بانک مرکزی باید درباره تورم ۴۱ درصدی سال گذشته پاسخگو باشد

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه با هدف گذاری برای تورم ۲۲ درصدی باز هم باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم، افزود: بانک مرکزی باید پاسخ دهد که چرا سال گذشته نرخ تورم به ۴۱ درصد رسید. 

بانک مرکزی باید درباره تورم ۴۱ درصدی سال گذشته پاسخگو باشد

آلبرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: تورم ۲۲ درصدی تفاوت چندانی با تورم ۴۰ درصدی ندارد. این بدان معناست که مردم باز هم باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشند و از مسئولان تشکر کنند که کالاها فقط ۲۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وی بیان کرد: آیا بانک مرکزی این توانایی، دانش و اختیار را نداشت که از سال‌های گذشته هدف‌گذاری تورم را تعیین کند؟ این بانک باید پاسخ دهد که چرا سال گذشته نرخ تورم به ۴۱ درصد رسید.

بغزیان افزود: چرا این بانک طی سال‌های گذشته به وظیفه خود عمل نکرد؟ اقتصاد دستوری همین است؛ تا شخصی به‌عنوان رئیس جمهوری دستور به انجام کاری ندهد، گویا بعضی از نهادها وظیفه خود را فراموش می‌کنند. تورم ۲۲ درصدی هم اصلا هدف‌گذاری مثبت نیست؛ این همان برنامه برای افزایش قیمت‌هاست.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: دولت اگر واقعا قصد کنترل قیمت‌ها را دارد باید هدف‌گذاری تورم تک‌رقمی، صفر درصدی و حتی منفی را در دستور کار قرار دهد. بانک مرکزی بدین روش به مردم می‌گوید که انتظار تورم کمتر از ۲۲ درصد نداشته باشند. بانک مرکزی یا پیش از این برنامه‌ای در این زمینه نداشته که در این صورت وظیفه خود را انجام نداده و یا برنامه کنترل تورم داشته و موفق به اجرای آن نشده که پس امسال هم توفیقی در این راه کسب نمی‌کند.

وی گفت: در سالی که نرخ ارز ۱۰ هزار تومان بود تورم تا بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت، حال که در سومین ماه سال دلار ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بانک مرکزی چگونه می‌خواهد نرخ تورم را کاهش دهد؟

منبع: نود اقتصادی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها