چگونه کیفیت گچ را تشخیص بدهیم

کلسیم سولفات آبدار است و در چندین فرم بلوری یافت می‌شود، زمان استفاده از آن به سال‌های بیس قدیم در حدود 5هزار سال پیش می‌رسد.

چگونه کیفیت گچ را تشخیص بدهیم

گچ از جمله مصالحی است که در صنایع ساختمان‌سازی، مجسمه سازی،صنعتی و پزشکی استفاده می شود. وجود کیفیت در این محصول از اهمیتی ویژه‌ای برخودار است زیرا ارتباط مستقیم با خروجی کار ما دارد.

چگونگی تشخیص کیفیت گچ:

امروزه کارخانه‌ گچ برای تصاحب بازار دست به تبلیغات بزرگ می زنند و هر کدام ادعا و شعار خاص خود را دارند، انتخاب یک محصول مناسب، بسیار پیچیده می‌شود. ما در اینجا نکاتی که در تشخیص کیفیت محصول کمک میکند را بیان میکنیم:

1) سفید بودن:

رنگ گچ به فرم طبیعی سفید بوده و ممکن است به دلیل ناخالصی‌های رنگ‌های خاکستری، خاکستری مایل به آبی، صورتی یا زرد دیده شود. نتیجه میگیریم که سفیدی و درخش در گچ خلوص بالای سنگ گچ را نشان میدهد.

2) دانه بندی:

مراحل تولید گچ :1-دپو و آماده سازی سنگ گچ 2- قسمت پخت 3-آسیاب و دانه بندی:در این مرحله هر چه دانه بندی کوچکتر کیفیت محصول بهتر خواهد بود که تکنولوژی و به روز بودن دستگاه و پرسنل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 4-بسته بندی و بارگیری

3) زمان گیرش یا چسبندگی:

گیرش گچ معمولا دارای دو مرحله است. گیرش اولیه و گیرش ثانویه. گیرش اولیه گچ زمان لازم برای تشکیل شکل خمیری گچ و آماده شدن برای ماله کشی را شامل می شود و گیرش ثانویه، زمان شروع سفت شدن تا سفتی نهایی است.

قیمت گچ به چه عواملی بستگی دارد؟

1-کيفيت:

معمولا کیفیت ارتباط مستقیم با قیمت دارد، چرا که برای محصول با کیفیت نیازمند معدنی با خلوص بالا، ماشین آلات پیشرفته، افزودنی‌های خاص و.. هستیم که باعث افزایش قیمت میشود.

2- اجرا:

نحوه و فرایند تولید گچ ارتباط مستقیم روی قیمت آن میزاد، هرچند که معمولا مراحل تولید یکسان است اما نحوه اجرای هر فرایند برای خود استانداردهای دارد که خیلی از کارخانجات اجرا نمیکنند که همین امر سبب شده که ایران با وجود داشتن معدنهای بسیار زیاد جزء تولیدکنندگان برتر نباشد.

انواع گچ :

1)گچ خاک

2)گچ میکرونیزه

3)سفیدکاری

4)گچ‌های ترکیبی

5)گیپتون

6)سیوا

7)ساتن

8)پاششی

9)عاج

10) مرمر

11) گیپسون

انواع سنگ گچ:

الف) سولفات کلسیم آبدار که به آن ژیپس (گچ خام) گویند.

ب) سولفات کلسیم بدون آب که به آن ایندریت گویند.

- انواع سنگ گچ خام :

· الف) سنگ گچ مرمری: این سنگ جزو سنگ‌های زینتی می‌باشد و در گچ‌پزی کاربرد ندارد.

· ب) سنگ گچ مطبق: این سنگ به صورت لایه لایه می‌باشد و مصرف گچ‌پزی ندارد.

· ج) سنگ گچ خوشه‌ای: این سنگ نیز به صورت تارهای ابریشم به هم چسبیده است که مصرف گچ‌پزی ندارد.

· د) سنگ گچ معمولی: این سنگ غیربلوری بوده و فراوان‌ترین نوع سنگ گچ است که مصرف گچ‌پزی دارد.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها