حکم شرعی ازدواج اجباری چیست؟ / درباره طرح ازدواج اجباری نظر بدهید

از نظر بسیاری از متخصصین احکام طبق نظر بیشتر مراجع ازدواج اجباری ممنوع است. در این گزارش سعی داریم مروری بر برخی از این حکم‌ها داشته باشیم.

حکم شرعی ازدواج اجباری چیست؟ / درباره طرح ازدواج اجباری نظر بدهید

مدت کوتاهی قبل حجت‌الاسلام محمد ادریسی، سردبیر نشریه سراج، در یادداشتی با عنوان «پیشنهاد قوانین جدید برای تسریع ازدواج به مجلس و دولت» از طرح ازدواج اجباری جوانان پس از 28 سالگی گفت.

او در سرمقاله اش از بیش از ده طرح برای جریمه افرادی که دیر ازدواج می‌کنند رونمایی کرد( اینجا بخوانید).

پس از مدتی، این طرح به نام مجلس زده شد و کار چنان بالا گرفت که یک عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، انتساب این ایده به نمایندگان جدید را رد کرد.

با این حال، طرح ادریسی باعث انتقاد بسیاری از افراد شد. برخی از متخصصین شرع طرح او را نوعی دهن کجی به قوانین اسلام دانستند. به طور مثال، حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی(عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم) در این باره گفت: «این پیشنهاد خلاف شرع و خلاف قانون است و هر کس که این پیشنهاد را داده در واقع خلاف قانون و شرع عمل کرده است. در اسلام هیچ چیز اجباری نداریم؛ از دینداری گرفته تا مقوله ازدواج که یک مسئله اختیاری است.»

این بحث در حالی مطرح است که از نظر بسیاری از متخصصین احکام و طبق نظر بیشتر مراجع عظام، ازدواج اجباری ممنوع است. در این گزارش سعی داریم مروری بر برخی از این حکم‌ها داشته باشیم:

حکم عقد به اجبار و بدون رضایت زوجین

آیت‌الله خامنه‌ای :
اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را به ازدواج مجبور نمایند و بعد از خواندن عقد راضی شوند و بگویند به آن عقد راضی هستیم عقد آن‌ها صحیح است.

آیت‌الله سیستانی :
عقد باطل است و نزدیکی حرام است و فرزندش وطی شبهه است.

آیت‌الله هادوی تهران ی :
رضایت دختر شرط عقد صحیح است و اگر این شرط حاصل نباشد عقد باطل است و نزدیکی کردن حرام است و اگر دختر وادار به نزدیکی شود و حتی لحظه‌ای قبل از عقد هم راضی به آن نشود و بچه‌ای متولد شود حرام‌زاده است.

آیت‌الله مکارم شیراز ی :
عقد حاصل نیست و آمیزش حکم زنا دارد و فرزند او نیز فرزند حلال‌زاده نیست و اگر پدر چنین اجباری کند مرتکب گناه بزرگی شده است. البته اگر زن مجبور به ادامه باشد فرزند به وجود آمده نامشروع نیست.

اگر زوجین بعد از عقد رضایت پیدا کنند

طبق گفته همه مراجع اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را مجبور به ازدواج کنند و بعد از خواندن عقد راضی بشوند و بگویند که به آن عقد راضی هستند عقد صحیح است.

حکم ازدواج اجباری در قانون

طبق ماده ۲۰۲ قانون مدنی اکراه به اعمالی گفته می‌شود که موثر در هر شخص با شعور بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید کند به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد. بنابراین منظور قانون گذار از اکراه نوع خاصی از آن است.

اما اکراه در قانون انواعی دارد. انواع اکراه در قانون به شرح زیر است:

الف. اکراه که به درجه اجبار (سلب اراده و اختیار) برسد در این صورت بعلت فقدان قصد، عقد باطل می‌باشد و رضایت بعدی نیز موجب تنفیذ عقد باطل نمی‌شود. مثال بارز این گونه اکراه، جایی است که دختر به درجه‌ای می‌ترسد که؛ معنی کلماتی را که بر زبان جاری می‌کند، را متوجه نمی‌شود. انتهای ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی (مگر اینکه اکراه به درجه‌ای بوده که عاقد فاقد قصد باشد.) اشاره براینگونه اکراه دارد چون طبق ماده ۱۹۱ قانون مدنی، قصد از ارکان عقد می‌باشد.

ب. بر اساس ماده ۲۰۶ قانون مدنی، هرگاه شخصی که تهدید شده است بداند که تهدید کننده نمی‌تواند تهدید خود را به موقع اجرا گذارد یا خود شخص مزبور قادر باشد بر اینکه بدون مشقت اکراه را از خود دفع کند و عقد را جاری ننماید آن شخص مکره محسوب نمی‌شود.

ج. اگر کسی در نتیجه اضطرار، اقدام به معامله کند مکره محسوب نشده و معامله اضطراری معتبر خواهد بود. (ماده ۲۰۶ قانون مدنی) اگر دختر برای رهایی از سختگیری خانواده، تن به ازدواج دهد مکره محسوب نخواهد شد.

حکم قانونی عقد در تمام این موارد مشخص است. در صورتی که در عقد نکاح با فقدان رضایت یکی از طرفین مواجه باشیم، بنابر مفهوم ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی و اصول کلی جاری در عقود اکراهی، « نکاح» غیر نافذ است و باید منتظر بمانیم که آیا شخص اکراه شده بعد از زوال کراهت، برای نفوذ و اثر بخشیدن به اراده خود رضایت می‌دهد یا نه. یعنی به اصطلاح آن را تنفیذ می‌کند یا اینکه راضی نشده و حاضر به برقراری رابطه نکاح نیست بنابراین آن را رد می‌کند. ثمره‌ای که از این بحث حاصل می‌شود، این است که روابط حقوقی افراد دست خوش تهدیدات و فشارهای خارجی وارده بر آنها نگشته و قانونگذار در صدد حمایت از اشخاصی باشد که بر اثر اکراه و تحمیل، تن به انعقاد عقدی داده‌اند، که هیچ میل باطنی برای آن نداشته‌اند.

شما چه نظری دارید؟

با این حال، مدافعین نظر آقای ادریسی تاکید می‌کنند که منظور از اجبار در ازدواج محدود کردن مزیت های اجتماعی مجردی است و نه صرفا جبر یک فرد به عقد یک فرد دیگر و این امر شامل اکراه در نکاح نمی‌شود.

با توجه به تعاریف فوق از اکراه و نظر مدافعین ازدواج اجباری نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا طرح های مدافعین ازدواج اجباری ممکن و شرعی است؟

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 169
  • محمد
    2

    تمام راه ها و پیش نیاز های ازدواجو بستن بعد میگن ازدواج اجباری خدا به مسئولین کمی عقل و انسانیت بده

    نظرات شما -
    • غربت
      3

      بزرگ مردان دولت توی مجلس دیگه هیچ حرفی ندارن میشینن تصمیم تخمی برای جوانان بدبخت فلک زده بگیرند که چطور از ای بیچاره ترشون کنند

    • .
      0

      در جواب کاربری که گفته: « تمام راه ها و پیش نیاز های ازدواجو ....» باید عرض کنم که کلی گویی اصلا صحیح نیست چرا جمع می‌بندید؟
      این انتقاد رو در هرصورت نباید در قالب کلی گویی مطرح کنید
      همه مسئولینی که شما گفتید که قطعا این انتقاد بهشون وارد نیست
      لازمه در انتخاب الفاظ دقت کرد و از کلی گویی اجتناب کرد

    • 0

      در جواب کاربری که گفته: « تمام راه ها و پیش نیاز های ازدواجو ....» باید عرض کنم که کلی گویی اصلا صحیح نیست چرا جمع می‌بندید؟
      این انتقاد رو در هرصورت نباید در قالب کلی گویی مطرح کنید
      همه مسئولینی که شما گفتید که قطعا این انتقاد بهشون وارد نیست
      لازمه در انتخاب الفاظ دقت کرد و از کلی گویی اجتناب کرد

    • 0

      ضمنا شمایی هم که گفتی « بزرگ مردان دولت.....» ! اولا کی گفته کسی که چنین پیشنهادی داده بزرگ مرد دولت بوده؟ شما لازمه بری تحقیقت رو بیشتر کنی و بعد بسنجی
      دوما بزرگ مردان دولت هیچ وقت پیشنهادی نمیدن که مضر باشه
      پس لطفا حرف بی خودی نزن!!!!

    • +*+*+*+
      0

      شما هم بی خودی نگو بزرگ مردان دولت کی گفته کسی که این حرفو زده بزرگ مرد دولته؟؟!!
      ضمنا بزرگ مردان دولت پیشنهادی نمیدن که مضر باشه
      پس حرف شما اصلا سنجیده و درست و منطقی نیست

  • Bita
    0

    همون برده داریه دیگه! یه دفعه به خارجیا هم بفروشید مون تا کمبود بودجه دولت برطرف بشه

  • حسین مداحی
    1

    چقدر یک آدم میتونه گاو باشه همچین ایده ای رو مطرح کنه؟

    نظرات شما -
    • داعی
      1

      گاو کسیه مرتب سرش تو آخوره دیگران تا کی میخوای از جیب بابات تو خونه پدری جولون بدی

    • بهرام
      0

      خانوم داعی من مجردم ,امکاناتم خوبه ببین اگه کیس مناسبی باشی باهات ازدواج میکنم .... اینقد گیرنده به مجردا

  • علیرضا قلی پور
    0

    بی زحمت اون کسی که این پیشنهاد رو داده خیلی خیلی بیجا داده کس گفته اون بیاد به من بگه من بهش بگم تو این زمونه محبت کن ۲۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان بهم بده بعد من بی پدر مادرم اگه ازدواج نکنم

  • علی
    0

    ما تو چه چیز حق انتخاب داریم که تو این موضوع داشته باشیم

  • ایرانی‌نه‌عرب
    0

    بی‌عرضه‌ها‌این‌چه‌حرفیه

  • سورنا
    0

    نیاز بازدواج اجباری نیست اگ یکم وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کنه خود جوانان اقدام میکنن و اگرم با این دست فرمون اسلام و حکومت عدل علوی جلو بریم ازدواج تا چندسال بعد مث ماشینا وخونه های لاکچری مختص یعده اقلیت وخاص میشه و سایرین هم برای ارضای جنسیشون باید تو جامعه رو ب کارهای دیگ بیارن و کم کم دیگ قبح خیلی از کارها ریخته خاهدشد

  • همشهری
    0

    در دین اسلام اجبار وجود ندارد قوانین یا شبه قوانین من درآوردی یا تفسیر غلط قوانین چیزی جز بازی با آبروی دین ودین دار نیست .حالا گیرم منظور از اجبار ازدواج محدود کردن فرد مجرد از امتیتزات اجباریست این گیره و محدود کزدن هم از روح دین اسلام بدور است بجای این چرندیات ترویج ازدواج آسان انجام دهید .فکری به حال اشتغال و مسکن جوانان کنید دانش زوجین در همسرداری را افزایش دهید تا آسیب های اجتماعی کاهش یابد .با آبروی محمد و خدای محمد بازی نکنید

  • عباس
    0

    اصلا به عواقب ازدواج اجباری فکر کردین من به اجبار خانوادم و خانواده همسرسابقم تن به ازدواج با فردی دادم که هیچ علاقه ای بهش نداشتم و زندگی برام جهنم بود بلاخره بعد یه مدت و با دردسر زیاد طلاق گرفتیم. طرفین هم اسیب روحی زیادی میبینن هم هزینه زیادی داره یه پای طرفینم تو دادگاهه

  • .
    0

    با وجود رضایت طرفین امار طلاق در کشور روز به روز بیشتر میشه حالا اگه ازدواج اجباری بشه ببیند چه اتفاقی میوفته

  • ایرانی
    0

    این حرومی ها بجای اینکه شرایط ازدواج رو برای جوانها فراهم کنن و کار و مسکن و شرایط اقتصادی رو رونق بدن تا دختر و پسرها بتونن ازدواج کنن دست به چه کثافت کاریهایی که نمیزنن!!! یا از پیری زیاد خرفت شدن یا جن زده شدن و عقلشون زایل شده آخه احمق های بی خاصیت مگه جوانها از سر سیری ازدواج نمی کنن که می خواید ازدواج اجباری تصویب کنید... خدا لعنتتون کنه که مایه ننگ این مرز و بوم هستید خدا ریشه تون رو بخشکونه که یه گاو از شما بیشتر حالیشه

  • علیرضا
    1

    اقایان شرایط ازدواج رو آماده کنید (مسکن، کار) دیگه احتیاج به اجبار نیست شما فکر میکنید خوشی زده زیر دل جوانان نه، وقتی روز مره خودشون رو نمیتونن بگذرونن چه جوری ازدواج کنن

  • جوجه کلاغ ابی
    0

    اقا شاید یکی مشکل شرعی داشت ..یا مشکل فیزیولوژی و یا هرچی دیگه ..شما شرایط ازدواج رو برای جوانان آسان کنید خودشون از منو شما بهتر بلدن یه وام ازدواج میخواین بدین طرف رو زجر کش میکنین بعد هم نمیدین ...با این حقوق کارگر ها هم که هررسال برای چندر غاز اضافه کردن بعد از دو سه ماه حقوق فروردین ماه رو تیر میدن به نظرت میشه قسط و قرض وام ها رو داد. ...تینجوری میشه که اونایی هم که بعد از چند وقت ازدواج مجبور به برگشتن به خونه پدر مادرشون میشه تازه اگه طلاق نگیرن..........

  • زهره
    0

    خیلی خنده داره بی خونه بی کار با زور ازدواج و با زور هم به دار شدن خدا عاقبت ما را ختم به خیر کند و بدادمان برسد

  • احمد
    2

    طرح خوب و عالی است اگر صحیح اجرا شود، به هر حال هر فرد در قبال جامعه مسئول است و نباید با تنبلی و تن پروری از قانون شرع (ازدواج) شانه خالی کرده و کوچه و خیابان و بازار و زمین را به فساد بکشد (نتیجه عدم ازدواج با توجه به نیاز غریزی انسان =فساد یا 2*2=4

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      فساد فکر این آقا و امثال تو هست مشکل ازدواج بیکاری و تورم و گرانیست والا جوان از خداش هست تشکیل خانواده بدهد یک کم تعقل هم خوبه ومن ا.. توفیق

    • همشهری
      0

      فاسد فکر شماست ازدواج اگر پیش نیاز هایش فراهم شود دانش خانواده اگر ترویج شود خوراک فرهنگی مناسب اگر از سوی متولیان فرهنگ به خورد مردم داده شود آنگاه آسیب های اجتماعی کاهش می یابد نه با ازدواج اجباری .امثال کهنه مغز های مث شما کار جامعه را به اینجا کشانده و دین را هم زیر سوال برده و باعث شده جوان نسبت به دین و عقاید تمایلی نشان ندهد .

    • داعی
      1

      آقا رضا فساد از بی توجهی به خانواده ایجاد شده تو گسترش پیدا کرده تشکیل یه خانواده سالم هم با عقل سلیم راحته ولی با عقل کسی که پول شام نداره ولی کت و شلوار چرم فلان مارک داره نه ،تنوع طلبی بعد چشیدن هر نوع غذای آماده حتما باعث تحکیم خانواده نمیشه

  • غ
    0

    بجای اینکارهاشرایط ازدواج راکه همون تهیه مسکن،کارو...هست روفراهم کنیدخودبخودهمه چی درست میشه،امادرصورت ادامه این وضعیت فاجعه بارناچارابااین طرح موافقم

    نظرات شما -
    • خبرخون
      0

      مطلب رو بخون قانون هشتم: کسی که در دوره ازدواج اختیاری ازدواج کرد اگر فقیر بود به او در نزدیک ترین محل سکونت والدین در شهر خود زمینی یا منزل مسکونی یا مغازه ای برای کسب و کار که قابل برگشت باشد از طرف دولت ها وحکومت داده می شود. انون ششم: کسی که سن او بالایی چهل سال است و فرزندی ندارد اگر به لحاظ جسمی و مالی، شرایط اش را داشته باشد موظف است که باتوجه به توانایی های او ازیک تا چهار یتیم از کودکان کار یا شیرخوارگاه یا یتیم خانه های کشور فرزند تقبل کند. قانون هفتم: هرکس در این دوره ازدواج کرد و برادر بزرگتری ندارد که به والدینش خدمت کند استخدام رسمی ادارات دولتی می شود و همچنین یک دختر اگر برادر بزرگ تر ندارد که از والدینش مراقبت کند شوهر او معاف از مالیات و سربازی تا زمان پایان حیات والدین است.

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بنام خدا خدمتان عرض شود ازدواج اجباری ودستوری ندیده بوده ایم انرا نیز دیدیم وشنیدم اقایان بجای دستور ازدواج زوری الله وبرکت والله بستر زندگانی ملت فراهم بنمایید کاروشغل مناسب باشد بقیه خودشان با فکر درست انجام می دهند شما دولت مردان وحکومتی برای ملت چه کردید را بگوید از دستورات بی عمل مثل طرحهای و غیرووووومجلس می باشد که در حال خاک خوردن در بایگانها می باشد این دستور نیز در جوار همانها

  • مهدی
    1

    جالبه!!!اینهمه تبلیغات برای ازدواج میکنید مرد بدبخت با هزار مکافات اقتصادی میره ازدواج میکنه بعد چند ماه زن مهریه اجرا میزاره ،قاضی هم مرد رو به زور وادار به جدایی میکنه .نمونش خود من نه تا حالا سیگار کشیدم نه قلیون نه مشروب .نه رفیق بازی ،همه چیمم درست بوده.این اتفاق واسه منم افتاد .این فتوا ها به درد خودتون میخوره .جوونا رو شما بد بخت کردیدبا قوانین احمقانه ضد قرآن .واگذارتون به خدا

  • مينا توكل
    0

    باسلام بسيار طرح مزخرف وبيخودي است چون تو اين طرح مسكن وهزينه هاي زندگي وبيكاري وبسياري از معضلات ديگر ناديده گرفته شده لطفا از كارشناسان خبره مشورت بگيريد

    نظرات شما -
    • خبرخون
      1

      اول قانون پیشنهادی رو بخون بعدا نظر بده قانون هشتم: کسی که در دوره ازدواج اختیاری ازدواج کرد اگر فقیر بود به او در نزدیک ترین محل سکونت والدین در شهر خود زمینی یا منزل مسکونی یا مغازه ای برای کسب و کار که قابل برگشت باشد از طرف دولت ها وحکومت داده می شود.

  • سعیدرضایی
    0

    نفسشون ازجای گرم بلندمیشه عوض اینکه بفکر مایحتاج مردم باشن باشکم پر وبابیشرمی تمام خودشون روهمه کاره ملت میدونن واراجیف میبافن .خجالت بکشید شرم کنیدحیاکنید مردم بیچاره شدن

  • دلارام
    0

    وقتی جوون از پس هزینه های خودش بر نمیاد چطوری میتونه ازدواج کنه .این مسئولانی که حرف میزنن یه سر به قیمت های مسکن و هزینه های ساده ازدواج و جهیزیه ساده و بیکاری جوون تحصیل کرده بندازن خودشون میفهمن این قانون شون چیزی فراتر از مسخره است

  • اکبر
    0

    جوونا ازدواج کنید .تا طلاق بگیرید

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      عزیز جان شما یا شکست خوردی یا به دلیل شرایط بد جامعه ناامیدی...همیشه اینطور نیست خیلیها با عشق زندگیشون رو شروع کردن و دارن ادامه میدن و راضین...فقط مشکلات زیاد شده نگرانیشون همینه! نا امید نباش درست میشه موفق باشی

  • سامان
    0

    آقای میبدی فرمودن این پیشنهاد خلاف شرع و خلاف قانون است؟ اولا یک مورد کوچک نشان دهید که در حال حاضر خلاف شرع نباشد، دوما این پیشنهاد جهت تبدیل شدن به قانون ارائه شده است پس میتواند در آینده یک قانون باشد. سوما هیچ کسی هیچ دختری رو مجبور نکرده ازدواج کنه بلکه اون دختر باید بدونه که مثلا الآن ۲۳ سال داره و باید تا چند سال دیگه ازدواج کنه و در این مدت ذهنیت کافی رو برای ازدواج پیدا خواهد کرد. بزرگترین اشکال این پیشنهاد ایجاد فرصت برای بانوان به لحاظ سوءاستفاده کردن از آقایانی می باشد که مجبور به ازدواجند

  • تا ابد مجرد
    0

    اقای ادریسی و امثالهم بدنبال راهی برای شروع مشروعیت دادن به تعدد زوجین هستند دفعه پیش بدنبال هجمه فضای مجازی ناکام ماند اینبار از این راه .... اقای ادریسی و طرفدارانشان بفرمایند حاصل ازدواج ( هایشان ) چه ماحصلی برای این اجتماع داشته جز فرزندانی با اختلالات رفتاری که در سطح جامعه مشهود است و ناتوانی هایشان برای تربیت از نظر اقای ادریسی زندگی در شهوت خلاصه شده و فرزند هم فقط باید بزرگ شود اگر غیر از این بود الان یک قاضی روحانی فراری نبود !! دقسقا مثل چهارپایان فرزند اوری و ازدواج یک عادت است که در شرایط فعلی هیچ توجیهی ندارد

  • ایرانی
    0

    این قضیه تکذیب شد همچین بحثی اصلا مطرح نیست فقط شایعه است شایعه فردا میخوان بگن نه به ازدواج اجباری

  • بانو
    0

    ازدواج ینی شروع زندگی دوم. بعدازبدنیا امدن حالا مگه میشه تو شروع زندگی اجبار وتحمیل باشه یکعمر بی عشق ومحبت زندگی کرد. ازنظرمن نمیشه

  • شهروند
    0

    سلام.این بحث ها بنظرم مثل غذا خوردن زوری هست یک فکری برای این نظریه پردازان باید بشه احتمالا دختر دم بخت دارند میخواند به یکی غالب کنند.ممنون

  • نورانی
    0

    دزدی.و فساد را دارید رواج میدهید.چون کم است .دارید رواج میدهید ..که بگویند همه دزدی می کنند من هم دزدی کنم

  • متین خان
    0

    بستر مناسب برای ازدواج رو فراهم کنن کی هست که ناراضی باشه.

  • هاله
    0

    ازدواج اجباری باعث طلاق میشه و اموال هر شخصی مال خودشه و نباید کسی را مجبور کنند که بخشی از اموالش را ببخشه این قانون را فقط یک بیمار روانی بی عقل میتونه نوشته باشه بهتره بجای این کارها اوضاع اقتصادی و معیشتی و بیکاری مردم را درست کنید و از تورم جلوگیری کنید تا جوانها با خیال راحت ازدواج کنن و بچه بیارن اگر امنیت شغلی و اقتصادی باشه نیازی به این قوانین مسخره نیست

  • مهدی
    0

    با ایات قران و ازادی انسان در تضاد است . تفکر ابتدایی و حماقت داری است و ابروی سیستم را حتی حرف زدنش برد

  • نسیم کی
    0

    یعنی آدم اختیار مالش را نداره ،بزور باید بدی؟؟؟؟؟حالا توی این گیر و واگیر چرا مجلس گیر داده به ازدواج ؟قالیباف را جو گرفته؟

    نظرات شما -
    • جعفر
      0

      انتر چه ربطی داره به قالیباف...دویست وا ندی نماینده هست تو فقط قالیباف رو دیدی؟!!عقده ای

  • ژوبین
    0

    اگه عقل تو سرتون بود به فکر نون برا ملت باشید نگران این هستید که کشور از پیری نجات بدین حرفی نیست در قبال‌ به هر نفر حقوق ماهانه ده میلیون بدین تو آوا یک چیزی مثل بنزین اجرا می‌کنند بعد کلی قربانی میده سوادتون ببرید بالا

    نظرات شما -
    • داعی
      0

      نه بابا ده میلیون بابت لبخند ژکوندت بدن یا زحمات بی نظیرت در رشد علم در دانشگاه ... به هر حال نه اونجور نه اینجور باید برا همه اشتغال ایجاد کنن و حقوق های همه در سطوح نرمال و نزدیک باشه معنی نداره حقوق بیس میلیون و پنجاه میلیون یا بیشتر

  • داعی
    0

    والا اونچه هست بی مسئولیتی و بی وجودیه پسراست به بهانه درس تازه تو ۲۵ سالگی یاد کار و حرفه میوفتن تا یاد بگیرن کاری میشه ۴۰ سالشون خوب چه کاریه از اوایل جوونی با کار پیش پا افتاده شروع کنین تو ۲۵ سالگی بتونین بگید منم مردم ...

    نظرات شما -
    • تا ابد مجرد
      0

      اگر اشتباه نکنم شما دختری بالای ۲۸ سال و علاقمند به ازدواج هستید سرکار خانم به منظور حفظ شان زن هم که شده اینقدر تابلو نباشید

    • رضا
      0

      عصبانیت شما خانم محترم قابل درک و احترام است انشاالله هر چه سریعتر طعم شیرین تاهل را بچشید

    • میلاد
      0

      ضمن عرض ادب و احترام باور بفرمایید اگر پدر مادر شما هم بیشتر به مجرد بودن فکر میکردند الان یک انسان ناهنجار در این جامعه کمتر داشتیم

    • همشهری
      0

      هموطن گرامی مسیری که جوان مملکت طی می کند ماحصل تربیت خانواده و استراتژی های جامعه و حکومت است لذا جوان ۲۰ ساله یا ۱۸ ساله اگر سیستم آموزشی صحیح مهارت آموز یا دانشی کاربردی با بستر کار مهیا در اختیار جوان قرار دهد یا خانواده دست از فرزند محوری بردارد و فرزندش را به حرفه ای بگمارد (البته با میل فرزند و کشف استعدادش) آنگاه شما حق گیر دادن به جوان بدبخت دارید . بزرگترین میراثی که والدین به فرزند میدهند آموزش است .اما دریغ از اموزش چه از جانب والدین چه از جانب دانشگاه یا مدرسه .تربیت در فضای مجازی و ماهواره و این داستانها شکل میگیرد لذا جوان در سن ۳۰ سالگی بدون مهارت بدون آموزش هاج و واج میماند که گاها مدرکی لیسانسی چیزی در جیبش حمل می کند .در صد بسیار اندکی از تقصیر گردن جوان است و بیشتر قصران متوجه جامعه با فرهنگ رو به انحطاطش دولت با استراتژی ها و سیستم آموزشی دوزاریش و برخی والدین محترم است .ی چیزی رو آدم به ی نفر آموزش بده و بعدش مجازه که خرد بگیره بهش که چرا غلط رفتی ..

    • جرجی
      0

      تو نمیشه دهنتو ببندی ماله کش

    • داعی
      0

      میلاد خان ،اولا که ناهنجار جنابعالی هستی که سر سوزن ادب نداری دوم بر اون حرف دروغی زدم امثال شما جز نشستن سر سفره بدون زحمت به وی فکر میکنی، امثال شما فقط به فکر راحتی راحت طلبی هستید درسم بهانست فکر میکردیت براتون آماده گذاشتن تو سینی خبر نداشتید نخیر ،به عمل کار برآید به وراجی نیست

    • یه دختر
      0

      همه جا ابراز فضل کردی مثلا!!!!...ولی یه مشت اراجیف بافتی اینها که میگی تو همه جای دنیا هست خودتو به خواب نزن فقط ظاهر رو نگاه نکن! مرد بودن به سیبیل کلفت و صدای عربده و بوی عرق بدن نیست! رسیدگی به ظاهر از طرف مرد نشونه اهمیت دادن به زنه .... هرچیزی جای خودش رو داره من مردی رو می پسندم که هم اهل کار باشه هم به خودش برسه نه مثل تفکر جنابعالی بوگندو!!!!

    • میلاد
      0

      خانم داعی عرض ادب و احترام مجدد تعداد رای منفی به کامنت شما گویای دلیل مجرد ماندن شما دختر عزیز است قطعا بنده و هم نسلانم ترجیح میدهیم راحت زندگی کنیم ولی از چاله در چاهی همچون شما نیفتیم ضمنا مجددا بگونه ای دیگر عرض میکنم ازدواجی که ماحصلش شما باشید باید کلی وام بدیم که انجا نشه چون باور بفرمائید هزینه های افرادی همچون شما با ناهنجاری های اجتماعی و کمبودهای فراروان برای این مملکت زیاد است واقفید نفتم صادر نمیکنیم که بتونیم خرج ناهنجاریهای شما رو بدیم النهایه امیدوارم شما هر چه سریعتر بچشید طعم بزرگ زندگی ر ا !

    • داعی
      0

      آقا میلاد ناهنجار وجود افرادی مثل شما خلاف طبیعت وجوده چون تنها مصرف کننده هستید و هیچگونه تولید یا فایده ای برای اجتماع یا دنیا ندارید راحت طلب باشید ولی حتما آحاد جامعه به امثال شما زیاد سواری نمیدن و نهایتا ضربات محکمی به گرده راحت طلبان خواهد خورد

  • الی
    0

    مشکل این مملکت فرار مغزها نیست ماندن بی مغزهاست

    نظرات شما -
    • داعی
      0

      این طرح برا هر کی بد باشه برا بانوان ترشیده خوبه ، شما دیگه نظر منفی نده لطفا

    • امیر
      0

      یکیش خودت!

    • مژی
      0

      تو دگه چه دل خوشی داری

    • داعی
      0

      آغا امیر شما چرا بت برخورد ایشالا که دوشیزه محترم ۴۰ ساله نیستی

  • M
    0

    مثل این میمونه که یه نفر مشکلی براش پیش اومده و نمیتونه غذابخوره.و اشتها نداره.وبه جای اینکه درمانش کنن یا مشکلشو حل کنن بخوان به زور بهش غذا بدن.قبل از همه اینا اول باید این بی سوادا و مغزهای فرسوده از مجلس برن بیرون تا حداقل یه نفربفهمه مشکل کار جووناس.مشکل همون بازنشته هایی ان که جای همه ی جوونارو گرفتن.

    نظرات شما -
    • داعی
      0

      درد بی دردی علاجش آتش است.... مردانگی انگار مرده ،پسرا مث دخترا خودشون و درس میکنن تا سی سالگی به ولنگاری و بچه بازی مشغولن تازه میگن کار کجاست ،، من نخبه رو بگذارید رو سرتون حلوا حلوام کنید ،بابا مرررررد تو باید از اوایل جووونی میرفتی با یه کار ساده شروع میکردی که تو سی سالگی جارو ندن دستت یا نگن بار جا به حا کن با فوق لیسانست از دانشگاه آکسفورد

  • سعید
    0

    انگار ایشون از مشکلات جوانان خبر ندارن،مشکل جوانان ما اشتغال و مسکن هستند اینا حل بشن مسئله ازدواجم حل میشه.اجبار در شرایط فعلی یعنی طلاق بیشتر،فساد،خشونت خانوادگی بیشتر،فرزند طلاق بیشتر و...

    نظرات شما -
    • داعی
      0

      ما هر چی دیدیم پول و ثروت بیشتر ولنگاری بیشتر بله ربط داره ولی با کمشم میشه خانواده تشکیل داد شما ... اینا بهانست برا بی مسئولیتی و تمایل به هرزگردی و پول تو جیبی از باباجون گرفتن برا کافه گردی

  • رسولی
    0

    اگه راست میگن چرا خانه دار کردن جوانان بعد از ۲۸ سالگی اجباری نمیکنن یا شاغل شدن جوانان اجبار نیست مردم و به بردگی گرفتن کثافتا

  • باقری
    0

    اشتواج موجز ترین کلام درباره ازدواج اجباری خلاصه شده اشتباه و ازدواج

  • حمید
    0

    هرکی خوشش نمیاد بزاره بره ،به چه زبونی بگن؟

  • علی
    0

    آهای مردم بازهم شایعه شاااااااااایییییییییعههههههههه چرا مردم زود باور می کنن ای خدا. بابا شایعه است. شایعه شایعه شایعه

  • اخوندان(ایران قدیم)
    0

    یعنی از کره شمالی داریم بدتر میشیم خاک تو سرمون

  • ناشناس
    0

    یه جور از ازدواج حرف میزنن انگار خبر از اقتصادشون ندارن که زندگی مردم به گند کشیده شده شما اقتصادتون دروست کنید جوانان خودشون میرن ازدواج میکنن احتیاجی نیست که ازدواج اجباری باشه اینم برا ۴روز بروبابا اقتصادت دروست کن دست از سر کچل مردم بردار یه لقمه نون با بدبختی براخودم درمیارم که نمیرم میخاین دردسر اجباری دروست کنید برامون

  • دکتر
    0

    برخی متاهلین محترم اتفاقا الان باید جواب پس بدهند نه مجردین متاهلین محترم بفرمایید شماها ک توانایی اداره زن ندارید توانایی تربیت فرزند ندارید ب چه حقی برای ارضای شهوتتون این جامعه را به گند کشیدید ؟ دسته گلاتون تو خیابونا ولن قضیه برعکس شده مجرد چه مشکلی داشته برای اجتماع ؟ برخی متاهلین بی کفایت باید پاسخگوی این وضعیت گند جامعه باشن

  • فیروزی
    0

    دیگه بگن کره شمالی میخوان راه بندازن تو همه امور ملت چرا باید تجسس بشه.

  • محسن دارایی
    0

    بله حرف ایشان محدودیت در زندگی مجردی است مثلا اجاره مسکن برای مجردها بیشتر باشه . البته اگه بشه با بسته های تشویقی جوانان روبه ازدواج بیاورند بهتر است و مثلا تامین رهن خانه به مدت سه سال و یا درنام نویسی مثل همین خودرو که اولویت با متاهلین باشد ویا خیلی راه های تشویق که باید متخصصین روی ان فکر کنند وقابل اجرا هم باشد .

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      شما اصلا از موضوع پرتی عزیز!

  • امید
    0

    این موضوع مربوط به حقوق مدنی افراد جامعه است که باید از اساس حل بشه و ریشه در کار و شغل و مسکن و موقعیت و رفاه افراد جامعه داره ک متاسفانه زیر ساختهای این موضوع تو این مملکت هنوز درست نشده با این وجود جوانی که سی سالشه و هیچکدام از این شرایط رو نداره چه با رضایت چه بی رضایت تن به ازدواج بده نتنها مشکلی حل نمیشه ک مشکلات بیشتری مثل طلاق و غیره رو به جامعه اضافه میکنه

    نظرات شما -
    • معصومه افشار
      0

      باعرض سلام ٱیا از این که بعضی دختر وپسرها در پارک یا ماشین میشینن وهمه چیز را حلال جلوه میدهند بهتر نیست که ازدواج کنن تا گناه وزیر پا گذاشتن خون نازنین شهدا اگه کشور قانون ندارد امام زمان را قبول نداریم چرا شهید داده یم چرا مردم مخصوصا پدر ومادرها بیخیال بچه ها شده اند در خیابان بچه تربیت نمیشود

  • حسین عبدی
    0

    اگه به فکرمردم و جوانان هستید .۱ایجاد شغل ۲مسله مسکن ۳خب مهزیه بیشتر از۵۰تا سکه نباشه اینها رو انجام بدید یدوته چیه من ۱۰تا میگیرم وختر توهم میگیرم نامردم نگیرم

  • مهدی
    0

    چرا جای ازدواج اجباری طرح کمک به جونارو نمیدن جونی که کار و خونه نداره با این اجاره سنگین چه جوری زن بگیره؟

    نظرات شما -
    • خبرخون
      0

      اصلا مقاله رو خوندی؟ این طرح برای جوانان است

  • ز
    0

    مردم گرفتار فقر و تنگدستی هستند آن وقت عده ای که مغزشان پایین تر از ناف کار نمی کند به جامعه حالت تهوع می دهند

    نظرات شما -
    • داعی
      0

      ایران شده پر مرکز فحشا خیابونا شده جولانگاه چشماتون و بستید چی رو میخواید انکار کنید

  • جرجی
    0

    ازدواج عامل اصلی طلاق

  • میرزایی
    0

    چه قانون مزخرفی ...بی مغزها ....مرگ بر حجاب اجباری و هر چی که اجباره

  • احمدی
    0

    اون شخصی ‌ه این طرح به مجلس داده صورت مساله پاک کرده بجای این کار طرح اجبار دولت به ایجاد اشتغال افراد تا قبل از ۲۸ سالگی مطرح کند وظیفه ایی که برا دولت در قانون اساسی ذکر شده از پول بیت المال امرار معاش میکنید در مقابل دولت بایستید تو جامعه اسلامی حرف از اجبار نزنید این گونه طرح ها در یک جامعه کمونیستی جوابگو است

  • بنیامین سرور
    0

    وایییییی.خدایا شکرت چه جالب...من فعلا یه زن دارم خدام دراومده.اونهم زمون ارزونی ازدواج کردم تاالان هم هیچ غلطی نکردم هرچی کارمیکنم درجا میزنم مخصوصا این اواخر....حالادیگه ازدواج اجباری بشه هیچی دیگه خدا وپیغمرشون میادجلوی چشاشون خدا بدادمون برسه ....اصلابرم یه زن دیگه بگیرم هرچه باداباد

    نظرات شما -
    • خوش خیال
      0

      خودت داری میگی خرج همین یه زن هم ندارم اونوقت چه طوری میخوای بری یکی دیگه بگیری برو هر وقت وضع مالیت خوب شد بیا بش میگم داداچ

  • حجت الله
    0

    آنچنان برخی از شما عزیزان نظر میدهید که واقعا گریستن به حالمان کمترین کاریست که باید کرد 1 - عزیزان وضعیت هوای شهرتان چگونه است ؟ 2 - عزیزان شما مهارت های تربیت فرزند را اموزش دیده اید ؟ 3 - عزیزان شما مهارت های زن داری و شوهر داری را فرا گرفته اید ؟ 4 - عزیزان شما مهارت خاصی در سیستم اموزشی اموخته اید ؟ 5 - عزیزان شما از فردای خودت خبر داری ؟ آینده فرزندت پیش کش 6 - عزیزان شما توانائی پس انداز برای اینده فرزندت را داری ؟ اتفاقا معتقدم طرحی باید برود مجلس که تا تکلیف مولفه های بالا برای یک جوان مشخص نیست ازدواج نکند مگر دختر مردم دستگاه ادم سازیست که پسرانتان را برای ادم شدن زن میدهید ! شما غلط اضافه میکنید زن میگیرید وقتی توانائی اداره یک زن و زندگی را ندارید این بنده خدا که این پیشنهاد را داده از مکتبی میاید که تا 4 زن مشکلی ندارد یه تیکه نون فقط بندازی جلوشون خرج بچه را هم خداوند تالاپ از اسمون به زمین میاندازد !

  • ؟؟؟
    0

    ما که با عشق و علاقه ازدواج کردیم با نفرت طلاق گرفتیم حالا فکر کنید اجبار هم در کار باشه واویلا

  • پوریا
    0

    وضع معیشتی و سطح توقع خانواده ها درست بشه ازدواج آسون میشه.کی از ازدواج آسون بدش میاد? کی بدش میاد سر تشکیل زندگی بده?باید شرایط اقتصادی خوب هم بعد از ازدواج فراهم باشه تا فقط صرفا ازدواج و بعدش طلاق نباشه!

  • سروش راستی
    0

    بجای مغز توی سرش گچ‌هست این اقا و چرا باید تریبون داشته باشند برای چرند گویی و حرف بیجا همچین افرادی هیچکس نمیدونه کاش یک نفر جوابگو باشه .

  • مژگان
    0

    جوونی ک درس خونده . مدرک داره کار نداره پول نداره خونه نداره ازدواج اجباری چه صیغه ایی هست عزیزان و ریش سفیدان مملکتو مجلس ک آستین بالا میزنین برای جوونا به ازدواج اجباری لطفا قبلش استین بالا بزنین برای اشتغال جوونا بالای۲۸سال کاری ک وظیفتونو وبهتون ربط داره وگرنه ازدواج کردن یه مسئله شخصیه ک حتی پدر مادر ادم هم نمیتونن اجبار کنن انوقت کی به شماها اجازه این داده ک یک روز چند همسری مد کنین یه روز ازدواج اجباری مگه مجلس کارش اینه هر روز یه فتوا جدید صادر کنه ک به عقل جن هم نمیرسه ما کار داشته باشیم خونه هم میگیریم پول هم داریم خودمونم نمردیم آستینامو خیلی خیلی بالاتر از شما میزنیم برا ازدواج

  • ردینگتون
    0

    خدایا منو از این مملکت بنداز بیرون حیف این مملکته منه مجرد بی کفایت توش بمونم بزار این بهشت بدون امثال من باشه خدایا منو بنداز تو این کشورای مزخرف جهنمی مثل سوئد و سوئیس و عذابم بده

  • سجاد کیوانی
    0

    اخیرا احساس نمیکنید رقابتی بین روحانیون در چرت و پرت گفتن ایجاد شده ؟ اون چیزی که باید اجباری بشه تائید صلاحیت روحانیون جایی جز حوزه های علمیست چون ظاهرا بیش از اینکه به کیفیت اهمیت بدن به کمیت اهمیت میدن ! ساقیت کی بوده ادریسی جون ؟

  • مهدی ندیمی
    0

    تقریبا یه چیزی شبیه شوخی تلخی با جوانان هست

  • حاج شیخ مهندس دکتر
    0

    آقا این نظارت استصوابی شامل این محصولات حوزه عملیه نمیشه ؟ چی میگن این اخوندک های درباری !!

  • یارب
    0

    تو این گرونی چجور میشه ازدواج کرد آهای مسئولی ک میتونی برای کشور کاری کنی و نمیکنی برای گرانی میتونی کاری کنی و نمیکنی الهی خدا در دنیا و آخرت زلیلت کنه به امام زمان باید آون دنیا جواب پس بدی یکم از خدا بترس

  • م
    0

    خاک توسرتون باطرحتون عرضه نداری مسکن وکاربرای جوانها مهیا کنید بعد طرح ازدواج اجباری میدید خدالعنتتون کنه واقعا چقدر....

  • مجرد
    0

    جامعه ای که تعدا مجردین بالای 40 سالش داره به شدت بالا میره و دیگه اگه شمشیر زیر گلوشون بذاری هم ازدواج نمیکنن چه برسه به اینکه براشون انتخاب هم بکنن... باید به فکر حل مشکلات مهمتری باشید که باعث شده به اینجا کشیده شه که ازدواج برای یه عده تبدیل به وحشت و کابوس یا برای یه عده دیگه تبدیل به رویا شده!!!!

  • محمد اکبری
    0

    چی شده نخبه ها خسته وشدیدازحرفای بیخودیه دیگه نمیشه هرروزبایکی بریدصفاازدواج مردمیخا دکه بتونه تااخرعمرش بایک نفرزندگی کنه بجای این حرفای بی معنی خودتون عرضه داریدازدواج کنید اصل این خبربه مجلس ربطی نداره یک نفرنظرشوگفته چه ربطی بهمملکت ومجلس داره!

  • علی خانی
    0

    با سلام ، ازدواج اجباری صحیح نیست ، مسئولین محترم شرایط را برای جوانان فراهم کنن خودشان ازدواج میکنن نیازی به زور نیست شرایط طوری شده که آمار طلاق رفته بالا که بیشترش بخاطر اقتصاد ضعیفه

  • 28 سال؟؟؟!!!
    0

    دوتا صفرشو برداشتین؟!!! خیلی وقته کار از 28 گذشته!

  • محبوبه
    0

    اگرچه چنین سخنان هجو و مغرضانه ای از امثال این جماعت بعید نیست، اما حتما یک تست شخصیت از این فرد گرفته بشه چون حالش خیلی بده، تفکر برای چنین افرادی بسیار سخته و بهتره سکوت اختیار کنند.

    نظرات شما -
    • ردینگتون
      0

      نتیجه تست شخصیت ایشون تضمینی این هست : دچار اختلال و عقده های درونی نیازمند درمان + قرص

    • رضا
      0

      مجبوری پس ازدواج کنی

  • ذوالقرنین
    0

    قراره حاصل ازدواج افزایش جمعیت باشه.گیریم تمام مشکلات از کار و خانه و...وحل بشه چطور توقع دارید دختر چهل ساله فرزند داشته باشه زنها تا چه سنی یائسه نمی شن .اگر جوان چهل ساله بر حسب نظر روانشناس و مشاور ازدواج یه دختر با فاصله سنی معقول انتخاب کنه درصد فرزندان اوری به صفر نزدیک میشه.پس بهتره اول جلوی نابود شدن بقیه رو بگیرید دولت اسلامی باید کمک کنه دختر ها زیر سی سال ازدواج کنند.تا امکان فرزند آوری بالا باشه.ببینید چی بر سر مردم آوردید که صیغه و روابط و ازدواج سفید هیچ شرطی نداره اما ازدواج هزاران شرط آخرش زندان ومهر

  • عرفان
    0

    شما به داد دله همين كودكان ٢٨ سال پيش برسيد ديگه نسل فرداتون پيشكش

  • دختر ایران
    0

    کارشناسای عزیزی ک مدافع این طرحن چشم شریفو باز کنن ی دور توی جامعه بزنن ببینن ک چند تا جوون از خداشونه ازدواج کنن ولی از پس هزینه هاش برنمیان نمیتونن اقدام ب ازدواج بکنن و دارن له میشن زیر بار فشار روحی.ب اندازه کافی فشار رو دوش جوونا و مردم این مملکت هست.با طرحای کذایی و بی پایه و اساس میتونین امار ازدواجو ببرین بالا و در کنارش امار طلاق و خودکشی رو ببرین بالاتر.امار بچه های بدسرپرست و فرزند طلاق رو ببرین بالاتر.چجوری سر روی بالش میذارین خدایی! دیگ ازدواج اجباری این مدلی تفاوتی با ازدواج سفید نداره!طرف بخاطر عدم جریمه و محدود نشدن تن ب ازدواج بده؟!اصلا میخوام بدونم کارشناسای محترم اعتقادی ب روح و روان آدمی دارن؟با ربات طرفین مگه؟اگه کمکی ب بهبود شرایط نمیکنین حداقل بدترش نکنین!

  • ruholah
    0

    فقط باید بگم عجب خرایین

  • حامد
    0

    اول کمک هزینه ازدواج،دوم اشتغال،سوم حقوق متناسب با تورم، چهارم ساخت مسکن،پنجم ساخت زیر ساخت کشور برای جمعیت بیشتر،ششم واردات خودرو درصورت ناتوانیدر تامین نیاز جامعه، الآن حساب می کنم نسبت به اول سال۹۷ قدرت خریدن یک دهم شده،افزایش حقوقاهم که یک صدم تورمه و....

  • احمد
    0

    من نمیدونم کسی که ماشین 200 میلیونی زیر پاشه و خونه مجردی تو جردن داره، داره تو اون خونه چه غلطی میکنه که میگه من پول ندارم ازدواج کنم، داداش شما پول داری ولی ازدواج مرد میخواد، که اون مردونگی مرده

    نظرات شما -
    • میلاد
      0

      همین دیگه از ازدواج فقط داشتندظواهر مردونگیش واست کافی بوده چون محدوده تفکراتت همینقدره دیگه و طبیعتا فرزندت یکی بدتر از خودت اره عزیزمن ماشین ۸۰۰ میلیونی سوارم بحا ی خونه هم دوتا دارم دادم اجاره ب چهارتا متاهل بدبخت مث تو و جهت کوری چشم شما عرض کنم قصد ازدواجم نداره ب تو و امثال تو هم ربطی نداره

    • داعی
      0

      آقا میلاد آنچه خوبان دارن تو یک جا داری ، همه گندایی تو کشور دارن رواج پیدا میکنن از امثال شماست که فقط ور میزنید در عمل فقط مرم و تلکه میکنید حرام اگر یک قرون کمک کنید وهارتا متاهل رو

  • محمدی
    0

    محدودکردن زندگی مجردی؟؟؟؟؟!!!!!!تومتاهلی دوسه نفرروبدبخت کنه بااین شرایطی ک درست کردیدخوبه؟؟؟ نه اینکه تو مجردی همه چی گل وبلبله جوونای عزیز تا شرایط اقتصادیتون خوب نشده ازدواج بی ازدواج آی پیغمبرگفته فلان وبلان اون واسه اون موقع بوده

  • ابراهیم فضلی
    0

    من ۳۳ سالم خونه دارم و ماشینم دارم مشکل من کاره تو ب من یه کار بده ک بتونم شکم ۲ نفرو پر کنم مرد نیستم زن نگیرم اخه این چ قانونیه بیکار برم خواستگاری بگم بیکارم کار گیر نمیاد اقا من حاضرم ۱۰ میلیون هم بدم یکی یه کار ب من بده دست نزنید ب دلامون ک خون خدایی

    نظرات شما -
    • Yt
      0

      بیخود !پس کار نداری چه جوری خونه ماشین داری!؟؟

  • ناشناس
    0

    پس مشخص شد با این سوژه ها می خوان به نوعی محرومیت اجتمایی ایجاد کنند واز اکراه و....... صحبت به میان می کشند

  • عبدالله 2
    0

    سوراخ دعاروگم کردن، ازدواج معمولی وداوطلب اینه وای به حال اجباری، فقط ساکت باش تاروحانی نشنیده!!!

  • سلملا راد
    0

    چرا به جای ازدواج اجباری به اقا وخانمی که ازدواج کنه یه خونه نمی دن

  • خلیل
    0

    خسته نباشید الان ازوادجهایی که با اختیار بوده هیچگونه اجباری در ان نبوده متاسفانه به دلایلی منتهی به طلاق شده و میشود و بنظر می‌رسد اگر هرگونه اجباری حالا به لحاظ سنی گذاشته بشه فکر کنم باید در اینده منتظر باشیم که یکی از دلایلی که هر یک از زوجین به ما بگویند در جواب اینکه چرا طلاق میخواهی ؟خواهند گفت اجباری بود من نمی‌خواستم

  • علي جعفري
    0

    ازدواج اجباري مساوي طلاق و دعواي خانوادگي بيشتر. ميشه معادل همونهايي كه ندونسته رفتن ازدواج كردن و الان خونه شده ميدون جنگ.البته مردم تو صف وايسادن رو دوست دارند ، حالا وايميستن تو صف دفترخونه واسه طلاق، واقعا به اين پيشنهاد دهنده ها متاسفيم تو قرن ٢١ هر كي زندگي ازاد خودشو داره و پولدار بودن به كسي مربوط نميشه كه بره ازدواج كنه واقعا جاي تاسف داره بايد يه سوژه درست كنيم كه به ما بخندند

  • بازنشسته
    0

    با ازدواج اجباری آمار طلاق خیلی بیشتر خواهد شد طرح جالبی نیست بهتره دولت شرایطی رو برای جوانان فراهم کنه که خودشان با رغبت ازدوج کنن نه اینکه با زور باشه که آمار خودکشیها هم بالا بره

  • امیر
    0

    این بابا دستش به دهنش میرسه چطور خدا عالمه برا پسرای گلش هم بلده از کجا تامین کنه،تا حالا معلوم نیست یه بار تونسته پیاده از تو یه بازار رد بشه اصلا از قیمتها خبر داره میدونه طلا گرمی چنده خبر داره یه پرس غذا تو رستوران معمولی چقدر در میاد ،برو عمو معلوم نیست از سر سیری چه خواب برا جوان بدبخت دیدی ازدواج اجباری چه مفهمومی داره اول مشکلات رو برو پیدا کن اگه زحمتت نمیشه بعد برو طرح بده بیشرفه هر کی به جای یه زن دوتا نگیره

  • سلطان
    0

    حالا اگر کسی ازدواج کرد و بچه نخواست قانون میزارید اجباری .... میگما کی وقت کردید اینقدر خر و رذل بشید ؟

  • کریم
    0

    ازدواج اختیاری نتیجه اش 80 درصد طلاق است .اجباری بشه چی میشه؟

    نظرات شما -
    • علی
      0

      من اصلا کاری به چیزای دیگ ندارم ولی اجباری شدنش دقیقا طلاق احباری میاره

  • کریم
    0

    آنچه مردان شیر را روبه کند ..... ازدواج است ازدواج است ازدواج

  • .....
    0

    طرح خوبیه دیگه تا ۲۸ سالگی همه همسرخودشون پیدا کردن .دیگه این همه دختروپسرمجرد بالای سی سال نداریم

  • محمد
    0

    خیلی از افردا بالای ۳۰ سال هنوز نتونستن کار پیدا کنن و بیکار و بی پول هستن. چجوری ازدواج کنند این افراد؟؟؟ کاری کنید که اوضاع اقتصادی جوانها بهتر بشه خودشون ازدواج میکنن نیاز به اجبار نیست.

  • عباس
    0

    شما زحمت بکشید مشکل اقتصادی راحل بکنید .و اشتغال جوانان حل بکنید غمگین ازدواج آنها نشوید جوانی که سی سال دارد ه منبع درآمدی هم ندارد چه جوری ازدواج بکند

  • احمد
    0

    اینا دقیقا همون مرفهین بیدردن که از درد دل مردم خبر ندارن واز بس تو خوشی زندگی کردن دقیقا بر عکس اون بچه زباله گردی که نمیدونست آرزو چیه اینا نمیدونن نداری .تورم.بیکاری.شرمنده زن بچه بودن.ازنداری بچه تو سر راه گذاشتن وهمه این مشکلاتی که مردم ایران دارن رو حتی تو خیالاتشونم نمیتونن تصور کننواز بس خوشی زیر دلشون زده دارن هر روز یه جور این ملت رو عذاب میدن وتو دلشون قهقه به این مردم بیچاره میخندن وهرروز یه تز جدید رو مردم امتحان میکنن خدا انشالله اه مظلوم رو از ظالم بگیره که بدبخت کردن ملت رو از درد دلشونم هیچ خبر ندارن

  • علی
    0

    اصلا یه مطلب وچیزی گفته شده ومطرح شده از طرف کسی که شاید یک نظر شخصی بوده.به نظر من پرداختن و گفتن این حرف که هیچ ارزشی ندارد وادامه دار کردن این موضوع وبا این حرف مزخرف بازم چند روزی رسانه ها ومطبوعات مردم را سرکار بگذارند واز وقایع اصلی کشور دور کنند بیهوده وعبث است.وباور داریم که از این به بعد طرح همچین مسائل پیش پا افتاده در جامعه وحتی مجلس فرمایشی دور از انتظار نخواهد بود تا فکر مردم در این مسایل شود وخواسته های بحق مردم فراموش شود

  • ایمان
    0

    ازریشه باطل است .فقط ملت بیکار نمی مانند و5سال سرکار می روند وراهی دادگاهها می شوند

  • ناشناس
    0

    ای بابا همه چیزو اجباری کردین دیگه !! مسخره شو در آوردین !! یعنی چی تا ۲۸ سالگی باید ازدواج کنی شاید یکی نخواسته باشه عه...

  • حبیب - تبریز
    0

    40 سال است آقای قرائتی در تلویزیون می فرمایند اگر اشتغال حل شود سن ازدواج پایین می آید و جوان ازدواج می کند خواهشمندم مشکل اشتغال راحل کنید بقیه حل می شود راه حل اجباری کردن نیست لااکراه فی الدین حتی در خود دین اجباری نیست برادرم غیرشرعی فکرنکن وغیرشرعی وقانونی مسئله طرح نکن . یاعلی

  • شریف
    0

    موافق طرحی هستم که مزایای افراد مجرد که دیر ازدواج میکنند کم شود به شرط اینکه شرایط خوبی داشته باشد یعنی درامد مورد نیاز راداشته ولی ازدواج نکرده ومیخواهد خوش بگذراند .

  • عبدل
    0

    ازدواج اجباری مگه پول نمیخواد ههههه

  • محمد
    0

    یکی به این مسئولین بگه اول کار واسه جوانان پیدا کنید خودشون بشمار سه میرن دنبال زن و زندگی

  • کاربر ناشناس
    0

    من از اون موقع یادم میاد از انقلاب 57 همه جیز اجباری بود صف کوپن ارزق عمومی خدمت سربازی و حجاب اجباری فقط اردوگاه کار اجباری بیکاری وبی پولی اجباری انتخابات با ادمای اجباری نمی دونم حکومت چه مسیولیتی در قبال این اینده نا معلوم جوانان داره فقط مرگ اجباری داریم اون هم وکورنا زحمتش میکشه ما کلکسیونمون تکمیل استخدام اجباری نداریم رکود و تورم اجباری جورشم مردم می کشن رفاه و زندگی خیلی وقت از این کشور رخت بر بسته این از این حرفاست که کوره برای کیرش می کرد دست از این حرفهای صد من یک غاز دست بردارید میگن غاچ زین بگر نیفتی اسب سواری پیشکش خواهشن نمیدونم حاج اقا این قانونا رو از کجاش درمیاره الان با 10000 تومن چی میدن اول نان مسکن ازادی بعد این حاج اقا فضا نوردی خود رو کرده ببینم دخترش میده فی سبیل ا.....بکنیم شاید موقعش فرارسیده نوبت بچه خودشون خوننشون ژنشون رنگین تر نیست .

  • ماد
    0

    ي قانون هم دربياريد بردن سر كار اجباري طبق تخصص و حرفه افراد و دادن حقوق طبق تورم! دادن مسكن اجباري .،،،وام اجباري....

  • A.B
    0

    بنظر نظر مراجع تقلید کاملا مشخص و آشکاره و هیچ شبهه ای وجود نداره که طرح اون اقا خلاف شرع هست

  • مجتبی
    0

    آخرین ضربه رو محکم تر بزن

  • مصطفی محمودی
    0

    سلام ، طرح پشت طرح ، سرانجام همشون شکست هست ، دلیل ازدواج نکردن امثال من ( 36 ساله ) فقط نا امید بودن از آینده ، کار ، تورم ، تجملات ، هزینه ها هست و بس ، مشکلات حل نمیشه مگر اینکه این پازل همه در کنار هم حل بشه ، احکام استبدادی دینی ، امید نداشتن به آینده اقتصادی هیچ انگیزه ایی به بنده و امثال من نمیده تا بخواهیم زیر بار تعهد بریم. تا موقعی هم خانه عفاف نباشه فساد اخلاقی و زیر زمینی هیچ وقت ریشه کن نمیشه باید به نقطه ایی برسیم که صدای واحد از احکام دینی و قوانین حکومتی و خواست اجتماعی شنیده بشه ، اینجور بحث ها فقط ماست مالی کردن و پوشاندن مشکلات هست. چنانچه حکومت بخواد با اخذ مالیات مضاعف ما رو مجبور به ازدواج کنه راههایی برای فرار مالیاتی جستجو خواهیم کرد.

  • ابوالقاسم طریقی
    0

    سلام به فرض که ازدواج رااجباری کردن و دونفر باهم ازدواج کردن آیا جوانان ایران امنیت شغلی دارند یابهتر بگویم اصلا شغلی دارند که بعد از ازدواج بتوانند مخارج زندگی را دربیاورند درضمن اسلام هيچ چیزی را اجبار نکرده است جز نماز نماز نماز والسلام

  • سحر
    0

    دولت وظیفه داره پول و مسکن برای ازدواج زوج ها فراهم کنه ولی با این طرح پیشنهادی مسخرشون طبق معمول میخوان از جیب مردم بزنن ازدواج اجباری؟؟واقعا خودتون خندتون نمیگیره؟؟حالا همه ی مشکلات مملکت حل شده فقط ازدواج جوونا؟مونده! همین جوری که با اختیار و عشق ازدواج میکنن بیشترش به طلاق ختم میشه دیگه چه برسه به ازدواج اجباری

  • بانو
    0

    توشرع اسلام اگردختر موقع خطبه عقد راضی نباشه وکسی دیگه بله رو بگه اون عقد باطله حالا ازدواج اجباری چجوری میشه جریانش

  • مصطفی نبوی
    0

    درامد ثابت.منزل.آرامش اقتصادی...اینا اگه باشه هرانسانی بفکر تکامل زندگیش هست...بچه داربشی پول پوشاک نداشته باشی ک فقد یکی رو بدنیا آوردی ک زجرش بدی....

  • علیرضا
    0

    به نظر من اون آخوندی که این پیشنهاد رو داده باید اعدام کرد چون از لحاظ تهاجر و عقب ماندگی هیچ فرقی با داعشی های گردن زن نداره

  • سعید
    0

    وای به حال ما که چنین افرادی نماینده مجلس ما هستند

  • کمی
    0

    ازدواج اجباری هیچ فرقی با تجاوز نداره نتنها باعث بهبود شرایط خانواده نمیشه بلکه امنیت رو بدتر میکنه میزان طلاق رو بالا وبنیان خانواده سست و فحشا بالاتر میره در حال حاضر داریم میبینیم زوجی رو که روابط خارج از خانه دارند چقدر زیاده

  • محمد
    0

    ازدواج اجباری خلاف قانون اساسی و خلاف شرع مقدس می باشد و این سخن نشان دهنده سطح بی سوادی و تفکر قلدر مآبانه می باشد

  • احمد
    0

    این نمایندهها لطف کنن به بخور بخورشون برسن اینقده آبروی مارو تو دنیا نبرن. اگه کسی تو خارج اینا رو بخونه نمیگه پیش خودش اینا کین دیگه. یعنی داعشو رد کردیم

  • ....
    0

    حالا ماها که اختیاری ازدواج کردیم چه گلی به سرمون زدید ،تا به سر جوونای بدبخت الانم بکنید ! ماها یه روز کار داریم ده روز بیکاریم ،اگه راست میگید اشتغال رو اجباری کنید خیلی به فکر مردم هستید !خدا ازشون نگذره مسکن انقد گرون شده که مردم از پس کرایه بر نمیان ، مردم چه گناهی کردن ؟؟؟ قبل از ازدواج اجباری بهشون کار و خونه بدید ،

    نظرات شما -
    • جنوبی
      0

      ایکاش میشد زمان را به عقب برگرداند هرگز هرگز ازدواج نمی کردم تمام ماه را با هزاران مشقت کار می کردم کسی ازم راضی نبود حالا که بازنشسته شدم که دیگر بدتر هم شده به نظر شما پسر من وقتی وضعیت پدرش را میبیند دیگر به تنها چیزی که فکر نمی کند ازدواج است .ایکاش میشد زمان را به عقب برمی گرداند.سالهاست برای خودم زندگی نکرده ام.بابا ما هم آدمیم و هنوز زنده ایم و نفس می کشیم .ما عبرت نسل خوانیم.حالا بچه دار شدن خودش قصه ی دیگریست .به میزان موالید در سال ۹۸ ملاحظه کنید

  • ببین و نپرس
    0

    ای نماینده ای که با سه چهار هزار رای اومدی مجلس بیشتر از این ازت توقع نیست بشین چلو قیمه مجلس رو بخور رانتی هم گیر اوردی تو این ۴ سال بزن تو رگ همینقدر کافیه باشه عزیزم

  • بيداردل
    0

    كدوم زن بدبخت بامن كه جيبش صف ريال موجودي داره حاضره ازدواج كنه سري به دادگاه بزني ميبيني بيشتر مشكلاتى كه سبب طلاق شدن همين بيكاري كه سايه افكنده رو سرمون

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      متاسفم برای مردم ایران که کار به جایی رسید همچین افرادی هم سرکلشون پیدا شده میخواد قانون غیر قانونی تصویب کنه .الاقل بگید هرکه از دواج کنه امتیاز ی بهش تعلق بگیره .

  • محمد
    0

    وقتی یک مملکت رابیسوادها وکلاهبردارهااداره کنند بیشترازاین نباید انتظار داشت بلاخره به عصرجاهلیت رسیدیم به زورحکومت کن به زورجوانان راسربنست کن به زور ازدواج کن بزورطلاق بگیر به زوربروبهشت بزوربرای عربهابجنگ و....

  • ناشناس
    0

    شما مسیر رو هموار کنین، نمیخواد مسلسل دست بگیرین!! با روح و روان مردمم بازی نکنید....والا

  • زحمتکش
    0

    وقتی نمیتوانید مشکلات پیش پای ازدواج جوانان را حل کنیدبه راحترین راه حل یعنی اجبار روی میاورید .مدیری داشتیم که وقتی میخواست هزینه های شرکت را کم کند راحترین راه را که کم کردن حقوق ما بود را انتخاب میکرد.

  • مادر
    0

    بجای اجباری گفته بشه راضی کردن طرفین به ازدواج .خوب است

  • احمد زرینی
    0

    یعنی للاهن نمایندگان بخوان اینو تصویب کنن.!! خب تصویب کنن!!! ولی ناموسا با حقوق 1800000 بخوان بیان همینم نصفش کنن!!!! به نظرم که خیلی منطقیه!! با نون ماست هم میشه زن گرفت!!! والاه!!!!! منتظر تصویب هستم

  • علی
    0

    طرح ازدواج اجباری صحیح نیست ولی برای تسریع وتشویق جوانان به ازدواج باید زیر ساخت های آن را از جمله ایجاد شغل ،مسکن وتصویب قوانین محکم برای جلوگیری از سوء استفاده دختروپسرازمعقوله ازدواج به عنوان تجارت

  • رضا
    0

    بعدش دخترا الان راه نمیان معلوم نیست دلشون پیش کیه چطور ازدواج کنی تشکیل خانواده باید وفا دل بستگی تعهد و،،، داشته باشه بری خواستگاری دختری زجربراش بکشی تمام وقتدو بزاری براش تمام محبت وجودتو بزاری براش دلش پیش تو نباشه نمیشه اصلا نباید عشق صمیمیت صفا وفا داری محبت هم تو زندگی باشه مگه کشکیه هرکی هم میخواد در این راجب صحبت کنه اختلات کنه ۰۹۱۶۰۳۶۴۹۶۱ کرمانشاه چون زندگی فقط پول نیست اون خدا خودش میرسونه اگه پسر یا مرد خانواده فکر خوش گذارنی هی تو خواب نباشه دنبال تلاش و بغای خانواده وخوش بختی همسرش وفرزندانش یارفاه حالشون باشه باید درنظر گرفت بعدبااین اوضاع باید دختر بدبخت و نزاری منگنا نود درصد پسرا اعتیاد دارن دختر بدبخت چه گناهی کرده خونه پدرش باشه راحت تره تا بیاد یه معتاد هرروز فلکش کنه هیچ محبتی هیچ تفریحی هیچ خوشی وهزارتا مورد دیگه که باعث زندگی با ارامش میشه داشته باشه هرکی مخالفه شماره تماس هست تا قانعه کنم امیدوارم تصمیم درست باشه ولی فکر نمیکنم

  • زهرا
    0

    سلام اگر بعد از تجاوزی که به دختر شده دختر برای حفظ ابروش ازدواج کنه و مجبور به ادامه زندگی باشه عقد باطله دختر باید چیکار کنه؟؟؟

  • Sh
    0

    همه ازدواج ها ک از رو نیاز نیست که . حکم پدر و مادر هوایی از سر اجبار دختر شوهر میدن چی میشه ؟ اونم پدر مادر هوایی ک بوی از منطق نبردن ۷ساله ک ازدواج کردم ولی هیچ علاقه ای به زندگی ام نداشتم هیچ پیشرفتی نکردم فقط ازسراجبار زندگی کردم حکمش چیه ؟

  • ،
    0

    شمایی که گفتی بزرگ مردان دولت ! اولا کی گفته کسی که این حرف رو زده بزرگ مرد دولت بوده؟
    شما اصلا مفهوم بزرگ مرد دولت رو میدونی، با بزرگ مردان دولت توی مجلس آشنایی داری؟ بزرگ مردان دولت توی مجلس یقینا از اتهامی که شما زدی مبرا هستن و ابدا حرف شما صحیح نیست
    پس قبل از مطرح کردن حرف یا صحبتی خواهشا درست فکر و تامل کنید که از این حرف های نسنجیده و نادرست مطرح نشه

    ضمنا کلی گویی هم ممنوع!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها