صادق خلخالی مقبره رضاشاه را تخریب کرد / خلخالی: به جایش دستشویی می‌زنیم

خلخالی گفت: مردم خود تصمیم گرفتند که این مقبره را خراب کنند. قبلاً در این‌جا دستشویی و آبریزگاه برای استفاده زوار حضرت عبدالعظیم بوده و حالا هم این‌جا آبریزگاه دستشویی و رختشویی‌ درست خواهد شد که خیلی هم بجاست...

صادق خلخالی مقبره رضاشاه را تخریب کرد / خلخالی: به جایش دستشویی می‌زنیم

ساعت شانزده و پانزده دقیقه عصر یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹، به دستور صادق خلخالی آرامگاه رضاشاه پهلوی با دینامیت، جرثقیل و بولدوزر تخریب شد.

روزنامه صبح آزادگان فردای آن روز در این باره نوشت: دیروز تخریب آرامگاه سابق رضاخان با حضور و دستور آیت‌الله خلخالی شروع شد. ابتدا آیت‌الله خلخالی طی سخنان کوتاه به مردمی که در صحن حضرت عبدالعظیم تجمع کرده بودند ضمن برشمردن جنایات بی‌شمار رژیم منفور پهلوی علت تخریب آرامگاه را از میان بردن آثار شوم رژیم منفور پهلوی بیان کرد. سپس آیت‌الله خلخالی به اتفاق مردم و افراد کمیته ۱۴ و پاسداران منطقه ۸ به طرف آرامگاه حرکت کردند و اولین کلنگ تخریب را با شکستن سنگ‌های مرمر جلوی آرامگاه شروع کردند و سپس افراد کمیته با وسایل مختلف شروع به شکستن در‌های ورودی و سنگ‌های اطراف کردند.

طبق اظهارات پاسداران مستقر در آرامگاه، قسمت‌های سخت ساختمان با به کار گذاشتن بمب ساعتی خمیری و تی‌ان‌تی انجام خواهد گرفت.

در لحظه مخابره این خبر ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه قسمت‌هایی از آرامگاه تخریب شده بود و این کار ادامه داشت.

اگر مقامات صلاح بدانند این‌جا آبریزگاه درست خواهد شد!

خبرنگار خبرگزاری پارس در همین زمان بر سر مقبره رضاشاه حاضر شد و مصاحبه کوتاهی با صادق خلخالی انجام داد، این مصاحبه که فردای آن روز در روزنامه‌های، چون کیهان و صبح آزادگان منتشر شد به این شرح بود:

علت تخریب آرامگاه چیست؟

مردم خود تصمیم گرفتند که این مقبره را خراب کنند و لذا جمعیت زیادی اجتماعی کردند برای خراب کردن مقبره و جرثقیلی آوردند و وسایل دیگری بیلی، کلنگی، پتکی که البته خوب به عنوان این‌که یک افتتاحی بشود برای تخریب، بنده هم اولین کلنگ خرابکاری را زدم.

به جای این محل چه بنای دیگر خواهید ساخت؟

قبلا در این‌جا دستشویی و آبریزگاه برای استفاده زوار حضرت عبدالعظیم بوده و حالا هم اگر مقامات مسئول صلاح بدانند این‌جا آبریزگاه دستشویی و رختشویی این‌جور چیز‌ها درست خواهد شد که خیلی هم بجاست و اگر یک تصمیم دیگری هم بوده باشد یک موزه‌ای دوباره بسازند و الا این بنا بنای شیطانی که از آثار آن‌هاست باید از بین برود.

آیا شما شخصاً تصمیم به تخریب این محل گرفته‌اید؟

دستور من در این باره مهم نیست، زیرا من چنین دستوری ندادم بلکه این خواست عموم ملت ایران است که من نیز یکی از آن‌ها هستم. تخریب این بنا هم اکنون به نیمه رسیده است و من امیدوارم که تا اوایل شب کار تخریب به مرحله پایان برسد.

در هنگام تخریب مقبره رضاشاه یک عضو دفتر ریاست‌جمهوری به خبرنگار صبح آزادگان گفت: «از آقای خلخالی درخواست شد که از تخریب این محل خودداری کند، زیرا قرار است آن را به یک موزه آثار جنایی تبدیل نمایند.»

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • کاربر ناشناس
    3

    با هر دستی بدی با همون دست پس میگیری انشااله

    نظرات شما -
    • علی
      3

      واقعا کارشون بسیار اشتباه بود

  • ابراهیم ایرانپور مبارکه
    8

    تخریب قبر رضا شاه پهلوی وتبدیل آن به سرویس بهداشتی وآبریزگاه اقدام بجا ومناسبی بوده که باید انجام می شد .

    نظرات شما -
    • افشار
      6

      این اقای ابراهیم ایرانپور مبارکه توی تمام نظر سنجیهای خبر هست و عقاید داعشی داره

    • به افشار
      1

      چیکارداری باز شجاعت داره همه جا بااسم واقعیش. ازعقایدش دفاع میکنه مثل شما هزاران اسم تقلبی نداره افرین اقا ابراهیم

    • علی
      0

      هر کس حرف حق بزنه برچسب عقاید داعشی به او میزنید‌.
      این فرهنگ و آزادی بیان که به دروغ به دنبال آنید.

    • ناشناس
      1

      اگر رضا شاه کبیر نبود الان خر خالی پدر و مادرش و کل اخوند معلوم نبود پدر و مادرشون کی هستن و مادرشون زیر کدام بوته به کی ............داده . خر خالی ادم بی هویتی بود که از طرف سرویس جاسوسی انگلیس برای از بین بردن افراد نخبه ایران مامور بود همانطور که خ ......دست پروده انگلیس بود . الان هم به ایرانی دارد کارخانه های رضا شاه کبیر درامدزایی می کند و نان می دهد . صلوات بر رضاشاه و ال رضاشاه و لعنت بر نابودگران ایران به نام دین و هزاران لعنت و افراد کوته بین و نفهم و خرف و احمق بی شعور

  • فرهاد
    2

    کاری به خلخالی و کارهاش ندارم ولی رضا خان اولین شاه ایرانی بود که تن به اسارت داد...اولین شاه ایرانی بود که حجاب رو به زور از سر ناموس ایرانی برداشت....وقتی مرد انقدر ادم کشته بود که پسرش بعد از نشستن بر تخت. اول جلادش (پزشک احمدی) رو اعدام کرد که بگه مثل پدرم نیستم ...او وقتی مرد ۲.۵ میلیون هکتار زمین داشت از کی گرفته بود؟و سرنوشت مخالفانش چه بود؟ واله حق داشتن خرابش کنن

    نظرات شما -
    • مرتضی
      3

      نگفت حجاب رو بردارین گفت روبنده کسی نزاره . طبق گفته اسلام گردی صورت و مچ دست ها لازم به پوشاندن نیست ولی مردم اون زمان از روبنده استفاده میکردن که اصلا مشخص نبود کی پشت اون روبنده هست . اگه به تو هم تو اون وضعیت شلیک میکردن تو هم همینکارو میکردی.

    • علی
      0

      بهتر کمی بیشتر مطالعه کنی و بعد اظهار نظر کنی

    • به نرتضی
      0

      روبند اره روبند جوک گفتی میگی کشف حجاب اسمشو گذاشتی روبند. برو. تاریخو تحریف نکن توعالم هپورتی حسابی

    • کاربر ناشناس
      3

      مردان بزرگ بخشی از تاریخ هستند چه خوب و چه بد.

  • ناشناس
    2

    تاریخ یک کشور را نباید تخریب کرد

  • ...
    3

    هزار بارم تخریبش کنن رضا جان پهلوی تو قلب ملت ایران جا داره.... رضا خان روحت شاد

  • نیوتن
    3

    به موافقان این عمل شنیع توصیه میکنم که قانون سوم نیوتن را بخوانند و به درک عمیق برسند ، در صحت این قانون هیچ شکی نیست!!!

  • محمدی
    2

    تخریب هیچ مقبره ومزاری بنظرم رسم خوبی نیست مگر مقبره ای که درجای غصبی بنا شده باشد چرا که ما از تخریب مزار امامان وبزرگانمان بدست مخالفانشان بشدت ناراحت می شویم. پیشنهاد موزه چیز خوبی بوده که متاسفانه عملی نشده.

  • ایرانی
    4

    رضا شاه ایران را از یک کشور هزار خانی متحد و بیش از ظرفیت آنروز ایران را آبادکرد .راه آهن و دانشگاه و سربازی و اعزام دانشجوی به خارج و گمرکات و بنادر و ....مردی که برای نظارت بر امور شخصا در شهرها بطور ناشناس حضور داشت.خلخالی اشتباه کرد.

  • دومان
    1

    الان همه جای کشور و نهادهای حکومتی بدتر از آبریزگاه شده ....قانون جنگل حکم فرماست

  • رامین
    2

    بنظر شما مفیدترین کار خلخالی و خلخالی ها برای این مملکت چی بوده؟ بنظر شما کارهای خوب و بد رضاخان رو کنار هم بذاریم کدوم بیشتر سنگینی میکند؟ درود بر هر کس که ساخت هزاران مرگ و نفرین برکسی که تخریب کرد

  • مرتضی
    3

    خدماتی که حضرت رضا شاه برای این مملکت کرد هیچ کدوم از مسعولین تو این 40 -50 سال نکردن . همون ساخت جاده هرازش می ارزه به کل دستاور های این مسعولین . چند ساله میخوان یه آزادراه بسازن توش موندن .

  • ایرانی
    0

    چه غلط چه درست تاریخ را باید حذف کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها