عارف از ادامه راه در بهارستان منصرف شد/ آیا معاون اول دولت اصلاحات به دنبال جبران مافات در 1400 است ؟

شاید عدم حضور عارف برای انتخابات مجلس را بتوان برنامه وی برای حضور در انتخابات 1400 پیش بینی کرد یا شاید با انصراف عارف در سال 92 ، او امروز با خود فکر می‌کند که بتواند با حضور در انتخابات 1400 جبران مافات کند.

عارف از ادامه راه در بهارستان منصرف شد/ آیا معاون اول دولت اصلاحات به دنبال جبران مافات در 1400 است ؟

به گزارش خبر فوری ، روز گذشته ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تمام شد و همانطور که خبرها از گوشه و کنار می‌آمد ، محمد‌رضا عارف تصمیم نداشت برای این دوره از انتخابات مجلس ثبت نام کند و روز گذشته نیز با اخبار قطعی و عدم حضور در ستاد انتخابات کشور مشخص شد که رییس فراکسیون امید مجلس دهم نمی‌خواهد برای مجلس یازدهم به بهارستان بازگردد. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته بود: در چند روز اخیر مردم و جوانان اصرار داشتند که در انتخابات ثبت نام کنم، اما احساس می‌کنم که خارج از مجلس بهتر می‌توانم کمک کنم اینجا بخوانید

محمد‌ رضا عارف کیست ؟

محمدرضا عارف متولد ۲۷ آذر ۱۳۳۰ در یزد است. سیاستمدار اصلاح‌طلب، مهندس برق، استاد دانشگاه، رئیس بنیاد امید ایرانیان، نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران است. وی همچنین عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مشاور عالی رئیس این جمعیت ملی در امور بشردوستانه است. او در دورهٔ دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴)، معاون اول رئیس‌جمهور بود.

عارف پس از تحصیل مهندسی برق در دانشگاه‌های تهران و استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد. او استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده‌است. در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در سمت‌های معاونت‌های دانشجویی، آموزشی و هماهنگی و قائم مقامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به کار بود. در ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد.

با انتخاب سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری در ۱۳۷۶، عارف به عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه راه یافت. در ۱۳۷۹ به عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم سید محمد خاتمی او به عنوان معاون اول وی تا سال ۱۳۸۴ مشغول به کار بود.

انصراف از انتخابات مجلس هشتم به خاطر رد صلاحیت اصلاح طلبان

محمدرضا عارف در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در اعتراض به رد صلاحیت اصلاح طلبان از ادامه رقابت انصراف داد، در آن انتخابات از وی به عنوان نفر اول فهرست انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان نام برده می‌شد.

توصیه سید محمد خاتمی، عارف از ادامه مبارزه انتخاباتی منصرف کرد

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار معیشت و منزلت و عقلانیت کاندیدا و تأیید صلاحیت شد، اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سید محمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری انصراف داد.

عارف در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان؛ گام دوم در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی، در رتبهٔ اول تهران، وارد مجلس دهم شود. در این انتخابات تمام سی کرسی تهران به فهرست اصلاح طلبان به سرلیستی وی رسید. عارف نیز بالاترین آرای تهران و سرتاسر کشور را بدست آورد.

عارف شخصیتی آکادمیک است یا بازیگر عرصه سیاست؟

وی شخصیتی است آرام و اخلاقی و بیشتر آکادمیک است تا سیاسی و شاید همین روحیه وی است که منتقدان جدی دارد . چراکه آنها معتقدند کسی که رییس یک فراکسیون در مجلس میشود باید اهل لابی‌گری و چانه زنی باشد، روحیه ای که شاید کمتر در محمد رضا عارف بتوان سراغ گرفت .

عملکرد فراکسیون امید مجلس که معروف فراکسیون اصلاح طلبان مجلس دهم بود با انتقادت بسیاری روبرو بود .بسیاری از منتقدین بیرون گود مجلس حتی برخی چهره های اصلاح طلب معتقد بودند که به واسطه عدم تایید صلاحیت های کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان و یا به تعبیری ژنرال‌های اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان آنها سربازان خود را به مجلس دهم فرستادند و همین موضوع باعث شد که فراکسیون امید عملکرد قابل قبولی نداشته باشد مسئله‌ای که البته خود نمایندگان امید مجلس آن را قبول نداشتند. مواضع اشخاصی چون علی شکوری راد و غلامحسین کرباسچی در مورد عملکرد و شخصیت محمد رضا عارف در مجلس گویای این نوع نگاه به عارف و فراکسیون تحت مدیریت وی است.

البته در برابر این گونه انتقاد‌ها محمد رضا عارف معتقد است ؛ که " با سخنان تند و آتشین می‌شود یک شبه قهرمان شد ". این دست اظهار نظرها از وی بر صحت ادعای فوق صحه می‌گذارد که وی شخصیتی آرام است و از هرگونه اظهار نظری که حواشی به دنبال آن باشد ، دوری می‌کند.

ماجرای ژن خوب حمید‌رضا عارف برای پدر دردسر ساز شد

اصطلاح «ژن خوب» در تیر ماه سال ۱۳۹۶، پس از انتشار گسترده کلیپی از حمیدرضا عارف پسر محمدرضا عارف در فضای مجازی، وارد ادبیات سیاسی معاصر ایران شد. ژن خوب یا آقازاده اصطلاحاتی هستند که اشاره به سوء استفاده مقامات سیاسی و حکومتی از "قدرت" برای بهره‌وری شخصی و خصوصاً به دست آوردن پُست و مقام برای فرزندان و نزدیکانشان می‌باشد. مصاحبه حمید رضا عارف جنجال زیادی برپا کرد و موضع گیری های زیادی را به دنبال داشت، موضوعی که شخص محمد رضا عارف هیچ گاه حاضر نشد نسبت به آن اظهارنظر صریحی کند و آن را تایید یا رد کند.

آیا عارف خواب انتخابات 1400 را دیده است؟

2 سال تا پایان عمر دولت حسن روحانی باقی مانده است، دولتی که با آنکه با حمایت کامل اصلاح طلبان بر سر کار آمد خصوصا دردوره دوم نتوانست کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی از خود نشان دهد و اصلاح طلبان به منتقدان جدی سیاستهای دولت تبدیل شدند. شاید عدم حضور عارف برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بتوان برنامه وی برای حضور در انتخابات 1400 پیش بینی کرد یا شاید با انصراف عارف در سال 92 او امروز با خود فکر می‌کند که بتواند با حضور در انتخابات 1400 جبران مافات کند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • م
    0

    ایشان باید پاسخگوی خسارات وارده به ملت و کشور باشد نه اینکه مدعی ریاست جمهوری ..جناب آقای رئیسی لطفا احقاق حقوق فرمائید..

  • م
    0

    ایشان باید پاسخگوی خسارات وارده به ملت و کشور باشد نه اینکه مدعی ریاست جمهوری ..جناب آقای رئیسی لطفا احقاق حقوق فرمائید..

  • رضا
    0

    من نمی‌دانم جناب عارف چه نوع سیاستمداری است. این که ایشان در این 10 سال اخیر یک موضع درست حسابی یا یک بیانیه آتشین در حمایت از مردم و یا حداقل از اصلاح طلبان نداشته. البته علت آن معلوم است و آن اینه که در دایره باقی بماند و رد صلاحیت نشود. کارنامه همین دوره مجلس ایشان نشان دهنده بی اثری و سکون مطلق ایشان است. وای که روزی رئیس جمهور شود

  • جعفر
    0

    لطفا به شعور ملت توهین نکنید با این ادم خنثی و بی خاصیت

  • حسین
    0

    دیگه عارف فهمیده که اصلاح طلبان چه خرابکاریهایی در سیاست واقتصاد کشور انجام دادهاند..

  • ملت
    0

    یعنی مردم با این همه فاصله طبقاتی و این همه توهینی که به ملت کردن و این همه فشار اقتصادی و رفاهی که این اقایون برا خودشون درست کردن ازتحریم ها حسابی دزدی و چپاول کردن باز رای میدن

  • تنها
    0

    من رای نمیدم.... واین هم یک بازی سیاسی جدیده که افتادن به جون همدیگه وتخریب یکدیگر وخواهشم از مردم ایران اینه که بازی نخورن .....اینا بزرگشون تا کوچیکشون یه کرباسن خبر فوری واقعا ازت ممنونم خیلی از yjc خود فروخته بهتری

  • حمید
    0

    خنثی ترین سیاست مداری که دیدم آقای عارف بود حتی یک بیانیه هم نداده اصلاح طلبان به فکر چی هستند از شناختی که من از مردم دارم اصلاح طلبان بازنده واقعی انتخابات مجلس خواهند بود

  • نت
    0

    جغد پیر سیر شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟