صادرات 498 میلیون دلار کالا از مرزهای کرمانشاه

ناظر گمرکات استان کرمانشاه از کاهش 18 درصدی ارزش صادرات کرمانشاه در سه ماهه امسال خبر داد.

صادرات 498 میلیون دلار کالا از مرزهای کرمانشاه

خلیل حیدری ناظر گمرکات استان کرمانشاه در کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه که عصر امروز (10 تیر) برگزار شد، با بیان اینکه در سه ماهه امسال 498 میلیون و 674 هزار دلار کالا از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده، افزود: وزن کالاهای صادراتی نیز یک میلیون و 256 هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: صادرات سه ماهه امسال استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی هشت درصد و از نظر ارزشی 18 درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه شیوع کرونا و بسته شدن برخی از مرزهای استان را عاملی برای کاهش صادرات دانست و یادآور شد: بخشی از کاهش ارزش صادرات نیز مربوط به اصلاح ارزش پایه کالاهای صادراتی بوده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر هر سال بخش عمده صادرات کالاها مربوط به محصولات کشاورزی بود که عمدتا نیز از مرز خسروی به عراق صادر می‌شد و اوج صادرات این محصولات را نیز از تیرماه تا پایان مهر و معادل روزانه 300 تا 400 کامیون داشتیم، اما اکنون به دلیل شرایط کرونا این مرز از سوی طرف عراقی بسته است.

حیدری اضافه کرد: شیوع کرونا و خصوصا بسته بودن مرز سومار صادرات محصولاتی مانند کاشی و سرامیک را نیز با مشکل مواجه کرده، بگونه‎‌ای که صادرات این کالاها از 200 تا 300 کامیون در روز در شرایط عادی هم اکنون به 60 تا 70 کامیون رسیده است.

حیدری میزان کالاهای وارد شده از مرزهای استان در پنج ماهه امسال را نیز پنج میلیون و 261 هزار تن به ارزش هفت میلیون و 257 هزار دلار اعلام کرد و افزود: در این بخش نیز از بعد وزنی 27 درصد و از بعد ارزشی 46 درصد کاهش داشتیم.

در ادامه جلسه محسن دارابی رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه نیز بر لزوم بازگشایی مرز سومار تاکید کرد و گفت: این مرز نزدیک به 40 تا 45 درصد صادرات استان را بر عهده دارد.

وی همچنین از پیگیری جدی برای تعین تکلیف ساماندهی صادرات چهار قلم کالای کشاورزی اصلی استان هم خبر داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها