احیای هنر ساخت دوتار در تربت‌حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه از احیای هنر ساخت ساز دوتار به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزار موسیقی مقامی در این شهرستان خبر داد.

احیای هنر ساخت دوتار در تربت‌حیدریه

علی محمدی روز یکشنبه گفت: هم اکنون در منطقه تربت‌حیدریه و زاوه، ٦ هنرمند مشغول ساخت ساز سنتی و محلی هستند که در راستای حمایت از این هنرمندان غرفه‌ای در محل رباط تاریخی طبسی واگذار شده که با استقبال علاقه‌مندان مواجه شده ‌است.

وی افزود: دوتار یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که ظرف سالیان متمادی در بیشتر نقاط ایران نظیر شرق، جنوب و شمال خراسان، مازندران و مناطق ترکمن‌نشین نواخته می‌شده و اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران محسوب می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه ادامه داد: مهارت‌ ساخت و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین فعالیت هنری کشور در حوزه موسیقی است و این ساز یکی از مهم‌ترین ادوات موسیقی فولکلوریک مناطق روستایی و شهری ایران محسوب می‌شود.

نوازنده و هنرمند ساخت ساز دوتار نیز با بیان اینکه هدف از برپایی این کارگاه حفظ و احیای سازهای سنتی و مقامی است گفت: ما در این کارگاه تلاش می‌کنیم سازهای متداول مانند تار، دوتار و دیگر سازهای سنتی را حفظ و سازهای در حال انقراض را احیا کنیم.

محمد حاتمی با بیان اینکه اکنون ۹ هنرمند در این کارگاه فعال هستند افزود: سه هنرجو به آموزش ساخت دوتار و ۶ نفر نیز به آموزش هنر نوازندگی آن مشغول هستند.
وی در باره نحوه ساخت ساز دوتار نیز ادامه داد: دوتار به ‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و گردو و دسته‌ای از جنس چوب زردآلو یا عناب ساخته می‌شود و به‌طور کلی سازها به دوگونه و با چوب‌های یک تیکه و ترکه‌ای ساخته می‌شوند.

این هنرمند گفت: سازهایی همچون رباب، تار، دوتار و تنبک بیشتر به صورت یک تکه و سازهایی نظیر سه تار، عود و کمانچه به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شوند.

وی از جمله پرکاربردترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت ساز را به ترتیب توت، گردو، زردآلو، عناب و افرا ذکر کرد و افزود: البته از برخی چوب‌ها مانند آبنوس و مواد طبیعی نظیر شاخ و استخوان حیوانات نیز برای تزیین در ساخت ساز استفاده می‌شود.

هم اکنون هزار و ۱۰۰ هنرمند در ۱۷ رشته صنایع دستی در شهرستان تربت‌حیدریه فعال هستند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها