گاردین: بله کرونا از آنفلوآنزا خطرناک‌تر است

شاید بسیاری از افرادی که کرونا ویروس میگیرند، علائمی بدتر از علائم آنفلوآنزای فصلی را تجربه نکنند، اما مشخصات کلی این بیماری از جمله میزان مرگ و میر آن جدی‌تر به نظر می‌رسد.

گاردین: بله کرونا از آنفلوآنزا خطرناک‌تر است

روزنامه گاردین با انتشار مطلبی، به بررسی ادعاها و حقایق موجود پیرامون ویروس کرونا پرداخت:

این ویروس خطرناکتر از آنفلوآنزا نیست
شاید بسیاری از افرادی که کرونا ویروس میگیرند، علائمی بدتر از علائم آنفلوآنزای فصلی را تجربه نکنند، اما مشخصات کلی این بیماری از جمله میزان مرگ و میر آن جدی تر به نظر میرسد. در آغاز شیوع، اگر تعداد زیادی از موارد خفیف از دست رود، بازهم نرخ مرگ و میر آشکار می تواند بسیار زیاد، برآورد شود. با این وجود این هفته، یکی از کارشناسان وزارت بهداشت اظهار کرد که، این موضوع درمورد بیماری کووید ۱۹ نیست. بروس آیلوارد، که مأموریتی بین‌المللی را به چین برای آموختن درباره ویروس کرونا و واکنش آن کشور هدایت می کند، می گوید: شواهد نشان نمی دهد که ما نوک کوه یخ را می بینیم. اگر بتوان با آزمایش های ددیگری به نتیجه رسید، احتمالاً تخمین های فعلی از میزان مرگ و میر تقریبا ۱٪ دقیق هستند.

بروس آیلوارد همچنین می گوید: Covid-19 حدود ۱۰ برابر کشنده تر از آنفلوآنزای فصلی است، که تخمین زده می شود بین ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰هزار نفر در سال و در جهان، در اثر این بیماری کشته شوند.

تنها افراد مسن جان خود را در اثر این بیماری از دست میدهند

گاردین میگوید: اکثر افرادی که سالخورده نیستند و شرایط بهداشتی و درمانی نیز ندارند، Covid-19 برای آنها منجر به بیماری شدیدی نخواهد شد، اما این بیماری هنوز شانس بیشتری برای ابتلا به علائم تنفسی جدی نسبت به آنفلوآنزای فصلی دارد. ضمن اینکه گروههای در معرض خطر دیگری نیز وجود دارند، مثل: کارکنان بهداشتی که آسیب پذیرتر هستند، چرا که احتمالاً آنها در معرض ویروس بیشتری قرار دارند. اقداماتی که افراد جوان و سالم انجام می دهند، مانند: گزارش علائم و پیروی از دستورالعمل های قرنطینه، که نقش مهمی در محافظت از آسیب پذیرترین افراد در جامعه و شکل دادن به مسیر کلی شیوع دارد.

ماسک زدن فایده ای ندارد

در بررسی این ادعا باید گفت که: زدن ماسک صورت تضمینی برای این بیمار نشدن نیست، چون ویروس ها میتوانند از طریق چشم منتقل شده و ذرات ریز ویروس، هنوز هم می توانند در ماسکها نفوذ کنند. با این حال، ماسک ها در گرفتن قطرات، که اصلی ترین مسیر انتقال کروناویروس است، مؤثر هستند، برخی از مطالعات، تقریباً میگویند زدن ماسک پنج برابر محافظت بیشتری را دارد، تا اینکه کلا از ماسک استفاده نشود.

اگر به احتمال زیاد با شخص آلوده در تماس نزدیک هستید، ماسک احتمال انتقال بیماری را کاهش می دهد. اگر فقط در شهر قدم می زنید و ارتباط تنگاتنگی با دیگران ندارید ، پوشیدن ماسک نمیتواند تفاوتی ایجاد کند.

حداقل باید ۱۰ دقیقه در مجاورت یه مبتلا به کرونا باشید تا خودتان نیز مریض شوید

درست است که درمورد آنفولانزا، بعضی دستورالعمل های بیمارستانها، قرار گرفتن در معرض کمتر از یک متر از یک فرد آلوده را که به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر دچار عطسه یا سرفه می شود، تعریف می کنند، با این وجود، در مساله کرونا ممکن است حتی با تعامل های کوتاه تر یا حتی با برداشت ویروس از سطوح آلوده، (مثلا دست زدن به وسایلی که ضدعفونی نشده و شاید فردی مبتلا قبلا آن قسمت رو آلوده کرده باشد) آلوده شوید.

ممکن است واکسنی در چندماه آینده تولید شود

در بررسی این مساله باید گفت: ساخت واکسن قابل استفاده همچنان ادامه داشته و در حال حاضر هم چندین تیم در حال آزمایشند. با این حال، انجام آزمایشهای ضروری متعدد و بررسی عوارض جانبی واکسن، یک کار طولانی است و سریعترین زمان برای تولید واکسن این بیماری بیشتر از هجده ماه خواهد بود.

اگر شیوع بیماری اعلام شود، هیچ کاری برای متوقف کردن گسترش آن، وجود ندارد.
بیماری همه گیر به عنوان شیوع بیماری جدید در سراسر جهان تعریف شده است - اما آستانه دقیق اعلام یک بیماری کاملاً مبهم است. در عمل ، اقداماتی که انجام می شود تغییری در اعلام یا عدم وجود بیماری همه گیر نیست. همچنین، اقدامات مهارتی صرفاً در مورد از بین بردن بیماری به طور کلی نیست. تأخیر درآغاز شیوع بیماری یا کاهش پیک آن، در سیستم های بهداشتی برای مقابله با هجوم ناگهانی بیماران، بسیار مهم است.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها