نیروی نظامی ایران در حال چرخش از خرس به اژدها/ آیا مدل ارتش ایران، چینی می‌شود؟

با نزدیک شدن ایران و چین به هم احتمالا فاز و پلتفرم نظامی ایران به چین نزدیک تر شود و ایران در یک چرخش مهم به مدل نظامی شرقی – چینی حرکت کند.

نیروی نظامی ایران در حال چرخش از خرس به اژدها/ آیا مدل ارتش ایران، چینی می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، پخش اخبار مختلف درباره قرارداد ایران و چین بسیاری را بر آن داشته که به زمینه های مختلف این همکاری احتمالی نظر بیندازند. یکی از این زمینه‌ها، مساله استراتژی نظامی است که از جهات مختلف، دارای اهمیت است. قبل از هر چیز، ابتدا باید به مفهوم استراتژی نظامی نگاهی داشته باشیم.

جنگ سرد و میراثش؛ تقسیم استراتژی نظامی به شرق و غرب

جنگ سرد در ابتدای دهه 90 میلادی به پایان رسید. تا قبل از آن، دنیا به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به دو بلوک غرب و شرق تقسیم می‌شد اما با فروریختن دیوار برلین و پایان یافتن رقابت‌های دو بلوک، این جهان دو قسمتی نیز از بین رفت. اگرچه دنیای دهه 90 و هزاره سوم از جهات مختلف با دنیای قبل از آن تفاوت دارد اما نباید فراموش کرد که در یک زمینه بسیار مهم یعنی استراتژی نظامی میراث جنگ سرد باقی ماند و دنیا بدون اینکه متوجه شود در دو قطب غرب و شرق قرار گرفت.

بررسی تسلیحات نظامی کشورهای جهان، به خوبی نشان می‌دهد که دنیا هنوز هم به لحاظ نظامی به دو بلوک غرب و شرق تقسیم می‌شود. آمریکا و متحدانش یعنی کشورهای غربی، ترکیه، رژیم صهیونیستی و بسیاری از ارتش‌های دیگر در سمت غرب و کشورهای روسیه و چین و برخی دیگر از متحدان در سمت شرق نظامی قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که این تقسیم‌بندی به این معنا نیست که کشورهای شرقی لزوما متحد سیاسی و اقتصادی روسیه و چین ویا کشورهای غربی متحد آمریکا باشند؛ بلکه این فقط به نوع نظام تسلیحاتی و استراتژی نظامیشان برمی‌گردد.

تفاوت استراتژی نظامی غرب و شرق در چیست؟

تفاوت استراتژی نظامی غرب و شرق بسیار مشهود و مشخص است. کشورهای غربی عموما دارای نیروی هوایی قدرتمندی هستند. تعداد جت‌ها و جنگنده‌های ارتش آنها زیاد است؛ در دریا نیز بیشتر ترجیح می‌دهند از ابرناوها، ناوشکن‌های پیشرفته و کشتی‌های بزرگ استفاده کنند. از آن طرف، کشورهای شرقی بیشتر در زمینه دفاعی و نیروهای انسانی مجهز هستند. به جای تمرکز بر جت‌های پیشرفته ترجیح می‌دهند موشک‌های بالستیک خود را تقویت کنند و به خصوص، در دریا به جای تجهیز ناوها و ابرناوها بر تجهیزات مربوط به استراتژی دفاعی یعنی زیردریایی‌ها و مین‌ها تمرکز می‌کنند.

نگاهی به تعداد تسلیحات کشوری مثل کره شمالی(که استراتژی دفاعیش شرقی است) و ترکیه(که تا حدی استراتژی دفاعی اش غربی است) به خوبی این تفاوت را نشان می‌دهد:

شاخص نظامی

کره شمالی

ترکیه

تانک

6000

2500

توپخانه

13000

2546

جنگنده

1351

906

زیردریایی

75

12

ناوچه

6

16

این تفاوت در نوع تسلیحات دو کشور نیز به خوبی کشور است. بیشتر جنگنده‌های روسیه را فانتوم‌های 2 اف - 4 تشکیل می‌دهد. در حالیکه کره شمالی بیشتر دارای هواپیماهای میگ چینی و شنیانگ(Shenyang) هستند.

همچنین، در حالیکه زیردریایی‌های کره شمالی بیشتر از نوع سینپو، یونو و یوگو هستند(مدل های چینی که بر اساس پلتفرم زیردریایی های شوروی ساخته شده است)، زیردریایی‌های ترکیه از نوع Type209 هستند که ساختاری آمریکایی - آلمانی دارد.

در سایر تجهیزات نیز چنین است. اگر سایر کشورهای پلتفرم شرقی و غربی را مقایسه کنید به این نتیجه خواهید رسید که این کشورها در زمینه نیروی نظامی و تجهیزات تا چه حد با یکدیگر فرق دارند.

استراتژی نظامی ایران غربی است یا شرقی؟

ایران قبل از انقلاب به لحاظ استراتژیک بیشتر در جبهه غرب قرار داشت اما بعد از انقلاب از جهات بسیاری به خصوص به علت تحریم‌ها در جبهه شرق قرار گرفت. مروری بر نقشه نظامی ایران به خوبی این مطلب را مشخص می‌کند.

قدرت و برتری ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، خمپاره اندازها، زیردریایی‌ها و... و نیز ضعف نسبی‌اش در زمینه نیروی هوایی به خوبی نشان می‌دهد که ایران به لحاظ استراتژی نظامی در جبهه شرق قرار می‌گیرد. تعداد زیاد بالستیک‌ها، زیردریایی‌ها و مین‌های دریایی و نوع استراتژی دریایی این کشور به خوبی این مطلب را نشان می‌دهد( اینجا بخوانید).

جبهه نظامی شرق؛ روسی و چینی

جبهه شرقی خود به دو دسته جبهه روسی و جبهه نوظهور چینی تقسیم می‌شود. در حقیقت، استراتژی نظامی شوروی سابق به نظام جدید روسیه به ارث رسید. کشور ما در ابتدای دهه 60 و با اوج گیری جنگ تحمیلی در برخی زمینه ها به خصوص موشک های زمین به زمین و زمین به هوا به شدت تحت تاثیر شوروی و بعد روسیه قرار گرفت.

نمونه‌های بسیاری از این تاثیرگیری وجود دارد. بسیاری از موشک‌های بالستیک ایران بر اساس مدل‌های روسی ساخته و به روزرسانی شده‌اند. این تاثیرگیری هنوز هم ادامه دارد. به طور مثال، سامانه فوق پیشرفته باور 373 بر اساس پلتفرم سامانه S300 روسی ساخته شده و تکمیل گردیده است( اینجا بخوانید).

همچنین، در یک نمونه دیگر، طبق ادعای نشنال اینترست، موشک قیام هم از پلتفرم موشک بالستیک Scud-C گرفته شده است. موشکی که ساخت شوروی بوده و کره شمالی نیز با تجهیز و تکامل آن، مدل موشک بالستیک Hwasong-6 را به وجود آورده و توسعه داد. نشنال اینترست مدعی است طرح موشک‌های بالستیک ایرانی و به خصوص شهاب 2 نیز به این خانواده تعلق دارد و به خصوص این موشک طرح خود را از Hwasong-6 کره شمالی گرفته است( اینجا بخوانید).

حالا به نظر می‌رسد که ایران به طور آرام آرام و گام به گام در حال عبور از استراتژی نظامی شرقی - روسی به شرقی - چینی است. همکاری‌های نظامی ایران و چین در این مدت بسیار زیاد بوده است.

دیدارهای وزرای دفاع سابق ایران و چین در این سالها به خوبی نشان از این دارد که ایران تصمیم گرفته در زمینه نظامی به چین نزدیک شود.

مدتی پیش وبگاه "وار ایز بورینگ" مدعی شد که یک شرکت چینی به نام "پلی‌تکنولوژی" در حال شراکت و همکاری عمیق با جمهوری اسلامی ایران است. این وبگاه تاکید کرد که این شرکت یکی از مهمترین کمپانی‌های مرتبط با تولید سلاح در جمهوری چین است و تخصصش هم تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز در تولید تسلیحات و تجهیزات دفاعی هوایی است. پلی‌تکنولوژی با شرکتهای مختلفی در سرتاسر دنیا شراکت دارد و حتی همکاری‌هایی را با برخی کمپانی‌های بزرگ خودرو مانند فراری داشته است( اینجا بخوانید).

همچنین نشنال اینترست چندی پیش در یکی از گزارش هایش از این گفت که دو شرکت چینی(یعنی موسسه 14 و پلی‌تکنولوژی) در حال همکاری جدی با ایران در زمینه تجهیزات دفاعی هستند. این وبگاه آمریکایی چند ادعای دیگر را هم مطرح کرد من جمله اینکه ایران بر اساس مدل طراحی چین و روسیه در حال تجهیز نیروی هوایی خود و بازسازی آن است.

از نظر نشنال اینترست، طراحی سیستم راداری نیروی هوایی ایران بر اساس مدلهای چینی است. از نظر نویسنده گزارش، به طور مثال، سیستم رادار پدافند هوایی معراج 4 بر اساس سیستم چینی JYL-1 طراحی شده و توسعه یافته است( اینجا بخوانید).

تفاوت مدل روسی و چینی در چیست؟

اما پرسش کلیدی این است که مدل و پلتفرم نظامی روسیه و چین چه تفاوتی با هم دارد؟ پاسخ به این پرسش کمی دشوار است. نباید فراموش کرد که استراتژی این دو کشور در مسائل نظامی بر یک مبنای تاریخی(بلوک شرق شوروی) شکل گرفته است. با این حال، در چند سال اخیر، چین در حال جداسازی خود از میراث‌های شوروی و روسیه بوده است.

نوع و تعداد تسلیحات دو کشور به خوبی این تفاوت را نشان می‌دهد. در زیر به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

1 . تعداد نیروی انسانی چین به مراتب بیشتر از روسیه است. ارتش چین بیش از 2 میلیون سرباز فعال دارد. این در حالی است که روسیه حتی 1 میلیون نیروی انسانی فعال در ارتش خود ندارد. این مطلب به خوبی نشان می‌دهد که چین بر نیروی زمینی خود و سربازان حساب ویژه ای باز کرده است. فعالیت زیاد این کشور در زمینه تولید اسلحه سبک و مسلسل های جدید به خوبی این را تایید می‌کند.

در مقابل، تسلیحات توپخانه ای روسیه به مراتب بیشتر از چین است. توپخانه معمولی، توپخانه گرانشی، تانک و راکت اندازهای روسی چند برابر چین هستند. چین جدیدا در زمینه نیروی هوایی خود پیشرفت بسیاری کرده است. تعداد جت‌ها و جنگنده‌های چینی از هواپیماهای جنگی ارتش روسیه بیشتر شده و قدرت این هواپیماها و توانمندی هایش هم بیشتر است. همچنین در زمینه نیروی دریایی نیز چین قدرت بیشتری از روسیه(حداقل به لحاظ کمّی) دارد. طبق آمار گلوبال فایر، چین حدود 800 ناو و روسیه حدود 350 ناو جنگی فعال در اختیار دارد. مهم‌ترین تفاوت این دو ارتش شرقی، کیفیت سلاح‌ها در سه زمینه زمینی، دریایی و هوایی است. جدول زیر اصلی‌ترین سلاح‌های ساخته شده و به کار رفته در ارتش دو کشور را معرفی می‌کند.

شاخص نظامی

چین

روسیه

توپخانه و راکت انداز

SY400

SY300

WS-1

WM-80 MRL

PHL03

BM-21 Grad

BM-27 Uragan

9K720 Iskander-M

9A52-4 Tornado

TOS-1

جنگنده

Chengdu J-7

Shenyang J-11

Shenyang J-8

Su-27

Su-27

MiG-31

Mig-31BM

زیردریایی

Type 039A

Type 035

Type 039

Kilo

Kilo-class

Akula-class

Oscar II-class

Delta IV

ناوچه

Type 054A

Type 053

Type 053H3

Admiral Grigorovich-clas

Burevestnik-class

Neustrashimyy-class

با نگاهی به مدل های بالا به راحتی می‌توانید تفاوت کلی ارتش چین و روسیه را بفهمید. با این وجود، تفاوت دقیق این سلاح‌ها و مدل‌ها احتیاج به بررسی دقیق آنها دارد که باید در گزارشی مجزا مفصلا به آن پرداخت.

اما به طور کلی، می‌توان تفاوت استراتژی نظامی روسیه و چین را از مطالب بالا پیدا کرد. چین بر خلاف روسیه بر جنگ زمینی، چریکی و نیروی نظامی تمرکز بیشتری دارد. در زمینه نیروی هوایی پیشرفته‌تر از روسیه است و در زمینه تسلیحات زمینی اگرچه توپخانه های قدرتمندی ندارد اما سامانه دفاعی بالستیکی زمین به هوای بسیار قوی دارد. نسل موشک‌های بالستیک دانگ فنگ (1 تا 12)، اصلی‌ترین موشک‌های دوربرد چین هستند.

بنابراین، با نزدیک شدن ایران و چین به هم احتمالا فاز و پلتفرم نظامی ایران به چین نزدیک تر شود و ایران در یک چرخش مهم به مدل نظامی شرقی - چینی حرکت کند. این مدل احتمالا با تمرکز بر تقویت نیروی هوایی، تقویت سامانه‌های راداری، تجهیز ناوچه‌های نظامی وبه خصوص تجهیز سامانه های موشکی مرزی شکل نهایی خود را بگیرد. باید صبر کرد و دید که در آینده کدام یک از این زمینه ها به تحقق می‌پیوندد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • نوریزاده
    0

    نیروهای نظامی ارتش ووطن پرستان سپاه اصل وظیفه شان حراست از مرز های ایران بوده ‌خواهدبود و سخنان امیرسیار تعریف شرح ‌وظائف ارتش بوده نباید سانسور میشد وما جانبازان ارتش پیوسته به وطن خود عشق می ورزیم و تا روز مرگ از ان حراست خواهیم کردهرگونه تجاوز به سرزمین و واگذاری معادن ومخاذن را محکوم کردی و ازحق حقوق ملت دفاع خواهیم کرد

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      درود بر ارتشیان وطن پرست

    • رادین
      0

      مایه افتخاره که دوبازوی قدرتمندبنام ارتشوسپاه داریم وبرادریواتحاداین دو که هرکدام به تنهایی حریف چندارتش دشمنن مایه دلگرمی همه وطن دوستانه هردوسرمایه باارزشن

    • احسان
      0

      درود.. طبیعتا الگوی ما شما هستید

  • ناشناس
    0

    تحلیل آبکی بود که مشخص نیست چرا به واقعیت های ماجرا نمی‌پردازد. چین اگر قصد همکاری نظامی با ایران دارد براحتی میتواند ضعف نیروی هوایی ما را با فروش هواپیماهای نسل پنجم و رادار گریز j-21 که برای خودش تولید کرده برطرف نماید از طرف دیگر ضعف حمل کننده استراتژیک در نیروی دریایی ایران را براحتی میتوان با خرید تاور هواپیمابر مقیاس کوچک کنونی چین رفع کرد اما چینی ها اینکار را نمی کنند. در ضمن روسیه که ادعای برادری با ما دارد! چرا به چندین مرتبه درخواست ایران برای خرید هواپیماهای نسل چهارم سوخو ۳۰ و ۳۷ و همچنین جنگنده رادارگریز نسل ۱+۵ سوخو ۵۷ پگفا جواب منفی میدهد اما به کشورهایی چون عراق افغانستان عربستان پاکستان برای سوخو ۳۰ موافقت کرده و حتی در حال بررسی فروس و حتی تولید مشترک هواپیمای فوق استراتژیک سوخو ۵۷ پگفا که به همراه اف ۳۵ آمریکا پیشرفته ترین هواپیمای حال حاضر جهان و دست برتر در نبردهای هوایی است است؟!؟!؟!

    نظرات شما -
    • .....
      0

      داداش تحریم سازمان ملل بره کنار بهمون میفروشه . شما فکر کردی برای چی روسیه و چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند؟ برای فروش سلاح به ایران

    • ali
      0

      هیچ کشور ی راضی نمیشه ایران قوی شه ..چین و روسیه هم فقط و فقط فکر منافع خودشونن اینو تاریخ چند بار بهمون ثابت کرده

    • رضا
      0

      تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هم برداشته شود تحریم های ثانویه آمریکا همه کشور های دنیا به خصوص چین و روسیه را ملزم به تحریم تسلیحاتی ایران می‌کند. روسیه و به خصوص چیت روابط نزدیک اقتصادی چند هزار میلیارد دلاری با هم دارند و آنقدر قابل توجه هست که آن را فدای معاملات چند ده میلیاردی دلاری با ایران نکنند. این را باید مسئولین ارشد نظام بدانند تا دشمنی دو کشور و آمریکا تمام نشود آش همین آش و کاسه همین کاسه.

  • مهدوی نیا
    0

    ایران به شدت به تقویت نیروی هواییش نیاز داره و چین بهترین شریک توی این زمینه میتونه باشه. روسیه مدتیه تمایلاتش به غرب بیشتر شده و سعی داره علاوه بر رابطه با ایران ارتباطش با طرف های غربی هم حسنه بمونه. برای همین ایران داره به سمت چین توی همکاری های نظامی تمایلات بیشتری نشون میده، چون طرف چینی به شدت با غربی ها مخصوصا آمریکا سر موضوعات مختلف اختلاف نظر شدیدی دارن و الان هم احتمال جنگ بین چین و آمریکا کم نیست. توی متن هم نوشته که نیروی هوایی چین از روسیه قوی تر شده. پس میشه گفت رفتن به سمت مدل شرق چینی هم چندان بد نیست.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      مگه معامله وکار کردن با کافر گناه نیست خب چینیها کافرت کمونیستن باید با آمریکا همکاری کنیم مسیحی وخداپرستن

  • علی
    0

    چینیها همیشه و ذاتاً، در مسائل کلان سیاسی، بسیار خائن هستند. و اینو همه سیاستمداران دنیا ایمان دارندولی نمیدونیم چرا مسولان میخوان باچین همکاری کنند.... کاش بفهمندهزاربرابر بدتر د‌شمن هستند این چینیهای ادمخوار

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      نه فقط آمریکایی ها با اروپایی خیلی خوبن دارو رو که تحریم نکردن حساب بانکی رو که اصلا نبستن خون های آلوده به ویروس هم که فرانسویا ندادن شرکت اروپایی مثل توتال ، پژو ورنو و ... نزدن زیر قیمتاشون به نظر من اگه چین نبود تورم ما چند صدبرابر الان بود مثل ونزوئلا پول دارن جنس نیست = تورم تورم

    • هوا
      0

      علی میشه چند مورد از خیانتهای چین در عهدنانه ها و قرادادهای بین المللیش با دنیا رو مثال بزنی؟؟؟؟!!!!

  • ب
    0

    نویسنده در حالت عادی ننوشته غلط زیاده اصلاح احتیاج داره روسیه نوشته بجا ترکیه جا این یعنی خودش واسه نوشتش ارزشی قائل نیست.

  • علی
    0

    نفوذی هامنظورتون چیه ازنظرسنجی؟

  • ایران
    0

    چین هم اگه مثل آمریکا هالیوود و فیس بوک و توئیتر و ... انواع شبکه های فارسی زبان الان مثل غربگدا ها الان چین گرا هم داشتیم. اصن پیچیده نیس حسن روحانی نگاهش به خارج از مرزه درست و غلطش کار نداریم ولی عقلانیه بعد از این که آمریکا زد زیر برجام بریم سمت چین اقتصاد دوم جهان

  • .
    0

    ما بشدت از توافق با چین ضرر میکنیم در بلند مدت .باید با امریکا توافق جامعی بشه تا ایران برای همیشه از شر تحریم راحت شه..

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      اقای محترم شما اصلا عقل داری یانه؟

  • امین امین
    0

    اخه یکی نیست به شما بگه ما خودمون تو جنگ صاحب سبکیم دست دنیا رو تو مهارت جنگ با حداقل امکانات بستیم، چه تو دفاع مقدس چه با حاج قاسم که ۷ تریلیون دلار اون هارو با حداقل پول خنثی کردیم چین تجربه جنگ مثل ۸ سال جنگ کلاسیک و چریکی مارو داره؟ و چندین سال جنگ چریکی و شهری با هیولایی مثل داعش؟ چرا تشویش اذهان عمومی میکنید؟

    نظرات شما -
    • علی
      0

      جنگ هشت ساله که میتونست اصلا به وقوع نپیونده با داعش هم که جونامون گوشت دم توپ شدن برا بشار اسد آخرشم فقط ضرر کردیم پس ما موفق نشدیم که هیچ روز به روزم از آثار جنگ بیشتر ضرر کردیم

    • ...
      0

      علی برام سواله که مغز هم داری یا نه؟

    • از من به علی
      0

      ما در جنگ با داعش ضرر کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟ ما خلافت داعش رو در هم کوبیدیم. فکر کردی داعش به سوریه قناعت میکرد یا قصد داشت کل منطقه رو بگیره؟؟؟ ضمنا در هشت سال دفاع مقدس صدام به عنوان سگ هار آمریکا به جان ملت ما افتاد با افتخار و با دست خالی رشادت کردیم. تفصیر ما توی جنگ چی بود؟؟؟؟ اینا رو بفهم

    • علی
      0

      ما میتونیم از خودمون دفاع کنیم همنجور که تونستیم عراق رو بیرون کنیم نیاز نبود از مرزهای خودمون خارج بشیم همین صدام یه بار قبل از انقلاب حمله کرد به ایران ولی چند ساعت بیشتر طول نکشید که شکست خورد چرا ترکیه که هم مرز سوریه هست جوناشو نفرستاد بکشتن بده ما داریم خود زنی میکنیم این دعوا بین داعش سنی با داعش شیعه بود هردوتا هم مثل هم بودن بشار اسد باید میرفت یه دیکتاتوری کع مردم سوریه ازش بتنگ آمدن حالا هم تو سوریه مرگ بر ایران سر میدن اینجوری خوبه

    • فلانی
      0

      تو جنگ با داعش از عراق و سوریه یه استفاده ابزاری شد.نذاشتن شهر های ایران بشه جبهه جنگ و در واقع سکدش به ما رسید.جنگیدن با یه گروه تروریستی راحت تره یا جنگیدن با یه کشور تروریستی که شامل عراق و سوریه و لبنان وخلاصه کل شام قدیم میشه؟

  • ایمان امینی
    0

    این مقاله بیشتر تراوشات ذهنی جناب نویسنده بود واقعیت اینه که نیروی نظامی ایران منحصر به فرده و توان نظامی ایران قبل از وابستگی به تجهیزات نظامی مدرن بیشتر بر پایه ایدئولوژی اسلامی استوار است و منحصر به مرزهای داخل ایران نیست.وجود نیروهای نظامی قدرتمند و قابل اعتماد محور مقاومت بشکل بسیار هوشمندانه ای در کشورهای مختلف پراکنده هستند.در واقع هر نیروی متخاصمی که بخواهد با ایران وارد مناقشه بشود یقینا آگاه است که از جهات مختلف توسط نیروهای متحد ایران در گستره جغرافیای بسیار پهناوری مورد حمله قرار خواهد گرفت.البته در کنار این گزینه مسئولان نظامی ایران به بومی سازی تسلیحات هم توجه ویژه ای کرده اند و با کپی سازی و گاها ارتقاء تجهیزات نظامی کشورهای غربی و شرقی سعی در جبران فاصله سخت افزاری با دیگر کشورها دارند.در این میان البته تسلیحاتی وجود دارد که ایران در حال حاضر فاقد تخصص و ابزار آلات مناسب برای تولید آنهاست که با برطرف شدن تحریم های نظامی در آینده نزدیک این ضعف شاخص نیز پوشش داده خواهد شد و آخرین نکته اینکه با اتمام تحریم نظامی ایران علاوه بر مورد ذکر شده بازار بسیار سود آور فروش تجهیزات نظامی نیز بروی ایران گشوده خواهد شد که منافع بسیار قابل توجه مالی و سیاسی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

  • محمد
    0

    خداییش همه مسائل رو اینجوری تحلیل میکنین؟ در حد یه بچه دبستانی؟وای به حال کسانی که پای تحلیل های شما میشینن

  • بیتا
    0

    چینی ها یک مشت گشنه اند که میخان ثروت ملی ما نفت خاک آب همه چیز ایران را به یغما ببرن اونها جمعیت زیادی دارن وبا این چیزا سیر بشو نیستن ای کاش خداوند دستان کسی که میخاد بیست پنج سال سرزمین ما را به باد بده فلج کنه ما با قرارداد با چین به هیچ جا نمی رسیم اون را هم آمریکا تحریم میکنه فقط بدبخت تر میشیم مثل برجام برجام خخخخخخخخخ این خط این نشان حالا میبینید

  • محمود
    0

    هی جوونا کانادا و سویس تو چه فکرین ما تو چه فکریه هی

  • حسن کلید
    0

    مطمئنا چین تو همون ۵ سال اول جنوب را میتکونه جوری که هیچی ازش نمونه

  • مسعود پهلوان
    0

    40 سال مثل زالو نفت استخراج کردید فروختید و پولشو صرف خودتون و آغازاده هاتون کردید. قبل انقلاب موتور گازی داشتید الان اسم خودتون رو گذاشتید آقا و اسم بچه هاتون رو گذاشتید آقازاده شما زالویی بیش نیستید. یعنی تو این 40 سال نباید یه قرون ذخیره می کردید که تو دوسال تحریم به پیسی نمی خوردید و الان اینطوری کشورو نفروشید اونم به چه کسایی لاشخورهایی مثل چینی ها. اگه تو این 40 سال پولو صرف زیر ساختها و کشاورزی می کردید الان دلمون نمی سوخت. جالب اینه به چینی ها گفتند بیایید پولو تو زیرساخت های نفت و گاز سرمایه گذاری کنید و نفت گاز بکشید ببرید با نصف قیمت. وضع ما از عراق جنگ زاده خیلی بدتره. عراقی که 30 سال در جنگ و غارت بود از ما بهترند. وقتی که منابع ما تمام بشه اونوقت چی داریم نه کشاورزی درایم نه صنعت داریم نه آب داریم نه خاک داریم اونوقت باید بریم برای کشورهای دیگه با گردن کج برای یه لقمه نون کارگری کنیم اگر قابلمون بدوند به فکر نسل آینده و فرزندانمون باشیم.

  • نگین
    0

    روسیه قسمتی از شمال را که بدردش می خورد کند و برد و خورد الان چراغ سبز به چینها دادند در شبکه سه بنده خدا ماهیگیر سیستان بلوچستانی رو اوردن با ان گویش زیبای محلی گفت که چینیا پاک کردن دریارو از ماهی فردا پس فردا ایرانیا رم می خورند برای حفظ بقا به چه بهایی مملکت را به خاک سیاه می نشانید افرادی که دم از مسلمونی می زنن می دانید چه بلایی سر اویغورهای چینی همین چین کمونیست اورده در این چهل سال روسیه خوب دوشید ایران رو هر چی توپولوف های از رده خارج بود غالب کرد به ایران که در هوا ترکید فقط چندین بچه های ورزشکار ایرانی در هوا پر پر شدن. الانم نوبت چین کمونیسته یک لولو درست کنن بزارن در جنوب به چه بهایی برای بلعیدن ایران این چه علاقه ایه که به کمونیستها در این چهل سال نشان دادید به جز فقر و بد بختی و خفقان که داشت برای مردم البته برای بعضیا افراد نون و اب داشت اگر برای مردم نداشت جا دارد از امیر سالار در یا دار ارتش قدر دانی کنیم که دفاع از این خاک میهن و دلنگرانیش خودش را به زبان اورد

  • Kash
    0

    چین فقط به فکر منافع خودشه. یکی از مهم ترین خصوصیت هر کشوری که مصداق فرهنگ و تفکر ملت کشور هست ، نوع غداشونه که چین حال چندش آور ترین کشوره. چینی ها خیلی بی رحم و پست اند. ما مخالف هر قراردادی با این موشهای کثیف هستیم.

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      این حرف شما از منبع bbc, هست همون حرفهای غربیا رو میزنید اقا اگه 20:30 رو قبول ندارید که ماهم چندان قبولش نداریم حرف ما اینه bbc رو هم حرفاشو قبول نکنید منبع تون منبع ثالث باشه (خودتون از منابع بی طرف پژوهش کنید ) همه چیز خواری در همه جای دنیا هست توی چین همه طرفدارن این قضیه نیستند منتهی رسانه های غربی این رو خیلی تو چشم بردن همین ، این مدل جنگ رسانه ای رو غربی ها بارها سر ایران ، شوروی ، نازیسم و دیگر مخالفینشون پیاده کردن .

  • کریم
    0

    مگه با آمریکا قرداد برجام امضا نشد. چرا هنوز هستند عده ای که فکر میکنن آمریکا خداست. چقدر باید ضربه از آمریکا بخوریم. تعجب میکنم از این افرادی که به آمریکا اعتماد میکنند.

  • کریم
    0

    مگه با آمریکا قرداد برجام امضا نشد. چرا هنوز هستند عده ای که فکر میکنن آمریکا خداست. چقدر باید ضربه از آمریکا بخوریم. تعجب میکنم از این افرادی که به آمریکا اعتماد میکنند.

  • فلانی
    0

    ما ایرانیا خیلی تعارفی هستیم.همش به دوست و آشنا از آدامس موزی ته جیبمون گرفته تا منابع ارزشمندمون تعارف میکنیم.روسیه و چین از تمامیت خواهی آمریکا خسته شدن و دنبال متحد های قدرتمندی مثل ایران میگردن تا جلوی آمریکا وایسن.ایران هم که به یه چند تا متحد قوی و درست حسابی(برعکس عراق و سوریه و لبنان که بدبختی از سرشون میباره و ایران اینارو سرپا نگه داشته)نیاز داره که خودشو تقویت کنه.درواقع هر سه تا کشور دنبال منافع خودشونن وگرنه اگه ایران هم پیاز داغشو زیاد میکنه به خاطر همون تعارف ژنتیکی مونه.

  • محمدرضا
    0

    منکر کپی برداری ها و توسعه سیستم های جنگی نمونه های خارجی نیستم اما در مطلب تون تا حدود زیادی نوآوری ها و اختراعات نظامی ایران رو نادیده گرفتید و به مخاطب تون این مسئله رو القا میکنید که اصل چین و روسیه و آمریکا هستند ، و بقیه صرفا دارن بعنوان میانجی تو میدونای جنگ وول میخورن و تجهیزات شونم اول تا آخر ساخته یا کپی برداشته از سه کشور هست . این درحالیه که ایران اختراعاتی داشته که در دنیا بی نظیر بوده و چشم خیلیا دنبال شون هست ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها