پرواز آزمایشی شرکت هما در فرودگاه یاسوج انجام شد

معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: نخستین پرواز آزمایشی فرودگاه یاسوج با هواپیمای هما امروز دوشنبه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی انجام شد.

پرواز آزمایشی شرکت هما در فرودگاه یاسوج انجام شد

سید اکبر میری‌روشن روز دوشنبه در نخستین پرواز آزمایشی فرودگاه یاسوج با هواپیمای هما در جمع خبرنگاران اظهار داشت : این پرواز با هماهنگی مقامات عالی استان و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی شرایط منطقه ای و ایمنی فرودگاه انجام شده است.

معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با رسیدن به نتایج مثبت و مطلوب در این منطقه پروازها برقرار خواهد شد.

میری‌روشن ابراز داشت: در پرواز اولیه این هواپیما با کمک تعدادی از بهترین خلبان های کشوری به یاسوج بررسی هایی انجام شد و تا لحظاتی دیگر این هواپیما از فرودگاه یاسوج بلند می شود.

وی تاکید کرد: به طور کامل منطقه بررسی خواهد شد و نظر نهایی در خصوص تطابق با قوانین و مقررات بین المللی اعلام می شود.

معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ارزیابی این پرواز تا پایان امروز به طور دقیق بررسی و در اولین فرصت اعلام خواهد شد.

میری‌روشن تصریح کرد: ظرفیت این هواپیمای ایران ایر ۷۰ نفر است اما به این معنا نیست که هر روز ۷۰ نفر را حمل کند، ارتفاع فرودگاه از سطح آب های آزاد و درجه حرارت و ارتفاعات در مسیر آن و هوای فرودگاه مقصد و محدودیت هایی هستند که تعداد نفر هایی که این هواپیما قابلیت حمل آن ها را دارد مشخص می کند.

وی گفت: ابتدا باید به نتیجه قطعی برسیم که از نظر ایمنی و عملیاتی توانایی برقراری این پرواز وجود دارد و طبق مذاکرات مقامات استان با شرکت هواپیمایی و بازرگانی شرکت هواپیمایی تعداد پرواز های این فرودگاه مشخص خواهد شد.

۲۹ بهمن ماه سال ۹۶ هواپیمای ATR۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و موجب تعطیل شدن پروازهای فرودگاه یاسوج شد.

با پیگیری مدیران فرودگاه پس از ۷۷ روز از سانحه ،پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد.

شرکت هواپیمایی آتا پروازهایی از یاسوج به تهران و بالعکس در این فرودگاه برقرار کرد اما پس از چند روز پروازها به دلیل آنچه شرکت آتا مشکلات حقوقی نامید تعطیل شد و شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه یاسوج رفت.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت . طول باند آن ۲۶۰۰ متر وpcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در فرودگاه یاسوج انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شده و در شرایط مه و شب نیز می تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه،کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای از سرگیری مجدد پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

هم اینک با پرواز هواپیمای ماهان، ساعت پرواز روز جمعه شرکت هواپیمایی ماهان از تهران به یاسوج ۷ و ۴۰ دقیقه و ساعت برگشت نیز ساعت ۹ و۴۰ دقیقه از یاسوج به تهران است.

ساعت پرواز روز دوشنبه از تهران به یاسوج و بالعکس نیز به ترتیب ۱۲و ۱۰ دقیقه و ۱۴و ۱۰ دقیقه است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها