که چقدر درحق این سرباز امام عصرظلم وجفاشد ولی به خاطرمصلحت نظام چیزی نگفت وبگم بگم های خود رادرسینه حبس کرد؛الان هم چیزی نمیگه، بنده خدا داره میگه :هرکسی مدرک ودلیل واقعی مبنی برتخلف آقایان دارد رو کند تا ما به دیده منت بپذیریم

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      درود خدا بر هر چی مرده و لعنت خدا بر هر چی ظالمه

    • کشتاسب ح
      0

      شهیدرجائی درعصر حاضر شهید بهشتی در عصر حاضر فقط احمدی نژاد برتمام ملت ودولتمردان آگاه ست صداقتکاری خزانه داری انبار داری فقط احمدی نژاد که متاسفانه کلیدش افتاد به دست روحانی عدالتمندترین فرد فقرزائی ترین فرد مدیرومدبر

  • نام:)
    0

    باجناق های بی جناق

  • سمانه
    0

    خیلی ها دکتر احمدی نژاد رو ارذیت کردند و الان هم راحتش نمیذارن حتی با دروغ و اتهام های ساختگی قصد دارن محبوبیتش رو بین مردم از بین ببرن اما نتونستند و نخواهند تونست دکتر همیشه در قلب ماست چون فقط به دنبال عدالت هستند

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      دکتر؟ خخخخخ

    • احمد
      0

      اگر غیر از این بود الان دیگه اثر واثاری از نهضت کربلا نبود

  • محسن
    0

    احمدی نژاد پاک ترین انسان روی زمین است.

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      خدا رحمت کند پدر و مادرت را

  • احسان
    0

    احمدی نژاد بر علیه بی عدالتی و دزدی قیام کرده، شما بهش میگین جنجال!!!

  • قاسمی
    0

    اینکه آقای احمدی نژاد نقطه ضعفهایی هم داشته شکی نیست اما نقاط قوت ایشان بسیار بیشتر از نقاط ضعفش بوده و همواره دولت ایشان، خادمترین دولت پس از مشروطیت است. دوران احمدی نژاد بدترین دوران احزاب چپ و راست

  • یکی بودودیگری نبود
    0

    احمدنژادلنگه نداره اگرلنگه داشت قطعا به ورته نابودی می رفتیم

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      ن که الان داریم به سوی بهشت میریم از کره شمالی پست تر شدیم

  • م م
    0

    احمدی نژادتنهامردی بود که درتاریخ بی سابقه ایران دیده شدوعملکردهای مردم پسند وی قابل شمردن نیست

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      واقعاًمتاسفم برای این طرز تفکر

  • نگین
    0

    احمدی‌نژاد با اسنادی که توسط پالیزدار جمع اوری کرد دید در این مملکت گلو بلبل چه می گذرد و از تمامی حضرات اتو جمع اوری کرد هر چند وقت که یورش میبرند او هم بیکار نمی نشیند و تهدید می کند حال یا بگم بگم و لا غیر به نظر من بدترین فعل یارانه بود که همه حامل‌های انرژی سر به فلک کشیده و بعد از مدتی رندوم قطع رایانه کردن و قشر اسیب پذیر به نظر من قشر کارمند است که زیر بار گرانی له شدند و دریافت یارانه قطع شد این هم کلکی بود که به مردم زدند

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      قطع یارانه که کار عمو حسن جونتون بود چه ربطی به آقای احمدی نژاد داره با سواد برو یه کم تحقیق کن کشوری که بسوی واقعی سازی قیمت کام بر می داره باید از دادن یارانه شروع کنه و بره جلو تمامی کشورهایی میخوان بسوی جهان اول بودن کام بر دارن این پروسه رو طی میکنن

  • ر افشین
    0

    به امید روزی که ملت شریف دنبال به قول دوستمون چندرغاز اضافه یارانه و سر و صداهای تبلیغاتی مبارزه با بی عدالتی و ظلم نباشن. بصیرت خیلی مهمه،نکته سنجی خیلی مهمه،دولت نهم و دهم بزرگترین ضربه ها رو به اقتصاد کلان مملکت و به وجه سیاست خارجی ایران زد. چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من...

    نظرات شما -
    • احمدمقیمی
      0

      جمع کن خودتو چهره سیاسی شناس شده اقتداری که جمهوری اسلامی در دولت های نهم و دهم داشت از اول انقلاب در هیچ دوره ای نداشته ن که الان چقدر وجه داریم تمام هستی مملکت به به باد داد آقای روحانی با اون کلیدش

  • علی
    0

    دکتر احمدی نژاد مردی پاک وحق طلبه خدا از دست یه عده بی خدا نجاتش بده

  • مستجاب
    0

    درودبر دکتراحمدی نژاد

  • یوسف ارجمند
    0

    هیشکی برای مردم احمدی نژاد نمیشه شما هر چی دوست دارین بگین

  • علی
    0

    احمدی‌نژادیارامام‌زمان‌درودبراحمدیه‌حامیه‌فقرا

  • نادر
    0

    احمدی نژادتنهارییس جمهوری بود که نامش به کمک از کارگران وبیکاران ومستجران و...ثبت خواهدشدویادخواهدشدکه یه دونه بود خدا به خودش وعقایدهاش کمک کند تامردم ازفقرنجات یابند

  • اکبری
    0

    اگه ممکنه یه نظر سنجی هم درخصوص رؤسای جمهورهای گذشته (از بعد از انقلاب) طرح کنید. پیشنهاد میکنم رهبر انقلاب تو نظر سنجی نباشند.

  • رحیم پور احمدی
    0

    احمدی نزاد همچون رضا شاه دارای جسارت همراه با عملکرد داشت . طرح دادن تسهیلات برای بهسازی مسکن روستا ها موثردر جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها --مسکن مهر جهت خانه دار شدن مستاجرین --صندوق مهر امامرضا برای رونق کار در خانه وتولیدیهای کوچک---اعطای تسهیلات به طرح زود بازده وبخش تولیدی کشور --حداقل کوتاه کردن وشناساندن اقازاده ها در سرنوشت کشور --- ووووو حال اگر بستر فرهنگی ایرانیها حاصل از اختلاص و زرنگ بازیهای سران که الگویی نامطلوبرا برای ایرانی وجوانان ایرانی به ارث گذاشتند واقدامات این مرد را به انحراف کشیدند و سعی کردند با غرض ورزی حاصل این طرحها ابتر بماند تقصیر ایشان (احمدی نزاد ) چیست تازه وقتی که یک ریس جمهور یا ودیر عامل ویاشورا وغیره را انتخاب می کنی باید تابع تصمیمات او چه غلط ویا صحیح او باشیم اتفاقی که الان دارد می افتد دیکر این همه تمام تقصیرها را منصب به دولت قبلی بکنیم یعنی دولت فعلی چیزی بارش نیست واین موضوعی است که بارها داد رهبری را نیز دراورده بس است دیگر این همه سیاسی کاری تا کی

  • عليرضا
    0

    بله جناب آقاى احمدى نژاد كم به نظام كمك نكرد. يارانه،مسكن مهر و... در اين شكى نيست اما نبايد ديگه بگيد "پاكترين" مرد زمين و از اين دست تعريفات اولا نشانه انحراف از راه راست اظهر من الشمس است،گوش نكردن به سخنان ولى امر حال حاضرمون ثانيا با اين تفاسير اين اقا مقامش همرده معصومين ميباشد،اين چه قياسى است.هيچ بنى بشرى جز معصومين(ص)نميتونه بگه من از هر گناهى مبرا هستم،چه رئيس جمهور سابق باشد چه رهبر يك مملكت،انسان ممكن الخطا است.از اين افكار ابليسى جاهلانه كوركورانه دست برداريد.

  • حمید
    0

    به قول شما"فرصت جبران "در مجمع تشخیص ندادند،اونی که بهش دادند اسمش "باج"بود...

  • زهرازهرائی
    0

    واقعا اقای احمدی نژاد مدال حماقت وخوشیفتگی از ان خودش کرده چرافکر میکنه بدنه اصلی حزب الله بااین روند خراب کارانه ازاو حمایت میکند من بشخصه وعده ای کثیر فقط وفقط بصرف حمایت ازاوضاع سال88وبیانات رهبری بایشان رای دادم مشائی حیله گر عقده اس ت که صدرصد سردرتوبره شیطان وبیگانگان دارد حزب الله درحفظ نظام الهی باهیچ کس عقد اخوت نبسته

  • علی رضایی
    0

    واقعا که همین جنجال های احمدی نژاد باعث فتنه 88 شد.

  • ق-ه
    0

    شاید هشتاد سال بعد آثار جنایتهای دولتهای ایشان از سر ایران پاک شود.ظلمی که این مردک به معلمان کرد در تاریخ بی سابقه است.خداوند ایشان و طرفدارانش را یا به راه راست هدایت کند یا نسلشان را از زمین پاک کند.

  • بیژن میری
    0

    یادمان نمی رود وقتی ایشان ریس جمهور بود تورم هر روز وهرروز اعم شب میخوابیدی قیمت تمام اقلام سه برابر وچهار برابر میشد واقع زندگی سختی را برای مردم رقم زد واقعا دیگر مردم دیگر حوصله این گرانی ها را دیگر ندارند اصلا دوران ایشان مملکت را فلج کرد

  • احمدی نژاد
    0

    واقعا چطور نمی تونیم در مورد یک چیزی که با گوشت و پوست حس کردیم نظر درست بدیم چون قدرت فهم مسایل رو نداریم با هرچیزی گول میخوریم طرف 8 سال مملکت رو نابود کرده هنوز طرفدار داره چرا؟

  • رمضان
    0

    احمدی نژاد تنها رییس جمهوری که مقابل زورگویان و چپاولگران این مملکت ایستاد . احمدی نژاد یاور محرومان و خار چشم مستکبران و زورگویان بود . زنده باد بهار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها