مروری بر قدرت نظامی بزرگترین دشمن تاریخ آمریکا / بزرگترین توپخانه‌ها و ناوهای ویتنام را بشناسید

می‌توان نیروی دفاعی ویتنام را مدلی شرقی در مقابل مدل غرب دانست. فرم نظامی ویتنام (در تجهیزات، تاکتیک و...) از شوروی سابق و چین تبعیت می‌کند و با مدل‌های شرقی مانند کره شمالی شباهت دارد.

مروری بر قدرت نظامی بزرگترین دشمن تاریخ آمریکا / بزرگترین توپخانه‌ها و ناوهای ویتنام را بشناسید

به گزارش خبر فوری ، بدون شک ویتنام نماد مقاومت تمام عیار در مقابل دشمن امپریالیست و قدرتمند است. 35 سال مقاومت ویتنامی‌ها در مقابل یانکی‌ها، به خوبی به آنها درس ایستادگی را یاد داد.

حالا شاید کمتر کسی باور کند که این کشور کوچک که پس از ده ها سال جنگ به ویرانه ای تبدیل شده بود در برخی زمینه‌های نظامی پیشرفت‎های قابل توجهی کرده است.

در این گزارش سعی داریم به برخی از جنبه‌های نظامی ویتنام بپردازیم.

***

ویتنام کشوری کوچک است در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن هانوی است. مشهورترین حادثه در این کشور دهه‌ها جنگ با آمریکا بوده است؛ نبردی طولانی که سرانجام با پیروزی ویتنامی‌ها تمام شد. پیروزی البته تلخ که به مرگ حدود 4 میلیون انسان بی‌گناه منجر شد. حالا سالها پس از جنگ این کشور درس گرفته و در برخی زمینه های نظامی پیشرفت خوبی کرده است.

به علت نزدیکی ایدئولوژیک و فکری چین و ویتنام به یکدیگر، ساختار دفاعی این کشور کوچک شباهت زیادی به مدل چینی دارد. ویتنام نیز مانند متحدان چین و روسیه بیشتر توانش را بر نیروی چریکی انسانی و دفاع بومی از طریق سلاح‌های دوربرد و موشک‌های بالستیک گذاشته است. با این حال، این کشور کوچک آسیایی در زمینه دریایی نیز توانایی هایی را داشته است. درست مانند چین که در سالهای اخیر سرمایه گذاری عظیمی را روی این عرصه کرده است.

قدرت دفاعی ویتنام روی شاخص‌های نظامی

در زیر توانایی ویتنام در عرصه زمینی و دریایی را مرور می کنیم:

شاخص

تعداد

سرباز فعال

482 000

نیروی انسانی ذخیره

3 000 000

تانک

1 509

نفربر و خودرو زرهی

2 380

توپخانه

2 524

توپخانه متحرک

280

راکت انداز

1 094

شاخص

تعداد

ناو کشتی جنگی

173

ناو هواپیمابر

0

ناوشکن

0

ناوچه

7

ناوچه سبک

23

زیر دریایی

6

مهم ترین توپخانه‌ها و توپخانه های متحرک:

نام

تعداد تقریبی

2S3 Akatsiya

30

SU-100

100

2S1 Gvozdika

150

مهم ترین تانک‌ها:

نام

تعداد تقریبی

T-90

64

T-62

35

T-54-55

350

Type 62

230

Type-59

300

Type-63

280

PT-76

200

T-34

50

مهم ترین کشتی های جنگی:

نام

نوع

تعداد

Gepard class

ناوچه

2

Petya class

ناوچه

5

Tarantul-class

ناوچه سبک

8

BPS-500

ناوچه سبک

1

Pohang-class

ناوچه سبک

1

Kilo class

زیردریایی

6

ساختار چینی - روسی ارتش ویتنام

با بررسی جداول بالا می‌توان به خوبی به ساختار دفاعی ویتنام دست یافت. اصولا اساس ساختار و فلسفه نظامی این کشور بر اساس قدرت نظامی چین است.

این کشور تعداد سرباز چریک زیادی دارد. اگرچه از قدرت اتمی محروم است اما موشک ها و راکت اندازهای بسیاری دارد و در زمینه توپخانه و راکت انداز از کشورهای قدرتمند غربی مانند انگلیس هم برتر است( اینجا بخوانید).

در نیروی دریایی نیز این کشور به جای تمرکز بر ناوهای بزرگ و غول پیکر بر ناوچه های کوچکتر چینی سرمایه گذاری کرده است. همانطور که کارشناسان نظامی گفته اند، سرعت عامل اصلی دفاع دریایی است( اینجا بخوانید) و ویتنام در این زمینه پیشرفت زیادی دارد. برخی کشتی‌ها و ناوچه‌های این کشور(به خصوص ناوهای جدیدشان) هم چینی هستند.

ناوچه سبک پوهانگ مهم‌ترین نمونه از این تسلیحات است. با این حال، بدنه زیردریایی‌ها و ناوهای ویتنام را تجهیزات شوروی سابق تشکیل می‌دهد و از این جهت شاید اسیب پذیر باشد چرا که بسیاری از این تجهیزات به 1980 و قبل از آن باز می‌گردد و غالبا قدیمی و مستهلک هستند.

از این جهت، می‌توان نیروی دفاعی ویتنام را مدلی شرقی در مقابل مدل غرب دانست. فرم نظامی ویتنام(در تجهیزات، تاکتیک و...) از شوروی سابق و چین تبعیت می‌کند و با مدل‌های شرقی مانند کره شمالی شباهت دارد.

نیروی هوایی ویتنام

شاید نیروی هوایی ویتنام ضعیف ترین جنبه دفاعی اش باشد. اگرچه امروزه نیروی هوایی خلق ویتنام در حال مدرن شدن است، ولی هنوز هواپیماهای جنگ سرد مانند آخرین ورژن‌های میگ21 و سوخو22 را به کار می‌برند.

از جمله سلاح‌های مدرنی که نیروی هوایی خلق ویتنام اخیراً به کار گرفته می‌توان به جنگنده برتری هوایی سوخو-۲۷اس کی اشاره کرد که خرید این سلاح منجر به پیوندهای نظامی محکم تری با روسیه شد. هم‌اکنون ویتنام دارای 12 فروند از این جنگنده است. در سال 2004 این نیرو 4 فروند سوخو30 که مدل جدیدتر سوخو27 است را تحویل گرفت. در ماه مه 2009 ویتنامی‌ها برای تحویل 12 فروند هواگرد قراردادی با روسیه بستند تا ناوگان هوایی کهنه خو را به روز رسانی کنند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • هوشنگ حیدری
    1

    ویتنام فقط تنها نبود اتحاد جماهیر شوروی و چین درمقابل آمریکا بوده غرب شرق جنگ می کردن در ویتنام

    نظرات شما -
    • محسن
      1

      آره آمریکا خیلی تنها بود بدبخت.... یه مثالش ارتش ایران که تو ویتنام بود یاد اون 8500 جنگنده ای که از آمریکا با دست خالی زدن بخیر

    • به محسن
      0

      خوراک کمونیست جماعت رو اینجا بلغور نکن ، همچین میگه یادش بخیر انگار اپراتور ضد هوایی اون دوره بوده، اول برو ببین ۸۵۰۰ جنگنده یعنی چی بعد توهم بزن! مرگ بر کمونیست .

  • علی
    0

    گذشت اون زمان الان امریکا بایک بمب اتم کاره ویتنام به درک واصل می کنه این چشم بادامی هابه جهنم میروند برای همیشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها