گلایه والدین دانش‌آموزان پایه نهمی از برگزاری حضوری امتحانات

سال تحصیلی 99ـ1398، به یک سال متفاوت از نظر میزان تعطیلی دانش‌آموزان تبدیل شده است و بر همین اساس، روند ارزشیابی پایان سال هم دستخوش تغییرات گسترده‌ای شد.

گلایه والدین دانش‌آموزان پایه نهمی از برگزاری حضوری امتحانات

دانش‌آموزان تا پایان بهمن سال گذشته حدود 75 تا 80 درصد محتوای آموزشی را خوانده بودند و مابقی آموزش‌ها به صورت آموزش تلویزیونی، رادیویی، مجازی، توزیع درس‌نامه در مناطق محروم و حضور راهبران و برخی معلمان در مناطق عشایری و روستایی، ارائه شده است.

هرچند در این مدت تلاش شد تا دانش‌آموزان از درس و مشق عقب نمانند اما مشکلاتی در این مسیر وجود داشت که تحقق یادگیری را با چالش مواجه می‌کرد به عنوان مثال یکسویه بودن برنامه‌های آموزش تلویزیونی و رادیویی، نبود اینترنت و قطع و وصلی آن و یا عدم دسترسی دانش‌آموزان به موبایل و رایانه موجب می‌شد که تحقق یادگیری به طور کامل صورت نگیرد.

از سوی دیگر ارزشیابی پایان سال دانش‌آموزان، نگرانی دیگری بود که برای دانش‌آموزان ایجاد شده بود و معتقد بودند که چون یادگیری به خوبی حاصل نشده است، محتوای امتحانات از آموخته‌های آموزش حضوری باشد. اما دلنگرانی بعدی، مدل برگزاری امتحانات بود که مشخص نبود که آیا امتحانات به شکل حضوری برگزار می‌شود یا غیرحضوری.

اولین دلنگرانی‌ها را رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی رفع کرد؛ حکیم‌زاده 25 اردیبهشت به خبرنگار فارس گفت: «در رابطه با امتحانات دوره ابتدایی، بر اساس ارزشیابی توصیفی ـ کیفی، معلم محور اصلی است. ما هم در دستورالعمل‌ها و برنامه عملیاتی که داریم، با معلمان به این شکل کار را جلو می‌بریم که میزان یادگیری دانش‌آموز را ارزیابی کنند؛ فعالیت در شاد نیز می‌تواند یکی از معیار ارزیابی باشد و هرچقدر بچه‌ها در این شبکه حضور فعال داشته باشند می‌تواند به عنوان معیار عملکردی کمک کند».

وی ادامه داد: «درباره امتحان هماهنگ پایه ششم نیز در سال های گذشته به آن نقدهای وارد بود و امسال برگزار نمی‌شود زیرا خیلی کارکرد چندانی نداشت و اصلی کار ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، زحمات معلمان است که در طول سال می‌کشند و بازخوردهایی است که به صورت فرایندی ارائه می‌دهند اما نکته مهم اطمینان یافتن از این است که بچه‌ها بتوانند به نحوی سال تحصیلی را به پایان برسانند که برای سال آینده، خیالمان راحت باشد که دانش‌آموزان پیش نیازهای لازم را دارند؛ یعنی دانش‌آموزی که می‌خواهد به پایه چهارم برود، پیش‌نیازهای لازم را کسب کرده باشد».

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «در دستور کار آموزش و پرورش نیز با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد، روی یک اصل تأکید کردیم که به گونه‌‌ای برنامه ریزی کنیم تا در شروع سال تحصیلی آینده این اطمینان را حاصل کنیم که دانش‌آموزان با کمک معلمان پیش‌نیاز سال جدید را فرا گرفته‌اند و یادگیری اتفاق افتاده باشد و اصل هم یادگیری است؛ به همین دلیل خانواده‌ها نگران نباشند و تمام تلاشمان را به کار می‌بریم که بچه‌ها کمترین صدمه را از این جریان ببرند و خوشبختانه یک امتیاز بزرگی که داریم زحماتی است که معلم می‌کشند و مدیران مدارس که پای کار هستند».

برای وضعیت دانش‌آموزان دوره متوسطه هم ابتدا وضعیت دانش‌آموزان پایه دوازدهمی روشن شد؛ اواخر فروردین امسال در صد و بیست و نهمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور مصوب شد که امتحان نهایی دانش‌آموزان دوره متوسطه به صورت حضوری برگزار شود.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش 5 اردیبهشت درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم)گفت: «از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش‌های ارزیابی برای پایان خوب، متمرکز شدیم؛ ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می شد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی‌دانیم».

وی ادامه داد: «برای ارزشیابی‌ها، ابتدا باید دید دانش‌آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می کنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابی‌های ما مشابه روش‌های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند و آموزش را پایان می‌دهند اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود البته ترجیح ما آزمون های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است».

کمرئی اضافه کرد: «اگر نشد چاره‌ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته‌های دانش‌آموزان به میزان حجم تدریس شده با روش‌های چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش‌آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس ، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می‌شود و حالا به پایه های بالاتر تعمیم پیدا می‌کند».

در شرایطی که اعلام شد امتحانات پایه نهم به صورت هماهنگ استانی برگزار نمی‌شود و به نظر می‌آمد که به غیر از امتحانات پایه دوازدهم، امتحانات سایر پایه‌ها غیرحضوری است اما اتفاق دیگری افتاد؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 23 اردیبهشت در خصوص امتحانات گفت: «اصل بر برگزاری حضوری امتحانات است مگر اینکه به لحاظ پروتکل‌های بهداشتی، امکان‌پذیر نباشد البته ما در پایه نهم به جهت سرنوشت‌ساز بودن امتحانات این پایه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اصرار بر برگزاری حضوری امتحانات داریم؛ لذا براساس پروتکل‌های بهداشتی این موضوع بررسی و انجام می‌شود امیدواریم حداقل آزمون‌های ضروری و همچنین تمام امتحانات پایه نهم را به صورت حضوری برگزار کنیم».

دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات 24 اردیبهشت جهت اجرا به ادارات‌کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ شد؛ آمده است: ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) در پایه‌های هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایه‌های دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیرحضوری برگزار می‌شود و مسؤولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی دانش‌آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.

در این دستورالعمل آمده است: با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه) به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار می‌شود. لازم به ذکر است امتحانات پایه نهم در خردادماه 1399 به صورت هماهنگ استانی برگزار نخواهد شد.

حالا خانواده دانش‌آموزان پایه نهم عنوان می‌کنند که نگران حضور فرزندانشان در مدرسه برای برگزاری امتحان هستند؛ آنها با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس با عنوان «درخواست لغو امتحانات سال نهم» خواستار پیگیری آن هستند.

نکته حائز اهمیت این است که این خانواده‌ها نسبت به آمادگی مدارس برای برگزاری امتحانات نگران هستند و معتقدند که در شرایط وجود کرونا، مدارس نمی‌توانند شرایط برگزاری امتحانات را فراهم کنند و سلامت دانش‌آموزان در خطر است. حالا باید دید مسؤولان وزارت آموزش و پرورش چه پاسخی برای این خانواده‌ها دارند؟

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • پریا
    0

    سلام امتحانات حضوری پایه نهم رو لغو کنید اجازه دهید غیر حضوری برگزار بشه، وقتی امتحانات هماهنگ نیست وسوالات یکی نیست هر مدرسه ای میتونه سلیقه‌ای سوال طرح کنه وبا درجات مختلف طرح سوال از نظر آسانی و دشواری روبرو میشیم دیگه تو اون شرایط بحث هدایت تحصیلی نهم دیگه مفهمومی نداره که اصرار به برپایی حضوری داشته باشیم

  • نجمه
    0

    چه ضمانتی است برای حضور بچه ها در مدارس تورا خدا بگذارید بچه ها کمترین خطر را داشته باشند ماکه راضی نیستیم که امتحانات حضوری بر گزار بشه و نگرانیم

  • ناشناس
    0

    جواب والدین رو بدین زودتر امتحان کذایی رو که درنهايت نمایشی بیش نیست رو لغو کنید خون سایر پایه ها از بچه من رنگین تر نیست حاجی میرزایی

  • ناشناس
    0

    سلام من از اهل تبریز هستم و نهم رو میخونم.اینجا وضعیتش قرمزه سلامتی از درس مهم تره یعنی چی که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید بیایید به مدرسه اگه اونجوری بود چرا پس پنج ماه مدرسه ها رو تعطیل کردید دیگه اون وقتم میگفتید که آقا بهداشتتون رو رعایت کنین بیاین.مادرم منو نمیزاره به سر محله در بیام اونوقت شما میگید که بیا تو مدرسه امتحان بده. اگه قرار باشه ما به مدرسه بریم چرا پس بقیه نمیرن.خودشم امتحانات الان نهایی نیست که بهانه داشته باشین که. من پیاده به مدرسه میرم اگه یه شخص کرونا داشته باشه و به صورت من عطسه کنه چی میشه ها؟ باید مدرسه هارو تعطیل کنین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها