مسیح مهاجری خطاب به رئیس جمهور:

 تعارف با این و آن را کنار بگذارید/ در برگزاری مراسم محرم هیچ‌ یک از اصول مبارزه با کرونا را نمی‌توان رعایت کرد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هیچ امری بالاتر از حفاظت از سلامت جامعه و جان انسان‌ها نیست و اموری از قبیل مراسم عرفه و نماز عید قربان و عزاداری محرم و صفر را می‌توان موقتاً تعطیل یا به صورت فردی برگزار کرد.

 تعارف با این و آن را کنار بگذارید/ در برگزاری مراسم محرم هیچ‌ یک از اصول مبارزه با کرونا را نمی‌توان رعایت کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز به قلم مسیح مهاجری نوشت: دیروز رئیس‌جمهور روحانی، جمع‌بندی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عزاداری محرم را اینگونه اعلام کرد: برگزاری عزاداری‌های محرم حتماً و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعاً.
اگر جمع کردن میان عزاداری‌های محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد، این تصمیم را باید ستود، ولی متأسفانه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. این واقعیت را تجربه دو سه ماه گذشته در زمینه برگزاری عروسی‌ها، مجالس ختم، مسافرت‌ها، حضور در مساجد، نمازهای جمعه، رستوران‌ها، تالارها، سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با مترو، اتوبوس و هواپیما، رفع محدودیت از پاساژها، بازارها و... به اثبات رسانده است. اینکه مهار کرونا بعد از موفقیت‌های اولیه از کنترل ستاد ملی مقابله با کرونا خارج شد و مرگ‌ و میرهای روزانه از 34 نفر در پنجم خرداد به بالای 220 نفر در تیرماه رسید به دلیل همین رفع محدودیت‌ها بود.

این روزها از یکطرف مسئولین وزارت بهداشت از مردم می‌خواهند به شهرهای زیارتی سفر نکنند، در تجمعات حاضر نشوند، مراسم عروسی برگزار نکنند، برای افراد فوت‌شده مراسم تشییع و تدفین و عزاداری جمعی برگزار نکنند و از طرف دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌ می‌گیرد مراسم عرفه هرچه باشکوه‌تر برگزار شود و در محرم و صفر هم عزاداری‌های پرشور داشته باشیم البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی! همین سخن را هنگام برداشتن محدودیت‌های کرونائی در خردادماه از آقای رئیس‌جمهور و سایر مسئولین ستاد ملی مقابله با کرونا بارها شنیدیم ولی نتیجه عملی آن این شد که کنترل و مهار کرونا از اختیار ستاد خارج شد و آمار ابتلاء و مرگ و میر به رقم‌های بی‌سابقه رسید بطوری که مسئولین بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اکنون از کمبود تخت، فرسوده شدن کادر درمانی و سایر مشکلات مربوط به درمان بیماران کرونائی سخن می‌گویند و اعلام خطر می‌کنند.

همین دیروز که آقای رئیس‌جمهور مجوز برگزاری عزاداری محرم را صادر کردند، وزارت بهداشت 12 استان را در وضعیت قرمز و 13 استان را در وضعیت هشدار اعلام کرد. به عبارت روشن‌تر، از 31 استان کشور 25 استان به صورت جدی درگیر کرونا هستند و اینطور نیست که بقیه استان‌ها کاملاً سفید و بی‌مشکل باشند.
در چنین وضعیتی معلوم نیست چرا آقای رئیس‌جمهور توصیه اکید می‌کند عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. پروتکل‌ها طبق توصیه وزارت بهداشت عبارتند از زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات. اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوئیم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچیک از این چهار مورد در عزاداری‌ها وجود ندارد. به‌ویژه آنکه در هوای گرم تابستان استفاده از ماسک و تحرکات مربوط به عزاداری، با توصیه‌های اعلام شده سازگاری ندارند.

نتیجه این می‌شود که به خاطر انجام یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد و بسیاری از مردم قربانی کرونا خواهند شد. آنچه موجب تأسف شدید است اینست که ما به نام دین و با انجام کاری که مربوط به دین است، برخلاف خواست دین که حفاظت از جان را در اولویت اول قرار داده است عمل می‌کنیم. در فقه اسلام غیر از مواردی معدود، جان انسان خط قرمز است و حتی آن موارد معدود هم مربوط به حیات شرافتمندانه انسان هستند. بنابراین، هیچ امری بالاتر از حفاظت از سلامت جامعه و جان انسان‌ها نیست و اموری از قبیل مراسم عرفه و نماز عید قربان و عزاداری محرم و صفر که همه ما با جان و دل به آن عشق می‌ورزیم را می‌توان موقتاً تعطیل یا به صورت فردی برگزار کرد و در سال‌های بعد تمام آنها را جبران نمود.
آقای رئیس‌جمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستید. کاملاً روشن است که تصمیمات جدید ستاد، دقیقاً همان بلائی را به جان‌ها خواهد انداخت که لغو محدودیت‌های کرونائی با خود آورده است. به این واقعیت تلخ فکر کنید که با این تصمیمات، پائیز سیاهی در انتظار کشور ما خواهد بود. لطفاً تعارف با این و آن را کنار بگذارید و با ایجاد محدودیت‌های لازم به‌ویژه در زمینه تجمعات، کاری کنید که پائیز آینده مثل تمام پائیزها رنگارنگ و پر از خاطره‌های شیرین برای مردم ایران باشد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • کریم
    0

    درود بر شرفت مرد . حق گفتی

  • فاضل
    0

    آقای رییس جمهور هم می دانند شدنی نیست ولی مخالفانی که حربه دین را دستاویز قرار می دهند از کرونا قویترند

  • ...
    0

    خداروشكر كه يكي فهميد و درد دل مردم و گفت. تو اين ستاد كرونا كه يك مشت بي مغز و احمق جمع شدند و هيچي حاليشون نيست و ستاد تشكيل دادند. عمه من ميرفت ستاد تشكيل ميداد ، بهتر از اينا ميفهميد.

  • ناشناس
    0

    تنها چیزی که در این نظام مهم نیست جان مردم است

  • علی
    0

    پرهیز از اجتماعات حالا چه جشن چه عزا و چه مراسمهای مستحب برای جلوگیری از شیوع بیماری یک کار عقلانی است و در دین و مذهب ما جایگاه عقل در اولویت است اسلام با کار غیر عقلانی که باعث بیماری شود مخالف است با این کارهای غیر عاقلانه و بخطر انداختن جان انسانها باعث وهن دین و شیعه نشوید.

  • محمد
    0

    نمیدونم این آقای مهاجری با چه کسی و باندی لج بازی داره که با مراسم سیدالشهدا هم میجنگه!! بیچاره بترس از عاقبت این کارت.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      اقامسیح مهاجری باپارتی های شبانه که مشکلی ندارند...!

    • فاز مثبت
      0

      همچنین انسانهایی بدون عقلی و کورکورانه آب پیدا ميشند که آمار جامعه اینقدر بالا رفته ،دست ازاین عقاید و تهجد کورکورانه دست برداریم جهالت تا کی ،عزداري مستحبه چه برای پدرت باشه چه برای امام حسین فرقی نميکنه

    • ناشناس
      0

      من کاری به باندش ندارم ولی حکم شرعی این است که جان انسان از واجبات است. اگر کسی روزه باشد در ماه رمضان و زن نامحرمی در آب در حال غرق شدن باشد. واجب است وارد آب شوید و جان زن را نجات دهید در اینجا اشکالی ندارد روزه باشید و اشکالی ندارد به نامحرم دست بزنید. شما از خشه مقدس ها نباشید. حالا یکسال مراسم برگزار نشود آسمان بزمان که نمیاد. این دشمنی نیست. این عین دوستی است.

    • ک
      0

      توحتما نگران بازار محرم هستی وچون قرار با آرت کساد بشه هیاهو راه انداختی

  • احسان
    0

    عامو تو شهر ما پلیس راه محدودیت تردد اعمال کردند و پلاک های غیر بومی رو دارن برمیگردونن.این کار وظیفه استانداران هست که با تمام قدرت این طرح رو برای سلامتی افراد اون استان اجرا کنه.متاسفانه اکثرا از ترس ازدست دادن صندلیشون دارن خیانت میکنن به مردم و استانشون.به هر حال وضعیت از قرمز هم پررنگ تر شده وآمار فوتی روز به روز داره بیشتر میشه..در ضمن حالا که با اقتدار قدرت خرید مردم را زیر صفر کردید خواهشا کاری به کار مردم نداشته باشید.خودمون میدونیم چیکار کنیم

  • بی نام
    0

    عجب چطوره این همه عروسی برگزار میشه مراسم ختم برگزار میشه تو همین کرج همه اخر هفته ها داره پارتی برگزار میشه دختر و پسر بدون رعایت هیچ پروتکل بهداشتی توش شرکت دارن صدای ملا مسیح در نمی آید اما حالا که می گن مراسم عزاداری با تایم خیلی کم با یک سوم ظرفیت با رعایت موازین بهداشتی برگزار میشه صدای مهاجری در اومده برو بابا دم خروس شما ها مدت هاست پیدا شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر دیگران اشتباه میکنند. ما نیز باید اشتباه کنیم؟ مراسم مستحبی بصورت جمع در حال حاضر گناه است.

    • فاطمه سعیدی
      0

      کاملا حرف تون درسته

  • پرهام
    0

    خود من دیروز تو یکی از ادارات دولتی در حالی که تایید میشه در فضای بسته خطر انتقال کرونا زیاد است ۳ ساعت در یک سالن شلوغ معطل شدم بدون رعایت فاصله اجتماعی صدای امثال مهاجری در نیومد حالا برای یک ساعت عزاداری صداش در اومده اونم با رعایت فاصله اجتماعی

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      خوب برو عزاداری کن آنقدر به سر وسینه ات بزن تا جونت دربیاد ولی حق نداری برای بقیه تعیین تکلیف کنی تو یا مداحی یا هیت داری وتنها نگران با زارت هستی نه سلامتی مردم

  • فازمثبت
    0

    تو این دوران هرنوع تجمعی چه جشن ،عروسی وپارتي و عزاداری ممنوعه ،تو این کشوری که تحریمه و نه داروی و تختی پیدا نمیشه و باید کلی هزینه درمان کنیم باداين اوضاع نابسامان جامعه و تورم و گرانی و بیکاری و بی خيالي مسئولین ،،باید خودمون بفکر سلامتی خودمون باشیم وگرنه برای آقایون مهم نیست اگر همه مردم هم بمیرند سریع یه لقب شهید میدند مثل شهید سلامت شهید آبانماه شهید ساوجی شهید پلاسکو شهید اکراینی شهید نفتی شهید مرزبان شهید مقاومت شهید مدافع شهید کرونا شهید کنارک شهید رمضان بعدشم میومد شهادت لیاقت ميخاد به همین آسونی تموس میکنند

  • ناشنای
    0

    پیش گیری بهتر از درمان می باشد اگر در خانه دست بر دعا بر داریم بهتر است بیمای رانتشار دهیم وبعد به دعا متوصل شویم

  • ناشناس
    0

    مطما باشید پس از برگزاری مراسم ما شاهد اوج بیماری خواهیم بود تجربه چند ماهه بس نیست ما با عزاداری مشک نداریم اما در اسلام چنانچه سلامت مردم در خطر باشه باید سلامت در اولویت باشه

  • ناشناس
    0

    حق با آقای مهاجری است اگر پارتی بر گزار میشه چرا جلوگیری نمیکنند حال اگر آنها خطا میکنند با مراسم حسینی هم باید جان عده ای رو به خطر انداخت برادر من اگر دین نداری آزاده باش جان مردم برایت مهم نیست خیلی عجیبه!!!!!!

  • م
    0

    آهای مردم بخدا قسم اگ تو عزاداری و عروسی یا جاهای شلوغ شرکت کنید شک نداشته باشید ک مبتلا میشید حالا شما عقل دارید شاید ماسک بزنید یا رعایت کنید ولی اون بچه ک نمیدونه چی؟ قربون امام حسین برم یک سالم از طریق مجازی براش عزا بگیریم مهم دله ک براش بسوزه و اشک بریزه..

  • کاربر ناشناس
    0

    حق با آقای مهاجری ست .عزای محرم و صفر گرچه تا قلب مون جا داره ولی الان خانه خدا هم تعطیل شده گرچه همه ناراحتیم ولی حرف حق را باید پذیرفت. گرچه ستاد کرونا تشخیص پزشکان محترم و جناب آقای وزیر باید باشه.تلفات الان مربوط به پیشنهادات آقای روحانی و امثال ایشان بوده که اینقدر ملت گرفتار شدن که قطعا پبش خدا جواب نمیدتونن بدن.پس بهتره بازم تجربه بدو تکرار نکنن. حالا نمرده عزا نگیریم ببینیم اوضاع چجوری می شه اگر اینه که هیچی!! ان شاالله هرچه خدا بخواد بشه.

  • بینام
    0

    آخه بازار روضه خوانی آخوند ومداح وپول وبودجه کساد میشه چطور توقع داری تعطیل کنند آخوند از هر چه بگذرد از پول نمیگذرد

  • ندای مردمی
    0

    وقتی حج واجب تعطیل شد روحانی با روش درمان گله ای،،همه گیری تا هفتاد درصد،،حالا شیخ حسن از ترس محاکمه خودش بعد از ریاست جمهوری ازجان مردم مابه گذاشته تا هم 70درصدش کامل بشه هم،جان مردم بشه نجات روحانی از کرونا،،شیخ از دور اول تا الان 360درجه تغییر روش وعقیده داده است.کجاست هارت وپورت هایت شاه کلید،کلیدت را آمریکا دزدید یا اروپا یا خودت به آنها بخشیدی،،

  • دوست
    0

    با سلام. آخه اگر این مراسم ها تعطیل بشه مداح و آخوند از کجا کاسبی کنن فکر کردید میرن کارگری میکنن پول در میارن پس خواهشن یکم دلتون برا کادر درمان بسوزه و به این کاسبهای دین گوش ندید...

  • سلحشور
    0

    خرافه پرستا بدونن اونا بخاطر بد نوم کردن اهل بیت با اصرار به تبلیغ من درآوردیهای پوچ بی اساسشون بیشتر خدا بهشون غضب می کنه و صف اول کرونا بگیران میزارتشون.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها