چرا نباید دختر مریم میرزاخانی تابعیت ایرانی داشته باشد؟اما و اگرهای طرح مجلس درباره قانون تابعیت سرزمین مادری در گفت‌وگو با طراح آن

زمزمه‌های اصلاح قانون تابعیت خونی که از 85 سال پیش تاکنون هیچگونه تغییری نداشته است، شنیده می شود. رضا شیران در ادامه از بایدها و نبایدهای این اصلاح قانون می گوید.

چرا نباید دختر مریم میرزاخانی تابعیت ایرانی داشته باشد؟اما و اگرهای طرح مجلس درباره قانون تابعیت سرزمین مادری در گفت‌وگو با طراح آن

سوگل دانائی _ چندی پیش سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس؛ احد آزادیخواه در بین خبرنگاران اعلام کرد که طرح رسیدگی به تابعیت فرزندان متولد شده از پدر غیر ایرانی و مادر ایرانی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته و احتمالا به زودی این طرح در صحن علنی مجلس بررسی شود. از آن زمان تاکنون اظهار نظرهای متفاوتی از جانب کارشناسان درباره این مساله مطرح شد، در این بین اما رضا شیران نماینده مردم مشهد که طرح بررسی این تابعیت را برای نخستین بار به مجلس برده بود، معتقد است که این طرح با کج فهمی روبه رو شده و عده ای گمان می کنند که قرار است به شهروندان کشورهای دیگر که به ایران مهاجرت کردند، شناسنامه ایرانی داده شود.

قانون چه می‌گوید؟


در دنیا دو قانون برای اخذ تابعیت کشور مقصد برای مهاجران وجود دارد. اولین طریق تابعیت از جانب خاک است و دومین راه تابعیت از طریق خون در قانون ما تابعیت از طریق خون وجود دارد. طبق این قانون اگر مردی ایرانی با زنی غیر ایرانی در هرکشوری حتی جز ایران پ ازدواج کند و بچه دار شود، این فرزند تابعیت ایران را خواهد داشت. اکنون نمایندگان مجلس در تلاش هستند که بتوانند با اصلاح قانون این تابعیت از مادر هم به فرزند انتقال پیدا کند. طبق این طرح اگر زن ایرانی با هر مردی که تابعیت ایران را ندارد ازدواج کند، فرزندش می تواند تابعیت ایران را کسب کند و در هر زمانی به کشور ایران سفر کند و شهروند ایران شود.

بزهکاری‌هایی که از بی‌هویتی نشات می‌گیرد

ضرورت این طرح دقیقا در این چند سال اخیر و باتوجه به حجم زیاد مهاجری که در کشور ایران سکونت کردند؛ احساس شد. جامعه شناسان معتقدند که حجم زیادی از بزهکاری و اقدامات غیرقانونی توسط همین مهاجرین بی هویت انجام می گیرد. رضا شیران در این خصوص می‌گوید: فرض کنید که دختری در دهه هشتاد با مردی افغان ازدواج کرده است و بچه دار شده، این فرزند از آن زمان تاکنون نتوانسته هویت ایرانی بگیرد. شیران معتقد است که همین هویت نداشتن فرزندانی که ثمره ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی می‌تواند منجر به بزهکاری آنها و از بین رفتن حقوق اولیه‌شان مانند حق تحصیل، حق کسب و کار ... شود

تابعیت خونی شامل چه افرادی می‌شود؟

این نماینده مجلس همچنین عقیده دارد که این طرح با بدفهمی مواجه شده است او در گفت‌و‌گو با خبر فوری اظهار کرد: باید بگویم که ما قرار نیست به افرادی که اکنون ساکن کشور هستند و مهاجر هستند، شناسنامه ایرانی بدهیم، ما فقط می خواهیم افرادی را که ازمادر ایرانی و پدر غیر ایرانی متولد شدند را از خودمان بدانیم، چه پدر این کودک، افغان باشد، چه پاکستانی و چه حتی اروپایی. وی در ادامه حتی به فرزند مریم میرزاخانی هم اشاره دارد و می‌گوید: چرا فرزند این دانشمند فرهیخته نباید تابعیت کشور ایران را داشته باشد؟

قانون چه زمانی اصلاح می شود؟

این طرح اصلاح قانون تابعیت خونی بعد از 85 سال که در کشور بدون تغییر بوده است، اکنون در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است و قرار است که در صحن علنی مجلس مطرح شود. نمایندگان فراکسیون زنان و دیگر نمایندگان کمیسیون اجتماعی و فرهنگی نسبت به نتیجه این طرح و اصلاح قانون آن خوشبین هستند و امیدوارند که این طرح هرچه زودتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وظیفه شهروندان چیست؟


شاید پیش از اصلاح قانونی بد نباشد که فرهنگسازی برای پذیرش مهاجرین و فرزندانشان در جامعه ایجاد کنیم، اینکه بتوانیم توابع کشورهای دیگر را مانند کشور خودمان در کنار خودمان بپذیریم و فرزندان دورگه آنها را هم مانند فرزندان خود بدانیم به یک پویش بزرگ فرهنگی احتیاج دارد که همکاری همه مسئولان سه قوه با شهروندان را می‌طلبد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سیمبر
    0

    بنام خدا.بسیارخوب ممنونم خواهشاپیگیراین کارباشیدوخانواده هاراازاین بلاتکلیفی رهایی سازید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها