خالق شبکه جهانی وب به قطع اینترنت در ایران واکنش نشان داد

خالق شبکه جهانی وب با انتقاد از ایران برای قطع اینترنت گفت: ایران اکنون به نماد بالکانیزه کردن اینترنت در جهان تبدیل شده است.

خالق شبکه جهانی وب به قطع اینترنت در ایران واکنش نشان داد

تیم برنرزلی، خالق شبکه جهانی وب با انتقاد از ایران برای قطع اینترنت گفت ؛ ایران اکنون به نماد بالکانیزه کردن اینترنت در جهان تبدیل شده است.

برنرزلی بالکانیزه کردن اینترنت [تجزیه اینترنت به واحدهای دیوارکشیده محلی و برپایی اینترنت‌های مجزای کشوری] را یکی از بزرگترین چالش‌های فزاینده دوران معاصر خواند و از حکومت‌های چین، روسیه و ایران به عنوان حکومت‌هایی نام برد که در پی کنترل بیشتر بر شبکه‌های داخلی و سخت‌تر کردن سانسور و زیرنظر گرفتن شهروندان هستند.

مخترع وب دراین باره گفت: «روند بالکانیزه کردن اینترنت واقعا نگران کننده است و ما حد نهایتش را در حال حاضر در ایران می‌بینیم.»

آقای برنرزلی اضافه کرد یک حکومت قوی، حکومتی است که دربرابر «دیگر صداها، صداهای اپوزسیون و صداهای خارجی که توسط شهروندانش شنیده می‌شود» مدارا به خرج می‌دهد.

در هفته گذشته همزمان با ناآرامی‌های خیابانی در ایران در اعتراض به وضعیت اقتصادی، حکومت ایران اینترنت را برای شش روز به طور تقریبا کامل قطع کرد و گزارش می‌شود هنوز دسترسی شهروندان ایرانی به طور کامل به شبکه جهانی اینترنت برقرار نشده است.

تیم برنرزلی این اظهارات را در جریان معرفی کتاب تازه‌ منتشر شدۀ بنیاد فناوری‌های وب برای مقابله با آسیب‌های روبه‌رشدی چون اخبار جعلی، سانسور و زیرنظر گیری‌های دسته‌جمعی بیان کرده است.

این کتاب که «قرارداد وب» نام دارد حقوق و وظایف افراد را در قبال اینترنت معلوم می‌کند و با هدف تعریف تعهداتی برای دولت‌ها و صنایع نوشته شده است تا گردش آزاد اطلاعات در وب بتواند ادامه یابد.

تیم برنرزلی، فناوری وب (World Wide Web ) یا همان www را سی سال پیش در مارس ۱۹۸۹ میلادی خلق و در نوامبر همان سال آن را بصورت عملی راه اندازی کرد. وی موسس سازمانی به نام بنیاد فناوری‌های وب نیز هست.

وی در خصوص کتاب «قرارداد وب» گفت: «ما تا به حال یک ساختار مشخص و کاملی برای آیندۀ پیش‌روی وب در اختیار نداشتیم و این اولین باری است که یک کتاب قوانین، در خصوص مسئولیت‌های مشترک ما تدوین می‌شود.»

در حال حاضر متن تهیه شده عمدتا چارچوبی برای حفاظت از حریم شخصی آنلاین و اطلاعات خصوصی ارائه می‌دهد و شهروندان را قادر به اعمال کنترل بیشتر بر روی اطلاعات جمع شده از آنان می‌کند.

دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان کتاب جدید گفته‌اند قوانین فعلی و نهادهای موجود در این مورد به سطح استاندارد درستی نرسیده‌اند.

آقای برنرزلی گفته است شرکت‌های گوگل و فیسبوک با هدف مشارکت در تهیه این قوانین با بنیاد فناوری‌های وب وارد تعامل شده‌اند. خالق وب با استقبال از مشارکت این شرکت‌ها گفت: «ما احساس می‌کنیم این شرکت‌ها و همین‌طور دولت‌ها باید دور میز [تدوین قوانین] یک صندلی داشته باشند و بفهمند که ارزش آن‌ها از دید ما برابر است.»

برنزرلی پیش‌تر از مداخله شرکت‌های بزرگی چون گوگل و فیس بوک در زندگی خصوصی شهروندان ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرده است مدل‌های تجاری شرکت‌های گوگل و فیسبوک بر نقض حقوق بشر بنا شده‌اند.

منبع: یورونیوز فارسی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • بلاتکلیف
    0

    تا وقتی یه عده کشورها ظالم و ستمگر با هم شدند .دسته این‌گروه خشن.و تمامی منافع کشورها جهان سوم را برای خود میخواهند.مثلا سوریه نفتکش بخارج میرود.وهمانطور‌که تلوزیون‌ماهواره ایی ما را به‌زبان های دیگر با یک دستور ممنوع کردند و مردمشان را از اخبار تلوزیون ماهواره ای‌مان‌ محروم کردند. این ب‌آن در البته ب اصطلاح‌دولتمردان برای‌جوانان بیکارمان‌و گرانی ها هیچ پاسخی ندارند و دروغ هم میگویند.

    نظرات شما -
    • کامال
      0

      تا وقتی هم که امثال شما نان به روزخور ها همه چیز رو به گردن کشورهای خارجی بندازین مردم فقیرتر و فقیر تر میشن . روحانی هرکاری دلش بخواد میکنه و میگه تقصیر امریکا و اسراییله

  • زینب حسینی
    0

    سلام.من نه موتوردارم نه ماشین . نه اعتراضی کردم و نه آشوب اگه اونقدرامنیت قویه چرا مجرمای اصلی رو پیدانمیکنین .واینکه ماازطریق اینترنت با خانواده هامون ک داخل کشورنیستن ارتباط برقرارمیکنیم .ایااین انصافه؟لطفا یا اینترنت موبایلارو وصل کنین یا مثل موبوگرام شبیه سازیه برنامه روبیارین

  • حامد
    0

    واقعا مسخرش در آوردن ، بلد بودن همزمان تمام اینترنت های کشور قطع کنن بلد نیستن همزمان تمامیه اینترنت های کشور وصل کنن ! نزدیک به دو هفته داره میشه به هیچ سایت و برنامه ای دسترسی نداریم . منبع درآمد من تو اینستاگرام هستش الان از کجا خرج خودم در بیارم ! واقعا یه فکری کنید ، بنزین که 3000 تومان کردید ، الانم که اینترنت ها رو قطع کردین ؛ خجالت نکشید لباس تنمونم بگیرید دیگ !!!!

  • محمد اسماعیل امیدبخش
    0

    التماستون میکنم به پاتون میفتم اینترنت رودهنو وصل کنید تورو خدا خواهش میکنم

  • ایمان سبحانی
    0

    پس کی میخوان اینترنت همراه رو وصل کنن . شورشو در اوردن دیگه

  • حلما
    0

    چرا وصل نمیکنید اینترنت رو!خسته شدیم بخدا تنها سرگرمی مارو گرفتید،بیشتر شهرها وصله،همه دارن تو تکنولوژی پیشرفت میکنن اون وقت ایران کلا اینترنت رو قطع میکنن،هر چه سریع تر وصل کنید توروخدا!!!!

  • مینا
    0

    نت کی وصل میشع

  • نرگس
    0

    واقعا مسخره کردن خودشون با اینترنت وصل کردن

  • پ.ب
    0

    قطعی اینترنت نمونه کامل یک دیوار کشی هستش که موقع انتخابات دولت مارو ازش میترسوند،و حالا خودش همون کارو میکنه،مردم دارن اعتمادشون رو از دست میدن،نمونش تلگرامه که یک برنامه خارجی هستش که چهلو خورده ای از مردم عضوش هستن،اما از طرف دیگه پیامرسانهای داخلی هستن که با وجود فیلتر کردن تلگرام و تبلیغات بیستو چهار ساعتشون و با اینترنت رایگانشون و خیلی امتیازات دیگه یر جمع همشون یک ملیون کاربر هم ندارن و در یک چنگ نابرابر با تلگرام باز هم شکست میخورن و نمیتونن اعتماد مردم رو بدست بیارن،تا کی فیلتر و سانسور؟تا کی بی احترامی به شعور مردم؟تا کی نادیده گرفتن حق مردم؟تا کی افسردگی جوانان؟تا کی ناتوانی در ازدواج؟؟تا کی بیکاری؟؟آقا من الان سی و پنج سالمه و مجردم و هیچی از جوونیم نفهمیدم،جواب جوانی حدر رفته منو کی میده؟؟زندگی من که تباه شد،امیدوارم آیندگان راه نجات داشته باشن

    نظرات شما -
    • لیلا
      0

      الان مجردی شما چه ربطی به این مسائل داره شما دنبال مقصر میگردی،یه نگا تو آیینه بنداز پیداش میکنی

    • کریمی
      0

      لیلا خانوم شما متاهلی؟

  • ایران
    0

    نصف بیشتر سایتای داخلی باز نمیشن!!!! حتی وب سایتایی که .ir هستن خو این چه وضعیتیه درست کردید این بود آرمان های انقلاب!!! ملت کشته دادن انقلاب کردن پیرشون دراومد تا جنگ رو پشت سر گذاشتن تا شماها بیایید و خفقان بوجود بیارید!!؟؟؟؟ حکومتی که واقعا قدرتمند باشه و حسابش پاک باشه از شنیدن صدای مخالف خودش نمیترسه با این شرایط فقط یه چیز به ذهن میرسه اونم اینه که حتما ریگی به کفش مسئولین هست .

  • حبیب
    0

    شرکتی مثل فیسبوک بدون هیچ [مطلقا هیچ] منبع درآمدی و صرفا با فروش اطلاعات شهروندان سهامی معادل هفتاد و پنج میلیارد دلار فقط در بورس عرضه کرده؛‌ بعد این آقایون برای قطع اینترنت در ایران مرثیه‌ی «حریم خصوصی» سر دادند؛ چ جلب!

  • پوریا
    0

    بنظر من با تمرکز زدای از انتن و سرور میشه اینترنتو سیال کرد ک به راحتی نشه اونو قطع کرد یعنی هر گوشی تلفن خودش یک انتن باشه البته شاید این کار خطرات پزشکی داشته باشه ولی مطمعنا در اینده نزدیک به سمتی میریم ک قابل کنترل نباشه این موضوع و اون روز روز سیاه دیکتاتور هاست

  • موسوي
    0

    همینم کم بود یه اجنبي بیاد برام دل بسوزنه لطفاً ببندش

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      لطفاً شما ببندش!! فعلا که مملکت افتاده دست افرادی مثل شما که نتیجه شو داریم میبینیم !!

  • بی نام تا اطلاع ثانوی
    0

    کی قراره این مسخره بازی تموم بشه کی قراره این سیرک مسخره رو جمع کنید ، چرا این اینترنت وامونده رو وصل نمیکنید اخه

  • سینا
    0

    خداروشکر دیگه پیشرفت که نمیکنیم داریم بدتر پسرفت میکنیم...حکومت هایی مثل سوییس برای گوسفنداشون بیشتر از اونقدری که حکومت ما برا ادماش ارزش قائله...این کار ها کاملا نشون میده کدوم حکومتا حقن و کدوما ناحق و فقط الکی خودتونو پشت ماسک دین قایم کردین

    نظرات شما -
    • کی به کیه
      0

      خب اونجا گوسفندا مفیدن! در حق همم ظلم نمی کنن اینجا هیشکی به هیشکی رحم نمی کنه اینترنت قاچاق از طریق vpn روزی ۲۰۰هزارتومن فروخته میشد! فکرشو بکن یه روز نون کمیاب بشه چی میشه..

  • چه فایده
    0

    چه قدر باید بدبخت باشیم که واسه همدلی، و فهمیدن اینکه کی قراره اینترنت وصل شه، باید بیایم اینجا تا بفهمیم، با خوندن چنتا کامنت و نظر اینجا، احساس همدلی کنیم، کاری کردین که مردم، به قدری از نظر روحی تحت فشار قرار بگیرن که بنزینو یادشون بره، تنبیه کردنتون و این اوج ظلم تا کجا میخواین ببرین جلو! ای کاش اصلا این نظرات پشیزی تاثیر داشت و خونده میشد

  • لیلا
    0

    خواهش میکنم وصلش نکنید اینترنته همراهو من شوهرم همش دنبال چیزای غیر اخلاقی تو اینترنته ...بخدا زندگیم داره از هم میپاشه..

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      هههه

    • سونیا
      0

      شما میتونی جلوشو بگیری بقیه کار و کاسبی دارن نمیتونن ک ب حرف شما اهمیت بدن که

    • کاربر
      0

      به ما چه ربطی داره که شوهرت مشکل داره جواب مایی که 12 روزه از نون خوردن افتادیمو شما بده

    • همون
      0

      چقد گرفتی برای این کامنت خواهر (یا شاید برادر) که بگی نت ضررش بیشتر از فایده‌شه؟

    • شوهر خوب
      0

      به نظرت نمیتونه به روش سنتی ویدیو و یا سی دی و این قبیل رو بیاره؟

    • mmmmm
      0

      شما بهتره همسرتون رو ببرید پیش روانشناس تا درمان بشند قرار نیست یه کشور به خاطر انحرافات یه نفر تقاص پس بده

    • مهدی
      0

      شوررشما منحرفع تقصیر ماس؟؟

    • ای داد
      0

      قطعا مشکل از شخص شماست که شوهرتون دنبال مسائل غیر اخلاقیه!پیشنهاد میکنم شما حتما خودتو به روان شناس نشون بده

    • Pooriya
      0

      بابا بذار وصل کنن ده روزه فیلمای غیر اخلاقی ندیدم هههههه

  • علی
    0

    نگاه مردم دیگر کشورها نسبت به کشور ما قابل تامل است.

  • افشین
    0

    بابا یه کم اینترنت گوشی رو باز کنید تا در رنکینگ جهانی عقب نیوفتیم رتبه ما باید در جهان اسلام اول باشه الان بعد از کشور افغانستان ایران قرار گرفته البته ما با افغانستان برادریم یعنی در یک پله قرار گرفتیم

  • محمد حسن
    0

    سلام ترا به خدا بنویسید اینترنت شهر فردیس کرج را هم وصل کنند آخی چرا مردم فردیس کرج را اینقدر زجر می دهند

  • خ
    0

    خجالت هم خوب چیزی به خدا اینا نمیتونن مملکت رو اداره کنن اینترنت رو قطع کردن این نشون میده که چقدر دولتمون بی عرضه وبیشعور هستش .واقعا مردم از دست اینا چکار باید بکنن شما بگین.کلا زندگیمون رو مختل کردن

  • حسن
    0

    در حال حاضر بسیاری از مشاغل چه از نظر پایه و اساس و چه تبلیغات به اینترنت بین الملل وابسته هستند و بخش های مختلف مردم از دانشجو و تاجر و غیره از اینترنت بین الملل استفاده می کنند. سیاستی که مسئولان در پی گرفتند صرفا پاک کردن صورت مسئله هست مثل فیلتر کردن کامل توئیتر و فیس بوک و تلگرام و الآن هم قطع کامل اینترنت بین الملل. به نظر من حتی قطع دائمی اینترنت بین الملل اگر زیرساخت ها و کیفیت اینترنت ملی در حد مناسب باشه از جهت حفظ امنیت داخلی و مسائل دیگه قابل درکه ولی با این وضعیت فعلی که وجود داره تا یک جایی میشه صورت مسئله را پاک کرد چون این کار ها روی هم انبار میشن و خسارت های جبران ناپذیری به مردم وارد می کنند چون در حال حاضر بیشترین آسیب را از قطع اینترنت بین الملل و اینترنت همراه مردم عادی دارند متحمل می شن. سیاست گذاری ها باید با ثبات و سنجیده و پایدار باشند نه شبانه و یکباره و دستوری وگرنه همین گران شدن بنزین که با سیاست دستوری و یکباره انجام شد و وعده دستوری جلوگیری از افزایش قیمت داده شد تا همین یکی دو هفته هم جواب نداده و قیمت بسیاری مواد غذایی و میوه و تره بار افزایش قابل توجه داشته.

  • ناشناس
    0

    این جمله این آقای برنزرلی واقعا جای فکر کردن داره اینکه گفته" یک حکومت قوی، حکومتی است که دربرابر «دیگر صداها، صداهای اپوزسیون و صداهای خارجی که توسط شهروندانش شنیده می‌شود» مدارا به خرج می‌دهد" کاش مسئولین ماهم مدارا به خرج میدادن و بجای قطع اینترنت و سوزاندن خشک و تر تو قضیه اغتشاشات فکر چاره ای مناسب جهت اعتماد بیشتر مردم به آنها و امنیت بیشتر کشور از راههای دیگه ای به جز قطع اینترنت می بودن

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      حرفش خوبه ولی خود امریکا هم آزادی نیست، شما حرف حق بزن، همون توئیتر و فیسبوک اکانتتو می بندن...

  • محمد
    0

    مثلا قطع کردید که چی بشه الان همه چیز درست شد اخه بسه این مسخره بازیا یا گرون نکنید اگه گرونم کردید بشینید حرفای مردممو بشنوید برای چی دیگه اینترنتو قطع میکنید.

  • خداروشکر اینترنت ایرانسل بجنورد ازاد شد
    0

    دوستان عزیز بجنوردی خبر خوش بدم و برم اینترنت ایرانسل بجنورد وصل شده برید کیفشو ببرید آزادی اینترنت رو به همه همشهریای عزیزم تبریک میگم انشاا... قسمت همه مردم کشور بشه چون تلگرام واقعا سوت و کوره همینجااز مسعولین میخوام سریعتر نت کل کشور رو وصل کنن و ازشون بخاطر وصل اینترنت ایرانسل شهرستان بجنورد بسیار ممنون و متشکرم

  • سونیا
    0

    نتو وصل کنین دیگه چه وضعشه تا کی میخوایین قطع نگهش دارین

  • سمیرا
    0

    حالا ماصدسال حرف بزنیم انتقاد کنیم فایده ای داره؟؟ن میخونن نه گوش میدن

  • اینجا ایران است اینترنت نداریم..
    0

    اینترنت رو وصل کنید تا مردم دوباره براتون قاطی نکردن

  • Kamims
    0

    مردمو از کارو زندگی انداختین میلیونی ظرر کردن الان خوشحالین :/

  • حلما
    0

    آقای جهرمی پس کی این مجوز صادر میشه!!خواهش میکنم وصل کنید،الان ده روزه که قطعه خسته شدیم بخدا

  • Dr. Emran
    0

    دوستان به نظر من حکومت داره یه سیستم شبکه داخلی رو تست می‌کنه و اگه موفق بشن دسترسی به همه سایت های خارجی به جز اونا که خودشون میخوان قطع می‌کنن، هر چه مردم کمتر بدونن راحت تر میشه سوارشون شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها