سرنخ‌هایی جدید از گوشته «زمین»

یک تیم بین المللی از دانشمندان یک شهاب سنگ موجود در چین را تجزیه و تحلیل کردند و بینش جدیدی از گوشته زیر زمین و چگونگی تکامل این سیاره در زمان باستان بدست آوردند.

سرنخ‌هایی جدید از گوشته «زمین»

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان یک شهاب‌سنگ موجود در چین را تجزیه و تحلیل کردند و بینش جدیدی از گوشته زیر زمین و چگونگی تکامل این سیاره در زمان باستان بدست آوردند.

مطالعه منتشر شده در آخرین نسخه ژورنال Science Advances نشان داد که نانوذرات آهن فلزی با نمونه شهاب سنگ همزیست هستند.

این نخستین شواهد مستقیم در طبیعت از یک واکنش شیمیایی به نام «واکنش عدم تناسب» است که به تشکیل آهن فلزی کمک می‌کند؛ این واکنش تاکنون فقط در آزمایشات فشار قوی مشاهده شده است.

شهاب سنگ به نام Suizhou که در سال ۱۹۸۶ در مرکز استان Hubei در چین سقوط کرد شرایط فشار بالا و دمای بالا را تجربه کرده است . دانشمندان نمونه‌ها را بلافاصله پس از سقوط جمع آوری کردند، بنابراین احتمال هرگونه هوازدگی شیمیایی و تغییر آهن از‌ آن از بین می‌رود.

شهاب سنگ Suizhou حاوی یک سیلیکات خاص است که ماده غالب در گوشته پائین زمین در نظر گرفته می‌شود و حدود ۳۸ درصد از زمین را تشکیل می‌دهد.

سانگ هون دن شیم با دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: «این نمونه‌ها از مواد معدنی فشار قوی طبیعی تشکیل شده است».

محققان تأکید می‌کنند: پیامدهای این مطالعه فراتر از کشف است و در نهایت ممکن است به ما در درک چگونگی اکسید شدن زمین کمک کند.

گوشته بالایی زمین نسبت به سایر سیارات اکسید‌کننده‌‌تر است که احتمال داده می‌شود با افزایش ناگهانی اکسیژن در ۲.۵ میلیارد سال پیش در جو شکل گرفته باشد.

منبع: شینهوا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها