با مهربان‌ترین معلم‌های جهان آشنا شوید/ از زن فلسطینی که از گلوله، بازی ساخت تا معلم مهربانی که کودکان آواره در پاکستان را نجات داد

هر ساله معلمان دلسوز فراوانی در سراسر دنیا از روش‌های نو و خلاقانه جهت آموزش کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند. به مناسبت روز معلم بد نیست به برخی از این معلمان و دستاوردهایشان در حوزه آموزشی اشاره کنیم.

با مهربان‌ترین معلم‌های جهان آشنا شوید/ از زن فلسطینی که از گلوله، بازی ساخت تا معلم مهربانی که کودکان آواره در پاکستان را نجات داد

به گزارش خبر فوری ، معلمین خلاق که با روش‌های خود توانسته اند افراد بسیاری را به سمت موفقیت ببرند، کم نبوده و نیستند. از کنفوسیوس گرفته تا افلاطون و ارسطو همه و همه علاوه بر تعالیم ناب خود نوعی روش درست آموزشی داشتند که در آن روش دانش آموزان به سمت راه درست رهسپار می‌شدند.

خلاقیت آموزشی چیزی نیست که در آن روزگار فقط وجود داشته باشد. هر ساله معلمان دلسوز فراوانی در سراسر دنیا از روش‌های نو و خلاقانه جهت آموزش کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند. به مناسبت روز معلم بد نیست به برخی از این معلمان و دستاوردهایشان در حوزه آموزشی اشاره کنیم.

ارین گروول؛ معلمی که از کودکان نویسنده می‌سازد

ارین گروول یکی از معلمانی است که با روش خاص خود یعنی "یادداشت نویسی" توانسته تحولی عظیم را در سیستم آموزشی نوجوانان ایفا نماید. او زمانی که در لانگ بیچ کالیفرنیا، معلم بود نوجوانان را به نوشتن یادداشت‌های روزانه تشویق کرد و سپس به آنها کمک کرد تا مجموعه‌ای از آن مطالب را منتشر کنند. اکثریت این دانش آموزان لاتین تبار یا آمریکایی‌های آفریقایی تبار بودند و در بیرون از کلاس درس مناقشاتی داشتند.

گروول با این روش توانست ارامش ذهنی بسیاری به دانش آموزان دهد. او بعد از مدتی، یادداشتهای دانش آموزان را جمع آوری کرد و آن‌ها را چاپ نمود. این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین کتاب ها تبدیل گشت و شرکت پارامونت از آن یک فیلم سینمایی ساخت.

مهمتر از همه اتفاقی است که طی بیست سالی که گروول شیوه های نوآورانه تدریس خود را به دبیرستان‌های آمریکا برده، رخ داده است. بسیاری از نخستین دانش آموزان او به سوی مسیرهای تخصصی رفتند. یکی از آنها معماری است که در لس آنجلس زندگی می کند؛ یکی دیگر مدیریت یک شرکت رسانه های اجتماعی را به عهده دارد. چندین نفر از آنها پرستار یا افسران نظامی هستند.

حنان الحروب؛ یک زن فلسطینی با بازی، کودکان را از وحشت جنگ نجات می‌دهد

حنان الحروب یک معلم فلسطینی است که با روش تدریس خود بسیار مشهور شده است.

حروب روش آموزش از طریق بازی را پرورش داده و از طریق آن به کودکان دبستانی آموزش می‌دهد. حروب مادر پنج فرزند است که در حال حاضر در سنین بین 18 تا 23 سال هستند.

این مادر می‌گوید روش بازی درمانی را برای کودکان خودش بعد از این که سربازان اسرائیلی خودرو خانوادشان را در یک ایست بازرسی نظامی در نزدیکی بیت لحم در سال 2000 مورد ضربت گلوله قرار دادند طراحی کرده است.

او می‌گوید که بعد از این اتفاق فرزندانش شب‌ها در خواب فریاد می‌زدند و حالت تهاجمی می‌گرفته و خشن شده بودند.

حنان به یاد می آورد که معلمان در مدارس برای مقابله با این رفتارها آموزش ندیده بودند و او بسیار می‌ترسید که فرزندانش را از دست بدهد. او برای حل مشکل شروع به بازی کردن با کودکان خود می‌کند و این بازی‌ها را به خصوص قبل از خواب بیشتر انجام می‌دهد. الحروب بعد از مدتی متوجه می‌شود که کودکانش در هنگام بازی در آرام ترین و خوشحالترین حالت هستند.

الحروب سپس به فکر توسعه روشش می‌کند. او شروع به فکر کردن درباره ی بازی‌هایی می‌کند که آنها(الحروب و فرزندانش) می‌توانستند با هم انجام دهند. گوشه ای از خانه را برای بازی بچه ها درست کرده و به کودکانش می‌گوید که اینجا جای امنی برای شماست. این روش باعث بهبود حال کودکانش می‌شود.

الحروب بعد از این ماجرا تصمیم می‌گیرد که روش خود را در تربیت سایر کودکان هم به کار گیرد. او روش بازی - آموزش را در دبستان‌های فلسطینی پی گرفته و از این طریق کودکان جنگ زده و خشمگین و هراسان فلسطینی را آرام می‌کند. به طور مثال، او برای درس ریاضی، دانش آموزان را ترغیب می‌کند که بین اعداد 1 تا 9 را گرفته و به صورت جفت جفت مرتب کنند و اعداد فرد را به دهان خرگوش برسانند.

حنان الحروب به علت همین روش یکی از برندگاه جایزه بهترین معلم سال شده است.

عقیله آصفی؛ یک فرشته در کمپ پناهجویان

عقیله یک زن مهاجر افغان است که پس از حملات طالبان مجبور به ترک کشورش می‌شود. او به پاکستان رفته و در آنجا به تحصیل مشغول می‌گردد.

او مدت زیادی در کمپ آوارگان در منطقه میانوالی زندگی می‌کند اما متوجه می‌شود که هیچ مدرسه ای در این منطقه برای کودکان و پناهندگان وجود ندارد. به همین علت، عقیله در یک چادر، مدرسه ای برای این پناهجویان درست کرده و خود مسئولیت آموزش آنها را بر عهده می‌گیرد. او در این مدرسه دختران و پسران آواره را آموزش داده و در طول چند سال 9 مدرسه در کمپ ایجاد می‌کند. در مجموع حدود 1500 دانش آموز در این مدارس درس می‌خوانند.

روش تدریس عقیله نیز مخصوص او است. او با روش مخصوص کودکان رنج دیده مهاجر و بی‌خانمان به آنها درس می‌دهد. همواره با خانواده آنها در ارتباط است و به خصوص کمک مالی نیز به خانواده هایشان می‌کند. عقیله همواره در پی این است که از طریق همکاری با سازمان‌های بین المللی برای دانش آموزان خود کمک جمع کند.

عقیله در سال 2015 جایزه مخصوص Nansen را به خاطر فعالیت‌هایش دریافت می‌کند. این جایزه حدود 100 هزار دلار بود و عقیله با آن پول یک مدرسه برای بی‌پناهان در پاکستان ساخت.

الیسا گوئرا کروز؛ معلم خوش ذوقی که به فکر مهد کودک‌ها بود

الیسا، معلم مکزیکی هرگز در زندگی اش شغل معلمی را در نظر نداشت و یک اتفاق باعث شد او وارد دنیای معلمی شود.

ماجر از این قرار است که وقتی دختر کروز به دنیا آمد او سعی کرد یک مهد کودک خوب برایش پیدا کند اما هیچ محل مناسبی در محل زندگی او وجود نداشت. به همین دلیل، او به همراه یکی از دوستانش تصمیم می‌گیرند خود یک مهد کودک کوچک برای فرزندانشان درست کنند.

کروز با ایجاد یک مهد کودک کوچک سه نفره کار خود را آغاز می‌کند اما به حدی کار خود را خوب پیش می‌برد که در طول مدتی کوتاه 50 دانش اموز جدید به این مدرسه اضافه می‌شوند. روش کروز مخصوص او است. او معتقد است ایجاد هرگونه محدودیت آموزشی برای کودکان اشتباه است و باید تا جایی که ممکن است چیزهای زیبا و جذاب و در عین حال مفید را به کودکان نشان داد.

روش او نوعی "کثرت گرایی آموزشی" است. او فرهنگ‌های مختلف، غذاهای گوناگون، شعرهای متفاوت زبان‌ها و جاذبه های کشورهای دیگر را به دانش آموزان نشان می‌دهد. او بر اساس همین روش کتابهایی نو نوشته که در زمینه آموزش کودکان و به خصوص مهد کودکی‌ها بی‌نظیر است.

محمدعلی محمدیان؛ تغییر ظاهر به‌خاطر دانش‌آموز بیمار

در ایران نیز کم نیستند معلمانی که به خاطر دلسوزی، خلاقیت یا انسانیت‌شان، شهرتی جهانی یافته‌اند.

یک نمونه‌اش، محمد علی محمدیان معلمی که به خاطر بیماری دانش‌آموزش (ماهان رحیمی)، موی سرش را تراشید تا جلوی ناراحتی ماهان را بگیرد.

او که می‌دانست دانش‌آموزش بیماری ناشناخته‌ای دارد که مصرف دارو، باعث ریزش موی سر و صورتش شده، موهای خود را تراشید و به سایر دانش‌آموزان گفت، من و ماهان در زمستان موی سرمان می‌ریزد و در بهار دوباره رشد می‌کند.

این حرکت معلم فداکار، به سرعت در رسانه‌های جهانی، به‌عنوان حرکتی ماندگار ثبت شد.

شما هم اگر خاطره‌ای از معلم‌های خوب خود دارید، در ادامه برای ما کامنت بگذارید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • علی
    1

    بادرود ایران پر از معلمان دلسوز مهربان وفداکار است نمیتوانم نام کدام را ببرم نمی خواهددرفلسطین وپاکستان دنبال آنها بگردید یک میلیون نفر آن در ایران است که اگر چشم بینا راباز کنید می بینید.اینها کسانی هستند که: با کمترین حقوق دهها گاهی صد ها کیلومتربدون سرویس به روستاها میروند تابه فرزندان این مملکت خدمت کنند. حقوق آنها پول توجیبی فرزندان بعضی آقازاده ها هم نیست وازنیمه ماه صورت خود را باسیلی سرخ نگه می دارند. درموارد زیادی جان ارزشمند خود را به خطر انداختند حتی از آن گذشتند تا جان بچه های شما در امان باشد. انها با این شرایط هم باید پدر هم مادر هم روانشناس هم معلم هم مسئول ساخت وسازو...... باشند خلاصه تایپ کردنم ضعیف است خداییش دنبال مهربان تو فلسطین نگردید که اونا وضعشون از ما خیلی بهتر است وناراحتیشون کمتر هرکس اگر فقط اسم خودش هم می نویسد مدیون معلم است اما افسوس که برخی فراموش می کنند.

  • هوشنگ زندیه
    0

    حمدالله سهرابی معلم بیجاری که بخاطر نبود امکانات در روستاهاهر روز می‌رفت با این شرایط به تک تک دانش آموزان خود درس می داد ۱۰ اردیبهشت ۹۹سر کلاس بود و۱۱ اردیبهشت ۹۹به دیار حق شتافت روحش شاد و یادش گرامی

  • علی
    0

    سلام و خسته نباشیدبه تمام معلم های عزیز ایران و سرتا سر دنیا روزتون مبارک معلم زمان منم هر روز با یه مدل شلنگ میومد سر کلاس خیلی خلاق بود لامصب

  • رسول
    0

    درودوصددرود برمعلم ڪه اگرنبود مانبودیم نقش درجامعه ایفاکنیم من اگردڪترم اگرمهندسم اگررئیسم اگرپلیسم واگر..... توایی که خالقی و این عنوان هارابرایم خلق ڪردی من بافتخاریڪ معلم هستم

  • زهرا
    0

    هیچ خاطره ای نیست فقط بی احترامی میکنن

  • مریم .م
    0

    دوره دبیرستان درسی داشتیم به نام دینی یا همون بینش اسلامی من نام هیچ کدوم از دبیران این درس رو در زمان تحصیل در دبیرستان به خاطر ندارم اما.......... اول سال تحصیلی کتابهای درسی طول میکشید تا به دست بچه ها برسد دبیری داشتیم که دبیر دینی نبود دبیر اقتصاد بود به نام خانم عاکف ایشون به بچه ها گفتن بیاین تا آمدن کتابهای درسی آیت الکرسی رو حفظ کنیم و ساعت کلاس من در کلاس بخونیم به این شکل تمام بچه های کلاس آیت الکرسی رو حفظ کردند الان خانم دبیر فوت کرده و یاد خانم دبیر با خواندن ایت الکرسی در ذهن من و دوستانم جاودان شده روحش شاد و یادش گرامی

  • فاطمه دهقان
    0

    سلام محمد حسین ابراهیمی معلم اراکی که با لباس های مختلف در کلاس درس حاضر میشد تا دانش آموزان را با مشاغل مختلف و قومیت های مختلف آشنا کند @ ebrahimi3303 در تلگرام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها