تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال برای زراعت چوب در گیلان

معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال با هدف زراعت چوب در استان طی سال گذشته، اضافه کرد: ۳۰۰ هزار اصله نهال در اختیار اشخاص برای کشت در مزارع کشاورزی استان قرار گرفت.

تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال برای زراعت چوب در گیلان

محمدرضا عبدالهی، با بیان اینکه دولت از سال ۹۶ و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را مکلف به اجرای زراعت چوب کرد، اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه، ۷۵ هزار هکتار در سطح کشور جهت زراعت چوب پیش بینی شده که سهم استان گیلان ۶۶۰۰ هکتار بوده است.

وی زراعت چوب را ضامن حفاظت از جنگل های طبیعی استان دانست و افزود: با توجه به سیاست های دولت و در راستای تحقق شعار امسال یعنی «جهش تولید» و به منظور تحقق اهداف سازمانی مبنی بر توسعه زراعت چوب و تامین دو میلیون مترمکعب چوب برای صنایع سلولزی، استان گیلان در این زمینه نقش پررنگی خواهد داشت.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه امسال ۴۰۰۰ هکتار از اراضی تحت مدیریت طرح های زراعت چوب فعال خواهد شد، گفت: در حال حاضر در گیلان سه مجری زراعت چوب صنوبر در بخش خصوصی و دولتی فعال هستند.

عبدالهی اضافه کرد: قبل از اجرای طرح تنفس جنگل، منابع طبیعی استان گیلان به کشت ۱۲ هزار هکتار زراعت چوب توسط شرکت شفارود اقدام کرده بود که سهم استان در مجموع به ۱۸ هزار هکتار رسید. در سال اول برنامه، عرصه ها و درختانی که قابل برداشت بودند شناسایی و بعد از برگزاری مزایده با مجری طرح جهت برداشت قرارداد منعقد شد.

وی همچنین به زراعت چوب در سطح ۴۰ هزار هکتار توسط اشخاص حقیقی در اراضی کشاورزی و حاشیه رودخانه ها در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: ۱۴ هزار هکتار زراعت چوب نیز در بخش دولتی در گیلان وجود دارد که در راستای تامین مواد اولیه چهار شرکت سلولزی استان پیش بینی شده است.

معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال با هدف زراعت چوب در استان طی سال گذشته، اضافه کرد: ۳۰۰ هزار اصله نهال در اختیار اشخاص برای کشت در مزارع کشاورزی استان قرار گرفت.

عبدالهی انتشار ویدیویی از برداشت چوب در جنگل های استان گیلان را تکذیب کرد و گفت: فیلم مذکور مربوط به برداشت چوب توسط مجری طرح از درختان گونه صنوبر و در قالب طرح زراعت چوب در منطقه تنیان شهرستان صومعه سرا بوده و جنگل طبیعی نیست.

وی درختان قطع شده در فیلم را از گونه صنوبر و عموما با سن بیش از ۳۰ سال دانست و اظهار کرد: این درختان عمدتا توخالی و پوسیده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند؛ این در حالی است که سن بهینه برداشت صنوبر بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.

معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه بعد از برداشت چوب، عرصه ها مجددا احیا شده و به حال خود رها نمی شوند، گفت: این درختان تامین کننده مواد اولیه صنایع سلولزی و پشتوانه جنگل های طبیعی کشور هستند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها