اقتصاد جهان پس از آنفلوآنزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ چگونه احیا شد؟

جدا کردن تأثیرات اقتصادی همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی، که در بهار سال ۱۹۱۸ آغاز شد، از نتایج جنگ جهانی اول کار دشواری است. آنفلوآنزای اسپانیایی کشنده‌تر از جنگ بود. این بیماری همه‌گیر بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر را کشت.

اقتصاد جهان پس از آنفلوآنزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ چگونه احیا شد؟

جدا کردن ‌تأثیرات اقتصادی همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی، که در بهار سال ۱۹۱۸ آغاز شد، از نتایج جنگ جهانی اول کار دشواری است. آنفلوآنزای اسپانیایی کشنده‌تر از جنگ بود و دو پنجم جمعیت جهان را آلوده کرد. این بیماری همه گیر بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر را کشت. علاوه بر این، این واقعیت که شیوع بیماری آنفلوآنزا همزمان با پایان جنگ بود باعث شد که این بیماری سریعتر گسترش یابد، زیرا ارتش‌ها به آنفلوآنزا مبتلا می‌شدند و با این بیماری به کشور‌های خود بازگشتند.

ایالات متحده یکی از کشور‌هایی بود که به شدت در معرض این ویروس قرار گرفت، اما شهر‌هایی که سریعاً قرنطینه شدند، در کاهش میزان مرگ مؤثر بودند. شهر سنت لوئیس ساکنان خود را دو روز پس از مشاهده اولین مورد ابتلا قرنطینه کرد و تعداد کشته شدگان این شهر ۳۵۸ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود. در مقایسه، ۱۰ روز پس از ورود اولین مورد ابتلا به فیلادلفیا، این شهر میزبان یک رژه بود که در آن بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر شرکت کردند و تعداد کشته شدگان شهر بیش از دو برابر سنت لوییس بود: ۷۴۸ کشته در هر ۱۰۰۰۰۰. با توجه به اینکه افرادی که در اثر آنفلوآنزا درگذشتند، معمولاً بین ۱۵ تا ۴۰ سال سن داشتند، این بیماری همه گیر بر اقتصاد جهان تأثیر گذاشت.

اقتصاد جهان پس از آنفولانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ چگونه احیا شد؟
همانطور که اشاره شد از زمان آن زمان داده‌های اقتصادی محدودی وجود دارد، به همین دلیل یکی از محققان، توماس آ. گارت از بانک ذخیره فدرال سنت لوئیس، به دنبال روزنامه‌هایی برای تعیین اثرات بر اقتصاد بود. وی دریافت که راه آهن خیابان ممفیس گزارش داده است که ۱۲۴ نفر از ۴۰۰ کارمند به شدت بیمار بودند و مشاغل خود را ترک کردند. در شهر لیتل راک، آرکانزاس، نیز بازرگانان عمومی از کاهش ۴۰ درصدی مشاغل خبر داده اند و این رکود در سایر مشاغل تا ۷۰ درصد گزارش شده است. با این حال، گارت نتیجه گرفت که بیشترین تأثیرات اقتصادی آنفلوآنزا در ایالات متحده "کوتاه مدت" بوده است.

اقتصاد جهان پس از آنفولانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ چگونه احیا شد؟
اثرات آنفلوآنزا در آسیا و آفریقا بدتر ثبت شده است، جایی که ازدحام جمعیت و کمبود امکانات مراقبت‌های بهداشتی اثرات آن را پیچیده‌تر می‌کند. در هند، میزان مرگ و میر در ۵ ٪ از جمعیت به طرز تکان دهنده‌ای بالا بود و حتی ماهاتما گاندی، رهبر جنبش استقلال هند به آنفلوآنزا مبتلا شد. در مورد پیامد‌های اقتصادی، در سال ۱۹۱۸، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی هند به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ ثبت شده (-۱۰.۵ ٪) رسید، در حالی که تورم تقریباً در اوج (در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۲ صعود کرد) بود. هند تا ۱۰ سال درگیر رکود اقتصادی ناشی از آنفلوآنزا بود.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها