فداکاری بزرگ نویسندگان از نظر مصطفی رحماندوست

مصطفی رحماندوست معتقد است که با توجه به شرایط نه چندان مساعد انتشار کتاب در سال‌های اخیر، نوشتن کتاب توسط نویسندگان فداکاری محسوب می‌شود.

فداکاری بزرگ نویسندگان از نظر مصطفی رحماندوست

مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر باسابقه درباره تأثیرگذاری رویداد هفته‌ کتاب بر افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: «از نظر من تأثیر این برنامه‌ها را باید بر خرید و فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها سنجید. سرانه‌ مطالعه در کشور به‌ قدری کاهش پیدا کرده ‌است که هر برنامه‌ای که در جهت مهم ‌بودن کتاب و کتاب‌خوانی رخ بدهد، اتفاقی مثبت و مؤثر است و باید ادامه پیدا کند و این تداوم باید به ‌گونه‌ای باشد که این رویداد فرهنگی را در ذهن مردم ثبت و ماندگار کند تا مردم بدانند که هرسال چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و اگر هفته‌ کتاب بتواند به این نقطه برسد قطعاً نتایجی مسرت‌ بخش به‌دنبال خواهد داشت.»

این نویسنده کودک و نوجوان با تأکید بر وضعیت نامساعد انتشار کتاب‌ها در بازار اظهار کرد: «وضعیت انتشار کتاب‌ها به درجه‌ای رسیده ‌است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان فداکاری محسوب می‌شود.»

او درخصوص علل عدم کتاب‌خوانی مردم یادآور شد: «وضعیت اقتصادی در کتاب ‌نخواندن مردم بسیار مؤثر است و موجب شده مردم رغبت کمی نسبت به فرهنگ خرید و خواندن کتاب پیدا کنند. اگر برگزاری این رویدادهای فرهنگی نباشد قطعاً تأثیر این گرانی‌ها و مشکلات بر کتاب‌ نخواندن مردم در جامعه بیشتر خواهد بود. متأسفانه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه امروز به حاشیه رانده‌ شده ‌است اما امیدواریم که با این مناسبت‌ها و این‌گونه مراسم‌ها به این فرهنگ با ارزش بها داده شود.»

رحماندوست همچنین با اشاره به نقش مؤثر خانواده در نهادینه‌ کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: «بحث کتاب و کتاب‌خوانی باید در خانواده و از زمان کودکی آغاز شود. از نظر من، اگر هفته‌ کتاب و رویدادهای این چنینی بتواند تمرکز بیشتر خود را بر کودکان و نوجوانان بگذارد، قطعا می‌تواند در آینده‌ نه ‌چندان ‌دور قشری کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب تربیت کند.»

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان درخصوص انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب با عنوان حال خوش خواندن گفت: «شعار اگر به عمل تبدیل شود، مفید و موثر است. ما باید برای حال خوش خواندن اقداماتی کارشناسی ‌شده انجام دهیم تا این حس حال را در مخاطب ایجاد کنیم.»

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محلا
    0

    وااااااای آقای رحماندوست چطورین؟؟؟واقعا در دوران مدرسه چه شعرهای قشنگی گفته بودین هرگز تکراری و فراموش نمیشه...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها