این زنان لیدر ناآرامی های اخیر در ایران بودند! + عکس

در میان افرادی که طی این چند روز به خاطر سهمیه بندی و گرانی بنزین دست به اعتراض زده بودند عده ای از فرصت استفاده کرده و آتش اعتراضات را به آشوب تبدیل کردند و زنانی بودند که نقش محوری در این اوضاع به عهده داشتند.

این زنان لیدر ناآرامی های اخیر در ایران بودند! + عکس

«آشوبگران حرفه‌ای»؛ این شاید بهترین لفظی باشد که بخواهیم روی اغتشاشگران این چند روز اخیر در کشورمان بگذاریم؛ در این میان زنان نقشی محوری در لیدری این آشوب‌ها برعهده دارند.

این شاید بهترین لفظی باشد که بخواهیم روی اغتشاشگران این چند روز اخیر در کشورمان بگذاریم؛ در این میان زنان نقشی محوری در لیدری این آشوب‌ها برعهده دارند. آشوب‌طلبان برخلاف گذشته از سازماندهی و ساختارمندی خاصی در رفتارهای خود برخوردارند. موضوعی که پیش از این وجود نداشت. در این سازماندهی، نقش رسانه‌های معاند بی‌بدیل است.

تخریب اموال عمومی در جریان حوادث اخیر

نکته بسیار مهم در ماجرای اعتراضات اخیر به افزایش قیمت بنزین، پوشش گسترده رسانه‌های معاند بود. این شبکه‌ها با افزایش ساعات فعالیت خود، برنامه‌های گسترده و منسجمی برای پوشش اخبار مربوط به اعتراضات به‌ویژه مواردی که القاکننده آشوب و اغتشاش و فضای امنیتی بود، تدارک دیدند. مثلاً شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی، برخلاف هر روز که اخبار زنده خود را از ساعت ۶عصر شروع می‌کند، از همان روز ۲۵‌آبان و به بهانه آغاز اعتراضات، برنامه‌های خبری را با عنوان ویژه پوشش واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین، از ساعت ۲‌ظهر روی آنتن برد. از دیگر محورهای کاری شبکه‌های اپوزسیون خارج‌نشین، که مشخصاً معطوف به مثلث بی‌بی‌سی، من‌وتو و ایران اینترنشنال است، تمرکز روی اعتراضات در استان‌های واجد اقلیت‌های قومی و دینی خوزستان و آذربایجان است. به‌ویژه در مورد خوزستان و با توجه به نزدیکی این استان به عراق، شبکه‌های معاند کوشیدند تا اعتراضات عراق را به این استان نیز تسری بدهند.

تخریب اموال عمومی در جریان حوادث اخیر

اعتراف به فرماندهی

فرماندهی اغتشاشات در ایران، موضوعی نیست که از سوی رسانه‌های نامبرده شده، رد و انکار شده باشد. مسعود بهنود از کارشناسان بی‌بی‌سی فارسی، ۲روز پیش در توییتی، مستقیماً به این مسأله اشاره کرد. وی با انتشار دیالوگی میان مجری و کارشناس این شبکه، رسماً به دست داشتن این رسانه وابسته به دربار بریتانیا، اعتراف کرد. بهنود گفت‌وگوی صورت گرفته را این‌طور بازنشر داد:«کارشناس: تظاهرات و درگیری‌های این چهار روز را ما برنامه‌ریزی دقیق کردیم، رهبری دارد. مجری: یعنی شما بنزین را گران کردید؟ کارشناس: نه ولی در جریان بودیم برایش برنامه‌ریزی کردیم». علاوه بر این، امیرحسین اعتمادی از دیگر کارشناسان بی‌بی‌سی هم در اظهاراتی، از برنامه‌ریزی چند ساله روی اعتراضات و آشوب‌های اخیر خیابانی خبر داد و تاکید کرد که این رخدادها، رهبران میدانی دارد.

تخریب اموال عمومی در جریان حوادث اخیر

نقش پر رنگ زنان

میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران ، زنان ظاهراً ۳۰ تا ۳۵‌سال، نقش ویژه‌ای در لیدری اغتشاشات به عهده دارند. مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که این زنان متحدالپوشش، هریک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آن‌ها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. اینکه چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میداندار تبدیل شده‌اند، خود جای سؤال دارد. مهم‌ترین پاسخی که شاید بشود به این سؤال داد این است که حضور پر رنگ زنان، عاملی مهم در تحریک احساسات و عواطف و غیرت جامعه بوده که به‌طور هدف‌دار به مستمسک برخی جریانات معاند جهت بسط اعتراضات تبدیل شده است.

آشوبگران حرفه‌ای

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، آشوبگران اغتشاشات اخیر برخلاف موارد مشابه گذشته، از جمله آشوبگران دی ماه‌۹۶ یا فتنه سال‌۸۸، از سازماندهی و ساختارمندی خاصی در رفتارهای خود برخوردارند. یکی از این موارد ساختارمندی، به امکانات بدیع و گسترده گروه‌های خشونت مربوط می‌شود. رصد رفتار خشونت‌طلبان در روزهای گذشته، ما را به نکات تازه‌ای رهنمون می‌کند. خشونت‌طلبان در برخورد با نیروهای امنیتی و انتظامی، حتی از امکانات بیشتری برخوردار هستند.مثلاً در ملارد، رباط‌کریم، شهریار و اسلامشهر، آشوبگران دارای سلاح گرم نظیر کلاشینکف و نارنجک هستند. داشتن لباس‌های متحدالشکل و ماسک و عینک استخر، مقاومت این افراد در مقابل گاز اشک‌آور را بالا برده است. این افراد از سویی به گاز اشک‌آور دسترسی دارند که به وفور مورد استفاده قرار گرفته است. دسترسی این افراد به چنین امکاناتی، حتی در مواردی باعث شده تا ناجا و نیروهای انتظامی محلی، از پس مقابله برنیایند و میدان را برای نیروهای امنیتی دیگر و با امکانات لجستیکی بیشتر خالی کنند.

تکنیک‌های وحشت

در همین زمینه، گزارش برخی نهادهای امنیتی گواهی می‌دهند که در بازداشت عناصر آشوب‌طلب، موادی مانند نارنجک دست‌ساز، ژل‌های آتش‌زا، ابزار شکستن قفل و سلاح سرد کشف شده که توسط یک یا چند موتورسوار مسلح با سلاح گرم، پشتیبانی می‌شوند. مشاهدات و شنیده‌های خبرنگار ما در مناطق اطراف تهران مانند ملارد، اسلامشهر و شهریار نشان می‌دهد که هسته‌های خشونت‌طلب، هریک به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰‌نفر را شامل می‌شوند. نوع عملکرد این هسته‌ها، لایه‌لایه است؛ به این صورت که یک لایه مأمور تخریب، لایه دیگر مأمور ایجاد رعب‌ووحشت در میان مردم و لایه بعدی مأمور ایجاد حائل برای فراری دادن عاملان تخریب هستند. مورد دیگر در این زمینه، به لباس‌ها و نشانه‌های مشخص و متحد هسته‌های خشونت مربوط می‌شود. کارویژه این لباس‌های یک رنگ، تسهیل در شناسایی یکدیگر در موقع عملیات است.

اشراف اطلاعاتی به سوراخ‌سنبه‌ها

یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی در رفتار آشوب‌طلبان در مناطق مختلف به‌ویژه حومه تهران، اشراف اطلاعاتی آن‌ها به معابر و راه‌های اصلی و فرعی مناطق است. همین مسأله برخورد نیروهای امنیتی با ایشان را با سختی و دشواری مواجه کرده است. موضوع مهم دیگر، سرعت بسیار بالای گروه‌های تخریبی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از ابزارهای همراه خود در محل مورد نظر وارد شده، اقدام به تخریب و آتش‌زدن کرده و پس از آن به طرز ماهرانه‌ای خود را از بدنه معترضان و عابران جدا کرده و محل را ترک می‌کنند.

آخرین سیستم در دست اغتشاشگران

موضوع دیگری که شایان توجه می‌نماید، نحوه ارتباط آشوبگران با یکدیگر است. حتماً برای مخاطب این سؤال پیش می‌آید که با توجه به قطعی اینترنت، آشوب‌طلبان چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. یکی از گزاره‌های مهم که خبرنگار ما یافته، استفاده از امکاناتی نظیر بلوتوث و اینترنت ماهواره‌ای نیز در هماهنگی و جابه‌جایی این نیروها کمک می‌کند. از سوی دیگر و با وجود ایجاد آرامش و ثبات نسبی در بسیاری از نقاط کشور، برخی شبکه‌های معاند که این روزها به ظاهر مشغول پوشش لحظه‌به‌لحظه اغتشاشات‌اند، با انتشار فیلم‌های روزهای ابتدایی اعتراضات، مدعی استمرار شرایط مشوش هستند.

غارت فروشگاه‌ها

مسأله مهم دیگری که سابقاً کمتر از سوی اغتشاشگران شاهدش بودیم، حمله سازمان یافته و همه‌جانبه به مراکز خدمات عمومی مشخصاً بانک‌ها، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های شهرداری‌ها و فرمانداری‌هاست. عناصر هرج‌ومرج خواه، برای ایجاد نارضایتی در میان توده‌های مردم و ایجاد حس استیصال در آن‌ها، حربه تاکتیکی منظمی در حمله به این مراکز را دنبال می‌کنند. در برخی نقاط حتی نیروهای اغتشاشگر با استفاده از اهرم‌ها و قیچی‌های بزرگی که در اختیار دارند، زنجیرهای حفاظتی فروشگاه‌ها را قطع کرده و محصولات آن را به غارت می‌برند.

در این میان، نکته اصلی که رسانه‌های معاند مشغول پخت‌وپز اساسی آنند، انداختن تقصیر تخریب چنین اماکنی به دوش نیروهای امنیتی با هدف تطهیر و مظلوم‌نمایی خشونت‌طلبان است. شبکه‌های معاند در قالب گفت‌وگوهای کذایی با به اصطلاح شاهدان عینی، می‌کوشند تخریب اموال عمومی را نه به عنوان اقدام اغتشاشگران بلکه نیروهای امنیتی و انتظامی جا بیاندازند.

این زنان لیدر ناآرامی های اخیر در ایران بودند

توحش دسته جمعی

با این حال، مردم مناطقی که دسترسی‌شان به مراکز خدمات عمومی به واسطه آتش‌افروزی و تخریب‌گری اغتشاشگران، محدود شده، زبان به اعتراض گشوده و خواهان مقابله سفت و سخت نهادهای امنیتی با این قبیل اوباش هستند. مشاهدات در منطقه پرند، به وضوح این اعتراض مردمی علیه اغتشاشگران را نشان می‌دهد. یکی از شهروندان پرندی، مشاهداتش از توحش آشوبگران را این‌گونه روایت کرد: «افراد حمله‌کننده به مؤسسات مالی دارای سلاح‌های سرد بودند.

این‌ها با ایجاد رعب‌ووحشت به برخی بانک‌ها حمله کردند و پس از تخریب این اماکن آن‌ها را به آتش می‌کشیدند؛ برخی از آن‌ها با داشتن خودرو و به صورت گروهی به شهرداری‌ها حمله‌ور می‌شوند و آن اماکن را تخریب و به آتش می‌کشیدند». همه این روایت‌ها در شرایطی است که نهادهای امنیتی در کشور مانند سپاه و ارتش و ناجا، هریک در اطلاعیه‌های جداگانه، خط قرمز خود را امنیت عمومی مردم عنوان کرده و بر مقابله محکم و بی‌اغماض با قانون ستیزان و آشوبگران تاکید کرده‌اند. یقیناً این غائله نیز همچون موارد قبلی، به پایان خواهد رسید اما روسیاهی برای آن‌هایی می‌ماند که گمان دارند می‌توانند با تحریک و تشجیع اذهان مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کنند. این خیال خام گویی خیال پختگی ندارد!

میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر

به نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰ تا ۳۵‌سال، نقش ویژه‌ای در لیدری اغتشاشات به عهده دارند. مشاهدات نشان می‌دهد که این زنان متحدالپوشش، هریک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آن‌ها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند.

منبع: رکنا . صبح نو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • م
    0

    قضاوت خیلی سخته واقعا سخت اخه اون دنیا روهم باید درنظرگرفت

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      تهشو در بیاری همشون ایرانی هستن اما با بر چسب های مختلف به خودمونم رحم نکردیم که هر روسال وضع خرابتر میشه از هشتک فتنه ۹۹ چه خبر !!

    • ناشناس
      0

      دوست عزیز. در تمام دنیا همه ی حکومت ها مخالفین خودشون چه به حق چه به ناحق سرکوب میکننو در دید عوام دشمن نشون میدن مخصوصا حکومتی ک یه نیروی نظامیش اندازه تمام ارگان های قدرت داره.پس به راحتی با عوام فریبی دهن معترضو می‌بنده.ادمی که عصبانیه و فشار گرونی روشه میاد بیرون ازفرط عصبانیت فریاد می‌کشه ارومش میکنن ب حرفش گوش میدن نه اینکه بگن تصمیم سران قوا بوده هرکس ناراحته وفسار روشه هم دندش نرم باید قبول کنه.این کار یعنی دیکتاتوری یعنی خفه کردن یک ملت.وقتی هم این فشار روی فشار گرانی روی گردن اون معترض می‌ره توقع دارید همه چیو ب آتیش نکشه؟این ایرانی ها دشمن نبودن.مردمی بودن ک دارن زیر فشار له میشن شمام جای گوش شنوا داشتن دارید اینارو ب دشمن نظام تبدیل میکنید.فقط با عوام فریبی و بی تدبیری دارید نظام رو نابود میکنید.رحم کنید ب مردم و خودتون!!!

  • حقگو
    0

    حق زنان درجامعه ازبین رفته بیشترین بارزندگی رودوش زنان است اززنان ایرانی نهایت سواستفاده می شود وهیچ نهادی وقانونی اززنان ماحمایت نمی کند جامعه مردسالاری ما بیشترین زوروظلم وفشاررابرزنان واردکرده بخاطرهمین زنان معترض بیشترازمردانند جوانان بیکاروزنان ودختران بیشترین قشرمعترضند درحالیکه جامعه مردان اصلا یاکمتربه چشم میخورند نماینده های زن درمجلس بیشترنقش مترسک نمایشی رادارند تا عاملیتی قانونی برای زنان ،وقتی جان به لب برسد ترس بی معنی میشود وزن جامعه ما می شود فرمانده معترضین بلکه نقش اصلی را با بی باکی تمام بدوش می کشد چون چیزی برای ازدست دادن ندارد مرگ وننگ بر کسانیکه زنان ما به این فاجعه دچارکردن

    نظرات شما -
    • ابوبکر بغدادی
      0

      اتفاقا تو مملکت ما بیش از اندازه به زنان اجازه دخالت داده و این امر باعث پررویی زنان کشور شده که حتی از شوهرشان اطاعت نمیکنن.

    • ابوبکر بغدادی
      0

      اتفاقا تو مملکت ما بیش از اندازه به زنان اجازه دخالت داده و این امر باعث پررویی زنان کشور شده که حتی از شوهرشان اطاعت نمیکنن.

  • نادر ابراهیمی
    0

    در امریکا که مهد دموکراسی و احیای حقوق بشر هست در مواقعی که برخی ایالت ها دچار بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله وطوفان میشود،عده ای با سواستفاده از موقعیت به خانه های مردم و اماکن دولتی دستبرد میزنند که به غارتگر معروفند.حتی دولت امریکا دستور داده که درصورت مشاهده غارتگران بی بروبرگرد انان را از پای دربیاورند.حتی از میان نیروهای ویژه تک تیراندازانی را مامور کشتن غارتگران میکند. پس به غارتگر صفت معترض ندهید

    نظرات شما -
    • ارسطو
      0

      نادر خالی بند خخخ پس چرا امار کشته ها در امریکا در مواقع بلایا صفر هست حتی زخمی هم نمیدن

    • بببباص
      0

      مقایسه شما کاملا بی ربطه....لطفا کمی در هنگام نظر دادن فکر کنید

    • کاربرمحمد
      0

      همین که نمیفهمی خیلیه..درفرانسه درشش ماه اعتراضات فقط دونفرکشته شدند..درایران دریک روز صدها نفرو کشتن...حماقت انسانها حدومرزی ندارد

  • سید
    0

    ما معترضیم از قیمت بنزین و گرونی هاس سرسام اور که کمر مردم را شکسته ولی مخالف هر گونه اغتشاش که باعث تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم میشهاین اعتراض نمیشه این فقط بدبختی مردم را بیشترمیکنه در واقعاگر اینان نباشن مردم خیلی راحت میتونن اخوند جماعت و دولت های بی خاصیت را سرجای خود بنشونن

  • علیرضا
    0

    شاید نظر من نظر درستی نباشه ولی من نظرم اینه بهرحال این معترضین از کره مریخ که نیامده اند . آنکه بیشتر اعتراض داشته و دست به حرکات غیر موجه میزند باید دید چه فشاری بر دوشش بوده . ایا جوانی که بیکار است. پدرش کارگر است و بین همسالان خود سرخورده شده و اصطلاحا" دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. نباید مردم را تقسیم کرد. گروهی آشوبگر و اغتشاشگر و گروه دیگر مردم حامی دولت و طرحهایش ؟ فشار بر دوش مردم است. شکی در آن نیست . و شما اگر دقت کرده باشید در هر اعتراضی خشونتها بیشتر میشود. بار اول آتش زدن بنر و تکه پارچه - بار دوم کندن میله و آتش زدن لاستیک - مرحله بعدی آتش زدن پمپ بنزین و اتومبیل و تیراندازی . پس مسئولین بجای طبقه بندی مردم و ایجاد دودستگی بفکر چاره باشند. مردم بسختی دارند زندگی میکنن و جوانان هیچ روزنه امیدی را در آینده خود نمیبینند.......

  • کاربر ناشناس
    0

    مردها کلا در ایران عین زنبور های کارگر شدن تا بوق سگ کار و خواب و تکرار کجای کارین

  • رسول
    0

    فکر نمی کنید عکسس با تیتر همخوانی ندارد . شما هم برای افزایش لایک خبر تیر .... می زنید ؟

  • ملت تحت ستم
    0

    با هر گونه اغتشاش و تخریب و خشونت چه از جانب مردم و چه از جانب حکومت مخالفیم اما ما با این سیستم کشور داری و اداره کردن مخالفیم سیستمی که مردم را هرروز فقیر و فقیر تر میکند بر مردم خود ستم وامی‌دارد از مردم خود میگیرد تا طرفدارانش در فلسطین و سوریه ولبنان و یمن ازش راضی باشد. ما که حلالتان نمی‌کنیم.

  • ایرانی
    0

    مشکل کج راه رفتن نظام است نه مردم.

  • ناصر
    0

    وقایع اخیر اثر ژول ورن

  • محمد بیگ
    0

    آقای خبر فوری نظر مردم را دیدید؟ با اینکه (از نظر من) نظرات منعکس شده را دستچین کرده‌اید، مع الوصف باز هم نتیجه جالب است؛ آن کسانی را که شما و دولت می‌گوئید اغتشاشگر، از نظر مردم اغتشاشگر نیستند. در واقع اینها مردمی هستند که زیر فشارهای اقتصادی کمرشان خم نه، بلکه شکسته است! بدتر اینکه رسانه‌هایی چون شما به این مردم ستمدیده برچسب اغتشاشگران چسباندند و دولت با همین استدلال به بدترین شکل ممکن سرکوبشان کرد! وای بر شما از در روز عدل الملک یبغی مع الکفر و لایبغی مع الظلم

  • عالیا
    0

    ببخشید کمی به عکس ها نگاه کنید: ماسک رابرای ناشناس ماندن می بندند. این درست است قبول دارم آیا آنها لباس های متحد الشکل می بینید؟ آیا انها همگی عینک استخر دارند؟ من که ندیدم؟ متحد الشکل یعنی لباس های شان از نظر رنگ مدل آرم روی آن یا مانند این شبیه هم باشند در عکس همه جور پوشش دیده می شد

  • حمید
    0

    شاه به انقلابیون میگفت خرابکار اعتراضات 29 بهمن 56 تبریز روگفت که اینها ایرانی نبودند و از اون طرف مرزها اومدن همچنین اصرار داشت که مسبب ناارامیها بی بی سی هست وای بر عبرت نگیرندگان....

  • مریم
    0

    آخه یعنی مجلس از گرانی بنزین خبر نداشت این چند تا زن خبر داشتند واقعا کل ایران با حرف این چند تا خانم این همه کشته داد آخه خدایی فوقش خبر نسازید نه اینکه جوک بسازید

  • ..
    0

    امان ازدست کم عقلی!! هرچی ب سرمون آوردن توچهل سال بابت همین حرفابوده، توچهل سال شعارمردم مرگ برآمریکابوده، میبینیم ملت آمریکاتونازونعمتن.. وملت کم عقل ما لحظه ب لحظه پس رفت میکنن ،بیایین یه خورده منطقی باشیم ازعقل خودمون استفاده کنیم،کجابودکسی که ازاون برآب بیادوتومسائل داخلی کشورمادخالت کنه،اینهاملت رنج کشیده خودمون بودن که معلوم نیست توزندونا چ مصیبتی دوباره نصیبشون شد!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها