دستگاه تصفیه هوا ویژه خزانه‌داری بانک‌ها

اینکه بگوییم

دستگاه تصفیه هوا ویژه خزانه‌داری بانک‌ها

اسکناس، بویژه از نوع مستعمل آن، محمل شناخته شده ای برای انواع آلودگی های میکروبی و ذرات معلق و بوهای حساسیت زا با اثرات سو بر دستگاه تنفسی است و خط مقدم مواجهه با این مشکل، پرسنل شاغل در واحدهای اسکناس شماری در خزانه‌های بانک‌ها می‌باشند که با گرد و خاک و بوی نامطبوع اسکناس به‌خوبی آشنایی دارند و همیشه در زمزه معترضین به شرایط کیفیت هوا در فضای کاری خود می باشند.

آیا آلودگی هوا در واحدهای پول‌شمار بانک‌ها خطرناک است؟

متاسفانه مطالعات سیستماتیک بهداشتی در این مورد بسیار ناچیز است. هرچند مقالات کم تعدادی به گزارش تحقیقات پزشکی روی طول عمر ویروس ها و باکتری‌ها روی سطح اسکناس پرداخته اند ولی از نقطه نظر بهداشت حرفه‌ای تحقیقات زیادی در مورد کیفیت هوا در واحدهای اسکنس شماری در‌دست نمی‌باشد. در یک تحقیق مشخص یک کارمند خانم در قسمت پول‌شمار بانک مرکزی کانادا که بطور متوالی در طی بیست سال دراین بخش شاغل به کار بوده است اثرات بیماری های تنفسی از خود نشان داده که بطور حتم ناشی از آلودگی اسکناس بوده است.

یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا و آلودگی‌های دیگر اسکناس است

فارغ از این تحقیق یا نتایج سایر تحقیقات، شواهد به حدی کافی است که حتی در بحران اخیر بیماری کرونا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز محدودیت تبادل وجه نقد و اسکناس را برقرار نمود تا از این طریق در مهار و کاهش انتقال ویروس عامل این بیماری نقش موثری ایفا گردد.
سازمان جهانی بهداشت نیز در سلسله هشدارهای خود، نسبت به احتمال بالای انتقال آلودگی از طریق اسکناس تاکید کرده است و روی آوردن به روش‌های پرداخت بدون تماس را پیشنهاد نموده است. لیکن با در نظر گرفتن شرایط واقعی همچنان تعداد کثیری از پرسنل واحدهای اسکناس شمار در معرض این خطر می باشند. بویژه آنکه ضربات مکانیکی به اسکناس در دستگاه های شمارنده و سورت اسکناس عامل اصلی پخش شدن ذرات معلق آلوده در هوای مورد استنشاق این افراد می‌باشد که اصلی ترین دلیل نگرانی است.

راهکار مهندسی ایرانی برای سلامتی شهروندان ایرانی

پرداختن به موضوع کیفیت هوا در محیط های بسته کاری یکی از ماموریت های شرکت مهندسی پالایش نوجان مهر(به اختصار شرکت نوجان) می باشد. همواره در پی طرح یک مساله، بر اساس قواعد طراحی مهندسی در حوزه تصفیه هوا، لازم است تا درک کاملی از شرایط مساله بدست آید و سپس اقدام به طرحریزی راه حل گردد.

بدون شک تهویه و جایگزینی هوای نامطبوع در این واحدهای کاری اولین راه حلی است که به فکر خطور میکند. ولی ملاحظات صرفه جویی انرژی مانع از آن میشود که در فصول سرد و گرم سال بتوان از چنین روش ساده ای بهره برد. چرا که جایگزینی هوای آلوده داخل با هوای بیرون منجر به افزایش بار حرارتی و برودتی و در نتیجه مصرف بالای برق و سوخت فسیلی برای گرم و یا سرد کردن ساختمان می شود.
استفاده از روش‌های تصفیه و پالایش هوا استراتژی مناسبی برای رفع این مشکل و کاهش موثر شدت خطر است بویژه اگر با ملاحظات خاص مورد نیاز در فضاهای کاری شمارش اسکناس طراحی شده باشد. استفاده از فیلترهای الیافی و هپا در کنار جاذب هایی همچون کربن اکتیو، توان بالقوه جذب اکثر قریب به اتفاق ذرات معلق آلاینده را دارند. بویژه خبر خوب آنکه ویروس ها غالبا همچون مسافرانی سوار بر ذرات معلق درشت تر جابجا می گردند و لذا به تله انداختن آنها در یک فیلتر الیافی چندان که گفته میشود دشوار و نشدنی نیست.

رفع مشکل آلودگی هوا در محیط‌های آلوده نیاز به راهکار مهندسی دارد

آنچه میماند طراحی مناسبی است که ذرات معلق منتشر شده از دستگاه را قبل از پراکنش آن در هوا و استنشاق آن توسط افراد، در نزدیک ترین موضع ممکن از هوا جداکرده و هوا را از آن تصفیه نماید. به وضوح تجهیزات موسوم به دستگاه های تصفیه هوا خانگی و اداری با طراحی ضعیف و نامناسب نمی تواند کمترین گره‌ای از این مشکل باز‌کند. آنچه مورد نیاز است جریان‌های بالای مکش و ظرفیت‌های بالای تصفیه در مقیاس نیمه صنعتی است. کافی است به لباس یک کارمند بخش اسکناس شماری در پایان تایم‌کاری نگاهی بیاندازیم تا دید درستی نسبت به حجم بالای گرد و خاک در محیط کاری وی پیدا کنیم. و این یعنی نیاز به سیستم های تصفیه هوای نیمه صنعتی با ظرفیت بالای فیلتر تصفیه هوا .

راهکارهای تخصصی نوجان برای تصفیه هوا در بانک‌ها

شرکت مهندسی پالایش نوجان مهر با تکیه بر توان تخصصی مهندسی بومی و شناخت حرفه ای از صورت مساله آلودگی هوا در محیط های بسته کاری موفق شده است که در طی سال‌ها درگیری با معظل آلودگی ناشی از اسکناس در خزانه‌های بانک‌ها، به توسعه و ارایه راه حل‌های موثر بومی و ساخت داخل برای این مشکل بپردازد. سیستم‌های تصفیه هوای نیمه صنعتی محصول نوجان در سالهای گذشته در خزانه بانکهای متعددی در سرتاسر کشور به خدمت گرفته شده است تا محیط کاری مطلوبی برای پرسنل زحمت‌کش شاغل در این واحدها مهیا نماید. از این جمله می‌توان به روش‌های سانترال جمع‌آوری و تصفیه هوا توسط ایستگاه‌های طراحی شده کاری اشاره نمود. در کنار رویکرد سانترال برای واحدهای بزرگ با تعداد بالا دستگاه های پولشمار، راهکاری دیگری نیز برای واحدهای کوچکتر در نظر گرفته شده است.
افتخار مهندسین ایرانی در شرکت تصفیه هوای نوجان اینست که در سخت ترین شرایط تحریم، با باور به توانمندی و خلاقیت ایرانی دست بکار خلق راهکارهای نابی در این عرصه شده اند که حایز برتری فنی نسبت به انواع خارجی این تجهیزات می باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره این سیستم‌ها و مشاوره جهت راه اندازی سیستم تصفیه هوای تخصصی برای بانک و انواع محیط‌های داخلی با هوای آلوده می‌توانید به وبسایت نوجان به آدرس www.nojaan.com مراجعه نمایید.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها