دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

مرگ‌ومیر ناشی از الکل در استان فارس، ۶ برابر کروناست

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز علت سبقت گرفتن مرگ و میر با الکل در استان فارس از کرونا را باور غلطی دانست که عده‌ای فکر می‌کنند با خوردن الکل از کرونا پیشگیری می‌شود.

مرگ‌ومیر ناشی از الکل در استان فارس، ۶ برابر کروناست

مسمومیت الکلی تعدادی را در فارس راهی بیمارستان کرده و رئیس اورژانس استان از مسمومیت الکلی ۴۷۵ نفر تا صبح شنبه دوم فروردین خبر داد.

با این حال، رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز علت سبقت گرفتن مرگ و میر با الکل در استان فارس از کرونا را باور غلطی دانست که عده‌ای فکر می‌کنند با خوردن الکل از کرونا پیشگیری می‌شود در صورتی که این موضوع هیچ تاثیری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارد.

رامین افشاری گفت: افراد سودجو با توجه به اینکه الکل در بازار کم است، الکل صنعتی را با محلول سفیدکننده(وایتکس) مخلوط و آن را به عنوان الکل طبی در بازار عرضه می‌کنند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر مصرف الکل در تجمعات و دورهمی‌ها نسبت به قبل بیشتر شده و همین باعث مرگ و میر بیشتر از کرونا است، اظهار داشت: اگر 5 سی سی الکل صنعتی به تنهایی خورده شود به سرعت باعث کوری چشم و مصرف مقدار بیشتر آن باعث مرگ می‌شود.

افشاری تصریح کرد: مصرف این مقدار الکل صنعتی با تاری چشم، تپش قلب، سردرد و سرگیجه همراه است و باید سریع به بیمارستان علی اصغر شیراز که تنها بیمارستان مسمومیت در جنوب کشور است مراجعه شود.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیمارستان علی اصغر به مسمومیت‌ها و همچنین بیماران کرونایی اختصاص دارد، افزود: در صورت بروز مسمومیت، مراجعه به درمانگاه باعث اتلاف وقت است و ممکن است نجات بیمار با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره بر اینکه علم پزشکی ثابت کرده که مصرف الکل به هر میزان برای بدن مضر است، اظهار کرد: این الکل‌ها به صورت غیراستاندارد تهیه می‌شود و افراد سودجو آن را بین مردم توزیع می‌کنند.

وی با تصریح اینکه اکثر کسانی که در اثر مصرف الکل تقلبی اذعان دارند که این الکل را از همان کسانی که قبلا تهیه کردند خریداری نموده‌اند، افزود: مردم از کرونا می‌ترسند اما مرگ و میر با مصرف الکل 6 برابر است که این میزان آمار دقیق نیست چرا که برخی از افراد قبل از مراجعه به بیمارستان فوت می‌کنند.

این روانپزشک، اطمینان داد که احتمال واگیر ویروس کرونا برای افرادی که به بخش مسمومیت این بیمارستان مراجعه می‌کنند وجود ندارد.

افشاری تصریح کرد: متأسفانه راه تشخیص الکل اصل و تقلبی برای مردم عادی وجود ندارد و این فقط در آزمایشگاه‌ها قابل شناسایی می‌باشد بنابراین مردم الکل را برای مصرف بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا، فقط از مراکز معتبر تهیه کنند.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بابیان اینکه کسی با خوردن الکل نمی‌تواند بگوید به کرونا ویروس مبتلا نمی‌شوم، تاکید کرد: الکلی که برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است، وقتی فردی برای ضدعفونی الکل می‌نوشد در دهان رقیق شده و این قابلیت را از دست می‌دهد.

به گفته افشاری، افرادی که بیش از اندازه الکل مصرف می‌کنند ناآرام هستند و پس از مدتی به پرخاشگری روی می‌آورند بنابراین از درگیر شدن و خوراندن هر نوع دارو به این افراد باید پرهیز کرد.

وی این فرضیه که در کشور روسیه و حوزه بالکان آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی با درصد بالا، کم است را باوری غلط دانست و افزود: «مشروبات الکلی» نه تنها ایمنی بدن را مقاوم نمی‌کند بلکه آن را ضعیف کرده و احتمال بیماری‌های عفونی در این افراد افزایش می‌دهد.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: برخی از این افراد برای مراجعه به مراکز درمانی هراس دارند این در حالی است که در این مراکز فقط اقدامات درمانی را انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: درمان سرپایی و یا خانگی برای این افراد وجود ندارد و فقط با مراجعه به بیمارستان می‌توانند از مرگ و کوری چشم جلوگیری کنند.

افشاری گفت: الکلی که برای مصرف بهداشت در خانه‌ها وجود دارد باید دور از دسترس کودکان و در ظرفهای قفل‌دار نگهداری شود تا از مسمومیت کودکان جلوگیری کنند.

وی با تصریح اینکه خانواده‌ها الکل را در بطری‌های نوشابه نگهداری نکنند، تأکید کرد: الکل را در بسته بندی مخصوص با برچسب نشانه‌دار تهیه کنید.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها