استراتژی دفاعی بومی ایران از اشکانیان تا دوران معاصر؛

راز قدرت ایران در دریا چیست؟/ سلاحی که ایران را در آب‌ها بی رقیب کرده است بشناسید + عکس

ایران با به کارگیری قایقهای موتوری تندرو، کمین زیر دریایی‌های کوچک و حملات دوربرد با موشک های ضد ناو توانسته به خوبی با به کارگیری یک استراتژی نظامی مناسب بر این منطقه جغرافیایی تسلط پیدا کند.

راز قدرت ایران در دریا چیست؟/ سلاحی که ایران را در آب‌ها بی رقیب کرده است بشناسید + عکس

به گزارش خبر فوری ، تاکتیک جنگی بومی یکی از آن اصطلاحاتی است که علی رغم گستره زیاد، در ادبیات نظامی جدید بارها به کار رفته است. در گزارش‌های قبلی( اینجا بخوانید) از تاکتیک جنگی بومی اشکانیان سخن گفتیم. ایرانیان در این عصر به جای حمله به سایر قلمروها با اتخاذ یک تدبیر دفاعی مناسب و بومی در داخل ایران می‌جنگیدند.

استراتژی دفاع بومی در دوران اشکانیان

خاک ایران عمدتا از دو نوع منطقه سوق الجیشی تشکیل شده است: دشت‌های پهناور و کوههای بلند. اشکانیان با شکل دادن به دو تیپ نظامی عمده یعنی سواره نظام سرعتی(برای جنگ در دشت‌ها) و پیاده نظام کوهستانی(برای جنگ در مناطق مرتفع) به خوبی توانستند نحوه جنگ در فلات ایران را به کار گرفته و از این طریق، نیروهای دشمن را تار و مار کنند. نبرد حران که در این منطقه و بین سردار جوان ایرانی یعنی سورنا و نیروهای رومی به فرماندهی کراسوس رخ داد، دقیقا با استفاده از همین تدبیر دفاعی و تاکتیک مبارزه بومی به نفع ایرانیان و با شکست قطعی رومیان به اتمام رسید.

استراتژی دفاع بومی ایران در دوران معاصر

نیروهای نظامی ایران هنوز هم به برخی جنبه‌های نبرد دفاعی بومی متوسل می‌شوند. وبگاه نشنال اینترست در یکی از گزارش‌های اخیرش به این موضوع پرداخت. نویسنده ضمن تاکید بر این نکته که نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش ایران قادر به کنترل خلیج فارس و دریای عمان هستند برتری نیروهای کشورمان را در اتخاذ همین تاکتیک بومی دانست.

نشنال اینترست تاکید دارد که هر چند ایران مجهز به ابرناوهای غول آسای آمریکایی یا تجهیزات دریایی پیچیده نبوده وشاید نتواند در آبهای وسیع اقیانوسی با قدرت‌های دریایی بزرگ رقابت کند اما به خوبی قادر است در آبراه‌های کم عمق و باریک خلیج فارس و دریای عمان دشمن را شکست دهد.

نویسنده تاکید دارد که موقعیت جغرافیایی آب‌های جنوب ایران و به خصوص تنگه هرمز که حدود 29 مایل تا خشکی فاصله دارد به نحوی است که ایران با اتخاذ یک تاکتیک جنگی مناسب توانسته به طور کامل کنترل این منطقه را به دست بگیرد. این تاکتیک مناسب شامل به کارگیری قایق‌های تندرو جنگی می‌شود که به خوبی در آبراه‌های کم عرض به کار آمده و ناوهای بزرگ و کند را اسیر می‌کنند. ایران با به کارگیری قایقهای موتوری تندرو، کمین زیر دریایی‌های کوچک و حملات دوربرد با موشک های ضد ناو توانسته به خوبی با به کارگیری یک استراتژی نظامی مناسب بر این منطقه جغرافیایی تسلط پیدا کند.

قایق‌های تندروپرنده؛ برگ برنده ایران

از نظر نشنال اینترست شاید بسیاری از سلاح‌های ایران در دریای جنوب غیر عادی باشد، اما این تاکتیک‌ها و سلاح‌ها به خوبی مفید واقع شده اند. زیردریایی‌های کوچک ایرانی، اف 14 ها و برخی جت‌های روسی از جمله این سلاح‌ها هستند. به جز اینها، ایران توانسته در سالهای اخیر در زمینه تسلیحات دریایی پیشرفت زیادی کند. سری قایق‌های پرنده باور یکی از این سلاح‌ها است.

لازم به ذکر است که قایق های پرنده یا ادوات اثر سطحی نوعی از وسائل آبی-هوایی محسوب می‌شوند که ضمن قابلیت نشستن و بلند شدن از روی آب، با طراحی خاص خود از پدیده اثر سطحی استفاده کرده و قابلیت های عملیاتی خود را افزایش می‌دهند. با توجه به طراحی ویژه این وسائل می‌توان گفت قایق پرنده هواپیمایی نیست که به آن قابلیت آب نشینی داده اند، بلکه قایقی است که به آن قابلیت پرواز در ضمن استفاده از یک پدیده فیزیکی ساده را داده اند. از جمله مزیتهای یک قایق پرنده این است که هر منطقه ای در دریا می‌تواند محل آغاز مأموریت آن بوده و در صورت لزوم در هر منطقه‌ای فرود آمده و در عوارض ساحلی خود را پنهان کند. این نوع وسائل پس از جنگ جهانی دوم مورد توجه واقع شدند و اولین نمونه های عملیاتی موفق آنها ساخت شوروی سابق بوده است.

قابلیت پرواز قایق های پرنده سپاه(باور) در ارتفاع بسیار پایین یعنی 0.5 متری از سطح آب، از جمله مزیت‌های این پرنده در دریا برای بحث اختفاء و حملات ضربتی به شمار می‌رود؛ چراکه در دریا به دلیل شکل کروی زمین، وسایل پرنده مثل همین قایق‌ها خود را از دید رادار مخفی کرده و زمانی که ارتفاع خود را افزایش می‌دهند، اقدام به شلیک می‌کنند که زمان واکنش برای مدافعین یا وجود نداشته و یا بسیار کم است.

قایق‌های پرنده؛ طلایه دار نبرد دفاعی

نشنال اینترست تاکید دارد که قایق‌های پرنده ایران در زمینه پیشبرد اهداف دفاعی این کشور تاثیر بسیاری داشته است. مدل باور ایران متفاوت از ورژن‌های روسی است. باور ضمن سبکی و کوچکی‌اش به شدت قدرت انجام عملیات دیده بانی را دارد. همچنین سرعت و قابلیت پیش روی این قایق‌های پرنده به حدی است که فقط باور 2 قادر است حدود 115 مایل در ساعت را طی نماید. این پرنده مجهز به دوربین و رادار دید در شب و مسلسل منفرد است و طبق برخی گزارش‌ها توانایی پرتاب موشک هم دارد. البته این قایق پرنده بیشتر از اینکه خود وارد درگیری نظامی شود به نوعی طلایه دار و هدایت کننده نیروهای نظامی ایران در تنگه هرمز خواهد بود و نیروهای نظامی ایران را از طریق وسعت دید وتسلطش بر موقعیت، هدایت خواهد کرد.

به جز این، موشک‌ها و قایق‌های تندرو ایران به خوبی قادر خواهند بود کل منطقه تنگه هرمز را پوشش دهند. طبق گفته نشنال اینترست، قایق‌ها معمولا اطلاعاتی را که دیده بان‌های هوایی مخابره می‌کنند به سرعت دریافت کرده و عملی می‌سازند. در صورت روی دادن اتفاقی در خلیج فارس و رویت دشمن، قایقهای گشت زنی سریع کلاس ذوالفقار می‌توانند با سرعت حداکثری و در حالی که در هفتاد گره حرکت می‌کنند، دو موشک کروز نصر 1 خود را شلیک کرده و سپس از صحنه دور شوند. نصر 1 دارای برد 21 مایلی و مجهز به کلاهک 330 پوندی است.

بنابراین، تمام این‌ها نشان از این دارد که قدرت ایران در زمینه تسلط بر خلیج فارس به خوبی پیش رفته و تئوری استراتژی دفاعی بومی با توجه موقعیت جغرافیایی کشور همچنان پیش برنده فلسفه نظامی ما ایرانیان است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • محسن
    0

    دمتون گرم

  • اشک اول
    0

    بیخود کلاس سلسلهٔ اشکانیان رو مخدوش نکن!!!، یکی میشه تئوری پردازو سورنا سورنا میکنه بسکه عشق این سورنا رو داره ماشین سورن سوار میشه و یه کسی رو منتسب به سورنا میکنه و میگه این سورنای ۲۰۱۹ و آپشن جدیده،و توی نویسنده هم این قایقها رو منتسب به اشکانیان میکنی،قلمروی امپراطوری ایران اشکانی کجا و شما!؟! کجا.بشین بگذار باد بیاد!

    نظرات شما -
    • منتظران
      0

      مشکل ماتنها آمریکا نیست صدها آمریکا در داخل کشور وجود دارد که از آمریکابیشرفتره

    • به منتظران
      0

      معلومه خیلی بهت فشار اومده ! ،منتظر جماعت باید طاقت داشته باشه!

  • سالم
    1

    هیچ ....رازی در دریا نداریم .خودمان را گول نزنیم

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      ببخشید حواسم نبود منفی دادم ، موافقم

    • بنده خدا
      0

      چرا ؟ راز داریم و آن راز بزرگ این است که آمریکا درست است که مدرن ترین نا های هواپیمابر را می سازد اما نمی تواند قایق بسازددددددد!!!

    • هادی
      0

      غرب پرستان

  • مفرد
    0

    حماقت جهل خودبزرگ بینی وبی خبری کدام قدرت اینها برای خوراک داخلیه

  • رضا
    0

    قبل از این که بخواهیم پیش‌داوری کنیم و این قایق های تند رو را ناکارآمد در مقابل مثلا نیروی دریایی آمریکا بدانیم حداقل باید در عمل و میدان واقعی کارایی خود را نشان دهد. ولی اینکه باور داشته باشیم با چنین تجهیزاتی می‌توان با ابر ناوهای جنگی که به نوعی یک ارتش متحرک هستند مقابله کنیم کمی غیر باور می‌نماید. اگر فکر می‌کنیم ناو به این بزرگی در هنگام جنگ در نزدیکی ساحل ما تردد کند اینطور نیست. مثلا ناو ها در دریای سرخ مستقر می‌شوند و با پشتیبانی لازم و اسکادران هوایی که در اختیار دارد و با هماهنگی با دیگر پایگاه‌های نظامی که در منطقه وجود دارد وارد عملیات جنگی می‌شوند و تنها راه زدن آنها استفاده از موشک ها و یا نیروی هوایی که با توجه به قرار گرفتن در دریای سرخ بسیار بعید است موشک یا هواپیما این مسافت را بدون رهگیری به هدف برسند.

  • ناشناس
    0

    تصحیح نظر ارسالی قبلی ---- خداوند چه سلاحی را راز پیروزی نهایی می داند؟ --- این سلاحها و پیچیده تر از آنها بحکم قرآن همگی تنها با ایمان و توکل به یگانه خداوند توانای مطلق و با دوری و بیزاری همیشگی صادقانه و جدی از رقیب سازی بندگان در ویژگیهای منحصر به یگانه ذات اقدس او برای به دست آوردن پیروزی نهایی بر دشمنان خدا و دشمنان خلق او کار ساز خواهند بود. بنا به تاکیدهای مکرر محکم و مفصل قرآن کریم تنها با این ایمان و توکل و تنها با این دوری و بیزاری هر سلاحی کار ساز خواهد بود و پیروزی نهایی چشم گیر خواهد داشت.

  • محمودرحمتی
    0

    نه به ترامپ،مرگ بر ترامپ ودولت ترامپ.نه به کرونا،مرگ برکسانی که باعث گسترش کرونا در ایران شدند.درود وسلام فراوان بر سبز پوشان سپاه وخیل عظیم مردمی..واقعا اگر سپا ه نبود ویا سپاه ضعیف بود سرنوشت ایران مثل همسایگان بود.من دعا می کنم خداوند هرچه ازعمر آمریکا مانده آنرا بگیرد وبه سپاه ودیگر مسؤلان مردمی اضافه کند،،خدا لعنت کند غربزدگان و،وطن فروشان را،از بالا تا پایین،،درود برمردان وزنان آزاده،،وسلام

  • علی دادمان
    0

    دست بچه های سپاه وهمه کسانی که برای پیشرفت مملکت زحمت میکشن دردنکنه باهمین کارهاشون پدرامریکارودراوردن که بیچاره 2ناواوردتوخلیج فارس تابچه های سپاه وارتش دید پابفرارگزاشت

    نظرات شما -
    • علی
      0

      راست میگی یا قیافت اینطوریه؟

    • قلمراد
      0

      واقعا دستش درد نکنه اونجور ک هواپیمارو تو اسمون با مسافراش ترکوند عمرا دشمنان میتونستن اینکارو ب این قدرت و دقت انجام بدن دیگ از شاهکار ابانماه ک نگم

  • .
    0

    عجب توهمی. با قایق می خواهید تمدن نوین بسازید. چرا با صلح دوستی و پیشرفت اقتصادی به این کار دست نمیزنید. تا کی هی با این مقایسه های غیر انسانی می خواهید بشر را به جان هم بیندازید بابا بس کنید بشر دیگه از جنگ خسته شده است. ادیان امدند که بشر را رستگار کنند ولی همش کشت و کشتار به ارمغان اورده اند

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      صلح و دوستی؟! واقعا این آمریکایی که دوسش دارین صلح و دوستی داره؟! برا همین به همه جاهای دنیا لشکر کشی می کنه و جنگ راه میندازه...؟ و بیشترین تعداد بمب اتمو داره و دوبار هم روی شهرای غیرنظامی استفاده کرده, و شرکتای اسلحه سازیش از ثروتمند ترین شرکتای دنیا هستن و به هر جنایت کاری سلاح می فروشن؟ همین آمریکا نیس که پایگاه های نظامیش تو کل دنیا پخشن و هرکاری بخان می کنن... چه صلحی چه کشکی...

  • میلاد
    0

    این چه قیاسه خنده دار و مسخره ایه مقایسه اشکانیان و حال... ناو های بزرگ را اسیر کند!(آمریکا) و ایران ... تو رو خدا جک نگید پرورش یک ملت گشنه نابود کردن ثروت و تاریخ و هویت و آینده یک کشور غنی واقعا کار ساده ای نیست اجحافه در حق ...که اونها را با اشکانیان و آمریکا مقایسه کنید کدوم قدرت کدوم استراتژی کدوم تجهیزات برو کشکتو بساب

  • ناشناس
    0

    به هر صورت قدرت و امنیت برا حفظ یه کشور ضروری هست اما رفاه و آرامش هم نیاز یک جامعه است که اینها در کنار هم کارایی داره شما امنیت داشته باش اما ملت در فقر باشه نتیجش میشه فساد و سرقت و کلاهبرداری و.... تو مرزهایرداخلی امنیت داریم درست اما وقتی تو یه کشور عربی چن صد تن در یک حادثه کشته میشن اینجا اقتدار سیاسی آیا واقعا وجود داره؟شما که دارید مقایسه میکنید این هم‌بدانید در مصر باستان به چند نفر ایرانی توهین شد کمبوجیه لشکر کشی کرد و مصر فتح کرد.

  • سید حسین میرنجاتی
    0

    بنام خدا در هر دین ومذهبی و کشوری مخصا ن قران مجید دستور به قوی شدن داده قوی شدن فقط در سلاح نیست جسمانی وفکری اقتصادی مخصوصن اقتصاد ارجتر میباشد اگر پول نباشد ابزار وفکر خالی خالی بوده وهست انشاالله اقتصاد کشور چنان قوی شود که دو سوم بودجه حکومت به قوی شدن نظام داده شود بدون ترس از این و ان به کسی هیچ ربطی ندارد داریم کجا هزینه کنیم

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      دستور به قوی شدن داده شده برای دفاع مشروع نه اینکه در کشورهای دیگه کنجکاوی ود خالت کند وان را دفاع از خود بداند وداعش وغیره رو بهانه کند مردم ایران آنقدر غیرت دارند که از مرز های خود دفاع کنند همان گونه که در جنگ این رو ثابت کردند ولی با هدر دادن ثروت مردم آن را خرج حزب الله. حشد شعبی. انصار الله. حماس. واسد کرد ونفس مردم داخل کشور را ببرند تا آن گروها که اگه پاش بیفته پشت ایران خالی میکنند

  • ایثارگر محمد رضا شفیعی
    0

    بدیهی است که هر پیشرفت در جنگ افزار دل هر ایرانی را شاد خواهد کرد، وچقدر بجاست از طریق تلوزیون پرده برداری از هر جنگ افزار دست کم برای چند دقیقه نشان داده شود.

  • شهرام
    0

    قیاس الکی نکنید. سپاهی که ۸ آبان پاسارگاد و مقبره کوروش کبیر رو‌ به روی ملت میبنده حق نداره خودشو بچسبونه به تاریخ ایران باستان. این وصله ناجور به تمدن ایران ما نمی چسبه ‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌‌‌وضعیت مملکت ثروتمند ما در سایه چهل سال حکومت اسلامی و نظام مقدس تنها قابل قیاس با شعب ابی طالبه.سپاه بره کنار بذاره باد بیاد

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      0

      سپاه اگه هیچ خدمتی هم به این مملکت نکرده باشه؛ بازم دمش گرم که امثال تو رو اینطور مثل اسپند رو آتیش کرده

  • یوتاب
    0

    رازتون رو برملا نکنید یوقت امریکا بفهمه ضدشو بسازه ناوهاو زیردریاییهای مجهزتون لرزه بر اندام همه میندازه بخصوص تن ملت ایران

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      آلبانی هوا چطور ه؟

  • کاربر ناشناس
    0

    آدمهای کوته بین وبی بصیرت توی ایران کم نداریم،این راهمه آدمهای وطن دوست میدانن ک ازاول انقلاب تابحال کشورمان ایران باهمه جورآفت چ داخلی ودشمنان خارجی روبروبوده شده هرنسل وقرنی برای خودش بوده وهست،وهمه این رامیدانن اگرسپاه ونیروی دریایی سپاه نبودتابحال کشورمان صدمرتبه بیشترموردتهاجم دشمنان قرارمیگرفت،اگربعضی ازانسانهای داخلی ک نمیدانن این امنیت برای خودش وخانواده اش بوجود آمده ازصدقه سرمرزبانان نیروی زمینی ودریایی سپاه وب کمک برادران ارتشی ونیروی انتظامی بوده ازاین اراجیف نمی بافتن ویااگرچشم دیدن ندارن حداقل نظری ک خائنانه است رانده اند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      این چه استدلالیه که تو دهن بعضی جیره خوارها افتاده اگر سپاه نبود فلان میشد بهمان میشد... تنها نیروی نظامی دنیا که برای حفظ امنیت کشور بر سر ملت خودشون منت میزاره سپاهه این وظیفه ذاتی نیروهای نظامیه پول میگیرن و حقوق میگیرن و شغلشونه همانند همه نیرو های نظامی جهان وظیفشونه از کشور دفاع کنند

  • صادق
    0

    ما از سپاه تشکر میکنیم که اگر نبود مترو رو هوا بود آب رسانی به خوزستان انجام نمیشد بلایای طبیعی بدون سپاه حل و فصل نمیشد انواع اتو بان ها سدها پالایشگاهها سکوهای نفتی و هزاران خدمت دیگه نداشتیم سپاه به قدرتی رسیده که جز ارتش های پیشرفته دنیاست درود به یگان موشکی سپاه و تکاوران و یگان پهپادی سپاه

  • کارگر
    0

    بزرگترین قدرت، اعتماد ملی وصداقت است حالا شما اصلا فرض کنید از لحاظ قدرت نظامی تو دنیا نفر اولید

  • سرزمین پارس
    0

    یسره خطیباتون بالای منبر تاریخ ایران باستان رو زیر سوال میبرن چیشده حالا سپاه رو با اشکانیان مقایسه میکنید انصافا اشکانیان اون امپراتوری باشکوت و شکوه و قدرتمند و وسیع چیش شبیه ایناس راستی از دستگاه فوق پیشرفته ویروس یاب [مستعان] چخبر بگید تا امریکا تحریماشو برنداشته بهش دستگاه مستعان ندن تا حالش جابیاد

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      خودتحقیر

    • رضا
      0

      امیر خان به به امثال این آقا گفتی خود تحقیر حالا به خودتان هم بگید خود متوهم که بی حساب بشید

  • محمد
    0

    اگه سپاه نبوداین کشورهم بدبخت نبود.

  • بزرگخو
    0

    درود بر رزمندگانیکه در قالب سپاه ،ارتش ویا هر نیرویی که با اقتدار از ناموس و وطن حفاظت میکنند و حتی مخالفین و شکمپرستان نیز با آرامش کامل در زیر سایه ایثارگران جان برکف به امورات خودشان میپردازند. من الله توفیق...

  • مصطفی عظیمی
    0

    درود و سلام بی پایان بر دلاوران سپاه و ارتش ایران امنیت ایران مرهون همت این عزیزان است .شیران سرزمین پارسی

  • امیر
    0

    خدای ما از همه بمب های هسته ای موشک ها ناو ها بزرگتره و لعنت به خاینین این کشور درسته فقر‌بدبختی داریم اونم بخاطر رای اشتباه خودمونه نندازین گردن نیروهای نطامی که همه جوره دارند خدمت میکنند ۲۳ میلیون رای و ب روحانی فراموش نمبکنیم کافیه یکی بیاد بگه ازادی ازادی میپریم تو خیابون لخت میشیم بهش رای میدیم اینقدر عقده ای و خود تحقیر هستیم

  • جوادجعفرزاده
    0

    اگرسپاه نبودملت ثروت مندبود.اگرسپاه نبودملت اینقدربدبحتی نداشت

  • س
    0

    شمای که میگید امریکا بهتر نمیدونم چی هست .
    وقتی جنگ شد شما خودتون می شید یه امریکا
    وقتی هم امریکای اصلی کشورمون رو گرفت مثل
    مورچه شمارو له میکنه مگه وقتی عراق به ایران حمله کرد ایران اف 35داشت یا بمب اتم ولی عراق که تا دندان مسلح بود چجوری شکست خورد ما مردوم بودیم که شکستشون دادیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها