هاشمی طبا: نگرانی رئیس جمهور درباره جمهوریت بی جا نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: عده ای تلاش می کنند مردم را از حضور پای صندوق ها دلسرد کنند تا یک گروه خاص مورد نظر آنها رای بیاورد.

هاشمی طبا: نگرانی رئیس جمهور درباره جمهوریت بی جا نیست

رئیس جمهور روحانی در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، اظهارات مهمی به زبان آورد. او پایه اصلی نظام را از رفراندوم دانست و گفت: «همان همه‌پرسی اول بود که به ما گفت دو چیز را تا پایان این نظام مدنظر قرار دهید. اسلامیت و جمهوریت.»

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: روزی است که انتخابات تشریفات شود جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند چنان روزی برای کشور ما پیش بیاید.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: جای هیچ تردیدی نیست که انتخابات به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است و ولی از آن مهم‌تر اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی است.

روحانی همچنین با بیان اینکه باید پاسدار جمهوریت باشیم، گفت: کلمه «جمهوری» در قانون اساسی ما هست. نگران هستم روزی کلمه جمهوری به جرم تبدیل شود.

در همین رابطه، یک فعال سیاسی اصلاح طلب تحلیل خود را از سخنان امروز روحانی ارائه کرد:

اگر مجلس تنها از یک طیف سیاسی خاص تشکیل شود کارایی بهتری پیدا نمی‌کند

سیدمصطفی هاشمی طبا درباره این جمله رئیس جمهور که انتصابات بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی است، گفت: همانطور که رئیس جمهور گفته است، وضعیت انتخابات در ایران انتصابی نیست اما به باور من، «انتصخابی»بدین معنا که ترکیبی از انتخابات و انتصابات است. در چنین حالتی که کاندیداها به دلایل مختلف ردصلاحیت می شوند دیگر کسی باقی نمی ماند. خصوصا اینکه کسانی هم که تایید می شوند چندان فرقی با ردصلاحیت شدگان ندارند.

وی افزود: اشکال قضیه اینجاست که اگر قرار است بنابر اطلاعاتی یک عده ردصلاحیت شدند، این شیوه باید در قبال همه اجرا شود. البته آقایان شورای نگهبان می گویند ما خدا ترسیم و فرقی قائل نمی شویم. فارغ از این ماجرا، تجربه نشان داده که اگر مجلس تنها از یک طیف سیاسی خاص تشکیل شود کارایی بهتری پیدا نمی کند. ضمن اینکه معتقدم اگر صددرصد مجلس نیز تنها از اصولگرایان تشکیل شود هیچ کدام از مشکلات کنونی حل نخواهد شد.

نگرانی رئیس جمهور درباره جمهوریت بیجا نیست

هاشمی طبا بیان کرد: مطمئنا اصولگرایان با ورود به مجلس هیچ کار خاصی انجام نمی دهند. مجلس باید از متفکرین و کسانی تشکیل شود که با دنیای امروز آشنا باشند. بنابراین حتی اگر تمام کرسی های مجلس از طیف اصولگرا باشند نه می توانند معجزه ای کنند و نه اینکه کار خاصی انجام دهند.

وی درباره این بخش از سخنان رئیس جمهور که گفته است «نگرانم روزی کلمه «جمهوری» به جرم تبدیل شود»، گفت: رئیس جمهور اصلا حرف عجیبی در این رابطه نزده است. زیرا بعضی اشخاص مانند آیت الله مصباح پیش تر گفته بودند که اصلا رای مردم مرکزیتی ندارد. بنابراین شاید اشاره آقای روحانی به قوت گرفتن این نوع نگرش ها در کشور باشد. این نگرش معتقد است امام خمینی(ره) واژه «جمهوری اسلامی» را از خودش ابداع کرده و ما باید «حکومت اسلامی» داشته باشیم. وقتی با این طرز تفکر در کشور مواجه‌ایم و درباره آن تبلیغ هم می شود، به نظر نمی‌رسد نگرانی رئیس جمهور درباره جمهوریت بیجا باشد.

عدم تصویب FATF و متعاقب آن بسته شدن روزنه های اقتصادی کشور مشابه همان کاری خواهد بود که ترامپ با ما کرده است

علاوه بر شعار، عمل کنیم

هاشمی طبا درباره این بخش از سخنان رئیس جمهور که گفته «انتخابات مجلس بسیار مهم است اما مهمتر از همه حفظ سرمایه اجتماعی است»، اظهار داشت: حفظ سرمایه اجتماعی یعنی به مردمی که به طور یکسان به سرنوشت مملکت علاقه دارند و خود را شریک آن می دانند، باور داشته باشیم. من البته تعریف دیگری هم از حفظ سرمایه اجتماعی دارم و معتقدم کسی که به این مسأله باور دارد نباید فرزندان یا سایر بستگان خود را وارد حلقه اجرایی اطراف خود کند. یعنی اگر قرار است همه مردم را شریک سرنوشت کشور بدانیم دیگر نیازی به بهره گیری از فامیل خود نداریم حتی اگر بگوییم که به ایشان اعتماد داریم. چون این حرف می تواند این مفهوم را منتقل کند که به سایر مردم نمی توان اعتماد داشت.

وی افزود: این دیدگاه بسیار خوبی است که همه مردم باید در سرنوشت خود شریک باشند و اشخاصی که به این مسأله باور دارند باید از همه نیروهای اجتماع استفاده کنند و چقدر خوب است که ما علاوه بر شعار در این باره به آن عمل کنیم.

روحانی هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد

هاشمی طبا در واکنش به این بخش از اظهارات روحانی که درباره لزوم رقابتی شدن انتخابات گفته بود« نامه‌های لازم را نوشته ام؛ ولی مصلحت ندیدم آنها را منتشر کنم» گفت: به نظرم اقداماتی که رئیس جمهور تاکنون انجام داده کفایت می کند و لزومی هم ندارد که آقای روحانی آن را مطرح کند. آقای روحانی در این رابطه به وظیفه خود عمل کرده و ایشان وظیفه بیشتری ندارد. همین قدر که رئیس جمهور نامه نوشته و در داخل مجموعه حکومتی اعلام نظر کرده باشد، کفایت می کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور تا همین اندازه به مسئولیت خود عمل کرده و طبق قانون، شورای نگهبان مرجع تشخیص صلاحیت است و رئیس جمهور نمی تواند بگوید مکانیزم شورای نگهبان را قبول ندارد. لذا در این شرایط، آقای روحانی هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد. ضمن اینکه اقداماتی که تاکنون انجام داده کفایت می کند.

اگر روابط بانکی ما با دنیا قطع شود، خودزنی کرده‌ایم

این فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به این بخش از اظهارات امروز رئیس جمهور که نمی شود لایحه دولت و مصوبه مجلس بین زمین و آسمان بماند و روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شود، گفت: به نظرم آنهایی که قصد دارند تمام روزنه های ارتباطی ما را با دنیا ببندند، باید پاسخگو باشند. اگر روزنه‌های ارتباطی ما به ویژه روابط بانکی با دنیا قطع شود، نوعی خودزنی کرده‌ایم. مسئولان کشور باید نسبت به منافع ملی حساس تر عمل کنند. عدم تصویب FATF و متعاقب آن بسته شدن روزنه های اقتصادی کشور مشابه همان کاری خواهد بود که ترامپ با ما کرده است. اخیرا من دیدم فردی راجع به نحوه تامین بودجه سپاه حرف های نامربوطی زده است که به نظرم این اظهارات بدترین حمله ای بوده که تا به حال به این نیروی نظامی انجام شده، آنهم از سوی کسی که به ادعای خود یک سپاهی است. متاسفانه این نوع برخوردها در همه عرصه ها وجود دارد و در این میان توجه به منافع ملی از همه چیز مهم تر است. نباید فراموش کنیم که قطع ارتباط بانکی با سایر کشورها، ما را دچار مشکلات عدیده ای می کند.

مشخص است کدام طیف از اینکه مردم حضوری کمرنگ پای صندوق داشته باشند، نفع می برد

وی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات امروز رئیس جمهور که گفته بود «کاری نکنید صف های رای ما خلوت شود»، گفت: همانطور که یکی از چهره های اصولگرایان چندی قبل در مصاحبه ای گفته بود «باید کاری کنیم که مردم کمتر پای صندوق بیایند تا درنهایت ما انتخاب شویم» ایشان(روحانی) به درستی اشاره کرده اگر مردم مشارکت بالایی در انتخابات داشته باشند، آنها انتخاب نخواهند شد. بنابراین مشخص است کدام طیف از اینکه مردم حضوری کمرنگ پای صندوق داشته باشند، نفع می برد.

هاشمی طبا در پایان گفت: عده ای تلاش می کنند مردم را از حضور پای صندوق ها دلسرد کنند تا یک گروه خاص مورد نظر آنها رای بیاورد. البته فکر می کنم مردم ما فارغ از شرایطی که دارند به خاطر علاقه به انقلاب و کشور پای صندوق ها حاضر می شوند.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مریم
    0

    جناب هاشمی طباء ؛ جسارتا نگران کم کاری ها، فرافکنی ها و پرونده های خودتون و خودشون باشند تا کلمه جمهوریت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها