غفلت از بازسازی خانه پدر شعر انقلاب/ باران خانه حمید سبزواری را تخریب کرد

در سایه عدم رسیدگی به خانه پدر شعر انقلاب اسلامی بارندگی‌های اخیر در سبزوار سرانجام ضربات سهمگینی را بر این بنا وارد کرد.

غفلت از بازسازی خانه پدر شعر انقلاب/ باران خانه حمید سبزواری را تخریب کرد

خانه استاد حمید سبزواری، مقلب به پدر شعر انقلاب اسلامی در سبزوار پس از فوت ایشان قرار شد به محلی برای ادب و هنر تبدیل شود و موزه شعر انقلاب تبدیل شود و در این راستا قرار دادی میان دانشگاه حکیم سبزواری و خانواده ایشان منعقد شد.

اما پس از گذشت سه سال تاکنون هیچ اقدامی در این خانه انجام نشده و طی چند روز گذشته یکی از دیوارهای خانه تخریب شده که برخی بارندگی‌ها و برخی دیگر اقدام قانونی شهرداری برای تعریض و رفع خطر را عامل این تخریب می‌دانند.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بخشی از خانه مرحوم استاد حمید سبزواری معروف به پدر شعر انقلاب در پی بارندگی‌های اخیر تخریب شده است.

محسن برآبادی با بیان اینکه بارش‌های رگباری اخیر سبب تخریب دیوار جنوبی و هشتی ورودی این ضلع خانه استاد حمید سبزواری که مصالح عمده آن خشت و گل بود شده است، اظهار داشت: خانه استاد سبزواری شامل سه بخش شرقی، مرکزی و غربی است که بخش غربی آن اثر تاریخی است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد اما این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

مدیر گروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: سال 96 قراردادی میان دانشگاه حکیم سبزواری و مالک خانه حمید سبزواری برای مرمت و بازسازی بنا منعقد شد که ریاست وقت دانشگاه یا فرصت نکردند و یا انجام دادند که بودجه مرمت را مشخص کنند که از چه طریق این بودجه تامین شود.

مجتبی کاویان افزود: از سال 96 بسیار پیگیری کردیم که از کجا می‌توانیم تامین بودجه کنیم زیرا سرفصل اعتبار برای این کار مشخص نبود، همه کارهایی که تاکنون توسط دانشگاه انجام شده کارهای دانشجویی و یا با همکاری نهادهای وابسته بوده است.

وی با تاکید به اینکه برای احیای خانه حمید سبزواری بودجه مشخصی وجود ندارد، اظهار داشت: همین مسئله دردسر ایجاد کرد و اگر بودجه امروز مشخص و تامین شود با یک سال کار فشرده می‌توان بنا را برای مرمت کرد.

وی ادامه داد: این پروژه را می‌توان به صورت کار دانشجویی انجام داد که بسیار زمان‌بر و طولانی است و نواقص و اشکالات خاص خودش را دارد.

کاویان با بیان اینکه تخریب خانه حمید سبزواری به جهت تعریض کوچه بوده که توسط شهرداری انجام شده است، عنوان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که این خانه برای همسایه‌ها مشکل ایجاد کرده در همین راستا تخریب و تعریض انجام شده است.

وی یا بیان اینکه مرمت اضطراری این بنا حدود 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد گفت: نهادهای تبلیغاتی و ارگان‌ها می‌توانند هر کدام برای این پروژه اعتباری بگذارند تا این بنا احیا شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها