ایران با چه موشکی به پایگاه نظامی آمریکا حمله کرد + عکس

قیام نام یکی دیگر از موشک های بالستیک کوتاه برد ساخت صنایع هوافضای وزارت دفاع است که ۲۹ مرداد ۸۹ همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر برای اولین رونمایی شده و با موفقیت تست و شلیک شد.

ایران با چه موشکی به پایگاه نظامی آمریکا حمله کرد + عکس

به گزارش خبر فوری ، طبق شنیده ها حمله بامدادی موشکی ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا، با موشکهای بالستیک قیام انجام شده است. در این گزارش سعی داریم مروری بر ویژگی های این موشک داشته باشیم.

قیام نام یکی دیگر از موشک های بالستیک کوتاه برد ساخت صنایع هوافضای وزارت دفاع است که ۲۹ مرداد ۸۹ همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر برای اولین رونمایی شده و با موفقیت تست و شلیک شد. البته این موشک در مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت نیز آزمایش شد. موشک بالستیک کوتاه برد «قیام» موشک قیام از کلاس جدید موشک‌های ایرانی است که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.

مشخصات فنی

طول موشک قیام در حدود ۱۱/۵ متر، قطر ۸۸ سانتی متر، وزن مسلح ۶۲۸۰ کیلوگرم و وزن سر جنگی ۶۴۵ کیلوگرم است. این موشک می‌تواند با موتور تک مرحله‌ای سوخت مایع می‌تواند تا انواع ماموریت‌های زمین به زمین را تا سقف پروازی ۲۰۰ کیلومتری و با برد ۸۰۰ کیلومتری انجام دهد.
از ویژگی‌های مهم موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موشک زمین به زمین، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است، به طوری که در دنیا کمتر کشوری وجود دارد که توانایی طراحی و ساخت موشکی بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را دارا باشد. پس دستیابی به این تکنولوژی یعنی این که جمهوری اسلامی ایران در زمره کشور‌های دارای تکنولوژی بسیار بالا در زمره ساخت موشک‌ها قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه کرد که عدم وجود کلاهک در بدنه موشک باعث می‌شود تا قیام علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچر‌های خاص (پرتابگرها) را داشته باشد.

اهمیت موشک قیام

در این فناوری چند نکته حائز اهمیت به چشم می خورد:

- برد قیام 800 کیلومتر بوده و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می کند در حالیکه موشک شهاب-2 با کلاهک 750 کیلوگرمی 500 کیلومتر برد دارد نکته قابل توجه در این موشک این است که با توجه به فناوری در موشک برای تامین 300 کیلومتر برد اضافه نسبت به شهاب-2 لازم است که حدود 1500 کیلوگرم از جرم ساختار موشک کاسته شده و همین میزان سوخت به آن تزریق شود.

- بدنه شهاب-2 از فولاد ساخته شده است اما اطلاعاتی در مورد جنس بدنه قیام در دست نیست، البته به لحاظ ظاهری حذف بالکها کمک شایانی به کاهش وزن بدنه موشک کرده است.

- قیام از کلاهکی جداشونده استفاده میکند، تصاویر این موشک نشان می دهد که کلاهک قیام بسیار شبیه به کلاهکهایی است که در موشکهای قدر- سجیل و شهاب-3B هم وجود دارد.

- جدایی کلاهک در این فناوری باعث افزایش دقت اصابت به هدف در این موشک می شود، البته در صورت جدا نشدن کلاهک از موشک نیز دقت آن از موشک‌های شهاب-2 به علت بدنه کوچکتر بیشتر است.

- لازم بذکر است چنانچه بدنه موشک از مواد سبک ساخته شده باشد باید کلاهک آن پیش از رسیدن به ارتفاع پایین از موشک جدا شود.

- طبق اطلاعات منتشره سرعت موشک قیام با سرعت شهاب-2 برابر بوده و این در حالیست که که طول و برد آن بیشتر است، این نکته می تواند مبین این مسئله باشد که متخصصین کشورمان علاوه بر کاهش جرم بدنه توان موتور را هم افزایش داده اند که با توجه به توانایی بالای کشورمان در فناوری نظامی این کار چندان دور از ذهن نیست.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • بنده خدا
    0

    درود بر ایران و ایرانی لطفا از ان موشک های که کاخ سفید میزنه استفاده کنید

  • مهدی
    0

    زنده باشی ایران من

  • kamran
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم .

  • تخمینه
    0

    مرگ بر امریکای،،،باید حداقل هشتصد نفر را بکشیم

  • دموکراسی
    0

    عوام فریبان به هر شعبده ونمایشی متوسل میشوند تاچهار روز بیشتر بیت المال در دستانشان باشد.

  • . BN BM BBC. BBC BBC BBC NB BBC BBC BBC NB BBCام
    0

    امینی ازقهر ا ما تمام هر چ تو انتر برد قهرمان خدا قوت

  • مهلا نعمتی
    0

    جانم فدای رهبرو انقلاب خداقوت پهلوانان ایران زمین گل کاشتین ✋

  • مردم
    0

    این موشکی که شما در موردش نوشتید ،موشک بالستیک است ولی آن موشکی که پرتاب شد ،(پوشک بالستیک) بود

  • ولی
    0

    خدایانظام مقدس جمهوری اسلامی ایران راکه با بهای سنگینی بوجودآمده تا زمان ظهور سروران حضرت مهدی (عج) صاحب اصلی اش از هرگونه آسیبی شکافی محفوظ بدار آمین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها